Amintiri dintr-un prezent continuu

Publicat în Dilema Veche nr. 721 din 14-20 decembrie 2017
Amintiri dintr un prezent continuu jpeg

● Anul dispărut. 200/7 de Peca Ște­fan. Regia: Ana Mărgineanu. Scenografia: Arh. Gabi Albu. Coregrafia: Andreea Duţă. Video design: Cinty Ionescu. Cu: Gheorghe Visu, Maria Ploae, Mihaela Rădescu, Ilinca Manolache, Virgil Aioanei, Ștefan Lupu, Marian Olteanu, Alina Petrică, Ana Bianca Popescu, Silvana Mihai. 

Parteneri de teatru în multiple proiecte, regizoarea Ana Mărgineanu şi dramaturgul Peca Ştefan şi-au creat un mod propriu de lucru şi un limbaj performativ specific. În două serii de spectacole, una axată pe spaţiu (Despre România, numai de bine) – explorarea identităţii locale în mai multe oraşe (Poveşti adevărate complet inventate despre Baia Mare, 5 minute miraculoase în Piatra Neamţ, Tîrgovişte de jucărie, Sfîntul din Sfîntu Gheorghe) – şi alta pe timp – analizarea obiectivă/subiectivă a unor perioade din trecutul recent (Anul dispărut 1989, Anul dispărut 1996 şi acum Anul dispărut. 200/7), cei doi artişti au produs, pe bază de documentare, spectacole în care se regăsesc, în diferite combinaţii şi raporturi, realitatea şi ficţiunea. Personaje reale şi imaginare, perspective individuale asupra unor evenimente/fenomene reale, naraţiuni reale ficţionalizate sau povestiri integral ficţionale alcătuiesc un construct teatral la intersecţia documentarului cu imaginarul. Rezultatul este panoramarea unui spaţiu sau timp, avînd veridicitatea documentării, dar nu şi rigiditatea ei. Aici intervine şi formula performativă folosită de Mărgineanu şi Peca: jocul ca estetică, implicînd, în diferite formule, spectatorul în spectacol (de la posibilitatea de a decide cum continuă show-ul pînă la vizionarea unor scene numai de către anumiţi spectatori). Dramaturgia fragmentară, care alternează scene lungi, cu o singură naraţiune, cu scene scurte, non-narative (care conţin informaţii reale, personale sau generale, despre temă), susţine acest ludic, ca şi tonul spectacolului, intenţionat „lejer“. Este aici o variantă teatrală de trompe-l’œil, căci, sub masca accesibilităţii, aceste spectacole sînt studii performative asupra modului în care funcţio­nează memoria şi cum biografia personală influenţează şi este influenţată de loc şi de istorie.

Noua premieră de la Teatrul Mic, Anul dispărut. 200/7, este cel de-al treilea episod din seria dedicată timpului (după Anul dispărut 1989 – Teatrul Mic, şi Anul dispărut 1996 – Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ) şi analizează raportul dintre adeziunea entuziastă a României la o Uniune Europeană idealizată şi problemele sociale grave (sărăcia) cu care se confruntă, la firul ierbii, aceeaşi Românie. Acest hiatus, între discursul oficial şi realitatea din teren, alcătuieşte rama „portretului“ anului 2007, peste care se suprapune o altă ramă, a trilogiei: analiza relaţiei dintre memorie şi timp – cum „se transformă“ realitatea prin schimbarea perspectivei de-a lungul timpului, preeminenţa personalului în raport cu generalul şi a subiectivului în raport cu obiectivul etc.

Cu un decor modular (creat de Gabi Albu), spectacolul este construit din trei scene mari: ficţionalizarea unui eveniment real – protestul (determinat de condiţiile de joc) actorului Marius Manole la inaugurarea cortului de la Sibiu în deschiderea programului pentru Capitala Culturală Europeană; o poveste ficţio­nală bazată pe fenomene reale – reţeaua mafiilor locale (droguri, abuz sexual asupra minorilor) într-una din cele mai sărace zone din ţară (Vaslui); o naraţiune integral ficţională care surprinde presiunea socialului asupra vieţii personale (trei perspective asupra momentului în care o familie se destramă arată că viaţa privată resimte şocurile transformărilor sociale). Încă două scene, „buzunare“ în construcţia spectacolului, căci sînt reprezentate doar pentru anumiţi spectatori, traşi la sorţi, sînt ficţiuni pe teme reale: persistenţa mentalităţii homofobe în societate şi începuturile reţelelor sociale şi influenţa acestora asupra relaţiilor de cuplu. Conexiunile între toate aceste episoade se realizează prin scenele non-narative în care se recuperează informaţii generale (unele livrate video prin montaje realizate de Cinty Ionescu) despre perioada analizată, dar şi personale, ale actorilor şi echipei de creaţie, întruchipaţi de ei înşişi (fiecare actor joacă rolul unui coleg, sub privirea, uneori critică, a acestuia). Portretele, plasate la începutul spectacolului, sînt şarjate – întruchiparea Mariei Ploae, ca „divă“ a teatrului, de către Ana Bianca Popescu este savuroasă (coregrafia Andreea Duţă) – şi demarează spectacolul în comic pentru ca tonul să se agraveze treptat, fără a deveni neapărat tragic, cît dramatic şi interogativ. Astfel, ultima scenă condensează toate caracteristicile spectacolului: exploatează oportunităţile reţelelor sociale (apărute în 2007) printr-o transmisie live pe Facebook, împreună cu un spectator; actorii se reprezintă pe ei înşişi ca personaje; realitatea anului 2007 este ficţionalizată pînă în punctul în care devin vizibile similarităţile dintre trecut şi prezent (cea mai amară constatare este că avem aceleaşi probleme ca acum zece ani).

