Devenire

Publicat în Dilema Veche nr. 782 din 14-20 februarie 2019
Devenire jpeg

● Girl / Balerina (Belgia-Olanda, 2018), de Lukas Dhont. 

Aducerea în prim-plan a unui personaj trans e o idee la modă în cinema-ul recent, dar unghiul din care debutantul Lukas Dhont alege să o lumineze este diferit de tentativele precedente. În primul rînd, Lara, protagonista din Girl, e o adolescentă care încă trăiește în casa părintească, alături de familie – neavînd prea multe de-a face cu eroine ba excentric-nonșalante (ca în Morrer como un homem al portughezului João Pedro Rodrigues), ba încăpățînat-independente (ca în Una mujer fantastica al chilianului Sebastian Lelio). Un lucru le unește, totuși: cele trei protagoniste ale filmelor de mai sus sînt portretizate, toate, ca niște luptătoare, iar idealul pentru care se zbat e explicit: integrarea socială fără falie, în pofida normelor constrîngătoare.

Filmul din 2009 al lui Rodrigues – despre o drag queen cu suflet de aur – e în multe privințe remarcabil, nu în ultimul rînd pentru că optează, în locul unui naturalism plat, pentru accente spiritual-melodramatice de efect. Girl, în schimb, e mult mai racordat la societate, astfel că latura sa queer – atît de prezentă în Morrer… grație unui cabaret în care protagonista se dă în spectacol – e estompată de rutină: Lara se înscrie la o școală de dans, urmează un tratament special etc. În fond, filmul lui Rodrigues culmina cu secvența splendidă a unei escapade (chiar aceasta era ideea: de escapism) în natură, departe de oraș – în timp ce Lara nu doar că ține să își disimuleze cît mai natural transformarea, ci chiar încearcă să izbutească într-o zonă asociată fără dubiu cu corpul feminin perfect cadrat: ca balerină.

S-ar putea spune, deci, că Girl (tradus la noi, în spiritul originalului, drept Balerina) reprezintă un pas înainte la nivel ideologic: justificările, asumările trîmbițate sus și tare, relegarea acestor corpuri care ocolesc normele în localuri exotic-obscure aparțin lumii de ieri, iar discursul de tip „acceptă diferențele“ a devenit la rîndul său desuet. Camuflarea fără probleme a Larei în cotidian traduce, în acest context, o idee simplă: schimbarea de sex începe să reprezinte o situație dacă nu uzuală, atunci cel puțin integrată în mentalul colectiv. Empatia a înregistrat progrese în ultimii ani, societatea a devenit mai incluzivă. În fine, realitatea stă doar în parte astfel, iar expresia „fără probleme“ e și ea doar un fel de-a spune. De fapt, devenirea Larei nu este o cursă fără obstacole, căci corpul ei rămîne totuși supus așa-numitei society gaze: e analizat și judecat de ceilalți oameni din jur non-stop. Cred că Girl se situează pe undeva la mijloc între Morrer… (care evolua strict între coordonatele comunității trans, fără să-i pese de restul lumii) și Una mujer fantastica (unde orice interacțiune a protagonistei era întîmpinată de virulente reacții homofobe). Unei astfel de realități univoce – care diminua din forța autentică a filmului din urmă – i se răspunde cu o tratare mult mai nuanțată în Girl.

Pe de o parte, Lara stă cuminte în bula ei privilegiată, înconjurată de o familie înțelegătoare. Adaug un mare plus filmului pentru că, vorbind lucid despre pubertate-ca-perioadă-delicată, reușește totodată să dea skip unor teme facile în context, precum conflictul dintre generații sau îndoielile care precedă inevitabil decizia transformării. Din contra, acțiunea din Girl se plasează între două etape-cheie: după ce decizia a fost luată, dar înainte ca schimbarea de sex propriu-zisă să fi avut loc. În aceste condiții, Lara are norocul să fie sprijinită de un tată-exemplu: mereu acolo să o susțină moral, aici grijuliu, colo îngăduitor, întotdeauna bun sfătuitor. Despre mama Larei nu aflăm nimic – de apreciat și că filmul nu pierde vremea cu explicații inutile –, cert e că nu se află prin peisaj. Aceasta e însă doar o față a problemei; altfel stă treaba odată ce Lara părăsește climatul favorabil de acasă. Desigur, Belgia nu e Chile: anturajul Larei nu pare să facă vreo diferență – dar tocmai de aceea momentul în care o colegă o umilește în fața prietenilor survine, în economia liniștită a filmului, ca o deflagrație. E momentul în care personajul conștientizează the hard way că societatea încă nu s-a racordat complet la noile realități. Dar nici nu se poate spune că această societate ar fi homofobă. Aș zice mai curînd că e cripto-homofobă: ura ei iese la suprafață cînd nu te aștepți.

Mare parte din laurii acestui film – foarte interesant de studiat pe plan sociologic, mai convențional însă ca formă – trebuie să îi revină tînărului Victor Polster, interpretul personajului principal (care înainte se numea tot Victor), într-o performanță comparabilă cu aceea a Danielei Vega, actrița principală din Una mujer fantastica. Adesea stîngace, mereu în defensivă și uneori iritant de evazivă, totuși plină de hotărîre, Lara e o creație complexă – iar Polster îi conferă o anvergură deosebită pe ringul de dans, într-o coregrafie concepută de marele artist Sidi Larbi Cherkaoui. Între atitudinea maternă exacerbată (Lara gătește, are grijă de fratele mai mic) și incapacitatea de a avea grijă de propriul corp (nu mănîncă suficient, iar devenirea ei e una dureroasă), fata e prinsă și nu mai are răbdare: vrea să devină femeie cu orice preț. E limpede că Girl are destule imperfecțiuni, dar micile detalii nu trebuie să umbrească nici curajul lui Dhont de a pune în scenă această poveste, nici delicatețea cu care o face.

Girl / Balerina rulează în cinematografe începînd cu 15 februarie.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.