"Arhetipul modern românesc"

Carmen POPESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 471 din 21-27 februarie 2013
"Arhetipul modern românesc" jpeg

- despre a treisprezecea bienală de arhitectură de la Veneţia -

Tema ultimei ediţii a bienalei de arhitectură de la Veneţia a fost „Common ground“. David Chipperfield, directorul ediţiei 2012, a urmărit anume să stîrnească dialogul. Un dialog în interiorul disciplinei – ce împărtăşesc între ei arhitecţii, de la condiţiile de practică la influenţe, colaborări, istorii şi afinităţi care le delimitează şi le contextualizează teritoriul de lucru –, dar şi în afara ei, traversînd graniţe nu doar disciplinare, ci şi geografice, temporale, etc. Common ground ca spaţiul generat de orice obiect architectural – reflectînd participarea implicită a arhitecturii în spaţiul public, social, politic –, common ground ca energia colaborativă a unei comunităţi lucrînd împreună, ca limbajul comun degajat şi decantat de-a lungul anilor de practică (şi ea comună), sau pur şi simplu ca situl, locul (orice teren este mai întîi un loc) pe care se ridică arhitectura.

Cînd am auzit prima oară care este tema celei de-a treisprezecea ediţii, ştiind, în acelaşi timp, că 2012 urma să fie anul Ion Mincu, m-am gîndit cu spaimă că participarea românească se va simţi obligată să-l omagieze pe ilustrul arhitect, propriul trecut arhitectural etc. Ideea că un astfel de discurs – avem o arhitectură frumoasă, să o arătăm şi celorlalţi – ar fi emanaţia unei minţi de cercetător în ale arhitecturii, obsedat de tot ce e identitar (aici mă arăt cu degetul, desigur), a fost infirmată de trei dintre pavilioanele naţionale care au jucat pe faţă cartea identităţii: Kosovo, Albania şi Argentina. Ultima a fost cea care m-a surprins cel mai mult, nu doar prin titlul mai mult decît convenţional – „Identitate în diversitate“ –, dar şi prin expunerea unui număr de proiecte (cu totul interesante, de altfel) de la sfîrşitul secolului al XIX-lea, ilustrînd atît participarea arhitecţilor italieni în construcţia noului stat, cît şi procesul efervescent de definire a identităţii acestuia. Uimire şi decepţie adîncite – în pavilionul argentinian – de revendicările politice legate de insulele Maldive, unde arhitectura era chemată ca martor al acuzării. Politică, dar pe un alt plan, a fost şi participarea kosovară, prezentă de altfel pentru prima oară la Veneţia: ecrane interactive, propunînd diverse exemple de arhitectură (de la case tradiţionale, moschei, monumente şi pînă la blocuri), care invitau publicul să le atribuie calificative, cu scopul de a defini identitatea arhitecturală a tînărului stat. Demersul era jumătate ludic/ironic – un clin d’oeil la multiplele referendumuri –, jumătate serios, fie doar şi pentru seriozitatea naivă de a prezenta drept „casă tradiţională“ o arhitectură care altfel este comună unei largi arii din sud-estul european. Cît despre Albania, a mizat pe tema patrimoniului – cu un punct pozitiv, căci pe lîngă cele cîteva exemple istorice selecţionate, a prezentat o instalaţie despre cele 70.000 de cazemate comuniste şi dilema unei eventuale reabilitări arhitecturale.

Am răsuflat uşurată să văd că pavilionul românesc a conturnat abil ideea moştenirii comune. Ce-i drept, Mincu figura la loc de cinste în titlu – „Play Mincu. A game between officialdom and architecture“ –, dar am o bănuială cum că era acolo mai ales de ochii juriului de acasă. Motiv pentru care pliantul oferit la intrarea în pavilion explica în două paragrafe „Cine e Mincu?“ şi „De ce Mincu?“. Nu ştiu cît de preocupaţi au fost străinii care au vizitat pavilionul României – numeroşi de altfel – să proceseze personalitatea de uomo universale a acestui arhitect, despre care nu auziseră vreodată pînă atunci, dar cred că au fost încîntaţi să afle că, odată pătrunşi în pavilion, se transformau ei înşişi în Mincu. Ca o convenţie a jocului, desigur. Căci subiectul de fond, relaţia dintre lumea arhitecturii şi spectrul oficialităţii (cu toate gradările aferente, de la birocraţie la politică), era tratat în cheie ludică. Un uriaş teren de joc şi joacă, invitînd vizitatorii să mediteze pe tema capcanelor mariajului – uneori forţat, alteori din interes – dintre arhitectură şi oficialitate/putere. Obiectul jocului era timbrul – în feluri felurite: de poştă, sec, sonor... – la a cărui dezlegare vizuală sau fabricare propriu-zisă, cu ştanţe, invita instalaţia pavilionului. Vizitatorii erau astfel prinşi într-un performance pe care îl alimentau pe măsura curiozităţii de a se lăsa implicaţi în joc.

