Evanghelia după Iisus

Publicat în Dilema Veche nr. 825 din 12–18 decembrie 2019
Evanghelia după Iisus jpeg

● Uitasem, text și regie: Gabriel Sandu. Cu: Nicholas Cațianis, Edith Alibec, Andrei Raicu (muzică live), video: Ana Cârlan, scenografie: Andra Manea, muzică originală: Andrei Raicu, ilustrație: Andrei Popa, light design: Dragoș Petrișor. Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. POINT.

Uitasem, recenta premieră de la Point, Bucureşti, a lui Gabriel Sandu, dramaturg, regizor, jurnalist şi (mai puţin) actor, este un spectacol oarecum bizar în peisajul cultural local. Ciudăţenia (nu în sens negativ, ci al ieşirii din standardele scenice, de la preocupări tematice la cele estetice) producţiei se acumulează din toate părţile: subiect, scriitură, dramaturgia de scenă, performativitate. Pe toate, Uitasem le fentează un pic, nu cît să dărîme limite, ci doar cît să pună o perspectivă cîş asupra lor, oarecum în disjuncţie cu discursul scenic standard.

Textul spectacolului, premiat în cadrul competiției Focus Drama 2018, porneşte de la un caz real: un băiat din Galaţi, crescut într-un garaj, pe care mama lui îl crede Iisus. Gabriel nu a mers la şcoală pînă la 12 ani, dar, odată cu preluarea cazului său de către serviciile sociale, a fost şcolarizat şi integrat social. Ultimul reportaj despre caz îl prezintă pe Gabriel la 17 ani şi de aici încolo începe, practic, textul celuilalt Gabriel. Dramaturgul Gabriel Sandu imaginează o posibilă evoluţie a acestui personaj şi îi creează un prezent ficţional, ba chiar îi plasează inserturi ficţionale în trecut. Prin urmare, spectacolul este o ficţiune pornită dintr-o realitate, dar care nu mai are nici o legătură cu ea, un sequel, ficţional şi performativ, al unei istorii adevărate, plasat cronologic în continuarea originalului. Astfel, evoluţia imaginară a personajului din spectacol, rebotezat Marius, este concomitentă cu cea a persoanei reale, Gabriel. Practic, Marius este o potenţială versiune a lui Gabriel, nu este un Gabriel performat.

Ce se urmăreşte este maturizarea acestui personaj pornit atît de bizar în viaţă. Iar întrebarea nu este cum s-ar maturiza Iisus, ci cum o face un adolescent căruia i-au fost sabotate resorturile sociale: fără şcoală, educaţie, conexiuni sociale, el a trăit exclusiv în universul delirant al mamei sale. Aşa că dramaturgul investighează două direcţii: impactul poveştii religioase asupra personajului şi fragilitatea/fragilizarea lui. Ceea ce rezultă este un poem dramatic care analizează, într-o ramă biblică, modul în care sărăcia şi traumele determină traseul individului (religia şi Biserica apar, ca subiecte, şi în altă piesă a lui Gabriel Sandu, Tatăl meu, preotul). Viaţa îl duce pe Marius la Berlin, unde o întîlneşte pe Elena, o Maria Magdalena pe care, aparent, o salvează. Cadrul biblic se opreşte aici, căci ficţiunea contemporană o bate pe cea sacră. Nu există nici un happy-end, dar nici nu se prefigurează vreo tragedie („Dar, fiindcă eşti căldicel, nici rece, nici fierbinte, am să te scuip din gura Mea“ – Apocalipsa lui Ioan). Lucrurile se opresc la mijloc, în zona de dramă în care eşuează, de multe ori neştiuţi, alteori făcînd subiectul ştirilor de la ora 5, antieroii precarităţii materiale şi morale. Marius şi Elena sînt imigranţi economic şi social, alungaţi din ţară de completa nepăsare a tuturor faţă de ei. Amîndoi au suferit abuzuri, aşa că energia lor se va duce pe anihilarea amintirilor, de unde şi leitmotivul spectacolului, care îi dă şi titlul. A uita este o etapă în procesul de vindecare, dar cele două personaje sînt forţate, de fapt, să-şi reamintească mereu traumele, prin urmare rămîn într-o permanentă convalescenţă, zgîndărindu-şi rănile.

rosencrantz credit foto adi bulboaca 7 1 jpg jpeg

Spectacolul vorbeşte despre vulnerabili şi vulnerabilităţi, despre cum abuzatul devine abuzator sub presiunea unei societăţi care extrage profit din orice, inclusiv din suferinţă. Societatea colcăie de violenţă, sărăcie şi demenţă, sistemul social se află într-o degringoladă deloc poetică, dar textul are pasaje lirice, inclusiv unul despre căprioare, cruzime şi frică, o metaforă a inocenţei asasinate.

