„Actorii şi membrii echipei au lucrat pe gratis“ - interviu cu regizoarea Ana LUNGU

Publicat în Dilema Veche nr. 587 din 14-20 mai 2015
„Actorii şi membrii echipei au lucrat pe gratis“   interviu cu regizoarea Ana LUNGU jpeg

Autoportretul unei fete cuminţi,

Autoportretul unei fete cuminţi

Premiera mondială a avut loc în cadrul Festivalului de Film de la Rotterdam, secţiunea „What the F?!“, în ianuarie 2015. Apoi a fost prezentat la Bucharest International Film Festival, unde a cîştigat Premiul de regie şi Premiul publicului, şi în Austria, la Festivalul Crossing Europe, unde a cîştigat Best Fiction Film. Va intra în cinematografele din ţară din 25 septembrie, iar la începutul anului viitor va fi distribuit în Brazilia de către compania Supomungam. În rest, mai aşteptăm răspunsuri şi din alte locuri unde am mai aplicat. 

Memoriile unei fete cuminţi? 

Titlul scenariului, care s-a păstrat şi în varianta de lucru a filmului, era

Nu am căutat să fac o trimitere la Simone de Beauvoir, mai degrabă m-am inspirat din titlul romanului ei. Valabil şi pentru varianta în limba engleză, de aici

O altă sursă de inspiraţie pentru film a fost

Acterian, pe care mi l-a recomandat un prieten după ce a citit scenariul. 

Nu întîmplător, latura autobiografică este frumos exploatată în film. Ce v-aţi propus cu această abordare? 

Am dorit să restitui o lume mai mult decît să spun o poveste. Am încercat să evit o formă dramaturgică convenţională – care adeseori simplifică şi schematizează realitatea, pentru a o putea încadra mai uşor în formule prestabilite – şi am căutat să descriu, să surprind „felii de viaţă“, momente vii şi personaje autentice. 

Cum şi-au intrat părinţii dumneavoastră „în rol“? 

Cu părinţii a fost cel mai greu, dar mi se pare că a meritat, momentele cu ei sînt dintre cele mai reuşite. Mama a lucrat ca cercetător la Institutul de Biochimie, iar tata ca profesor la Facultatea de Construcţii. Iniţial nu şi-au dorit deloc să joace, practic i-am obligat să accepte. M-a ajutat şi actriţa Elena Popa, pe care au plăcut-o de la început, iar ea a avut multă răbdare cu ei. La filmare, mama era serioasă şi îşi învăţa textul, în timp ce tata nu a vrut nici să citească scenariul şi improviza replicile de fiecare dată. 

Cît de mult vă regăsiţi în povestea Cristianei interpretată de Elena Popa? 

Mă regăsesc în lumea ei, mai puţin în poveste. Prietenii ei sînt prietenii mei, părinţii ei sînt părinţii mei. Dincolo de asta, Cristiana este un personaj inventat, iar actriţa Elena Popa a contribuit în mare măsura la realizarea lui. 

Între părinţi şi copii au existat întotdeauna poziţii divergente. Cum vedeţi o situaţie cît de cît firească şi unde greşesc părinţii generaţiei noastre? 

Fără să generalizez, am observat la mulţi părinţi din generaţia alor mei o atitudine supraprotectoare asupra copiilor, o nevoie de a-şi controla copiii chiar cînd aceştia ajung la vîrsta adultă. Şi asta duce la un soi de infantilizare, de maturizare întîrziată – aşa cum este şi cazul personajului din filmul meu. 

Dar copiii? 

Cred că şi copiii greşesc în egală măsură. Critică, sînt nemulţumiţi de părinţi, dar nu sînt dispuşi să renunţe la avantajele care decurg din acest tip de comportament. Iau exemplul meu, care mă plîng la toată lumea că, la 36 de ani, mama mea încă sună să mă întrebe dacă am mîncat la prînz, dar în acelaşi timp profit de faptul că mă ajută uneori cu bani, mai vine să-mi plătească întreţinerea, îmi face curat cînd eu sînt plecată etc. 

