Formule de lucru în teatrul contemporan

Publicat în Dilema Veche nr. 598 din 30 iulie - 5 august 2015
Formule de lucru în teatrul contemporan jpeg

FITS 2015

ÔŚĆ Antologia pieselor prezentate ├«n Sec┼úiunea ÔÇ×Spectacole-lectur─âÔÇť ÔÇô selec┼úie de Claudia Domnicar. 

ÔŚĆ Sf├«r┼čitul regiei, ├«nceputul crea┼úiei colective ├«n teatrul european / The End of Directing, The Beginning of Theatre ÔÇô Making and Devising in European Theatre ÔÇô editor Iulia Popovici.  

Cu o structur─â stufoas─â, dar nu haotic─â, Festivalul Interna┼úional de Teatru de la Sibiu are ├«ntotdeauna ├«n vedere, pe l├«ng─â latura performativ─â, complex─â ┼či cu o larg─â adresabilitate, c─âtre mai multe publicuri, ┼či una teoretic─â, ├«n care se includ o multitudine de c─âr┼úi, sprijinite sau sus┼úinute ├«ntr-o form─â sau alta de FITS. Dintre ele,

(Editura Paideia) are deja o tradi┼úie, fiind un instrument de lucru ┼či o surs─â de informare important─â pentru breasla teatral─â. Publicat─â anual, la fiecare edi┼úie a FITS,

ÔÇŽ are conexiune direct─â cu spectacolele-lectur─â ce prilejuiesc cunoa┼čterea nout─â┼úilor din domeniul dramaturgiei contemporane. Ultimele edi┼úii ale

ÔÇŽ ┼či ale spectacolelor-lectur─â deopotriv─â au suscitat un interes special datorit─â selec┼úiilor de texte, fie scenarii scrise de regizori (selec┼úie de Alina Mazilu), fie piese ale unor autori de prim rang de pe scena european─â ┼či american─â (de la Ivan V├«r├«paev la Neil LaBute ÔÇô selec┼úie de Ioana M─âl─âu), ├«ntotdeauna ├«ns─â fiind vorba de autori afla┼úi ├«n str├«ns─â leg─âtur─â cu latura performativ─â a festivalului. Astfel, nu numai c─â unii dintre ei au putut fi prezen┼úi la lectura propriilor texte (├«n regia tot mai inventiv─â a lui Bogdan S─âr─âtean) ┼či au participat la discu┼úii, oferind explica┼úii ┼či informa┼úii legate de estetic─â, scopuri ┼či modalit─â┼úi de scriere, dar au exemplificat, prin spectacole, performativitatea acestor piese. ├Än plus, volumul con┼úine at├«t varianta ├«n limba rom├ón─â a fiec─ârui text, c├«t ┼či pe cea ├«ntr-o limb─â de circula┼úie interna┼úional─â (englez─â, francez─â, spaniol─â ÔÇô limba original─â de cele mai multe ori). La edi┼úia din acest an, Claudia Domnicar a continuat acest traseu de selec┼úie, aleg├«nd texte de Jo├źl Pommerat, Bogdan Georgescu, Fritz Kater, Valentin Nicolau, Daniel Veronese, Pawel Demirski, Dmitri Bogoslavski, Erik Ehn, parte dintre dramaturgi fiind prezen┼úi cu spectacole ├«n FITS, unele dintre acestea fiind chiar performance-uri cu textul publicat ├«n

ÔÇŽ Remarc aici publicarea

(traducerea Vlad Russo), textul fabulos al lui Pommerat prezentat ca spectacol anul trecut, ┼či

, textul spectacolului lui Bogdan Georgescu realizat ├«mpreun─â cu masteranzii sibieni, unul dintre punctele de interes din acest an. 

De la text ca suport pentru spectacol, FITS face un salt c─âtre un tip de investigare analitic─â a resorturilor spectacularului ├«n contextul european contemporan cu o carte, Sf├«r┼čitul regiei, ├«nceputul crea┼úiei colective ├«n teatrul european / The End of Directing, The Beginning of Theatre ÔÇô Making and Devising in European Theatre (volum bilingv), editat─â de Iulia Popovici ┼či publicat─â de Editura Tact. Este al doilea volum realizat de criticul de teatru Iulia Popovici cu sprijinul FITS, dup─â

