Anul teatral 2012

Publicat în Dilema Veche nr. 467 din 24-30 ianuarie 2013
Anul teatral 2012 jpeg

Continuăm seria de retrospective ale anului cultural. Trei critici de teatru răspund la trei întrebări despre anul teatral 2012. 1) Cel mai bun/interesant/provocator spectacol vizionat. 2) Anul „Caragiale“ (Cum s-a văzut din sală). 3) Chestii nemaipomenite (bune sau rele) din festivaluri, evenimente etc.

Miruna RUNCAN

1. Nu cred într-o ordine ierarhică: producţiile sînt foarte diferite şi ca stil, şi ca intenţie programatică. În prima jumătate de an, spectacolele care mi-au produs cele mai mari bucurii au fost Jocuri în curtea din spate de Edna Mazya, în regia lui Bobi Pricop – da, ştiu, o producţie UNATC din 2011 – preluată în mod fericit de Teatrul ACT, pe care am văzut-o abia în mai. M-a bucurat enorm că a primit o căruţă de premii, inclusiv unele oferite de critici străini invitaţi în festivaluri – poate, zic şi eu ca şi alţi colegi comentatori, asta va aprinde, în sfîrşit, un beculeţ-semnal, undeva. M-a încîntat Carmina Burana a lui Gigi Căciuleanu de la Teatrul Naţional Tîrgu-Mureş, o feerie şi pe scenă, şi în sală: erau zeci pe părinţi cu copii de toate vîrstele şi zeci de adolescenţi veniţi de capul lor, într-un extaz empatic care mi-a revelat brusc faptul că toate jelaniile noastre cu privire la analfabetismul şi apatia culturală a tinerilor ar putea fi şterse dintr-o mişcare, doar să vrem. La fel, m-a impresionat CUPLUtoniu – Furiile & Marele război de Neil LaBute, în regia lui Radu-Alexandru Nica, la Teatrul German de Stat din Timişoara, inteligent, captivant, cu actorie excelentă. M-am îndrăgostit, apoi, de două realizări foarte diferite între ele, dar aparţinînd direcţiei (în ascensiune şi fortifiere) teatrului documentar: Sub Pămînt. Valea Jiului după 1989, proiect coordonat de Mihaela Michailov şi David Schwartz, în care poveştile de viaţă-personaj se combină într-o arhitectură minimalistă, incitantă, creînd un soi de dialog cognitiv-simpatetic al actorului cu sala şi cu fiecare spectator în parte. Şi Tigrul Sibian, al echipei coordonate de Gianina Cărbunariu, un spectacol bijuterie de fantezie, muzicalitate, umor amestecat cu tragism, satiră contrapunctată de lirism conţinut.

2. Cît despre „Anul Caragiale“, ştiu că s-a montat mult şi divers, dar am văzut puţin şi irelevant, din păcate. Am văzut CFR al lui Dabija de la Odeon, mi s-a părut un spectacol zgomotos, confuz şi mai degrabă inutil. Citesc însă peste tot cronici elogioase la Două loturi, am văzut fragmente la televizor şi pe Youtube, pare foarte interesant. N-am văzut D’ale noastre a lui Gigi Căciuleanu, promit s-o fac. În schimb, am văzut O noapte furtunoasă în regia lui Mircea Cornişteanu de la Craiova, corect, spumos, bine jucat, fără mari surprize. La fel, Năpasta de la Ploieşti, regizată de Cristi Juncu. Sînt foarte curioasă cum arată montarea lui Afrim.

3. Lucruri nemaipomenite? Nu prea. Temps d’Images de la Cluj a fost anul ăsta parcă mai grozav ca niciodată, dar sper că e un lucru normal. Cel mult, aş zice că am văzut, în pofida precauţiei mele metodice, unul sau două spectacole „de maeştri“ – îngrozitor de rele, ţipătoare, de neprivit; în care mi-era milă de actori, dar despre care mai toate cronicile erau elogioase. Dar ce-i nemaipomenit aici?