Lungmetrajul dvs. de debut este o producţie independentă. Cum aţi lucrat?

este o producţie independentă. Nu am avut nici un fel de finanţare, nici de la CNC, nici din alte surse sau grant-uri, din păcate. Am pornit efectiv de la zero cu Anca Puiu şi echipa Mandragora. Treptat ni s-au alăturat Paul Negoescu şi Papillon Film – care ne-a dat lumini, Vlad Păunescu şi Castel Film, de la care am primit o cameră Arri Alexa pentru 26 de zile de filmare, şi Cornelia Popa şi Cinelabs, care au finalizat proiectul pe partea de postproducţie. Actorii şi membrii echipei sînt majoritatea prieteni care au fost dispuşi să lucreze pe gratis la film. Le sînt tuturor foarte recunoscătoare, şi sper că nu i-am dezamăgit. 

Varvari/Barbarians

În primul rînd aş spune că proiecţia de la Linz a fost foarte norocoasă. În timp ce eram în sală am aflat prin sms de premiile de la Bucureşti. Apoi a urmat şi cel de la Linz, la care nu mă aşteptam deloc şi m-am bucurat foarte tare. Filmul a fost primit bine şi la Rotterdam, şi la Bucureşti, şi în Austria, dar diferit. Adică reacţiile publicului sînt diferite: nu se rîde în aceleaşi locuri, sînt altele momentele care captează cel mai tare atenţia etc. Mie mi se pare interesant să urmăresc aceste diferenţe şi încerc să stau în sală la proiecţii. 

Filmul radiografiază cu umor un alt fel de Românie, ieşind din tiparele filmului de autor de pînă acum. Cum aţi gîndit această abordare? 

Nu am gîndit-o în mod special – dacă a ieşit aşa, s-a întîmplat pur şi simplu. Am încercat să fac un film sincer şi personal, în care să mă exprim pe mine aşa cum sînt şi nu cum mi-aş fi dorit să fiu. Asta a fost una din primele lecţii pe care le-am învăţat de la Cristi Puiu pe vremea cînd eram studentă şi mergeam la ei acasă să împrumut casete video cu filmele lui Cassavetes, Rohmer şi Ozu. A durat, însă, mai mulţi ani pînă am reuşit să pun în aplicare. 

a consemnat Roxana CĂLINESCU 

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Megastructura uriașă pentru care Ceaușescu a plătit 60 de tone de aur pur. Este unicat în România și funcționează și astăzi
La granița de nord a României se află una dintre cele mai impresionante mega-structuri a epocii comuniste. Barajul de la Stânca-Costești este un colos de beton care a costat câteva tone de aur și este al treilea ca mărime din Europa. Acum este un adevărat paradis natural.
image
EXCLUSIV. Elena Lasconi: „Dacă voi fi președintele României, voi fi un președinte pentru popor, din popor și nu din colivie”
Candidată la președinția USR și văzută ca potențial candidat la alegerile prezidențiale, Elena Lasconi a vorbit într-un interviu exclusiv pentru „Adevărul” despre relația cu Dominic Fritz, despre cum s-a decis să candideze la președinția USR și dacă e România pregătită să aibă o femeie-președinte.
image
Ce este sistemul Patriot. Plusurile și minusurile armamentului american cu preț exorbitant
Patriot este unul dintre cele mai avansate sisteme de apărare aeriană disponibile, capabil să intercepteze atât rachete cât și aeronave avansate. Principala provocare a sistemului este costul uriaș - o baterie Patriot nouă ajunge la 1 miliard de euro.

HIstoria.ro

image
Cine au fost agenții dubli din al Doilea Război Mondial?
Cea mai importantă parte a Operațiunii Fortitude a reprezentat-o rolul jucat de agenți dubli.
image
Când au apărut primele bănci din Țara Românească
Pe măsură ce viața economică a Țării Românești se dezvoltă, apar numeroase proiecte și încercări pentru organizarea instituțiilor naționale de credit. Î
image
Iuliu Maniu interceptat de Siguranță la ordinul lui Armand Călinescu
În 1932 Armand Călinescu e subsecretar de stat la Interne. La 5 decembrie el se mărturisește Jurnalului, ținut zilnic și pe ascuns: