Arta în slujba tehnicii

Publicat în Dilema Veche nr. 424 din 29 martie - 4 aprilie 2012
Arta în slujba tehnicii jpeg

- sau invers -

Viena este, fără îndoială, una dintre capitalele artelor vizuale: Museumsquartier (cu cele trei mari muzee ale sale) a devenit un fel de Mecca pentru toţi iubitorii de artă modernă şi contemporană, Secession prezintă, periodic, cele mai interesante expoziţii de Art Nouveau, iar Albertina atrage anual sute de mii de vizitatori cu expoziţii-eveniment. Ce să mai vorbim de Kunsthistorisches Museum, cu formidabilele sale colecţii, de galeriile private de artă, de expoziţiile temporare mai mari sau mai mici. Recent, o altă instituţie vieneză importantă – Technisches Museum – a făcut un pas în zona artelor vizuale. Muzeul de istorie industrială (inaugurat la începutul secolului al XX-lea) prezintă pentru pentru prima dată o expoziţie de artă. De fapt, e vorba de o serie de intervenţii artistice în cadrul colecţiilor permanente. Artiştii invitaţi arată, dintr-o perspectivă personală, cum s-au schimbat raporturile de muncă în era industrială şi postindustrială. At your service. Art and Labour – acesta e titlul expoziţiei – a fost deschisă în parteneriat cu Fundaţia Erste. Printre artiştii invitaţi se numără Pavel Brăila, Daniel Knorr, Anna Jarmolaewa, Ulrike Lienbacher şi Anne Tallentire. Fiecare dintre ei prezintă propria reflecţie asupra felului în care industria ne-a schimbat viaţa. Pavel Brăila, de pildă, un artist vizual din Republica Moldova, a realizat un film despre istoria maşinii de scris. Pentru el, această invenţie a secolului al XX-lea – acum, un obiect inutil, aproape uitat – le-a asigurat femeilor accesul la munca de birou. Daniel Knorr, artist german de origine română, a construit robotul-cerşetor. Este răspunsul lui ironic la tehnologizare, la faptul că oamenii, înlocuiţi de maşini, ajung fără locuri de muncă. De ce nu s-ar inventa roboţi şi pentru cerşit?

Anna Jarmolaewa, născută în Rusia, şi-a amintit de vechile panouri de onoare din întreprinderile comuniste şi a făcut unul în care i-a inclus pe toţi angajaţii muzeului: de la director pînă la îngrijitori, cu toţii sînt muncitori fruntaşi. Artista austriacă Ulrike Lienbacher a urmărit raportul dintre muncă şi forţa fizică. Instalaţia ei e compusă de fapt dintr-un fel de sală de forţă în care halterele şi greutăţile sînt construite din porţelan, sugerînd putere şi fragilitate. Iar Anne Tallentire a filmat în ralanti oameni la lucru.

Expoziţia – care include şi alte lucrări video (printre altele, un film de Harun Farocki) – se întinde în mai multe săli ale Muzeului Tehnicii. Fiecare dintre lucrările de artă conţine un comentariu despre muncă şi raportul nostru cu industria şi tehnologia.

După cum a explicat una dintre coordonatoarele expoziţiei, Silvia Eiblmayr, aceasta ar fi prima abordare conceptuală şi coerentă a muncii din perspectivă curatorială. Multă vreme, în artele plastice nu a existat o reprezentare a muncii sau a celor care muncesc. Apoi, din anii ’50-’60, mai ales în ţările socialiste, dar nu numai acolo, arta a început să analizeze munca din punct de vedere structural. Expoziţia de la Technisches Museum încearcă să acopere tot ce ţine de sfera muncii. Ea se referă la joburile precare, din salubritate, de pildă, dar şi la noile oportunităţi ale pieţei muncii; ea atinge teme sensibile, cum ar fi relaţiile dintre angajaţi şi angajatori; sau recunoaşterea utilităţii sociale a muncii prestate de femei; expoziţia are în vedere mai multe teme politice şi sociale şi urmăreşte felul în care artiştii au reflectat asupra lor: globalizare, demografie, automatizare.

Unul dintre criteriile de selecţie a fost ca artiştii să se raporteze cumva la situaţia specială a acestui muzeu, să intre în dialog cu exponatele de aici. Condiţiile sînt diferite faţă de cele pe care le oferă un muzeu de artă – aşa că artiştii au fost nevoiţi să-şi adapteze creaţia la context. Una dintre mize: atingerea unui alt tip de public. Vizitatorii obişnuiţi ai muzeului sînt în proporţie de 60% tineri – e vorba de elevi care vin aici cu clasa pentru a studia diferite aspecte legate de economie sau de istoria industrială. Oare dacă printre locomotive cu aburi, ciocane pneumatice, turbine etc. li se strecoară şi cîte o lucrare de artă, or să înţeleagă ceva? Oare publicul obişnuit al galeriilor de artă o să treacă pe la Muzeul Tehnicii ca să vadă aceste intervenţii?

afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.
event seara de film 28 August Bucuresti 02 jpg
ZILELE SOFIA NĂDEJDE 2022 - SCURTMETRAJE REALIZATE DE FEMEI Proiecție la București – 28 august ora 19.00 MNLR
Duminică, 28 august, în cadrul evenimentului Zilele Sofia Nădejde – ediția a V-a, în Sala Iosif Naghiu a MNLR (Calea Griviței 64), va avea loc o proiecție de scurtmetraje românești regizate de femei.
958 16 Avanpremiera jpg
Librarul din Florența
Vespasiano n-a făcut el toate cele 200 de manuscrise pentru biblioteca abației din Fiesole, așa cum avea să susțină. Cosimo a cumpărat 20 dintre ele printr-un alt librar florentin, Zanobi di Mariano.
p 17 jpg
O dispariție
Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil.

Adevarul.ro

Misiunea DART FOTO NASA/Johns Hopkins Applied Physics Lab
NASA a lovit intenţionat un asteroid, o premieră pentru omenire: „Pământenii pot dormi liniştiţi” VIDEO
Dimorphos are aproximativ 160 de metri în diametru şi nu reprezintă nicio ameninţare pentru planeta noastră. Este de fapt satelitul unui asteroid mai mare în jurul căruia a efectuat o rotaţie completă.
Fane Văncică reținut de polițiști pe 27 septembrie 2022 FOTO Inquam / George Călin
A fost reținut Fane Văncică, interlopul filmat când își bătea amanta
Poliția Capitalei l-a reținut pe interlopul Fane Văncică, la aproape o lună de la apariția pe rețelele de socializare a unui videoclip în care își bătea amanta.
medicamente FOTO pixabay.com
Medicamentele expirate se consideră deşeuri periculoase. Proiectul a fost adoptat de Parlament
Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, marţi, un proiect de lege potrivit căruia medicamentele expirate şi cele neutilizate sunt încadrate ca deşeuri periculoase.

HIstoria.ro

image
Cine a fost „Îngerul de la Ploiești”?
O prinţesă furată de propriul tată și dusă la orfelinat, regăsită la 13 ani de familia din partea mamei, una dintre cele mai bogate din România – bunicul era supranumit „Nababul“.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.