Formule de lucru în teatrul contemporan

Publicat în Dilema Veche nr. 598 din 30 iulie - 5 august 2015
Formule de lucru în teatrul contemporan jpeg

FITS 2015

● Antologia pieselor prezentate în Secţiunea „Spectacole-lectură“ – selecţie de Claudia Domnicar. 

● Sfîrşitul regiei, începutul creaţiei colective în teatrul european / The End of Directing, The Beginning of Theatre – Making and Devising in European Theatre – editor Iulia Popovici.  

Cu o structură stufoasă, dar nu haotică, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu are întotdeauna în vedere, pe lîngă latura performativă, complexă şi cu o largă adresabilitate, către mai multe publicuri, şi una teoretică, în care se includ o multitudine de cărţi, sprijinite sau susţinute într-o formă sau alta de FITS. Dintre ele,

(Editura Paideia) are deja o tradiţie, fiind un instrument de lucru şi o sursă de informare importantă pentru breasla teatrală. Publicată anual, la fiecare ediţie a FITS,

… are conexiune directă cu spectacolele-lectură ce prilejuiesc cunoaşterea noutăţilor din domeniul dramaturgiei contemporane. Ultimele ediţii ale

… şi ale spectacolelor-lectură deopotrivă au suscitat un interes special datorită selecţiilor de texte, fie scenarii scrise de regizori (selecţie de Alina Mazilu), fie piese ale unor autori de prim rang de pe scena europeană şi americană (de la Ivan Vîrîpaev la Neil LaBute – selecţie de Ioana Mălău), întotdeauna însă fiind vorba de autori aflaţi în strînsă legătură cu latura performativă a festivalului. Astfel, nu numai că unii dintre ei au putut fi prezenţi la lectura propriilor texte (în regia tot mai inventivă a lui Bogdan Sărătean) şi au participat la discuţii, oferind explicaţii şi informaţii legate de estetică, scopuri şi modalităţi de scriere, dar au exemplificat, prin spectacole, performativitatea acestor piese. În plus, volumul conţine atît varianta în limba română a fiecărui text, cît şi pe cea într-o limbă de circulaţie internaţională (engleză, franceză, spaniolă – limba originală de cele mai multe ori). La ediţia din acest an, Claudia Domnicar a continuat acest traseu de selecţie, alegînd texte de Joël Pommerat, Bogdan Georgescu, Fritz Kater, Valentin Nicolau, Daniel Veronese, Pawel Demirski, Dmitri Bogoslavski, Erik Ehn, parte dintre dramaturgi fiind prezenţi cu spectacole în FITS, unele dintre acestea fiind chiar performance-uri cu textul publicat în

… Remarc aici publicarea

(traducerea Vlad Russo), textul fabulos al lui Pommerat prezentat ca spectacol anul trecut, şi

, textul spectacolului lui Bogdan Georgescu realizat împreună cu masteranzii sibieni, unul dintre punctele de interes din acest an. 

De la text ca suport pentru spectacol, FITS face un salt către un tip de investigare analitică a resorturilor spectacularului în contextul european contemporan cu o carte, Sfîrşitul regiei, începutul creaţiei colective în teatrul european / The End of Directing, The Beginning of Theatre – Making and Devising in European Theatre (volum bilingv), editată de Iulia Popovici şi publicată de Editura Tact. Este al doilea volum realizat de criticul de teatru Iulia Popovici cu sprijinul FITS, după

(Editura Cartier, 2014), ambele abordînd teme legate de modul de lucru, subiectele şi esteticile teatrului european contemporan. Volumul de faţă identifică o tendinţă a performance-ului contemporan, de a ieşi, măcar parţial, de sub dominaţia absolută a regizorului (aşa-zisul secol al regiei pare a intra într-un declin, nu însă într-o extincţie) pentru a găsi noi formule de lucru în care conceptele de

