Regressus ad imaginem

8 noiembrie 2021
Regressus ad imaginem jpeg

Născut la Cernăuți, în 1897, Charles Bliss (născut Karl Blitz) a supraviețuit lagărelor lui Hitler. Convins fiind că ororile nazismului au fost posibile și datorită puterii cuvintelor, s-a gîndit să inventeze un sistem „logic” de reprezentare vizuală a realității care, prin natura lui, să nu permită manipularea mincinoasă. Simbolurile inventate de el reprezintă elemente minimale de sens: apa (o linie orizontală șerpuită), pămîntul (o linie orizontală dreaptă), luna (o semilună), soarele (un cerc), natura (un triunghi), stelele (trei linii intersectate, ca într-un asterisc), timpul (un cadran de ceas). Pentru a exprima lucruri mai complexe sînt folosite săgeți care arată direcția: ploaia e reprezentată printr-o linie șerpuită (apă) străpunsă de o săgeată cu vîrful în jos. Dacă săgeata are vîrful în sus, atunci semnul codifică aburul. Dacă săgeata e orizontală, paralelă cu apa și arată spre dreapta, semnul înseamnă rîu. Dacă linia șerpuită a apei se oprește în centrul unui mic pătrat, asta înseamnă îngheț. Izvorul e codificat prin semnul apei deasupra căruia se află semnul pămîntului, străpunse amîndouă de o săgeată îndreptată în sus.

O inimă înseamnă emoție sau sentiment. Inima plus o săgeată cu vîrful în sus înseamnă fericire, și invers, tristețe, dacă vîrful e în jos; inima însoțită de un semn al exclamării înseamnă surpriză, iar semnul întrebării lîngă ea exprimă îndoiala. O săgeată care o străpunge înseamnă, desigur, iubire. Acțiunea exprimată de verbe e semnalată prin semne diacritice: o căciuliță cum are, în alfabetul nostru, litera â, pusă deasupra unui cerculeț (care codifică gura) înseamnă a vorbi. Un cerculeț cu un punct în centru (ochi), dacă are căciuliță, înseamnă a vedea. Bliss își expune Semantografia (1949) pe 800 de pagini susținînd că, cu ajutorul unui inventar de simboluri (sînt peste 2.000 de „blissimboluri”) și combinările acestora, poți nu doar să ilustrezi obiecte din lumea naturală, ci chiar abstracțiuni. De exemplu, simbolul propus pentru conceptul de frumusețe cuprinde „inima” care circumscrie „ochiul” alături de care se află o săgeată îndreptată în sus: deci bucurie și ochi. Lumina e reprezentată prin semnul pentru soare (un cerc) cu cel pentru „ochi” înăuntrul lui.

La distanță de numai 19 ani, în 1968, John Weilgart face cunoscută publicului o limbă spațială numită aUI (numele se citește așa cum se scrie), care are la bază 33 de unități elementare „motivate” grafic și acustic: numele limbii, aUI, este alcătuit din trei sunete – /a/ scurt, /u/ lung, /i/ lung (de unde ortografierea cu litere mici și mari). Primul sunet, /a/ – explică Weilgart –, se articulează deschizînd gura să creezi un spațiu, deci semnul scris va fi un cerc О, iar sensul va fi „spațiu”, pentru că ne înconjoară peste tot. Al doilea sunet, /u/ lung, e o vocală a cărei pronunție reflectă spiritul care se înalță misterios, deci semnul va fi un triunghi Δ, iar sensul va fi „minte/spirit”. Al treilea sunet, /i/ lung, e definit în raport cu un altul, /i/ scurt, și durata: /i/ scurt e iute, ca lumina, deci va însemna „lumină” (simbolizat ϫ); /i/ lung necesită mai mult timp de articulare, fiind ca unda sonoră în raport cu lumina cînd se propagă în spațiu – ajunge mai tîrziu la noi –, deci va însemna „sunet” (simbolizat cu o liniuță șerpuită ⁓). Toate puse împreună, sunetele și simbolurile, înseamnă „limba spațiului” pentru că „limba este răsunetul minții” (citez din cartea Arikăi Okrent, In the Land of Invented Languages).

Putem deja observa că liniuța șerpuită a lui Bliss, „apă”, înseamnă la Weilgart „sunet”, ceea ce înseamnă că, deși ambii reclamă apariția sensului „natural” în minte la vederea simbolurilor lor, lucrul e departe de adevăr, din moment ce două concepte total diferite sînt codificate identic. Pe măsură ce pictogramele se îndepărtează de simpla redare prin imagine (soarele e un soare, steaua e o stea), ele devin, firește, tot mai complicate și abstractizate, fenomen care repetă, comprimat, mii de ani de evoluție a scrisului: cuneiformele, de exemplu, la începutul lor, nu au fost litere. Erau simple imagini gravate în lut și aveau referenți naturali concreți – animale, plante, vase cu cereale –, pentru că aveau o funcție pur economică: să înregistreze averi, să țină socoteala schimburilor comerciale dintre oameni etc. Progresul civilizației duce peste tot la abstractizarea continuă a gîndirii, lucru care se reflectă în scriere. Astfel că, în decursul epocilor, cuneiformele și-au pierdut toate trăsăturile iconice, căpătînd sensuri asociate extinse metonimic: un semn care arată ca o stea a însemnat mai întîi „stea”, apoi „cer” și, în cele din urmă, „zeu”; semnul pentru „gură” (un cap de om, din profil, cu gura hașurată), devine tot mai stilizat, de nerecunoscut, multiplicîndu-și sensurile – „cuvînt” și „a vorbi”.

