Cei ce nu au fost şoimii patriei

Publicat în Dilema Veche nr. 760 din 13-19 septembrie 2018
Cei ce nu au fost şoimii patriei jpeg

● Crud, regia: Ștefan Lupu, Daniel Frilensăr, scenariul: Daniel Chirilă, coregrafia: Ștefan Lupu, scenografia: Andreea Tecla, Maria Mădălina Niculae, ilustrația muzicală: Tudor Morar, afiș: Hermina Stănciulescu. Cu: Adrian Dima, Adriana Aldea, Alexandru Cătănoiu, Alex Popa, Cosmina Olariu, Nicole Burlacu, Eliza Teofănescu, Ștefan Craiu, Tiberiu Enache, Tudor Morar, Georgiana Vișan, Paul Radu, Irina Sibef. Proiect co-finanțat de AFCN. 

Una dintre preocupările constante ale Galei HOP, cel puţin în ultimii șase ani, sub directoratele lui Radu Afrim şi Miklós Bács, a fost găsirea unor modalităţi, procedee, instrumente prin care tinerii actori participanţi să fie valorificaţi, în mod concret, în urma concursului. Cîştigători sau nu ai Galei HOP, actorii se confruntă cu lipsa vizibilităţii pe o piaţă de muncă suprasaturată şi concurenţială, cu acces redus în teatrele de stat şi cu şanse mici de a obţine contracte. Fondurile culturale în lumea teatrului sînt destinate covîrşitor instituţiilor de stat, unde numărul posturilor şi al colaborărilor este restrîns în raport cu inflaţia anuală de absolvenţi ai facultăţilor de Teatru. Prin urmare, ofertele de lucru nu abundă, iar în lipsa acestora, şansele de afirmare ale actorilor şi, în consecinţă, de a obţine contracte sînt mici. Concursul anual organizat de UNITER, destinat actorilor aflaţi în primii cinci ani de la absolvirea facultăţii, se vrea şi trebuie să fie ceva mai mult decît un prilej de a petrece cîteva zile plăcute la mare. Aşa că întrebarea „Ce fac (ce facem cu) actorii după ce se termină Gala HOP?“ a apărut odată cu deschiderea viziunii asupra rosturilor competiţiei. Răspunsurile (soluţiile) au fost diverse, cu mai multe sau mai puţine rezultate, dar una dintre idei mi s-a părut din start viabilă: crearea unui spectacol cu participanţi la gală, după încheierea competiţiei. Încorsetaţi de cerinţele concursului, uneori destul de stricte, ca să nu zic rigide, actorii îşi pot da prea puţin măsura talentului şi a abilităţilor profesionale (e de discutat în ce mod cerinţe foarte precise pot fi stimulative în artă sau, dimpotrivă, inhibante). Se adaugă emoţiile, stresul competiţiei etc. Astfel că abia într-un spectacol lucrat de la un cap la altul după gusturile şi interesele artistice ale actanţilor se poate vedea, în mod realist, de ce este în stare fiecare.

Daniel Chirilă, actor, regizor şi lider al unei trupe independente de teatru, Frilensăr, care şi-a afirmat deja o identitate în spaţiul teatral autohton, a creat un astfel de spectacol cu participanţi ai ediţiilor Galei HOP din 2016 şi 2017. Crud a fost prezentat în Cluj, Iaşi şi Bucureşti (la TNB), şi a fost invitat la Costineşti, la ediţia din acest an a galei.

Mi se pare de urmărit fenomenul explorării trecutului recent de către generaţia foarte tînără de artişti, care nu a trăit în perioadele investigate şi nu are experienţe directe din acele timpuri. Nici generaţia mea, nici cele de dinaintea mea nu au încă încheiate socotelile cu trecutul, dar asta nu înseamnă că chestionarea acestuia ne aparţine în exclusivitate. De exemplu, recenta producţie de la Reactor, Cluj, În umbra marelui plan, în regia Catincăi Drăgănescu, se înscrie în acelaşi tip de explorare de către tineri a istoriei mari care defineşte istoriile mici (personale). În Crud, Daniel Chirilă, susţinut pentru partea de mişcare de Ştefan Lupu, prezintă în patru tablouri şi mai multe pasaje coregrafice cam o sută de ani de istorie (că tot ne bîntuie acum obsesia Centenarului), de la emanciparea feminină locală la manipularea media şi mişcările protestare, trecînd prin două experienţe ale perioadei comuniste.

