În lipsă de idei

Publicat în Dilema Veche nr. 815 din 3-9 octombrie 2019
În lipsă de idei jpeg

● Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole (România, 2019), de Claudiu Mitcu și Mihai Mincan. 

Precedentul film al lui Claudiu Mitcu (co-regizat alături de Ileana Bîrsan), Procesul (2017), e un documentar provocator: el aduce în fața spectatorilor un om care, surprins de-a lungul mai multor ani, ajunge să se contrazică de unul singur cu privire la o afacere dubioasă în care e suspectat de crimă. Inițial, într-o înregistrare video din anii ’90, acesta reconstituie minuțios, în prezența anchetatorilor, evenimentele din noaptea crimei; ani mai tîrziu – în plin proces încă nesoluționat –, omul își neagă vehement, cu probe în aparență la fel de convingătoare, propriile afirmații din trecut. Pe scurt, Claudiu Mitcu și Ileana Bîrsan sesizează inspirat potențialul acestei povești despre indecizie – la finalul filmului, ea nu mai semnifică doar destinul kafkian al unui om, ci ajunge să oglindească însăși esența contradictorie a cinema-ului: tot mai des în filmele contemporane, what you see is not what you get și, de la un punct încolo, devine complicat să separi filmul-ca-fotografie (înregistrînd „realul“ necosmetizat) de filmul-ca-pictură (completînd „realul“ în postproducție).

În fine, tot acest preambul pentru a spune că, spre deosebire de Procesul, noul documentar al lui Mitcu (realizat alături de Mihai Mincan), Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole, e lipsit de astfel de idei fericite ale mizanscenei. Filmul atacă o temă complexă și presantă (criza emigrației românești), setîndu-și ca destinație – dar și ca punct de plecare – Spania, și adoptînd o structură interesantă: capitole care reflectă nu atît traiul propriu-zis în țară străină, cît experiența infernală a drumului pînă și dintr-acolo, spre casă. La fel ca Procesul, Emigrant Blues vrea să provoace, să deturneze coordonatele „corecte“, mult prea facile, prin care drama depeizării este mai mereu confiscată spre a servi diverselor interese; în fond, e foarte bine că își propune așa ceva, din moment ce cam astea ar trebui să fie așteptările de la oricare documentar cu temă socială care se dorește relevant: să lumineze din alt unghi, să contreze reprezentările sclerozate din media, să pună nume necunoscuților, să modeleze prezențe și să asculte vocile celor deposedați.

Numai că Emigrant Blues este lipsit de o viziune umanistă necesară în situația dată, preferînd în schimb o abordare clinică, distantă, securizantă. Subiecții filmului rămîn o masă indistinctă de corpuri comasate într-un autocar, atunci cînd nu sînt direct – ca în capitolul întoarcerii acasă – corpuri băgate într-un sicriu. În contextul în care (i)migranții sînt înfierați din toate părțile, aici și aiurea, nițică empatie n-ar fi stricat – deși, e drept, nici n-ar fi fost obligatorie, atîta vreme cît filmul e interesat de altă pistă pe care o explorează consecvent. Problema e că tonalitățile alese drept contrapunct al tratamentelor uzuale (și uzate) despre drama „plecatului“ – planuri fixe, observaționale, pentru capitolul „dus“; umor negru, jucăuș-impertinent-trivial, pentru capitolul „întors“ – sînt cel puțin nepotrivite: efuziunea și emoția generate de plecarea cuiva departe de casă și, respectiv, elegia (sau măcar sobrietatea) care acompaniază moartea altcuiva aflat deja acolo ar fi fost, oricît de „demodate“, o alegere mai adecvată – mai decentă. În schimb, filmul se afundă într-un formalism pedant, deloc ospitalier, în care cadrele fixe reglate la unghi precis scrutează amenințător – iar camera de filmat devine cameră de supraveghere.

Rămîne, deci, „intermezzo“-ul filmului, care se demarcă de estetica stearpă din rest: filmări de amator, aparținînd celor stabiliți în Spania și servind la documentarea unor momente cît se poate de diverse și de obișnuite: aniversări, petreceri etc. Pornind din anii ’90 și mergînd pînă la epoca actuală a filmărilor cu telefonul, aceste home movies surprind felul decomplexat în care românii își apropriază noi spații, transformîndu-le în cămin; e ceva deopotrivă înduioșător și dureros în aceste filmulețe tremurînde, făcute din necesitate și lipsite de academism, care arată oameni prinși între două teritorii, amestecînd limbi și amintiri, încercînd să „simtă românește“ cu orice prilej, creînd o comunitate suspendată în mijlocul Spaniei. Păcat că filmul nu contextualizează mai mult, nu insistă pe anumite chipuri, ci aruncă în malaxor toate aceste filmări, înșiruindu-le nediferențiat. Emigrant Blues (un ecou la Immigrant Song, ciclul de poeme al lui Marin Mălaicu-Hondrari) nu satisface promisiunea titlului, propunînd mai degrabă un schelet de film alcătuit din cadre care – din motive financiare, poate – aduc cu niște tatonări făcute în grabă. Oricare ar fi cauza, fără soluții regizorale, rezultatul final nu are nimic din blues-ul tînguitor despre depărtări pe care îl așteptam, semănînd mai mult cu niște zdrăngăneli timide pe o chitară dezacordată.

Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole intră în cinematografe din 11 octombrie.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.