Detalii

Publicat în Dilema Veche nr. 577 din 5-11 martie 2015
Detalii jpeg

● Dumnezeu iubeşte, de Zlata Demina, traducere: Elvira Rîmbu, regia: Ioana Petre, scenografie: Vladimir Turturică, costume: Doina Pop, light design: Alexandru Darie, mişcare scenică: Mihaela Culda. Cu: Ana Ioana Macaria, Ilinca Hărnuţ, Oana Popescu, Cătălina Bălălău, Filip Panait. Teatrul „Bulandra“.  

Pe Ioana Petre am descoperit-o la Bulandra Laborator, programul destinat tinerilor regizori care îşi pot produce spectacole în mansarda de la Izvor, amenajată ca sală de teatru. De fapt, i-am descoperit spectacolul (pe ea nu am întîlnit-o niciodată) şi m-a surprins felul cum e lucrat, sănătos aş zice, în contradicţie cu tema lui, care vizează o societate maladivă surprinsă metaforic în locul ei cel mai bolnăvicios, spitalul.

de Zlata Demina, este un text scris în 2004, în buna tradiţie rusească a dramaturgiei clasice, cu personaje cărnoase, vii, din medii diferite, care se întîlnesc accidental şi oferă o scanare în profunzime a societăţii contemporane. De fapt, punctul de echilibru al piesei rezidă tocmai în această intersecţie de medii sociale diverse

săraci, familii normale şi/sau disfuncţionale) într-un sistem degradat (cel de sănătate). 

Despre Zlata Demina am aflat că a fost studenta regizorului Nikolai Kolyada, cel care a iniţiat concursul de dramaturgie „Eurasia“ care a făcut din oraşul rusesc Ekaterinburg un centru important de dramaturgie contemporană. Pe Kolyada l-am întîlnit la Bucureşti, unde a prezentat, în FNT 2012, un

tribal. Zlata Demina a cîştigat premiul naţional de debut pentru două piese,

şi

ambele fiind premiate şi la „Eurasia“. În Dumnezeu iubeşte, spaţiul comun este un salon dintr-o maternitate, undeva, într-un orăşel din Rusia (sau de oriunde). Înainte de Paşti, patru femei aşteaptă să nască. Fiecare are o sarcină dificilă şi probleme personale. Fiecare acumulează tare sociale pe care le întruchipează astfel încît, deşi sînt caractere puternice, bine conturate, ele se încadrează în tipologii şi devin uşor recognoscibile de către spectator, care se poate identifica, măcar parţial, cu un personaj sau altul. Lăsate singure înainte de sărbători, deşi toate sînt gata să nască, „uitate“ într-o maternitate fantomatică, în care asistenţa medicală este minimă şi femeile sînt tratate primitiv, cele patru viitoare mame sînt obligate să creeze ad-hoc o minicomunitate, să se ajute reciproc, să se sprijine moral. Solidarizarea care apare ţine de instinctul de supravieţuire în situaţii-limită. Textul vizează fragilitatea şi forţa feminităţii, arată cum vulnerabilitatea se poate transforma în putere. Este o piesă emoţionantă despre universul feminin, care include copii şi bărbaţi, responsabilităţi, lupte şi frici, frustrări şi sacrificii. 

Regizoarea a văzut această poveste ca pe un element dintr-o serie, o întîmplare cu oameni obişnuiţi în situaţii-limită comune. O dramă a cotidianului. Cine a fost internată vreodată într-o maternitate din România înţelege ce se întîmplă cu aceste femei: mizeria, umilinţa, modul în care sînt tratate, cu superioritate, ca nişte deţinute. Ioana Petre pune această poveste sub lupă, o extrage din ansamblu (poveştile acestea alcătuiesc normalul, baza societăţii). Un fascicul de lumină străbate salonul de spital, cu mozaic pe jos şi cu un singur pat lung (scenografia Vladimir Turturică) în care se îngrămădesc cele patru femei ca un singur corp. Lumina rece surprinde cîteva vieţi şi convulsiile lor, dar dacă ea s-ar amplifica şi ar descoperi şi restul, proporţiile tragediei ar fi inimaginabile. În acest punct, al tragediilor explicite şi intuite, apare şi o posibilă legătură cu opera: asistentul cîntă de la început la final o arie din

de Mozart. Spectacolul este un detaliu dintr-o frescă socială a Europei răsăritene, încă suferindă după era socialistă.