Instalaţia era ingenioasă – bine făcută, tehnic şi plastic – şi punînd întrebări – uneori cu totul juste – privitoare la aservirea implicită a arhitecturii în interrelaţia cu societatea. De altfel, pavilionul a avut succes – chiar dacă lumea avea aerul să aprecieze mai mult partea de joacă din joc. În schimb, m-a lăsat perplexă alegerea subiectului, şi mai ales interpretarea lui. Condiţionarea arhitecturii de către sfera socialului şi mai ales a politicului este o problemă reală şi extrem de serioasă, dar care aici trecea nebăgată în seamă, complet marginalizată de accentul pus pe emanaţia birocratică.

Ce mi s-a părut de neînţeles a fost caracterul detaşat al instalaţiei, într-un context în care tema bienalei invita, pe căi diverse, la o poziţie angajată a arhitecturii. Multe dintre pavilioanele naţionale, mai ales, dar şi unele dintre proiectele de la Arsenale au bătut „terenul comun de înţelegere“, pentru a vorbi despre implicarea deontologică şi socială a arhitectului – de la necesitatea de a lucra împreună, ţinînd seama de celilalţi şi de context (Elveţia: „And now the Ensemble!!!“), pînă la răspunsul la probleme de criză imediată, fie ea climatică (Japonia: „Architecture. Possible here? Home-for-All“) sau economică (Grecia: „Made in Athens“). Paviloanele respective restituiau o imagine acută a lumii de astăzi, nu doar reflectată din punctul de vedere al arhitecturii, dar şi cu eventualele răspunsuri pe care arhitectura le-ar putea aduce.

Faptul că mulţi sînt interesaţi a arătat-o bienala de arhitectură a Bucureştiului, din iunie trecut (al cărui comisar, în chip surprinzător, a fost acelaşi ca la Veneţia). Şi atunci, de ce pavilionul românesc a trecut pe lîngă necesitatea (şi nu doar simpla posibilitate) de a răspunde unor probleme atît de importante, care depăşesc de departe sfera arhitecturii, pentru a se confrunta direct cu politicul şi cu socialul?

Căci, zău aşa, aş vrea să înţeleg care este „arhetipul românesc modern“.

Foto:  Giorgio Zucchiatti

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Andrei Bănuță este un artist foarte muncitor și ambițios la cei 25 de ani ai săi
1280px Podul de la Cernavodă distrus în 1916 jpg
Podul superb din România care a fost la un pas de distrugere în timpul Primului Război Mondial. E considerat o capodoperă a ingineriei
Podul de la Cernavodă, inaugurat în 1895 și considerat o capodoperă a ingineriei vremii, a fost la un pas de distrugere în timpul Primului Război Mondial.
Fabrica de ciment din Azuga, în perioada interbelică (© iMAGO Romaniae)
Transformarea geografică a României Mari în timpul Marii Crize Economice
România Mare s-a format în anul 1918 și a început un proces de dezvoltare care se intensifica de la an la an în urma acțiunilor inițiate de persoanele particulare sau de către autorități.
soldati russia jpg
Fugă rușinoasă din Siria: soldații lui Putin beau și jefuiesc localnicii, înainte de a fi evacuați în Rusia
Rusia a început o evacuare pe scară largă a trupelor și echipamentelor sale militare din Siria. Retragerea trupelor este însoțită de tradiționala beție a soldaților, dar și de jafuri.
selena gomez benny blanco gettyimages jpg
Selena Gomez, cerută în căsătorie de Benny Blanco! Cum arată inelul de logodnă
Selena Gomez (32 de ani) a anunțat că s-a logodit cu producătorul Benny Blanco (36 de ani). Actrița a postat pe rețeaua socială Instagram o fotografie cu un inel de logodnă cu un diamant uriaș. Anunțul a venit după ce cuplul și-a confirmat relația anul trecut. Selena Gomez a împărtăşit vestea pe Ins
Eugen Sechila, Calin Georgescu si Elena Puiu Sechila, foto Facebook jpg
Eugen Sechila, bodyguardul lui Călin Georgescu, săltat de pe stradă de polițiști. A fost dus la audieri, la Parchetul General
Eugen Sechila, bodyguardul lui Călin Georgescu, a fost ridicat joi de pe stradă de polițiști. El a fost dus la audieri, la Parchetul General.
extrageri loto
Numerele câștigătoare la Loto, joi, 12 decembrie. La Noroc sunt în joc peste 2,3 milioane de euro, iar la Joker peste un milion de euro
Au fost stabilite numerele câștigătoare la tragerile Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc de joi, 12 decembrie. S-a suplimentat fondul de câștiguri al categoriei I la Loto 6/49 cu 100.000 de lei.
tiramisu dubai jpg
Te-ai săturat de rețeta clasică de tiramisu? Iată cum poți obține un desert de vis pentru musafirii de Crăciun
Dacă vrei să-ți impresionezi musafirii de Crăciun cu un desert rafinat, însă ai obosit de tradiționalul tiramisu, avem soluția perfectă pentru tine.
Iata top 6 lucruri de care ai nevoie intr un birou! jpg
Iată top 6 lucruri de care ai nevoie într-un birou!
Un birou bine organizat nu este doar un loc de lucru, ci un spațiu care îți inspiră productivitatea, confortul și creativitatea.