În faldurile comunismului

Publicat în Dilema Veche nr. 835 din 20 - 26 februarie 2020
În faldurile comunismului jpeg

● Tipografic Majuscul (România, 2020), de Radu Jude.

Radu Jude își continuă excavațiile prin trecutul românesc, urmărind să acorde o voce oamenilor terfeliți de tăvălugul istoric. De la țiganii robi de acum două secole la opozanții necunoscuți ai regimului comunist, trecînd prin masacrele perpetuate de români asupra evreilor – cinema-ul politic al lui Jude strînge laolaltă, încet-încet, o galerie de figuri tragice, deposedate, reduse la tăcere. E și cazul lui Mugur Călinescu, elevul botoșănean care, în anul 1981, a îndrăznit să se opună regimului. Pe cîteva panouri din oraș a cerut explicit drepturi și libertăți pentru români, dînd exemplul sindicatului „Solidaritatea“ din Polonia.

Tipografic Majuscul povestește urmarea acestui gest de frondă – felul în care Mugur e prins de către agenții Securității și supus unui proces de reeducare. Tot soiul de mărturii scorțoase se întretaie de-a lungul filmului – de la securiști la părinții și colegii băiatului. La fel ca în cazul spectacolului de teatru conceput de Gianina Cărbunariu – și pe care este bazat filmul –, aceste mărturii sînt culese din dosarele oficiale ale Securității „Panoul“ și „Elevul“, și șlefuite puțin pe la colțuri. Țelul nu e în nici un caz o narațiune rotundă, cu cap și coadă, cu eroi și antagoniști – cu toate că Mugur se desprinde ca o conștiință lucidă și intransigentă –, ci o reflecție asupra accesului nostru la istorie – un acces inevitabil mediat și îngreunat, trecut prin tot soiul de documente și filtre. Abordarea lui Radu Jude și cea a Gianinei Cărbunariu au în comun mefiența față de orice redare nemijlocită a trecutului – astfel că rezultatul, în această poveste cu potențial thrilleresc („cînd o să-l prindă?“, „se va dezice de cele scrise?“ etc.), e refuzul total al imersiunii și al show-ului. Mai ales în cazul filmului, așa ceva ar fi fost cel mai la îndemînă: o reconstituire verosimilă – cîteva Dacii, cîteva blocuri gri pe fundal, un beci umed pe post de cameră de interogatoriu.

În loc de toate acestea, scenografia butaforică a filmului (semnată de Irina Moscu) indică din start că avem de-a face cu o reprezentare artistică și că ce vedem nu trebuie luat de bun. Inovația lui Radu Jude este că, în loc să ne servească locurile comune despre comunism cu care sîntem îndopați de treizeci de ani, execută un pas în lateral și așază față în față două imagini ale epocii. Ambele ne parvin din surse oficiale, dar descriu lucruri diferite – pe de o parte, dosarele Securității, în care fiecare acțiune a „obiectivului“ Călinescu e atent înregistrată; pe de altă parte, filmări de arhivă despre viața „de zi cu zi“ în comunism. Șocul rezultat din ciocnirea acestor două imagini – traiul prosper, într-o strădanie comună de a propulsa societatea înainte vs represiunea din subterane – este de natură, în cuvintele lui Jude, să producă o a treia imagine, mentală.

Cu alte cuvinte, montajul alternativ al filmului – o secvență cu Mugur, o filmare în care Ceaușescu laudă tineretul multilateral dezvoltat, o altă secvență cu Mugur și tot așa – solicită spectatorului efortul de a imagina comunismul simultan ca perioadă a unor teribile constrîngeri și ca perioadă înfloritoare. Ambele fire sînt fabricate, fie de ofițerii Securității, fie de reporterii care urmau niște directive de sus – așa că nu m-aș grăbi să le ierarhizez în funcție de „adevărul“ lor, decretînd că povestea lui Mugur ar fi cea „autentică“. Altminteri, e remarcabil cum, construindu-se pe această dialectică privat-public, subversiune-înregimentare, mușamalizat-oficial etc., filmul descoperă paradoxul unui regim care a impus emanciparea omului tocmai prin constrîngerea și supunerea sa totală față de Partid.

A treia imagine ne permite să depășim acest binarism în care, mai mereu, a fost imaginat regimul. De aceea, deși judecata lui Jude asupra epocii este fără îndoială severă, ea se dezvăluie aici în primul rînd ca judecată asupra mediului, și abia apoi ca judecată asupra mesajului. Critica sa țintește mai ales reflectarea comunismului în vinietele vizuale oficiale. Sînt episoade cu misiune pedagogică – de pildă, delicioasa campanie de informare împotriva claxonatului în București – și rol performativ, prin care regimul își exportă imaginea roz, învăluind într-o perdea de fum realitățile concrete din stradă. Accesul la cele petrecute în povestea lui Mugur e la fel de problematic: Jude se folosește de un joc radical brechtian, în care actorii citesc – sau citează, mai bine zis – în manieră mașinistă, eliminînd orice indiciu al emoției. E un pariu curajos, ce funcționează cel mai bine în cazul amatorilor – un actor precum Șerban Pavlu, care încearcă să strecoare inflexiuni subtile în fiecare replică, nu se potrivește la fel de bine în acest peisaj mecanic…

Abordarea lui Jude a devenit, la suprafață cel puțin, din ce în ce mai sobră – dar asta nu reduce cu nimic bogăția interioară a unui film precum Tipografic Majuscul. Ironia regizorului – într-o actualizare a Cinei biblice, un securist primește aura unui proiector de recuzită… – e parte integrantă a acestui mic omagiu adus rezistenței și revoltei. La fel cum e și apelul implicit la o mai mare vigilență față de ceea ce ne înconjoară: către final, camera panoramează prin orașul de azi, dînd la iveală transformarea acestui spațiu de comunitate într-un festin al kitsch-ului – reclame pe orice fațadă, săli de jocuri, catedrale megalomane. Iată un cinema care busculează și trasează fire roșii prin toată istoria noastră, dovedind, vorba lui Godard, că nu putem compara decît incomparabilul.

Tipografic Majuscul rulează în cinematografe din 21 februarie.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.