Dovezile nativismului

19 decembrie 2021
Dovezile nativismului jpeg

Dovezile în favoarea ipotezei nativismului (despre care am scris în articolul din numărul trecut) au fost căutate și identificate în mai multe direcții: studiile asupra constituirii limbii semnelor la copiii surzi și/sau muți, sociolingvistică – limbile creole și pidgin –, cazurile de „copii sălbatici”, neurologie și genetică.

Am văzut deja, într-un text precedent, că orice copil sănătos învață limba vorbită trecînd printr-un număr succesiv de etape. Studiile efectuate asupra copiilor cu deficiențe de auz arată că, în primă fază, aceștia gînguresc și bolborosesc la fel ca toți ceilalți, însă, din cauză că nu aud stimulii lingvistici din mediul înconjurător, se opresc. Dacă un astfel de copil se naște din părinți surzi care folosesc limbajul semnelor, el va învăța limbajul semnalizat în exact același mod în care copiii care aud învață limba vorbită (despre limbajul semnelor, dacă vreți să aflați mai multe, am scris o serie de trei articole consecutive la această rubrică). Este uimitor cum sunetele sînt convertite în semne, iar copilul trece prin toate stadiile pe care le-am descris deja: „silabisește” cu mîinile, semnalizează mai întîi un „cuvînt”, apoi două „cuvinte”, apoi trece prin stadiul telegrafic, apare și gramatica. Dacă părinții nu semnalizează fluent, copilul tot va învăța limba și va deveni mai fluent decît ei. Dacă părinții nu semnalizează deloc, copilul va prinde orice gest din jur și va începe să-și formeze propriul sistem de semnalizare: unul rigid, rudimentar, care progresează încet numai pînă la un punct, după care, în lipsa oricărui răspuns, dispare. Așa cum spune Ray Jackendoff, copiii „caută limba”.

Din sociolingvistică vin alte informații. În decursul istoriei umane, au existat circumstanțe în care oameni din diverse culturi, vorbind diverse limbi, s-au găsit împreună în același loc – de exemplu, africanii aduși ca sclavi în America de Nord sau muncitorii aflați pe plantațiile de zahăr din Hawaii. Neavînd o limbă comună, toate aceste comunități au reacționat în același fel: și-au creat una. Și-au construit un sistem de comunicare elementar din cuvinte și expresii luate din limbile lor materne. Cu un vocabular redus la strictul necesar și cu o gramatică aproape inexistentă, această nouă limbă era folosită numai pentru a comunica în cadrul relațiilor de muncă. Ea s-a numit pidgin – cuvînt care se crede că ar fi o aproximare chinezească a cuvîntului business. Derek Bickerton, de la Universitatea din Hawaii, a demonstrat că, în multe cazuri, limba pidgin suferă o transmutație. După o vreme, dacă comunitatea rezistă destul timp, oamenii se căsătoresc între ei și au copii. Acești copii se joacă unii cu alții și, orice limbă ar vorbi în casă (limba maternă sau limbile materne ale părinților lor), afară la joacă trebuie să folosească varianta pidgin. Dacă expunerea la aceasta are loc în perioada de însușire a limbii materne, se întîmplă ceva absolut uimitor: copiii transformă limba pidgin într-una reală, adică extind vocabularul cu cuvinte noi, stabilesc un sistem gramatical cu timpuri verbale și subordonare între propoziții, pînă pot vorbi despre tot ce doresc. Noua limbă se numește creolă (din cuvîntul omonim franțuzesc, care înseamnă „nativ”), iar copiii care au creat-o sînt primii ei vorbitori nativi. Americanul Bill Bryson menționează, în volumul Mother Tongue, cîteva exemple de inovații lexicale ale copiilor care vorbesc neo-melaneziana, o limbă creolă bazată pe engleză, vorbită în Papua Noua Guinee: cuvîntul pentru barbă este gras bilong fes, literal iarbă care aparține feței; cuvîntul pentru venă sau arteră este rop bilong blut, literal sfoară care aparține sîngelui. În limbile creole africane se găsesc expresii ca wesmata (din englezescul what is the matter, adică „ce se întîmplă”) sau bottom-bottom wata wata (repetiții ale cuvintelor bottom, „fund, parte de jos” și water, „apă”) care înseamnă submarin.