şi

să fie redefinite prin prisma unei „democratizări“ a creaţiei. Ceea ce remarcă Iulia Popovici în acest volum este tocmai deplasarea accentului de la creator individual (chiar despotic) la formule colective de lucru în care preeminenţa unui creator este mai mult sau mai puţin vizibilă. Studiile unor teoreticieni, buni cunoscători ai unor spaţii specifice şi ai performativităţii acestora (Duska Radosavljevici – Marea Britanie, Andrea Tompa – Ungaria, Mirella Patureau, Laurent Berger şi Jean Pierre Thibaudat – Franţa, Ciprian Marinescu şi Alexandra Pâzgu – Germania) şi interviurile cu autori de spectacol (Joël Pommerat, Rodrigo Garcia, Armin Petras şi Fritz Kater, Nurkan Erpulat, Kornél Mundruczó, Wojtek Ziemilski, Gianina Cărbunariu, Bogdan Georgescu, Catinca Drăgănescu) conturează ideea unui eclectism al stilului colectiv în teatru. Nu există o singură formulă de lucru, ci mai multe (fiecare creator are procesul său de creaţie), nu există o singură definiţie pentru

şi pentru

, ci multiple, în funcţie de modul în care fiecare artist îşi conceptualizează aceste noţiuni şi se raportează la ele. Pentru Pommerat, lucrul împreună cu echipa înseamnă scrierea textului în timpul spectacolului, în urma improvizaţiilor la scenă („textul este urma pe care o lasă spectacolul pe hîrtie“). Pentru Armin Petras, colectiv înseamnă două euri distincte, regizor şi dramaturg, două identităţi şi două nume (ca dramaturg, semnează cu numele Fritz Kater). Gianina Cărbunariu vorbeşte despre un proces de lucru în care conceptul, metoda şi instrumentele de creaţie îi aparţin, dar care angrenează întreaga echipă. Sînt opinii diferite asupra unor modalităţi de lucru care gravitează în jurul ideii de

(creaţie colectivă – concept analizat pertinent şi argumentat de Duska Radosavljevici), dar care, mai mult sau mai puţin, rămîn tot forme de creaţie individuală. Practic, autorul există ca individualitate şi ca autoritate, dar îşi apropriază alţi parteneri în procesul de creaţie împreună cu care finalizează acest demers. Pommerat se foloseşte de actori şi de

-ul său în procesul de scriere a textului, care este doar unul dintre elementele spectacolului, fără a avea întîietate în faţa celorlalte (actori, scenografie, muzică). Rodrigo Garcia refuză idealismul „teatrului care va schimba societatea“, preferînd varianta plauzibilă a teatrului ca „experienţă estetică ce ar putea să ne facă mai buni“, deci teatrul nu este o experienţă în masă, ci una personală. Bogdan Georgescu crede „în procese creative orizontale, fără ierarhii“, întîlnite în spectacole de teatru comunitar în care „e inacceptabil să te «foloseşti» de o comunitate ca să te exprimi pe tine“. 

Cartea coordonată de Iulia Popovici, ca şi precedenta din serie, este extrem de utilă sub aspectul investigării teatrului contemporan european, cu toate marotele sale, o analiză argumentată a unor procese de lucru în teatrul actual şi un început de arhivare a acestora, important în condiţiile în care cei vizaţi sînt unii dintre creatorii contemporani cei mai incitanţi, unii la marginea mainstream-ului, alţii în centrul lui, fiecare cu amprenta sa, amplă sau de nişă, dar care lasă urme în evoluţia artelor spectacolului.  

Oana Stoica este critic de teatru.  

Foto: A. Bulboacă, Teatrul Naţional TImişoara

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Șoferii de mașini electrice plătesc sume astronomice pentru înlocuirea anvelopelor. „Nu mi-a venit să cred când mi s-a spus că trebuie să le înlocuiesc“
Cumpărătorii de mașini electrice ar trebui să fie conștienți de costurile „astronomice” necesare pentru înlocuirea regulată a anvelopelor cu durată scurtă de viață, au avertizat proprietarii.
image
Ce pensionari nu vor avea pensii majorate din septembrie. Casa de Pensii: sunt un milion de persoane
Șeful Casei Naționale de Pensii Publice, Daniel Baciu, a făcut o serie de precizări privind recalcularea pensiilor, precizând că 1 milion de pensionari nu vor beneficia de majorare.
image

HIstoria.ro

image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.