foto 1 iustin andrei surpanelu jpg jpeg

Feminismul românesc este surprins ca o variantă locală a sufragetelor. Şi dacă e locală, atunci secvenţa mixează o arhivă antologică de portrete rurale feminine – în buna tradiţie a „babelor“ jucate în travesti, formulă folosită excelent de Radu Afrim şi de Alexandru Dabija – cu slogane feministe reproduse automat, nu şi gîndite, însă care acoperă o realitate de necontestat: misoginismul socie-tăţii româneşti de acum o sută de ani (unele aspecte au rămas valabile şi astăzi), exprimat printr-o serie de discriminări legale (precum dreptul de proprietate care aparţinea bărbaţilor, femeile putînd avea posesiuni în situaţii punctuale) şi prin plasarea tradiţională a femeii „la cratiţă“ în interiorul familiei. Portretele feminine, cu precădere cele în travesti, sînt delicioase, create din detalii precum un anume fel de a vorbi, dar mai ales din priviri, piezişe şi îndelungi. Naşterea naţiunii române, materializată la finalul scenei, este începutul unui secol convulsiv. Un episod care descrie cenzura culturală în perioada comunistă începe cu un (prea) lung moment din Furtuna de William Shakespeare (cu un Ariel colectiv, ceea ce este, în sine, o idee bună pentru un spectacol), ce serveşte ca pretext pentru o confruntare între artistul tînăr şi idealist şi simbolul cenzorului absolut, Dumitru Popescu-Dumnezeu. Un al doilea episod legat de comunism se referă la interzicerea avortului, manipularea şi controlul decreţeilor, Revoluţia din 1989 şi ultimele zvîcniri ale dictaturii din iunie 1990 (mineriada din 13-15 iunie). Profund ludic, acest pasaj este în mare parte muzical şi coregrafic, cu un bonus rezultat din folosirea unei marionete a lui Ceauşescu, foarte reuşit construită şi mînuită. Finalul aparţine deziluziei postrevoluţionare şi revoltelor generic simbolizate de mişcarea Anonymous.

Actorii sînt dinamici, entuziaşti, funcţionează bine dramatic, muzical şi coregrafic, individual şi ca grup, au o vervă molipsitoare care face ca unele lungimi ale spectacolului să fie tolerate. Un montaj mai strîns al celor patru tablouri, renunţarea la unele reluări ale ideilor şi scurtarea unor pasaje coregrafice, care îşi epuizează sensurile, ar ajuta la coagularea ideilor din spectacol şi la coerenţa acestuia. Daniel Chirilă îşi dovedeşte aici, încă o dată, pe lîngă calităţile regizorale, o voce personală ca dramaturg.

Aş zice că, după minime ajustări şi fără a lua în calcul problemele pragmatice (precum adunarea actorilor, care au angajamente în diverse oraşe), Crud ar fi un spectacol de preluat de către un teatru profesionist. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Iustin Şurpănelu

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Rutte FB Nato png
Mark Rutte, în vizită la Donald Trump, în Florida. În ce relații se află cei doi
Ruta unui zbor guvernamental confirmă faptul că Mark Rutte, secretarul general al NATO a fost în vizită la noul președinte ales al SUA, Donald Trump.
Perchezitii
Percheziții într-un dosar de trafic de migranți. Grupul infracțional acționa în România și Bulgaria
Polițiștii și procurorii DIICOT au efectuat 13 percheziții domiciliare în 11 localităţi de pe raza judeţului Bihor, într-un dosar privind săvârșirea infracțiunilor de constituirea unui grup infracţional organizat şi trafic de migranţi. Infractorii își desfășurau activitatea în România și Bulgari
gaini jpg
Pasărea de curte cu carnea neagră și care se vinde cu 2.200 de euro. Cine o are se poate îmbogăți. Cum arată?
Găinile pe care le întâlnim cel mai des sunt albe, roșcate sau pestrițe alb cu negru. Ayam Cemani este o rasă exotică de găină, neagră complet în exterior, penele, ciocul, creasta, picioarele, dar și în interior, mai precis carnea și oasele sunt tot negre.
De ce e Viktor Orbán judecat la Iaș webp
Orban sfidează mandatul CPI și îl invită pe Netanyahu în Ungaria. „Decizia CPI nu va avea niciun efect”
Viktor Orban l-a invitat pe Benjamin Netanyahu să viziteze Ungaria, vineri, deși mai multe țări europene au spus că premierul israelian ar fi reținut dacă ar păși pe teritoriul lor, după emiterea unui mandat de arestare pe numele său.
image png
Ucraina afirmă că noua rachetă lansată de Rusia a zburat timp de 15 minute cu o viteză de peste 13.500 km/h
Racheta rusească care a lovit joi orașul ucrainean Dnipro a zburat timp de 15 minute și a atins o viteză maximă de peste Mach 11, a declarat vineri principala agenție de spionaj a Kievului.
esplanada rapa galbena jpg
Unul dintre cele mai interesante și frumoase locuri din România: Râpa Galbenă
Râpa Galbenă, cunoscută oficial ca Esplanada Elisabeta, reprezintă unul dintre cele mai frumoase și interesante locuri din România. Acest ansamblu arhitectural unic, amplasat la baza Dealului Copou
Bernadette Szocs (Facebook) jpg
Sătul să i se tot adreseze întrebarea pe care nu mai vrea să o audă, și anume de ce a plecat din juriul emisiunii de la Antena 1, Mihai Bendeac a rupt tăcerea într-un mesaj postat pe rețelele de socializare
„Sunt incredibil de prost” Ce a primit Mihai Bendeac după ce a comandat două covoare pe un site celebru de cumpărături: „Când am pus mâna pe pachet...”
Mihai Bendeac a avut parte de o întâmplare nefericită după ce a comandat două covoare de pe un site celebru de cumpărături online. Comediantul a povestit totul pe rețelele de socializare și a subliniat că nu se aștepta să primească așa ceva.
alarma cu bomba pe aeroport marea britanie gatwick FOTO captură X jpg
Alarmă cu bombă în aeroportul unui oraș cu peste un milion de români
O bombă a fost găsită de experți în detonarea explozibililor în terminalul sudic al aeroportului din Gatwick, Marea Britanie.