Astfel încît Blissymbolics și aUI nu sînt sisteme naturale de comunicare, ci coduri bazate tot pe convenții arbitrare. Deși izvorîte din dorința lăudabilă de a pune capăt urii dintre oameni, au ratat această țintă (cînd inventezi o limbă sau un cod trebuie să te întrebi și dacă e cineva dispus îl învețe). Sistemul lui Weilgart nu a avut nici un fel de ecou, nici măcar în rîndul lingviștilor, în ciuda strădaniilor autorului de a-l promova pe unde s-a putut; în schimb, surprinzător, Blissymbol-urile au fost folosite, începînd cu anii ’70, printr-o fericită întîmplare, în centrele canadiene dedicate educației copiilor cu paralizie cerebrală, azi fiind răspîndite în multe alte țări.

Cît de bine poți comunica cu pictograme, ținînd cont că, în ziua de azi, vocabularul unui licean mediu conține în jur de 20.000 de cuvinte? Un experiment despre care s-a vorbit mult în media americană a fost făcut de un cuplu, Alex și Liza, în 2014, care au hotărît ca, timp de o lună, să comunice numai prin emoji. Pentru aceasta și-au instalat pe telefoanele mobile WeChat, o aplicație chinezească în care există mii de astfel de imagini; apoi și-au ales reprezentări ale sinelui, ca să poată comunica ideea de eu și tu – un băiat cu șapcă (Alex) și o fată (Liza). O propoziție de-a lui Alex către Liza în care îi spune că merge spre autobuz ca să vină acasă reunește: băiatul cu șapcă (mergînd), autobuz, casă. Ea îi răspunde că ajunge acasă la 8,30 prin: fată, casă, cadran de ceas cu ora 8,30. Într-o zi cînd ea se simte mai rău, ca să o întrebe dacă mai are nasul înfundat, Alex trimite: o pereche de nări și celebrele semne pentru OK sau not OK – o palmă cu degetele strînse și degetul mare îndreptat în sus (thumbs up), respectiv în jos (thumbs down). Cei doi spun că acest fel de comunicare a adus schimbări în conținutul mesajelor, lucru firesc dacă ne gîndim că între numărul de sensuri pe care le putem transmite folosind literele unui alfabet și numărul de imagini posibile este o diferență ca de la cer la pămînt. În ciuda destinației sale strict utilitare, Liza susține că preferă acest limbaj: a putut comunica mai bine emoția iubirii, de exemplu, prin fel de fel de stickers, în locul repetitivului și banalului I love you.

Dragă cititorule, acest articol închide seria celor patru texte consecutive dedicate limbilor artificiale. Am văzut motivația din spatele lor, designul bazat pe alfabet și/sau pictograme, succesul sau insuccesul pe care l-au avut. Însă în anii 1980, în SUA, s-a pus cu stringență o problemă lingvistică adresată unei realități imediate și teribile: ce cod ar trebui inventat ca să avertizezi populația, timp de 10.000 de ani, de existența în subteran a unor gropi în care sînt depozitate deșeuri radioactive – zece mii de ani fiind durata estimată de inactivare a acestora. Într-un interval de timp așa de lung, orice limbă naturală este supusă atîtor influențe și schimbări încît poate ajunge de nerecunoscut sau poate dispărea cu totul. O pictogramă poate să-și piardă interpretabilitatea. În echipa de ingineri, experți în fizică nucleară, psihologi și lingviști desemnați a găsi o soluție a fost cooptat și Thomas Albert Sebeok, profesor de lingvistică, semiotică și antropologie la Indiana University. El a sugerat trei condiții care ar trebui îndeplinite simultan; primele două: semnalizarea ideii de pericol prin folosirea de imagini și simboluri de tot felul (inclusiv formule matematice sau limbajul științific Lincos – despre care am scris la această rubrică), plus inspectarea locurilor o dată la o sută de ani pentru revizuirea panourilor (updating) în limbajul timpului. Avertizînd că acestea se pot dovedi inutile, a avut o a treia sugestie care a stîrnit discuții și a atras chiar ridiculizarea din partea publicului: instituirea unei „preoții atomice” (atomic priesthood); o serie de savanți și erudiți – înlocuiți, la moarte, de alții – urmau să se ocupe de răspîndirea de mituri referitoare la spirite malefice care ar sălășlui în locurile respective. La fel cum jefuitorii piramidelor erau descurajați în trecut de legendele privitoare la existența unor blesteme în cazul profanării mormintelor de regi, tot așa, ca să fie luate în serios – a opinat Sebeok, numindu-și teoria „fenomenul Tutankhamon” –, panourile semnalizatoare trebuie dublate de existența unor credințe și superstiții care să îi îndepărteze pe oameni de acele terenuri.

Interesant, într-o scrisoare din 1956 către un prieten, J.R.R. Tolkien (despre care am scris săptămîna trecută) spunea că Volapük, Esperanto (a se vedea articolul de acum două săptămîni) și toate celelalte limbi inventate sînt moarte pentru că autorii lor nu au construit și legende care să le susțină. Prin a treia sugestie a sa, de fapt foarte inteligentă, Sebeok se arată de acord: nu există cod care să poată transmite, de unul singur, un mesaj timp de mii de ani, pentru că sensul nu se află în semn, ci în mintea utilizatorului de semne. El a acoperit partea utilitară a codului prin primele două sugestii, dar, prin a treia, a luat în calcul nevoia fundamentală a omului de emoționalitate, de experiență spirituală, de mister, care surclasează de departe nevoia de simplă informație.

Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.