Iulia POPOVICI

1. Critică-criticăreală, cine-a fost cel mai frumos din ţară?... Sînt prin definiţie împotriva ierarhizărilor teatrale şi în nici un caz n-aş putea alege un singur spectacol – e ca şi cum m-aş juca de-a Alegerea Sofiei. Şi nici n-am văzut tot, nefiind eu o fană a ideii că particip la o competiţie de cine vede mai mult teatru şi înfige mai multe steguleţe pe harta României spectaculare. O să dau totuşi cîteva exemple, din zona provocărilor. Călătoriile lui Gulliver, spectacolul lui Silviu Purcărete de la Sibiu (extrem de personal, desfăşurarea de forţe a unei stări de malaise societal foarte actuale), pe de o parte, şi Tigrul Sibian (un spectacol despre România de vitrină şi obsesiile noastre cu „imaginea europeană“) al Gianinei Cărbunariu. Ţinuturile joase, dramatizarea lui Nicky Wolcz după Herta Müller de la Teatrul German din Timişoara şi Sub Pămînt, docu-spectacolul lui David Schwartz şi Mihaela Michailov despre Valea Jiului.

2. Din „Anul Caragiale“ îmi lipsesc piese din puzzle. Ceea ce mi se pare însă evident e un fel de abuz festivist. Caragiale e un autor de repertoriu, în sistemul teatrului românesc, el ar trebui să existe în mod constant în program (bietul de el, nici n-a scris multe piese). „Anul Caragiale“ ar fi trebuit, cred eu, nu să-l monteze (pe toate drumurile), ci să-l recontextualizeze, să-l reviziteze critic – ceea ce, exceptîndu-l pe Alexandru Dabija (şi Radu Afrim, evident), regizorii români nu se înghesuie să facă. „Anul Caragiale“ riscă să-l facă pe sărbătorit de-a dreptul plicticos, iar suprapunerea peste anul electoral a îngroşat tuşele de ghioc politic pe care multă lume le consideră un must. Dacă n-ar fi Dabija, aproape că m-aş lăsa o vreme de văzut Caragiale.

3. Îmi asum riscul (sau avantajul) de a fi predictibilă – da, am de comentat asupra Festivalului Naţional de Teatru (FNT), care bîjbîie în continuare în căutarea unei identităţi. Ar naşte mult mai puţine frustrări şi ar înceta să întreţină clivajele deja existente în teatrul românesc – mai ales cele dintre independenţi şi teatrul de stat – dacă şi-ar asuma propriul caracter subiectiv. Ideea selecţionerului unic nu e un dat imuabil. E o opţiune, printre altele. Iar FNT e doar cel mai mare festival din România (nici programul general, nici lista de invitaţi străini nu-l indică drept avînd mize de showcase), făcut cu exact atîta subiectivitate ca oricare altul. Deci, ce-a fost nemaipomenit în festivalurile româneşti din 2012? Nu spectacole invitate, ci expresia „spectacole mititele“ ca definiţie pentru teatrul independent…

Oana STOICA

1. Teatrul „oficial“ vieţuieşte într-o zonă de siguranţă estetică şi tematică şi are grijă să nu depăşească aşteptările. Excepţia a venit la finalul anului, cînd Radu Afrim a dat de pămînt cu toate prejudecăţile despre Năpasta lui Caragiale şi a livrat TNB-ului un spectacol postmodern ca viziune şi estetică, bine articulat şi argumentat, care oscilează între precizia nemţească şi emoţia balcanică. O altfel de provocare vine din zona independentă unde se dezvoltă sănătos un teatru de atitudine: Gianina Cărbunariu, David Schwartz, Mihaela Michailov, Csaba Szekely. Şi enumerarea nu se opreşte aici.