Şi mai multe dovezi vin dinspre neurologie. În anii ʼ60, neurologul american Eric Lenneberg dezvoltă ipoteza fundamentului biologic al limbii, conform căreia orice copil se naşte cu capacitatea distinctivă de a învăţa limba umană, anulată de către organism în jurul vîrstei de doisprezece-treisprezece ani, la instalarea pubertății. Numită „ipoteza vîrstei-limită”, ea implică existenţa unei perioade critice pentru învăţarea limbii materne: dacă, în acest interval, un bebeluș nu se bucură de o amplă expunere la limba vorbită şi la interacţiune socială, după această vîrstă acest lucru devine imposibil. Pentru demonstrarea unei astfel de ipoteze, cineva ar trebui să izoleze un copil imediat după naştere şi să nu lase pe nimeni să-i vorbească timp de vreo doisprezece ani, după care să încerce să-l înveţe să vorbească, să vadă ce se întîmplă. Un experiment nebunesc de felul celui descris este imposibil de efectuat, însă istoria înregistrează un mare număr de cazuri în care copiii au fost crescuţi de animale sau de părinţi demenţi care au făcut exact acest lucru (dar fără vreo curiozitate ştiinţifică).

Primul caz de „copii sălbatici” bine documentat datează din anul 1799, cînd, în pădurile din Aveyron, în Franţa, a fost găsit un băiat de circa doisprezece ani. El a fost luat de doctorul Itard şi de menajera acestuia, doamna Guerin, l-au numit Victor, iar doctorul a încercat să-l civilizeze, deoarece copilul se purta ca animalele sălbatice. Au fost făcute eforturi uriaşe, care şi-au atins ţinta în multe privinţe. Dar, spre marea dezamăgire a doctorului, Victor nu a reuşit niciodată să vorbească. În timpurile noastre, în 1970, în California, Genie a fost găsită de poliţie la vîrsta de treisprezece ani, purtînd încă scutece. Ea îşi petrecea zilele într-o cămăruţă întunecoasă, legată de un scăunel pe timpul zilei. Aflată într-o stare de severă deprivare senzorială şi socială (părinţii ei, nebuni, nu vorbeau niciodată cu ea), Genie a fost luată de autorităţi şi dată spre adopţie. Cercetătoarea Susan Curtiss şi doctorul James Kent au descoperit că, deoarece cortexul ei stîng (responsabil cu procesarea limbii) nu primise nici un fel de stimulare sonoră, neuronii se atrofiaseră. Tomografiile au arătat un creier modificat fizic. Genie a învăţat, totuşi, cîteva mii de cuvinte, dar nu a rostit niciodată enunţuri complexe, lucru care a făcut-o pe Curtiss, în lucrarea ei de doctorat, să conchidă că gramatica e o facultate a minţii umane.

Edik a fost găsit în oraşul Mirnîi, din Ucraina, în 1999, într-un apartament părăsit, locuit de cîini. El se purta ca ei: muşca, zgîria, mînca cu gura de pe jos. Ajuns într-o familie adoptivă la vîrsta de șase ani, el a făcut progrese lingvistice lente: avea nivelul unui copil de trei ani. Mamei lui adoptive, Nadia, i-au trebuit luni întregi să-l înveţe cum să mănînce, să se îmbrace şi aşa mai departe. Treptat, purtarea lui Edik s-a îmbunătăţit, vocabularul s-a îmbogăţit, iar gramatica a început să apară. Extrem de vulnerabil din punct de vedere social, copilul a părut extrem de promiţător sub aspect lingvistic. Dacă privim lucrurile din perspectiva lui Lenneberg, Edik a fost norocos pentru că a fost găsit înainte de vîrsta-limită. Există multe alte cazuri bine documentate (Isabelle din Franţa, Amala din India, Kaspar Hauser din Germania ş.a.), între care se distinge Chelsea, din Marea Britanie, care nu era nici sălbatică, nici nu suferea de retard mintal. Chelsea suferea de surzenie, dar fusese diagnosticată în mod greșit ca retardată. Abia cînd a împlinit vîrsta de treizeci și unu de ani, un neurolog i-a depistat surditatea și i-a prescris un aparat auditiv. Putînd, în sfîrșit, să audă sunetele, Chelsea a început să învețe să vorbească, dar, după ce vocabularul ei a ajuns să includă vreo două mii de cuvinte, pe care le folosea ca un copil aflat în stadiul celor două cuvinte, procesul s-a oprit. Gramatica nu s-a format niciodată în creierul ei.

