Falimentul educaţiei în trei paşi

Publicat în Dilema Veche nr. 597 din 23-29 iulie 2015
Falimentul educaţiei în trei paşi jpeg

● Antisocial – un spectacol de Bogdan Georgescu. Cu: Anton Balint, Cristina Blaga, Paul Bondane, Călin Roajdă, Alexandra Şerban, Cristian Timbuş, Maria Tomoiagă. Universitatea „Lucian Blaga“ Sibiu, Facultatea de Teatru. La FITS 2015.  

Încă din studenţie, Bogdan Georgescu are un traseu personal bine conturat. Regizor preocupat de teatrul comunităţilor şi de modul în care arta ar putea schimba, dacă nu lumea în ansamblul ei, măcar o parte din ea, Georgescu a iniţiat proiecte în penitenciare sau în cartierul bucureştean Rahova, acolo unde populaţia săracă a fost evacuată din casele naţionalizate în urma retrocedărilor. În ultimii ani, a realizat spectacole pornind de la cazuri reale pe care le-a contextualizat cu luciditate, reuşind să identifice probleme acute ale societăţii şi să le prezinte dintr-o perspectivă nouă, demonstrînd profunzimea efectelor negative pe care acestea le generează. Munca peste măsură în corporaţii şi cheltuirea aiuritoare a fondurilor europene

tensiunile interetnice la nivelul familiei şi degradarea cuplului cu consecinţe tragice

sistemul de învăţămînt distrus şi haosul din educaţie

Cel mai recent spectacol,

, lucrat împreună cu masteranzii Facultăţii de Teatru din Universitatea „Lucian Blaga“ şi prezentat în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, pune în discuţie eşecul educaţiei în România. Georgescu trece de bariera strictă a sistemului de învăţămînt şi aruncă o privire peste modelele de educaţie în familie, reuşind, astfel, să facă o scanare asupra modului în care este pregătit pentru viaţă un tînăr în România de azi. 

Punctul de plecare este un incident (poate nu este cel mai potrivit cuvînt) de la Liceul „Gheorghe Şincai“ din Cluj, unde, în 2014, nişte elevi care au făcut un grup secret pe Facebook în care discutau despre profesori au fost pedepsiţi, inclusiv cu mutarea în alte instituţii de învăţămînt. Georgescu porneşte din acest punct şi ridică, rînd pe rînd, o serie de întrebări esenţiale despre şcoala şi educaţia din România de azi. Care sînt limitele libertăţii elevilor şi profesorilor? Ce valori promovează şcoala? Hiatusul dintre teorie (ceea ce se spune) şi practică (ceea ce se face) nu confuzează elevii? Copiii învaţă să gîndească critic sau să reproducă tipare de gîndire? Rostul şcolii: să pregătească pentru viaţă sau să ofere o diplomă? „Vechea şcoală“

„noua şcoală“. Ce poţi face pentru copilul tău astfel încît să îi faci bine, nu rău? Ce îl înveţi pe elevul tău astfel încît să aibă valori, nu formate (automatisme) de gîndire şi de comportament? 

Personajele (Elevii, Profesorii, Părinţii) sînt tipologii specifice fiecărui segment identitar, iar copiii şi părinţii funcţionează în cupluri: părinte şi copil săraci, copil de bani gata cu părintele aferent, copil cu părinte plecat la muncă în străinătate, fiul de preot, profesorul reformist, retrogradul, beţivul, liberalul etc. Bogdan Georgescu alege o formulă aparent simplă de punere în scenă, generată de scriitură (textul îi aparţine, cu precizarea că „a fost dezvoltat prin tehnici de Artă Activă împreună cu actorii“): o masă lungă şi şapte actori de jur-împrejur, care, în funcţie de situaţie, sînt Elevii, Profesorii, Părinţii, ba chiar Actorii înşişi. Schimbările dintr-o identitate în alta se fac cu maximă economie de mijloace, doar mici elemente de recuzită intră sau ies din cadru (telefoane mobile, foi de scris etc.). Aici este un pariu de actorie, iar masteranzii sibieni se descurcă bine cu minimul de instrumente artistice puse la dispoziţie. Identificarea personajelor se face aproape exclusiv din joc, fiecare este construit pe unul-două elemente esenţiale, trecerile dintr-o identitate în alta (trei pentru fiecare actor plus cea personală) sînt rapide, iar traseul fiecărui personaj este suficient de lung încît să se observe constanţa caracterului. Actorii sînt bine aşezaţi în situaţii şi, la rîndul lor, aşază o oarecare distanţă între ei şi personaje, fără să le videze de viaţă, dar suficient cît să le sublinieze tipologia. 

