Berlin. Migranţi

Publicat în Dilema Veche nr. 642 din 9-15 iunie 2016
Berlin  Migranţi jpeg

The Situation de Yael Ronen & actori, regia: Yael Ronen. Cu: Ayham Majid Agha, Karim Daoud, Maryam Abu Khaled, Orit Nahmias, Dimitrij Schaad, Yousef Sweid. Dramaturgia: Irina Szodruch. Scenografia: Tal Shacham. Costumele: Amit Epstein. Muzica: Yaniv Fridel, Ofer Shabi. Lumini: Jens Krüger. Teatrul „Maxim Gorki“, Berlin.

Teatertreffen 2016, showcase-ul spectacolelor de limbă germană organizat de Berliner Festspiele, s-a conectat în acest an direct la o problemă acută a Europei: refugiaţii. Germania a primit aproximativ un milion de refugiaţi şi situaţia este explozivă, de la discuţii legate de costuri (dar şi suspiciunea unor beneficii viitoare: transformarea migranţilor în consumatori – la mare preţ într-o societate care produce mult mai mult decît poate consuma – ar fi stat la baza susţinerii fervente a cauzei refugiaţilor de către Angela Merkel) pînă la aspectele cotidiene ale convieţurii (nu atît civilizaţiile s au ciocnit, cît mai ales indivizii). Pînă să vedem spectacolele însă, socialul ne aştepta în faţa teatrului: studenţii la Arte protestează împotriva chiriilor mari din Berlin. Sînt bine organizaţi, deşi nu mulţi (vreo 40). Au pancarte şi foi volante cu revendicările pe care le împart spectatorilor de la Berliner Festspiele. Scandează tare, ritmic, la cinci metri distanţă de intrarea în teatru, fără să o blocheze. Poliţiştii îi păzesc, dar nu intervin. Nu ştiu dacă au (sau au nevoie de) autorizaţie pentru protest, dar nu pare să fie vreo problemă.

Tema refugiaţilor a fost abordată de Yael Ronen (fiica directorului artistic al Teatrului Habima din Tel Aviv, Ilan Ronen), dramaturg şi regizoare israeliană, rezidentă în Germania, care şi-a montat propriul text la Teatrul „Maxim Gorki“ din Berlin (teatru care, după plecarea lui Armin Petras la Schauspiel Stuttgart, are o conducere bicefală, Shermin Langhoff şi Jens Hillje). The Situation este o investigaţie asupra conflictului din Orientul Mijlociu, folosit ca studiu de caz pentru o temă mai generoasă, aceea a identităţii migrantului, pusă în relaţie cu situaţia politică de acasă (motiv al migrării) şi integrarea în noua ţară. Textul este bazat pe elemente din biografia proprie – Yael Ronen a fost căsătorită pînă anul trecut cu un actor palestinian, You­sef Sweid, colaborator la „Maxim Gorki“, a cărui prezenţă în teatrul german, ca şi a altor actori, ajută la diversificarea raselor – şi pe cele ale actorilor (devised theatre) şi scanează disputele israeliano-palestiniene prin prisma imigranţilor din Berlin. De fapt, Berlinul funcţionează ca un catalizator neutru care permite dezbateri fără explozie. Un cuplu israeliano-palestinian, cu diferende politice şi casnice, şi cîţiva imigranţi (din Palestina, Siria, Kazahstan) vorbesc despre problemele sociale şi politice pe care nu le-ar fi discutat acasă. Sub forma unei lecţii de germană, spectacolul generează portrete şi subiecte: clişeele despre imigranţi („toţi sînt terorişti“) şi despre occidentali/nemţi („sînt interesaţi doar de sex“), diferenţele între civilizaţii, corectitudinea politică a bunului samaritean, politic versus comercial (în Siria, arta politică este interzisă şi are valoare de revoltă, Occidentul foloseşte sexul ca temă de scandal). Actorii, unii dintre ei amatori, sînt imigranţi sau aduşi din zonele pe care le reprezintă (unuia dintre actorii palestinieni i-a expirat viza în timpul repetiţiilor şi a fost repatriat, pierzîndu-se complet legătura cu el timp de două-trei săptămîni, fără să se ştie dacă poate fi readus la Berlin pentru premieră). De asemenea, Yousef Sweid joacă personajul inspirat de el însuşi, un palestinian căsătorit cu o evreică, cuplu aflat în disoluţie nu atît din cauza politicii, cît a umanului.

Scenografia este simplă, cu două scări (pe care mai mult se stă) şi, cu excepţia unui monolog supradimensionat care încetineşte mult ritmul, are o dinamică a lui care ţine spectatorul în priză. „E un spectacol social şi politic bun, nu ştiu dacă este bun şi ca spectacol“, a spus Yael Ronen înainte de reprezentaţie. Se pare că acesta este unul dintre spectacolele despre care membrii juriului declară că au preferat să le selecţioneze pentru temă, chiar dacă forma este discutabilă. Unele voci din teatrul german susţin că Yael Ronen are deja o reţetă de dramaturgie. Tiparul s-ar observa ţinînd cont de spectacolele anterioare: The Third Generation – tabuuri istorice despre care bunicii nu vorbeau, cu actori germani, israelieni şi palestinieni; Common ­Ground – o perspectivă contemporană asupra conflictului din fosta Iugoslavie, cu actori sîrbi, bosniaci şi croaţi; Hakoah Wien – povestea propriei familii, pornind de la cea a bunicului, evreu austriac care a emigrat din Viena în Palestina în 1936. Bine primite de public şi critică la vremea lor, aceste spectacole au generat însă o oarecare dezamăgire în legătură cu The Situation căci au lăsat să se întrevadă un stereotip în scriitură. Pe de altă parte, cei care locuiesc în zona de conflict, de o parte sau alta, susţin că spectacolul are o viziune subiectivă căci regizoarea vorbeşte despre perspectiva ei berlineză asupra Orientului Mijlociu. Părerea este îndreptăţită, dar nu în sens negativ, ci în sensul în care realitatea lui Yael Ronen şi cele ale celor care trăiesc în Orientul Mijlociu sînt diferite, fiecare dintre ele fiind puternic influenţate de contextul local, care nu este acelaşi pentru toţi. Spectacolul ei este despre poziţionarea migranţilor faţă de conflict, nu despre conflict în sine. Aceasta este „situaţia“.

La prima întîlnire cu dramaturgia lui Yael Ronen, impresia mea este categoric pozitivă. Mi se pare important modul în care documentează şi construieşte subiectele într-un tip de teatru al cărui scop principal este de a livra informaţia şi de a o pune în dezbatere. În mod cert, Yael Ronen nu face un teatru estetizant.

În ultima noapte berlineză, la întoarcerea de la party-ul susţinut de DJ Lars Eidinger, l-am găsit pe colegul din Venezuela fumînd în faţa hotelului. Ştirile de acasă nu erau bune (criza politică a generat criza alimentelor). E greu să faci abstracţie de politic. Aşa a fost mereu. (va urma)

Călătorie realizată la invitaţia Ministerului de Externe al Republicii Federale Germania şi susţinută de Institutul Goethe şi Ambasada Germaniei la Bucureşti.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Ute Langkafel

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.