Tot din neurologie apar în discuţie două patologii: SLI (Specific Language Impairment) şi Sindromul Williams. În SLI, vorbirea apare tîrziu, poate avea un tipar neaşteptat, iar nivelul de stăpînire este sub cel aşteptat conform vîrstei. Discursul este lent, iar convorbirile par că-l obosesc teribil pe un astfel de pacient. Acesta are probleme gramaticale serioase: nu poate forma timpul trecut al verbelor şi nici pluralul substantivelor. Studii statistice recente arată că boala se transmite ereditar. Lingvista Myrna Gopnik împreună cu o echipă de geneticieni au studiat o întreagă familie din Marea Britanie. Bunica avea SLI. Din cei cinci copii ai ei, unul era normal (la fel ca şi copiii acesteia), iar ceilalţi patru aveau SLI. Aceştia patru aveau împreună douăzeci și trei de copii, dintre care unsprezece sufereau de SLI. Cercetările făcute de echipă au demonstrat că pedigree-ul sugerează o trăsătură controlată de o singură genă autosomal dominantă. Fenomenul trebuie că e determinat genetic, deoarece nici un factor de mediu nu poate fi incriminat pentru faptul că 53% din familie era atinsă, iar restul nu (în general, SLI nu afectează mai mult de 3% din populaţie). Se crede că o singură genă este implicată deoarece, dacă ar fi mai multe gene, atunci diferite grade de dizabilitate lingvistică ar trebui să apară în familie, iar acest lucru nu se întîmplă. Gena trebuie să fie autosomală (nu pe cromozomul X) deoarece boala afectează femeile şi bărbaţii deopotrivă, cu aceeaşi frecevenţă. Cealaltă boală, Sindromul Williams, numit și hipercalcemie infantilă, este o dereglare rară a metabolismului calciului şi calcitoninei, caracterizată, printre altele, de retard mental şi înfăţişare neobişnuită: bolnavii sînt scunzi, au feţe înguste şi frunţi largi, bărbii ascuţite şi buze pline. Vorbirea apare mai tîrziu decît la persoanele sănătoase, dar, pînă în adolescenţă, ei ating un nivel lingvistic ce depăşeşte nivelul celorlalte funcţii cognitive. Devin foarte vorbăreţi şi manifestă predilecţie spre cuvinte rare şi complicate: pteranodon, ibex, unicorn. Însă nu toate aspectele limbii sînt cruţate: afixarea inflexională regulată e corectă, pe cînd cea neregulată se face incorect. Dacă contrastăm cele două patologii, observăm că, în prima, limba este afectată, dar nu şi celelalte abilităţi cognitive (raţionamentul, memoria, acţiunea, percepţia), pe cînd, în cea de-a doua, lucrurile stau exact invers – limba întrece alte funcţii cognitive –, o patologie fiind imaginea în oglindă a celeilalte. Un raţionament logic ar arăta că, dacă funcţia limbajului nu se dezvoltă normal, atunci funcţionarea circuitelor cerebrale destinate procesării limbii nu este normală, lucru care ar implica un defect genetic.