Pe lîngă problemele ridicate şi tipologiile prezentate (Georgescu nu insistă asupra nici uneia dintre ele, preferă să le identifice şi să le livreze ca atare, insistînd asupra falimentului sistemului în ansamblu, nu asupra celui individual), se observă şi o doză zdravănă de umor, suficientă pentru a face acceptabilă această oglindă nemăgulitoare a educaţiei româneşti. 

Personajele poartă prenumele actorilor pentru Elevi, numele de familie pentru Profesori şi sînt nenumite ca Părinţi. În spectacol apar şi poveşti personale ale actorilor. Contopirea între personaje şi actori duce, pe de o parte, la implicarea actorilor în poveste prin reflectarea acesteia în propriile experienţe de viaţă şi, pe de altă parte, cele trei ipostaze (Elevi, Profesori, Părinţi) pe care le ilustrează cu minime diferenţe devin variante ale aceluiaşi tip de societate. Cele trei perspective reproduc în mic acelaşi sistem, general valabil – revolte, trădări, ipocrizii, laşităţi etc. – şi aceleaşi tipologii – acuzatorul, împăciuitorul, trădătorul, cel care găseşte soluţii, cel care refuză orice soluţie, fatalistul, liderul, fricosul etc. Dincolo de privirea lucidă asupra rateului educaţiei, spectacolul lui Bogdan Georgescu are şi această supratemă dezarmantă, a reproducerii de către tînăra generaţie a unor tipare de comportament viciate, deprinse, în egală măsură, de acasă şi de la şcoală. Ceea ce pare să lipsească din orice perspectivă se subsumează ideii de responsabilitate, demnitate, onestitate. Şi asta este suficient de grav cît să facă din

un spectacol alarmant despre socialul românesc de azi. 

Creat inteligent, cu o viziune pătrunzătoare asupra temei şi cu o contextualizare potrivită,

este unul dintre spectacolele care semnalează prăbuşirea şcolii în România, a întregului sistem de învăţămînt, de la scopuri la metode şi de la principii la practică, dar pune şi problema unui faliment moral al societăţii româneşti care pare incapabilă să-şi pregătească viitorul. Cu umor şi dezinvoltură, Bogdan Georgescu atenţionează că

sînt doar debuşee pentru revolta tinerilor, fără să poată suplini sistemul de valori pe care educaţia trebuie să îl aşeze în copii. Facebook poate mima o formă de libertate, dar gîndirea critică se învaţă la şcoală şi acasă. 

Spectacolul va putea fi văzut la Festivalul Naţional de Teatru Tînăr „Ideo Ideis“ din Alexandria în luna august, la Festivalul Naţional de Teatru din Bucureşti în luna octombrie, iar în toamnă va pleca într-un turneu în centrele universitare din România.   

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: A. Bulboacă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Câți ani de pușcărie riscă românul acuzat de trădare
Conform articolului 394 din Codul Penal, Alexandru Piscan, care este acuzat că a desfășurat activități de spionaj în beneficiul Federației Ruse, vizând obiective militare românești și NATO, poate înfunda pușcăria ani grei.
image
Anchetă extinsă în cazul Coldea: sunt vizați și Alexander Adamescu și Mihai Tufan. „Șeful cel mare”, fondator al „statului paralel”
Anchetă a fost extinsă în dosarul generalilor SRI Florian Coldea și Dumitru Dumbravă, fiind cercetate fapte de corupție în legătură cu firme controlate de către oamenii de afaceri Bogdan Alexander Adamescu și de către milionarul Mihai Tufan.
image
Pățania ciudată a unui șofer băut din Neamț. A făcut accident exact în momentul în care polițiștii îi făceau semn să tragă pe dreapta
Acţiunile poliţiştilor din Neamţ, pentru combaterea evenimentelor nedorite din traficul rutier, s-au soldat cu depistarea mai multor şoferi care erau băuţi la volan, întocmindu-se dosare penale

HIstoria.ro

image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.
image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.