Scenografia este minimalistă şi versatilă ca semnificaţie, cu un element fix, o cadă, căci baia pare spaţiul ideal pentru o poveste pe care o ştim cu toţii (a sărăciei, mizeriei şi traumei), dar o ţinem departe de ochii lumii. Fondul sonor este creat live, cîteva proiecţii (unele cu rol narativ) alunecă pe un ecran mic şi plasat (prea) sus, dar nu în asta stă spectacolul, ci în actori. Nicholas Caţianis reproduce imaginea christică fără a o parodia, se asociază cu clişeul vizual pentru a-l distruge din interior. Marius nu e Iisus, nu se salvează pe sine şi nici pe alţii, în ciuda eforturilor, dar ceva din aura pe care mama lui sau boala ei i-au pus-o pe umeri i-a influenţat destinul. Nu l-a făcut mai puternic, ci mai vulnerabil. Marius îşi spune singur povestea, departe de implicarea pasională apostolică, dimpotrivă, e detaşat, nu lipsit de emoţie, ci deasupra ei, ca şi cum ar pluti, nu pe nori sau ape, ci într-o lume interioară. Cum îţi negociezi statutul mesianic în realitate, ce faci cu viaţa ta cînd nu eşti cel care ştiai că eşti?

Edith Alibec a fost, pentru mine, surpriza acestui spectacol. O actriţă versatilă, stăpînă pe instrumentele sale ludice, cu un joc matur, motivat, care trece uşor, dar nu superficial, dintr-un registru în altul, din personaj psihologic într-unul caricatural, din concentrarea pe text în corporalitate. În scena interviului, Alibec o joacă pe moderatoarea TV cu un text redat neinteligibil, în care sensurile se fac din ton, dar ceea ce construieşte ea acolo, în contrapunct cu personajul interpretat realist de Caţianis, este o panoramă largă de mentalităţi şi atitudini care include indiferenţa la suferinţă şi dependenţa de senzaţional.

Cu un text experimental, poate un pic teribilist, Uitasem coboară povestea lui Iisus din sacru în cotidian, dintr-un trecut mitologizat într-un prezent cotidian. Povestea se degradează, adică pierde sensurile nobile şi optimiste, măcar ca promisiune: suferinţa nu mai mîntuieşte, iar cei săraci nu vor moşteni pămîntul. De unde şi crucificarea finală a personajelor, inocenţii deveniţi „tîlhari“, după care nu mai există nici o înviere.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Adi Bulboacă

973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.

Adevarul.ro

iuri kovalciuk jpg
Mogulul de presă Iuri Kovalciuk, instigatorul lui Putin pentru războiul din Ucraina
Una dintre cele mai influente voci din spatele deciziei lui Vladimir Putin de a ataca Ucraina aparține unui miliardar de 71 de ani, care a susținut că războiul ar putea dovedi puterea Rusiei.
Submarinul Cetus  FOTO Guvernul Britanic png
Noul submarin-dronă, mândria armatei Marii Britanii. Cetus va domina spațiul de luptă subacvatic
Noul submarin de 18,7 milioane de dolari al Marinei Britanice va fi gata în 2024 și va contribui la „dominarea spațiului de luptă subacvatic”, transmite presa britanică.
GYORPLUSZ jpg
Presa maghiară, cucerită de fanii Rapidului la meciul cu Gyor. Cum i-a comparat cu fanii Japoniei de la Mondial
Presa maghiară a fost impresionată de comportamentul fanilor giuleșteni din timpul partidei dintre Gyor și Rapid, încheiată cu scorul de 32-30, în grupa B a Ligii Campionilor la handbal feminin.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.