2. În „Anul Caragiale“, teatrele au considerat că este o datorie să monteze textele lui Nenea Iancu. Şi exact asta au făcut: datoria. Spectacolele s-au limitat la formula comic-tradiţionalistă a lui Sică Alexandrescu, reuşită sau nu, dar nesurprinzătoare. S-a asigurat astfel punerea în sertar a lui Caragiale pentru ceva vreme de-acum încolo. Au fost şi excepţii. Alexandru Dabija a surprins prin mai multe spectacole, începînd cu Noaptea furtunoasă de la Iaşi (un atentat la pudoare), Scrisoarea pierdută de la Teatrul de Comedie (o lume „turmentată“ datorită / din cauza ciupercilor halucinogene din sediul electoral – sic!), CFR – Cometa, copilul şi căţelul de la Odeon (în care plimbă cinic cadavrul lui Caragiale prin scenă) pînă la reuşita deplină din Două loturi la TNB, varianta noir (în care demonstrează că sîntem xenofobi). O surpriză plăcută a fost modul în care TNB a gestionat „Anul Caragiale“: patru producţii regizate de artişti din zone estetice diferite, deja amintitul Dabija cu Două loturi, Gigi Căciuleanu cu D’ale noastre (o lume comic-melancolică de Miţe şi Mitici), Silviu Purcărete cu un masterclass cu Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc în Conu Leonida faţă cu reacţiunea şi Radu Afrim cu hit-ul anului, Năpasta (varianta urbană).

3. Cele mai provocatoare spectacole din festivaluri au venit din Belgia, Casa cerbilor, Needcompany (FITS) şi booty Looting, Ultima Vez (explore Dance Festival), edificii dramatice complexe care se construiesc din text, mişcare, muzică, pentru a se deconstrui apoi ca într-un joc de domino. Spectacole importante pentru scena europeană, ele solicită spectatorul pe mai multe paliere (atenţie, bagaj cultural, afect), îl scot din starea vegetativă cu care e obişnuit (chiar dacă nu sînt interactive). Publicul din Sibiu şi Bucureşti a reacţionat foarte bine, semn că aşteaptă ca teatrul românesc să crească.

a consemnat Matei MARTIN

Foro: M. Marin

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Schengen shutterstock 9 jpg
Avertisment după aderarea României la Schengen. Impact pozitiv major, dar atenţie la afinitatea pentru partide anti-europene
Economistul Christian Năsulea consideră că aderarea completă a României la spaţiul Schengen va avea „impact pozitiv major” pentru ţara noastră din perspectivă economică, dar atrage atenţia asupra afinității unor români pentru partide „anti-europene şi anti-piaţă liberă”.
banner oana roman png
Mbappe facebook webp
masina electrica
Țara unde se interzic mașinile pe benzină și motorină! Nu vor mai putea fi cumpărate din 2025
Uniunea Europeană încearcă din greu să elimine mașinile cu motor pe bază de ardere internă de pe șosele, însă lucrurile se dovedesc a fi mult mai complicate decât anticipau autoritățile.
Tiramisu dubai cu fistic si cadaif reteta gina bradea 5 webp
Tiramisu Dubai, cu fistic si fidea kadaif. Rețeta Ginei Bradea: „Este ușor de facut acasă si mai bun decât vestita ciocolata care costă enorm”
Unul dintre cei mai apreciați bloggeri culinari din România, Gina Bradea, propune un desert „mai bun decât vestita ciocolată Dubai”. Este vorba despre tiramisu cu fistic, ciocolată, si fidea kadaif.
Stadion vulcan in Arabia Saudita (X) jpg
Arabia Saudită, în altă lume: stadion-vulcan și o arenă de 350m înălţime
Saudiții nu se dezmint, continuând seria excentrităților.
Spitalul MedLife Medici’s main photo jpg
MedLife inaugurează Spitalul Medici’s la Timișoara cu o investiție de peste 25 milioane de euro: „Probabil, este cel mai modern spital privat din România”
MedLife, cea mai mare rețea de servicii medicale private din România, anunță deschiderea oficială a Spitalului Medici’s, o unitate multidisciplinară ce aduce medicina privată la un nou nivel de performanță.
georgescu iohannis foto EPA + FB jpg
Întâlnire între Klaus Iohannis și Călin Georgescu, pe vremea când președintele era primarul Sibiului. În ce context s-au cunoscut cei doi
Un articol din 2003, scos recent la lumină, arată că președintele Klaus Iohannis s-a întâlnit cu Călin Georgescu pe vremea când era primar al Sibiului. La vremea respectivă, cei doi au discutat despre implementarea așa-zisei Agenda 21.
1733923409 RcsX jpg
Constipația: Cauze la Adulți, Remedii și Rolul Probioticelor
Constipația este o problemă des întâlnită și care afectează mulți adulți, având un impact negativ semnificativ asupra calității vieții.