(Editura Cartier, 2014), ambele abord├«nd teme legate de modul de lucru, subiectele ┼či esteticile teatrului european contemporan. Volumul de fa┼ú─â identific─â o tendin┼ú─â a performance-ului contemporan, de a ie┼či, m─âcar par┼úial, de sub domina┼úia absolut─â a regizorului (a┼ča-zisul secol al regiei pare a intra ├«ntr-un declin, nu ├«ns─â ├«ntr-o extinc┼úie) pentru a g─âsi noi formule de lucru ├«n care conceptele de

┼či

s─â fie redefinite prin prisma unei ÔÇ×democratiz─âriÔÇť a crea┼úiei. Ceea ce remarc─â Iulia Popovici ├«n acest volum este tocmai deplasarea accentului de la creator individual (chiar despotic) la formule colective de lucru ├«n care preeminen┼úa unui creator este mai mult sau mai pu┼úin vizibil─â. Studiile unor teoreticieni, buni cunosc─âtori ai unor spa┼úii specifice ┼či ai performativit─â┼úii acestora (Duska Radosavljevici ÔÇô Marea Britanie, Andrea Tompa ÔÇô Ungaria, Mirella Patureau, Laurent Berger ┼či Jean Pierre Thibaudat ÔÇô Fran┼úa, Ciprian Marinescu ┼či Alexandra P├ózgu ÔÇô Germania) ┼či interviurile cu autori de spectacol (Jo├źl Pommerat, Rodrigo Garcia, Armin Petras ┼či Fritz Kater, Nurkan Erpulat, Korn├ęl Mundrucz├│, Wojtek Ziemilski, Gianina C─ârbunariu, Bogdan Georgescu, Catinca Dr─âg─ânescu) contureaz─â ideea unui eclectism al stilului colectiv ├«n teatru. Nu exist─â o singur─â formul─â de lucru, ci mai multe (fiecare creator are procesul s─âu de crea┼úie), nu exist─â o singur─â defini┼úie pentru

┼či pentru

, ci multiple, ├«n func┼úie de modul ├«n care fiecare artist ├«┼či conceptualizeaz─â aceste no┼úiuni ┼či se raporteaz─â la ele. Pentru Pommerat, lucrul ├«mpreun─â cu echipa ├«nseamn─â scrierea textului ├«n timpul spectacolului, ├«n urma improviza┼úiilor la scen─â (ÔÇ×textul este urma pe care o las─â spectacolul pe h├«rtieÔÇť). Pentru Armin Petras, colectiv ├«nseamn─â dou─â euri distincte, regizor ┼či dramaturg, dou─â identit─â┼úi ┼či dou─â nume (ca dramaturg, semneaz─â cu numele Fritz Kater). Gianina C─ârbunariu vorbe┼čte despre un proces de lucru ├«n care conceptul, metoda ┼či instrumentele de crea┼úie ├«i apar┼úin, dar care angreneaz─â ├«ntreaga echip─â. S├«nt opinii diferite asupra unor modalit─â┼úi de lucru care graviteaz─â ├«n jurul ideii de

(crea┼úie colectiv─â ÔÇô concept analizat pertinent ┼či argumentat de Duska Radosavljevici), dar care, mai mult sau mai pu┼úin, r─âm├«n tot forme de crea┼úie individual─â. Practic, autorul exist─â ca individualitate ┼či ca autoritate, dar ├«┼či apropriaz─â al┼úi parteneri ├«n procesul de crea┼úie ├«mpreun─â cu care finalizeaz─â acest demers. Pommerat se folose┼čte de actori ┼či de

-ul s─âu ├«n procesul de scriere a textului, care este doar unul dintre elementele spectacolului, f─âr─â a avea ├«nt├«ietate ├«n fa┼úa celorlalte (actori, scenografie, muzic─â). Rodrigo Garcia refuz─â idealismul ÔÇ×teatrului care va schimba societateaÔÇť, prefer├«nd varianta plauzibil─â a teatrului ca ÔÇ×experien┼ú─â estetic─â ce ar putea s─â ne fac─â mai buniÔÇť, deci teatrul nu este o experien┼ú─â ├«n mas─â, ci una personal─â. Bogdan Georgescu crede ÔÇ×├«n procese creative orizontale, f─âr─â ierarhiiÔÇť, ├«nt├«lnite ├«n spectacole de teatru comunitar ├«n care ÔÇ×e inacceptabil s─â te ┬źfolose┼čti┬╗ de o comunitate ca s─â te exprimi pe tineÔÇť. 