Dacă cineva s-ar mai îndoi de caracterul înnăscut al facultăţii limbajului, opinînd că dovezile sînt indirecte, argumentul decisiv este adus, în fine, de însăşi genetica. În anul 2001, Simon Fisher şi Tony Monaco, geneticieni la Universitatea din Oxford, au descoperit gena specifică ce suferise mutaţii la familia britanică studiată de Myrna Gopnik. Denumită FOXP2, gena este activă în anumite regiuni ale creierului în perioada fetală, iar rolul ei e de a declanşa activitatea altor gene (ceea ce explică de ce poate avea un spectru larg de efecte). Cercetătorii de la Institutul „Max Planck” pentru Antropologie Evoluţionistă din Leipzig au anunţat, în acelaşi an, că FOXP2 este extrem de bine conservată în evoluţie: secvenţa unică de unităţi din proteina acestei gene este atît de importantă încît orice schimbare poate duce la moartea purtătorului ei. Steven Pinker încearcă, în volumul The Language Instinct, să definească ideea de „gene ale gramaticii”: „Genele gramaticii ar putea fi secvenţe de ADN care codifică activitatea proteinelor, sau care provoacă transcrierea proteinelor, în anumite momente şi în anumite locuri din creier, proteine care ghidează, atrag sau aglutinează neuronii în reţele care, în combinaţie cu reglarea sinaptică ce are loc în procesul învăţării, sînt necesare pentru găsirea unor soluţii la problemele gramaticale (precum alegerea unui afix sau a unui cuvînt)”.

Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.

Foto: Victor, copilul sălbatic din Aveyron (wikimedia commons)

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Parteneri

femeie la piata 2454169785 jpg
Planta cu care legumicultorii câștigă bani chiar și iarna. Se cultivă în solarii, crește rapid și va fi foarte solicitată după Anul Nou
Deja ne apropiem cu pași repezi de începutul iernii, însă pentru legumicultorii din țara noastră, munca nu se oprește nici măcar acum!
test IQ concentrare jpg
Alimentele care ne ajută creierul să se concentreze mai bine. Nu trebuie să ne lipsească din dieta zilnică
Alimentele pe care le consumăm ne vor afecta nu numai greutatea, ci și abilitatea de a ne concentra de-a lungul zilei.
miscare jpg
Cinci obiceiuri pe care le face un gastroenterolog în fiecare zi pentru o îmbătrânire sănătoasă
Plimbările zilnice, o dietă nutritivă, reducerea consumului de băuturi alcoolice și un somn mai bun sunt modalitățile prin care un gastroenterolog își menține sănătatea.
tarantula 1 jpg
Un bărbat a încercat să iasă din Peru cu sute de insecte lipite de corp. Câte specii au identificat polițiștii
Un bărbat aflat în Peru a fost oprit de polițiști în aeroport după ce a încercat să părăsească țara cu sute de insecte.
caine Foto Ilegis jpg
Cuvintele pe care un câine le înțelege. Singurele comenzi care îi atrag atenția
Cuvintele pe care un câine le înțelege și comenzi care îi atrag atenția sunt esențiale pentru o comunicare eficientă între stăpân și animalul de companie.
Racheta balistica FOTO Profimedia jpg
Rusia a lansat o rachetă balistică intercontinentală asupra Ucrainei. Atacul a provocat pagube și întreruperi de curent
Rusia a lansat joi, 21 noiembrie, dimineața devreme, o rachetă balistică intercontinentală (ICBM) asupra Ucrainei, marcând o escaladare semnificativă a atacului său în curs asupra țării, scrie Kyiv Post.
img 33 529 jpg
Pericolul din cartierele-dormitor din Capitală: O junglă urbană expusă catastrofelor
Cartierele-dormitor situate la periferia Bucureștiului, cum este celebrul Militari Residence, atrag tot mai mult atenția experților din cauza riscurilor majore care pândesc locuitorii.
actulde donatie
Donația posesiunii Hunedoara, prima atestare documentară a familiei Hunedoreștilor
Actul de donaţie din 1409 reprezintă prima atestare documentară a familiei Hunedoreștilor. Prin acest act, datat la 18 octombrie 1409, regele Sigismund de Luxemburg (1384-1437), donează posesiunea regală Hunedoara (lat. possessionem nostram regalem Hwnyadwar) lui Voicu şi familiei sale.
Adevarul (2) (7) (1) jpg
Fertilizarea in vitro – Șansa ta la fericirea de a fi părinte
În ultimii ani, a devenit foarte populară metoda de fertilizare in vitro (FIV), care oferă multor cupluri posibilitatea de a fi fericiți, de a-și ține propriul copil în brațe. Multe femei nu reușesc să devină mame prin metoda convențională.