Andrei CREŢULESCU: "Să împaci cu dibăcie capra intelectuală şi varza comercială" - interviu

Publicat în Dilema Veche nr. 478 din 11-17 aprilie 2013
Andrei CREŢULESCU: "Să împaci cu dibăcie capra intelectuală şi varza comercială"   interviu jpeg

În perioada 15-21 aprilie va avea loc cea de-a IX-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Bucureşti. Veţi putea vedea filme care nu intră în cinematografele de la noi, titluri premiate la festivaluri mari şi pe care, cu siguranţă, le aşteptaţi deja. Pînă atunci, la cald, un preview de festival.

B-EST IFF-ul a crescut în ultimii ani. Publicul a fost din ce în ce mai numeros, iar filmele – din ce în ce mai aşteptate. Cum vi se pare că au evoluat lucrurile? Ce aduce nou ediţia cu numărul 9?

„Toate filmele sînt difuzate în premieră absolută în România, şi nu «ciupite» de pe la diverşi confraţi; proiecţiile se întîmplă numai digital şi 35 mm, şi nu beta sau DVD; titlurile din competiţie (şi majoritatea celor din afara competiţiei) sînt alese exclusiv pe baza vizionării respectivelor pelicule în cadrul festivalurilor străine (fie ele în proiecţii «de market» sau oficiale) sau pe screeners, înscrise regulamentar, şi nu şterpelite din selecţiile sau palmaresurile aflate la îndemîna oricui, pe Internet. Intenţia asumată/declarată a festivalului este să aducă în România, în principal, filme care nu vor intra niciodată în circuitul cinematografelor din patrie, şi care merită văzute pe un ecran cît mai mare, şi nu pe un banal monitor, fie el şi HD.“ Aceste cuvinte vă sună cunoscut dintr-un motiv extrem de simplu – asta am declarat (sună pompos, ştiu) anul trecut pe vremea asta, în aceeaşi pagină. Autocitez nu din autosuficienţă, ci pentru că îmi pare că statutul enunţat mai sus ţine loc şi de evoluţie, şi de noutate. În ziua de azi, a rămîne consecvent într-un demers onorabil îmi pare o victorie în sine... Iar faptul că publicul aşteaptă nişte filme, pe care apoi le şi vede, pe care apoi le şi comentează, îmi pare o mică minune.

Anul trecut spuneaţi că oamenii vin la festival „strictamente să vadă filme“. Pentru un director artistic, înseamnă asta o responsabilitate mai mare în alegerea titlurilor din program?

Responsabilitatea e măricică oricum... Iar acel „strictamente“ se referea, în primul rînd, la faptul că la B-EST, filmele fac legea – la propriu. Se întîmplă uneori un masterclass, dar nu tu market, nu tu workshops, nu tu panels. Nu încă. Sîntem un festival mic. Iar eu socotesc că, atunci cînd ai în custodie un festival mic, trebuie să fii ceva mai atent, mai pretenţios, mai mofturos chiar, cu titlurile pe care ţi le doreşti (sau pe care crezi tu că ţi le doreşti), să împaci cu dibăcie capra intelectuală şi varza comercială, dacă se poate fără să-ţi iasă... varză (chiar şi cu carne); în fine, să încerci să intuieşti poftele spectatorilor şi, totodată, să le mai tragi şi preşul de sub picioare, cînd şi cînd.

Ce nu trebuie ratat cu nici un chip la festivalul din acest an?

Eu unul n-aş rata filmul din deschidere, Jagten, de Thomas Vinterberg, pentru care Mads Mikkelsen a înhăţat premiul de interpretare la Cannes, anul trecut, şi n-aş vrea să pierd nici Cesare deve morire, al fraţilor Taviani, Ursul de Aur din 2012, şi m-aş grăbi să prind şi Antiviral, debutul în regie al lui Brandon Cronenberg (fils de...), premiat la Festivalul Fantastic de la Sitges. Iar favoritele personale, din aceeaşi secţiune necompetitivă, Panorama, sînt Le grand soir – revoltă punk pusă în scenă de inenarabilii Benoît Delépine şi Gustave Kervern, cei „responsabili“ de Aaltra, Avida sau Mammuth, plus Searching for Sugar Man, un soi de „Citizen Kane al documentarelor muzicale“, pe care l-am pescuit chiar înainte de a pescui el Oscarul, şi care va fi proiectat într-o atmosferă pe măsură la clubul festivalului, Control, şi – o să rîdeţi – Ghepardul, la 50 de ani de la premieră, într-o versiune integrală şi restaurată digital.

Ce ne puteţi spune despre competiţie? În 2012 l-aţi avut şi pe Radu Jude cu Toată lumea din familia noastră. Anul acesta aveţi vreun film românesc?