Ca şi în celelalte spectacole, Ana Mărgineanu şi Peca Ştefan sînt generoşi în crearea unor partituri consistente pentru actori: Mihaela Rădescu în rolul divei preţioase, Ştefan Lupu pe post de Marius Manole, Silvana Mihai ca tînără aspirantă la gloria teatrului fac personaje caricaturizate; Virgil Aioanei în rolul unui şef de poliţie, oarecum ratat şi oarecum infractor, Alina Petrică – o moldoveancă (delicios accent), puţin minoră şi puţin abuzată, Marian Oltean ca reprezentant al Vasluiului fotbalistic, Ilinca Manolache în rolul unei adolescente mai mature decît părinţii săi, Maria Ploae şi Gheorghe Visu, protagoniştii unui divorţ de cursă lungă, funcţionează cu toţii pe plan realist.

Este remarcabil modul în care Mărgineanu şi Peca şi-au creat un limbaj performativ propriu, utilizînd un format minor (jocul) pentru investigaţii documentate, parţial ficţionalizate, prin urmare plasîndu-se atît în afara documentarului, cît şi a ficţiunii. Şi este remarcabil cum seriile lor de spectacole personalizează geografia şi istoria recentă, făcîndu-le ale noastre, prin asta arătînd că ele sînt responsabilitatea noastră. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Bogdan Catargiu

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

litere freepik jpg
Limba asemănătoare cu româna. O poți învăța în doar o lună, 50% din vocabular este identic cu cel din țara noastră
Este o limbă frumoasă, pe care deja am auzit-o fiecare dintre noi, măcar și de câteva ori. Însă, un detaliu pe care nu trebuie să îl subestimăm în legătură cu aceasta este faptul că, această limbă nu numai că este extrem de asemănătoare cu româna, dar poate fi învățată chiar și într-o singură lună!
Prințul Harry  GettyImages jpg
Prințul Harry a obținut o nouă victorie „monumentală” în procesul contra ziarelor deținute de miliardarul Murdoch
Prințul Harry a obținut o nouă victorie marți, 21 ianuarie, în procesul împotriva grupului media deținut de miliardarul Rupert Murdoch .
captura atac germania png
Un copil și un adult au fost uciși într-un atac în Germania. Suspectul, un afgan, a fost reținut
Două persoane, un adult și un copil în vârstă de doi ani, au fost ucise într-un parc din Aschaffenburg, în Bavaria, în sudul Germaniei. Suspectul, un cetățean afgan, în vârstă de 28 de ani, a fost arestat.
georgescu si simion foto FB jpeg
AUR susține candidatura lui Călin Georgescu la prezidențiale. George Simion clarifică: „Nu candidez...Aş fi mai bun de premier"
AUR a anunțat oficial că îl va susține pe Călin Georgescu în cursa pentru prezidențiale, în timp ce liderul partidului, George Simion, a declarat că nu va candida, subliniind că ar fi mai potrivit pentru funcția de premier.
Bitcoin, criptomonede, portofel virtual FOTO Shutterstock
Cinci bărbați, arestați după ce au răpit un tânăr pentru a-i fura criptomonede de zeci de mii de euro
Cinci bărbați au fost arestați după ce acum două luni ar fi răpit un tânăr care deținea criptomonede. Inculpații îl ademeniseră pe tânăr într-un apartament din Drăgășani, de unde l-au răpit.
euro valuta bani pixabay jpg
Damen Mangalia FOTO Damen jpeg
Proteste masive față de concedierile colective de la Damen Mangalia. Anunțul sindicatelor
Concedierile colective anunțate de conducerea Damen Mangalia, în conformitate cu planul de redresare agreat de instanță, a stârnit ample nemulțumiri sindicatelor. BNS și-a anunțat deja susținerea față de protestele care vor avea loc săptămâna viitoare.
Captură de ecran din 2025 01 22 la 16 04 35 png
Cine este Cristina Tărteață, funcționara revoltată împotriva concedierilor anunțate de Bolojan? Șoferiță de Lexus, declară: „Nu trăim ca niște nababi aici”
Cristina Tărteață, consilier parlamentar și fost candidat PSD la alegerile europarlamentare din 2019, s-a numărat printre cei mai vocali critici ai deciziei președintelui Senatului, Ilie Bolojan, de a concedia aproape 200 de angajați din instituție.
banner Rona Hartner
Dezvăluirile dureroase ale Ronei Hartner, din ultima ei carte. A văzut-o pe Fecioara Maria care i-a transmis un mesaj. Ce i-a zis? „O apariție mistică”
Rona Hartner a avut o viață plină de suferință. Dezvăluirile artistei făcute în ultima sa carte