Adolescentul Iisus

Publicat în Dilema Veche nr. 529 din 3-9 aprilie 2014
Adolescentul Iisus jpeg

● Martiri, de Marius von Mayenburg, regia: Theodor Cristian Popescu, scenografia: Cosmin Ardeleanu. Cu: Vlad Bîrzanu, Cristina Toma, Elena Purea, Dan Rădulescu, Eduard Marinescu, Liviu Pancu, Cristian Ghiciuc, Laura Mihalache. Teatrul Naţional Tîrgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“. 

Sînt două premise. Prima vizează modificările profunde prin care trece lumea contemporană. Criza economică, tehnologiile avansate, ritmul accelerat al vieţii, şubrezirea conceptelor politice, chestionarea libertăţii schimbă paradigma de gîndire a omului urban. Provocările cu care se confruntă astăzi obligă la reinvestigarea reperelor şi repoziţionarea faţă de ele. A doua se referă la maturizarea personală ca proces incendiar de revoltă, de negare a ordinii lumii pentru a o reaşeza după tiparul propriu, criză de identitate prin care fiecare individ îşi caută reperele. 

Dramaturgului german Marius von Mayenburg îi plac revoltele individuale violente, restructurarea sîngeroasă a identităţilor. Din cele două premise de mai sus el a produs un text dur, neiertător cu spectatorul. Martiri pune în discuţie raporturile omului contemporan cu religia. 

Tînărul Benjamin, elev la liceu, devine pe neaşteptate mistic şi viciază vieţile celor apropiaţi – mama, colegii, profesorii. Radicalismul credinţei sale este distrugător, mistuie totul în jur. Fervoarea discursului şi intransigenţa sa îl fac antipatic pentru început, apoi incomod, periculos, dăunător. Furios ca toţi tinerii de vîrsta sa, Benjamin vede doar răul care trebuie curăţat, ceea ce îi oferă o supapă pentru agresivitate, pe care o transformă într-o misiune divină şi astfel îi dă sens. Se resuscitează disputa dintre interpretarea Bibliei în literă sau în spirit, căci Benjamin nu are nici un dubiu că povestea biblică ţine de realitatea tangibilă. De exemplu, consideră vindecarea ologului un adevăr istoric absolut şi, prin urmare, nerepetabilitatea ei în prezent nu poate fi decît consecinţa directă a lipsei de credinţă a bolnavului care, desigur, trebuie pedepsit. Exemplar. Furia lui Benjamin are proporţii biblice. 

Textul lui Marius von Mayenburg discută fără ipocrizie şi fără menajamente despre fanatism şi urmările lui sîngeroase. După ce reguli se conduce societatea astăzi? Mai sînt valabile preceptele biblice şi, dacă da, care sînt lectura şi măsura lor corectă? Pentru Benjamin, există doar un Dumnezeu al legii şi răzbunării, fără bucurie şi fără speranţă. Derapajul său spre fanatism se confundă cu luarea în posesie a unui icon. Adolescentul urmează un traseu iniţiatic abrupt, de la adept, discipol, apostol, judecător, soldat pînă la a deveni el însuşi Iisus, a cărui biografie umană o retrăieşte epigonic: un tată absent pe care îl înlocuieşte cu Cel de Sus, o mamă singură, dar nu imaculată (Elena Purea face un personaj cald, ale cărui limite de înţelegere îl umanizează), o tentaţie – dezinhibata colegă Lydia (Laura Mihalache) –, o vindecare nereuşită a ologului Georg (Cristian Ghiciuc). Pericolul apare cînd el trece de la înfăptuirea legii la a fi legea. Între a respecta cu stricteţe cuvîntul biblic, chiar dacă îi lezează pe alţii, şi a schimba realitatea pentru a provoca intenţionat suferinţă oponenţilor săi este o linie de demarcaţie pe care Benjamin o trece impetuos. Mai este vorba în acest caz de căutarea unor repere, sau vorbim de un delir mistic? Oricum ar fi, piesa lui Marius von Mayenburg produce dezbateri şi arată cîteva direcţii posibile de interpretare numai pentru a le demola, lăsînd publicul să-şi pună propriile întrebări şi să-şi dea propriile răspunsuri. Temele se multiplică – religie, învăţămînt, responsabilitate părintească, homofobie, antisemitism – şi fac textul incomod, răscolitor în convingerile spectatorului. 