Şapte filme în competiţia acestei ediţii, şapte filme care merg de la provocator şi emoţionant la deranjant şi înapoi. Blancanieves, de Pablo Berger, învingător la Goya şi propunerea Spaniei la Oscar, este un soi de The Artist (adică mut şi alb-negru), dar mai justificat şi mai pertinent şi mai curajos şi mai isteţ; The Color of the Chameleon este un debut bulgăresc ambiţios şi ultrastilizat (regizorul Emil Hristov, care va fi prezent la Bucureşti, e operator de meserie), şi sînt foarte curios cum va fi perceput aici. Compliance, american independent lansat la Sundance, este genul de film la care-ţi vine să verşi de furie şi să urli a neîncredere – regizorul Craig Zobel s-a inspirat dintr-o poveste reală (greu de inventat aşa ceva, de altminteri) şi a lovit năprasnic; Epilogue este (aproape) un Amour israelian, ceva mai puţin disperat – regizorul Amir Manor a plecat de la Salonic cu o sacoşă de premii, să vedem dacă la Bucureşti înşfacă ceva. Sightseers – britanic şi sîngeros – este o nouă ispravă a domnului Ben Wheatley (care ne-a servit, anul trecut, un Kill List pe stomacul gol), numai că, de data asta, măcelurile sînt pigmentate de umor şi acompaniate de alde Soft Cell sau Frankie Goes to Hollywood. În fine, Wrong – delirant/suprarealist – nu putea fi semnat decît de Quentin Dupieux (aka Mr. Oizo), omul care a rupt gura tîrgului în 2010 cu Rubber (aka filmul cu anvelopa ucigaşă). Am abandonat alfabetul şi am lăsat la urmă filmul românesc, care mi-e foarte drag: Love Building se cheamă dînsul şi reprezintă debutul (în fine!) Iuliei Rugină în lungmetraj, debut finanţat exclusiv independent (adică fără de CNC) şi produs de Dorian Boguţă, Dragoş Bucur şi Alexandru Papadopol (aka Actoriedefilm), care joacă şi rolurile principale. Sigur, titluri româneşti (dar de arhivă) se vor regăsi şi în cadrul proiecţiilor speciale/omagiale, dar acesta-i fieful Danei Dimitriu Chelba (aka doamna directoare), deci le trecem la capitolul „surprize“.

Vremurile sînt tulburi, a fost mai greu decît în alţi ani să mobilizaţi resursele necesare pentru această ediţie?

Bani din ce în ce mai puţini, ambiţii din ce în ce mai mari – dar măcar ne-am întors în aprilie, între 15 şi 21. Şi, oricum, în ziua de azi, supravieţuirea îmi pare o victorie în sine. Parcă am mai auzit asta undeva... În fine. A luta continua.

Andrei Creţulescu este directorul artistic al Festivalului Internaţional de Film Bucureşti. Programul festivalului îl găsiţi pe www.b-est.ro.

a consemnat Ana Maria SANDU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Oamenii lui Putin, amenințări cu ce de-al Treilea Război Mondial dacă Ucraina folosește arme occidentale pentru a lovi Rusia
Un aliat al președintelui rus Vladimir Putin a lansat un avertisment grav asupra posibilității unui al Treilea Război Mondial, în cazul în care Ucraina va folosi armele furnizate de Occident pentru a lovi teritoriul rus.
image
Ce șansă are un dependent de alcool să trăiască o viață normală. Psihiatru: „E un proces greu și de durată“
Consumul de alcool a fost mereu o reală problemă a societății, susțin cadrele medicale. Dependența de alcool, un fenomen care se răspândește constant, afectează tot mai multe vieți.
image
„Rețea” de nași, fini, afini și prieteni ai lui Andrei Volosevici, primarul Ploieștiului, plătiți regește din banii publici
Presa din Prahova a dezvăluit că peste un milion de lei din bugetul ploieștenilor a fost utilizat de Primăria Ploiești și instituțiile subordonate pentru plata salariilor, primelor, sporurilor și indemnizațiilor acordate rudelor și prietenilor primarului Andrei Volosevici în anul fiscal 2022.

HIstoria.ro

image
Un asalt dincolo de orice imaginație, în „Historia” de mai
„Un asalt îndrăzneţ, dincolo de orice imaginaţie“. Așa a numit Churchill operațiunea de salvare a lui Benito Mussolini din hotelul Campo Imperatore, în ziua de 12 septembrie 1943. Dosarul de luna aceasta este dedicat unui raid ca în filme, prezentat pas cu pas. Revista vă așteaptă și cu alte surpri
image
Spitalul de la Palatul Regal: Regina Maria, „mamă a răniţilor”
Regina Maria începuse, încă din anii neutralităţii, un plan de susţinere al războiului din punct de vedere sanitar şi medical, bazându-se pe experienţa – ce-i drept, mai redusă – din timpul războiului balcanic.
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.