Cartea coordonat─â de Iulia Popovici, ca ┼či precedenta din serie, este extrem de util─â sub aspectul investig─ârii teatrului contemporan european, cu toate marotele sale, o analiz─â argumentat─â a unor procese de lucru ├«n teatrul actual ┼či un ├«nceput de arhivare a acestora, important ├«n condi┼úiile ├«n care cei viza┼úi s├«nt unii dintre creatorii contemporani cei mai incitan┼úi, unii la marginea mainstream-ului, al┼úii ├«n centrul lui, fiecare cu amprenta sa, ampl─â sau de ni┼č─â, dar care las─â urme ├«n evolu┼úia artelor spectacolului.  

Oana Stoica este critic de teatru.  

Foto: A. Bulboac─â, Teatrul Na┼úional TImi┼čoara

TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimu╚Ťe, muzic─â ╚Öi baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana ├«nt├«i, cu un narator de v├«rsta a treia, ce graviteaz─â ├«n jurul unor teme precum nostalgia tinere╚Ťii, muzica, erotismul, totul ├«nv─âluit ├«ntr-o folie de ÔÇ×unheimlichÔÇŁ care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul coresponden╚Ťei
O cu totul alt─â carte fa╚Ť─â de aceea, ╚Ötiut─â tuturor, din 1978, este actuala edi╚Ťie, definitiv─â, a ÔÇ×Romanului epistolarÔÇŁ dintre I. Negoi╚Ťescu ╚Öi Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te sup─âra, frate
ÔÇ×Fr├Ęre et s┼ôurÔÇŁ r─âm├«ne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu tr─âiri rezonabile ÔÇô ├«ns─â╚Öi lipsa de m─âsur─â a pasiunilor sf├«r╚Öe╚Öte prin a fi ÔÇ×rezonabil─âÔÇŁ, necesar─â ÔÇô ╚Öi moral─â burghez─â.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album ├«n limba matern─â ce le ofer─â mai mult spa╚Ťiu de manevr─â pentru poezie.

Adevarul.ro

image
Reac┼úii dup─â ┼čedin┼úa foto a lui Brad Pitt pentru GQ Magazine: ÔÇ×Arat─â ca un cadavruÔÇŁ
Desemnat ├«n anii '90 cel mai sexy b─ârbat ├«n via┼ú─â de revista People, actorul Brad Pitt ┼či-a ┼čocat fanii cu cea mai recent─â ┼čedin┼ú─â foto realizat─â pentru revista GQ, mai mul┼úi internau┼úi coment├ónd c─â arat─â ca un cadavru.
image
Lacul c─âutat de zeci de mii de turi┼čti pentru tratamente s-a colorat ├«n roz. Explica┼úiile cercet─âtorilor VIDEO
Pe l├óng─â culoare, lacul eman─â ┼či un miros nepl─âcut. ├Än fiecare an, aici vin zeci de mii de turi┼čti la tratament. Speciali┼čtii vin cu explica┼úii.
image
CTP ne treze┼čte la realitate: ÔÇ×Popovici? Dar de ce s─â m─â simt m├óndru?ÔÇť
Cristian Tudor Popescu a comentat, în stilul său caracteristic, performanţa lui David Popovici la Mondialele de nataţie, unde sportivul de 17 ani a cucerit două medalii de aur.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
├Än prim─âvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a c─ârui gazd─â era Betty Crocker, devenit─â o emblem─â a emisiunilor de acest gen ╚Öi un idol al gospodinelor de peste Ocean. Pu╚Ťin─â lume ╚Ötia c─â Betty nu exista cu adev─ârat, ci era doar o pl─âsmuire a min╚Ťilor creatoare ale postului de radio.
image
ÔÇ×UverturaÔÇŁ r─âzboiului austro-turc din 1715-1718
R─âzboiul turco-vene╚Ťiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut ╚Öi drept R─âzboiul Austro-Turc din 1715-1718, sau ÔÇ×R─âzboiul lui Eugeniu de SavoiaÔÇŁ, este primul din seria r─âzboaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol ├«i scria Elisabetei c─â otomanii ├«ncercaser─â pe data de 28 s─â ias─â din Plevna lupt├ónd ╚Öi construind un pod peste r├óul Vid, ├«n zon─â desf─â╚Öur├óndu-se b─ât─âlii cumplite. Carol s-a ├«ndreptat imediat ├«n acea direc╚Ťie, ├«n timp ce ├«mp─âratul se dusese ├«n centrul dispozitivului.