Theodor Cristian Popescu este familiarizat cu stilul incendiar al lui Marius von Mayenburg, căruia i-a regizat aproape toate piesele. Opţiunea sa de montare a acestor texte, care aruncă în aer siguranţa şi comoditatea convingerilor personale, se îndreaptă spre austeritate şi minimalism, pentru a sublinia, prin contrast, complexitatea temelor propuse de dramaturg. Spectacolul făcut la Compania „Liviu Rebreanu“ a Teatrului Naţional din Tîrgu Mureş (teatru participant la Proiectul „Fabulamundi – playwriting Europe“, platformă de dramaturgie în care von Mayenburg este invitat) mizează pe livrarea frustă a textului ca într-un meci de ping-pong. Asta pentru că Benjamin (Vlad Bîrzanu) are un adversar – diriginta sa, profesoară de biologie şi adeptă a teoriei evoluţiei (Cristina Toma). Meciul este „jucat“ pe un podium lung, negru, străjuit într-un capăt de o Golgotă din scaune goale (instalaţia scenografică aparţine lui Cosmin Ardeleanu). Ca şi cum omul ar fi fugit de acolo. Ca un munte de absenţe. Imaginea lui Benjamin căţărat pe munte, propovăduind cu patima lui Ioan Botezătorul, reiterează dilema: este aici luciditatea unui vizionar inocent, sau teribilismul unui rebel? Sigur că meciul dintre un adolescent fanatic şi o evreică darwinistă duce spre o execuţie publică. Cine este victima şi cine e călăul? Cît e manipulare şi cît adevăr, cît e disperarea de a crede şi cît nevoia de a şti? Von Mayenburg refuză răspunsurile categorice, el doar chestionează. Scenele sînt scurte, cinematografice, seci, cu impact, ca nişte lovituri de ciocan, cu personaje care se preling dintr-unul în altul, ceea ce accentuează caracterul filmic. 

Vlad Bîrzanu, văzut de curînd în rolul copilului autist din O întîmplare ciudată cu un cîine la miezul nopţii, joacă aici un personaj cu un alt tip de autism, social, care suferă o recluziune benevolă, o scufundare în sine, de unde aduce la suprafaţă cantităţi uriaşe de furie. Actorul capătă pe parcurs ceva malefic, rîcîitor, o vulnerabilitate agresivă. Fanatismul său se loveşte de încrîncenarea profesoarei de a demonta teoria biblică. Cu delicateţe şi stăpînire de sine, Cristina Toma face din Erika Roth personajul echilibrat, lucid pînă cînd devine nerezonabil. Aici apare o altă întrebare, de actualitate şi în sistemul de învăţămînt românesc: care este rostul şcolii în educaţia religioasă? Profesorul de religie (Eduard Marinescu) încearcă un vag prozelitism, profesorul de istorie (Dan Rădulescu) şi directorul (Liviu Pancu) au poziţii fluctuante, dar nu se sfiesc să devină noi farisei şi să condamne pe cel vulnerabil. 

Ceea ce spune von Mayenburg este că povestea biblică e oricînd repetabilă. Că o nouă răstignire este oricînd posibilă. Oamenii se confruntă cu alte probleme decît în urmă cu 2000 de ani, dar fac aceleaşi greşeli. Nicicînd nu va fi uşor să deosebeşti binele de rău. 

Martiri este un spectacol incomod, care nelinişteşte şi îl obligă pe spectator să-şi chestioneze propriile îndoieli. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: C. Gânj

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Românul care a salvat Europa, singurul pentru care au bătut toate clopotele de pe bătrânul continent
Acum mai bine de 500 de ani, Europa a fost salvată de un războinic român pentru în onoarea căruia și astăzi se trag clopotele. Bătălia pentru Belgrad, câștigată cu mari sacrificii de Ioan de Hunedoara, a fost unul dintre momentele cruciale pentru Europa.
image
Motivul pentru care Edi Iordănescu vrea să renunțe la națională, explicat pe șleau de sora sa
În maximum o săptămână vom ști dacă antrenorul va continua pe banca tricolorilor.
image
De ce nu au românii productivitatea germanilor? „Primul vinovat este managerul”
Românii lucrează mai multe ore pe săptămână comparativ cu germanii, dar nu au productivitatea acestora. Expertul în resurse umane Doru Șupeală explică motivele acestei stări de fapt și de ce ar salariile mici și numărul mare de ore de muncă sunt soluțiile superficiale ale unor manageri slabi.

HIstoria.ro

image
Mihail Sebastian, sub teroarea bombardamentelor: „Războiul vine spre noi”
Pentru Sebastian, vara anului 1944 este una a angoaselor, a singurătății, a fricii de moarte și, așa cum știm astăzi, este ultima lui vară.
image
Un Breaking-News din 1941: Germania a atacat Iugoslavia și Grecia
Un moment crucial pentru Balcani, pentru Europa și pentru România: Atacarea Iugoslaviei și Greciei de către Germania în dimineața zilei de 6 aprilie 1941, ora 6.
image
Moscova, la sfârșitul domniei lui Stalin: Când Teroarea a obosit
Vassili Axionov din Une saga Moscovite, roman tipărit la Le grande livre du Mois, 1994, mă surprinde prin descrierea Moscovei postbelice. Deși în plin stalinism, Moscova anului 1950 nu mai e Moscova anilor Marii Terori.