Regizoarea ţine personajele în zona realismului, nu caricaturizează şi nu dramatizează. Uneori apar tuşe expresioniste precum imaginea Ritei care bîntuie neliniştitor prin salon fără sarcină (te întrebi ce s-a întîmplat cu ea, posibilele variante de răspuns nu sînt optimiste). Cele patru actriţe creează personaje pline de viaţă şi fac o echilibristică dificilă pentru a le păstra credibilitatea, rezistînd tentaţiei de a le colora excesiv. Este o formă deşteaptă de teatralizare fără teatralitate ostentativă. Actriţă cu experienţă, Ana Ioana Macaria îşi dozează farmaceutic mizantropismul şi superioritatea pe care le afişează Olga, corporatistă cu un soţ mai tînăr, prin urmare plină de bani şi fericită, aşa cum apare în ochii celorlalte. Eşarfa de mătase pe care o foloseşte pentru a-şi „steriliza“ partea ei de pat, mîncarea „simandicoasă“ pe care a adus-o cu ea, telefonul care sună mereu cînd al lor tace fac din Olga o ţintă a antipatiei celorlalte. Nu e ură, este delimitarea firească de cineva care este diferit. Galea, de pildă, este cea mai înţelegătoare şi mai apropiată de statutul Olgăi, dar diferenţele între ele sînt totuşi mari. Are un soţ grijuliu, dar neputincios în faţa problemelor feminine (care, în opinia sa, nu îl privesc), este dominată de superstiţii şi copleşită de temeri. Oana Popescu conturează cu delicateţe un portret viabil al unei femei prinse într-un anume tip de căsnicie, în care rolurile şi sarcinile sînt clar delimitate între soţi de o mentalitate tradiţionalistă. Departe de statutul Olgăi este Rita, adolescenta însărcinată care refuză să repete viaţa ratată a propriei mame şi care îşi găseşte un motto motivant: „La vîrsta mea (15 ani), numai proastele nasc“. Foarte tînăra actriţă Cătălina Bălălău (probabil la debut pe o scenă profesionistă) face din Rita o fată cu o vitalitate dezarmantă, care se luptă cu îndîrjire să nu fie considerată o victimă. Rita se forţează să fie optimistă, nu e o forţă ea însăşi, ci este un animal tînăr care se zbate să trăiască aşa cum şi-ar dori, nu aşa cum o obligă viaţa. Opusul Olgăi şi partenera ei de conflict este Lena, femeie de la ţară, puternică şi trecută prin greutăţi, care consideră viaţa de familie ca un continuu abuz (din partea soţului alcoolic) şi o permanentă luptă pentru supravieţuire materială (a ei, a soţului şi a celor cinci copii). Pentru ea, banii şi fericirea Olgăi sînt ofense, indecente şi de nesuportat. Ilinca Hărnuţ îi dă personajului forţa primară a unei

umorul tăios, grija maternă pentru ceilalţi şi un delicios accent ardelenesc care îi sporeşte Lenei concreteţea. 

este un spectacol puternic şi răscolitor despre feminitate şi despre supravieţuirea în acest „spital“ care este societatea contemporană est-europeană.  

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: Teatrul Bulandra

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

 Xonia și-a dorit o zi liberă chiar de ziua ei în care a vrut să se relaxeze și să iasă cu prietenii
Xonia, transformare incredibilă după ce a slăbit 8 kilograme. Metoda la care a recurs artista
Xonia și-a uimit fanii după ce a reușit să slăbeasca 8 kilograme în câteva săptămâni. Artista a povestit cum a reușit să ajungă la greutatea dorită.
image png
O femeie și-a pierdut braţul drept în urma unui accident rutier produs în județul Tulcea
O femeie în vârstă de 50 de ani a rămas fără braţul drept, care i-a fost amputat în urma unui accident rutier produs joi, în apropierea localităţii Plauru din judeţul Tulcea, informează Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) al judeţului Tulcea.
statie de lansare rachete antigrindina
Cum se apără șeful Sistemului Antigrindină, instituție cu activitate zero de un an: „Dumnezeule, chiar nu stau deloc toată ziua!”
Situație revoltătoare la Autoritatea pentru Administrarea Sistemului Național Antigrindină, instituție de stat cu zeci de angajați, salarii uriașe și activitate zero, care funcționează și în prezent, deși lansarea rachetelor anti-grindină e suspendată de un an.
0 png
BACH by NIGHT - O seară dedicată geniului baroc
Vă invităm la BACH by NIGHT - un concert cu un repertoriu integral Bach. Practic, o seară dedicată geniului baroc. Sâmbătă, 28 iunie 2025, de la ora 19:00, la Sala Radio.
Daniel David Foto  Mediafax  (4) jpg
„Şi eu aş protesta în locul lor”. Mesajul ministrului Educaţiei pentru studenţii nemulţumiţi de modificarea burselor
Ministrul Educației, Daniel David, a reacționat la protestele studenților față de reducerea burselor, recunoscând că le înțelege nemulțumirea. El a asigurat că bursele vor rămâne mai mari decât în 2023.
Funeralii  soldat iranian  ucis atacurile Israelului FOTO EPA EFE jpg
Iranul, împărțit în trei tabere după atacurile SUA. Mărturiile activiștilor care trăiesc în exil
Valul de bombardamente al Israelului în ceel 12 zile de conflict, a fracturat discursul politic în Iran, scrie Elham Yaghoubian este activist politic, scriitor și fondator al Alianței Națiunilor Iran-Israel, într-un editorial publicat de Jerusalem Post.
katy perry orlando bloom getty jpg
Katy Perry, fericită că nu s-a măritat cu Orlando Bloom! Cântăreața și actorul s-au despărțit după 9 ani de relație
Este oficial! Katy Perry (40) și Orlando Bloom (48) s-au despărțit, după aproape un deceniu de relație cu suișuri și coborâșuri, o logodnă de șase ani și o fetiță pe nume Daisy Dove, născută în 2020. Conform unor surse apropiate de fostul cuplu, artista americană vede partea plină a paharului: nu es
summit ue jpg
Liderii UE discută despre securitate, competitivitate și comerț. Se preconizează că reuniunea se va încheia foarte târziu
La Bruxelles, lderii celor 27 de state membre ale Uniunii Europene s-au reunit într-un moment în care blocul comunitar este chemat să-și demonstreze nu doar reziliența economică și unitatea politică, ci și capacitatea de a acționa autonom, într-o lume unde vechile certitudini transatlantice se clati
image png
Influenceriță celebră, împușcată mortal de fostul soț, într-o parcare. A lăsat în urmă 7 copii: „Mama ne-a fost luată fără sens”
Sfârșit tragic pentru o influenceriță internațională, mamă a 7 copii. Fostul soț nu a putut accepta despărțirea și a executat-o atât pe ea, cât și pe iubitul acesteia. Descoperă detaliile crimei înfiorătoare în rândurile de mai jos.