Victor Brauner – Cristofor Columb și „pălăriile tandem“

Publicat în Dilema Veche nr. 852 din 6 - 12 august 2020
Victor Brauner – Cristofor Columb și „pălăriile tandem“ jpeg

În 1920, Max Ernst realizează un colaj în care o serie de felurite pălării sînt așezate pe o construcție care amintește de ramificațiile unui arbore și totodată de „vasele comunicante“. Colajul este intitulat Pălăria îl face pe om (Der Hut macht den Mann). În același an, Ernst, Baargeld și Arp sînt inițiatorii revistei Die Schammade. Un an mai înainte, publicînd săptămînal creații dadaiste în revista Ventilatorul (Der Ventilator), Ernst și Baargeld înființaseră gruparea Dada de la Köln. Colajul realizat în 1920 avea să facă parte dintre lucrările prin care Max Ernst se va face cunoscut la Paris, unde expune la Galeria Au Sans Pareil, la invitația lui André Breton.

În 1938, seria „pălăriilor tandem“ creată de Victor Brauner o continuă pe aceea a obiectelor cu funcțiuni mecanice (Corset cu mînere, Sutien-bumerang). Pentru a explica modul în care „aparatul tandem“ funcționează, Brauner redactează un text privind „ideea oului tandem“ și diferitele tipuri de pălării „duble“ : „Nu e visul oricui să aibă un aparat care să-i ofere, automat și economic, posibilitatea de a gîndi fără prea mare efort, mereu? Acest aparat există, este «pălăria tandem» pentru clocirea ideii în oul tandem“. Un astfel de obiect, pictofonul, anunțat ca „invenție a secolului“ în revista 75HP, ar fi trebuit să producă muzică colorată (obiectul nu a fost niciodată realizat).

Principiul, construcția și funcționarea „aparatului tandem“ sînt descrise în textul redactat de Victor Brauner în anul 1938: „Principiul pălăriei constă în încălzirea lentă a ideii în oul tandem de către pălăria tandem, punînd în joc o forță de gîndire relativ scăzută, pentru o clocire sporită de idei. Recipientele pălării conțin forța «tandemică» din care gîndirea poate fi extrasă oricînd, fiind «tandemifugată» cu mare grijă, astfel încît, odată încheiată perioada de clocire, ideile să se păstreze timp îndelungat și gata de a fi folosite. Această din urmă proprie­tate permite menținerea unei gîndiri de aceeași intensitate și, mai ales, mereu proaspăt optimistă chiar și la ceas de noapte, cînd celulele creierului pot fi adormite și chiar triste“. Descrierea principiului de funcționare este totodată o reclamă făcută „pălăriilor tandem“ și adresată eventualilor amatori interesați de folosirea unui astfel de „aparat“. Textul continuă cu descrierea construcției „pălăriilor tandem“: „Pălăria tandem cuprinde, în principal, un rezervor interior, alcătuit din 2 ouă legate între ele, și un înveliș exterior alcătuit din pălării de forme diferite, legate de asemenea între ele prin bara tandem. Între rezervorul ou tandem și învelișul pălărie tandem există o fuziune perfectă datorată poziției lor, ceea ce constituie o modalitate excelentă de a cloci“.

Funcționarea: „Gîndirea adusă la rece (într-o stare confuză), în partea inferioară a aparatului, se încălzește la contactul cu pălăria tandem; după ce atinge temperatura dorită, ea este extrasă prin partea superioară a aparatului tandem. Datorită unor dispozitive speciale și diferențelor de densitate dintre gîndirea-cunoscută și gîndirea-necunoscută, straturile de gîndire nu se pot amesteca în interiorul aparatului. Printr-o manevră simplă, aceea de a pune încet pălăria tandem pe oul tandem sau pe cap, ideile reci vin sub presiune și împing înainte ideile calde, luîndu-le locul, astfel încît rezervorul rămîne întotdeauna plin de idei. Reglarea tandemică se obține automat prin felul în care este pusă pălăria tandem (această mișcare se numește «punere»). Aparatul poate fi pus sub tensiune manual (frecîndu-l ușor)“.

Construcția „pălăriei“ este însoțită de enumerarea avantajelor folosiririi „aparatului tandem“ și de următoarea recomandare: „Putem construi noi înșine pălăria tandem: luăm niște pălării de diferite feluri cum ar fi: pălărie melon, pălărie moale, joben, pălărie de pai numită canotieră etc. Le punem pe o suprafață perfect orizontală, le apropiem pînă la distanța potrivită și așteptăm apariția barei tandem. În tot acest timp este recomandat să privim pălăriile fix, așa cum fac hipnotizatorii. De fapt, corpul principal este pălăria tandem. Ea poate fi aplicată pe cap, dar și pe oul tandem, ceea ce ne face să putem gîndi fără cap“.

15 tandem jpg jpeg

Avantajele purtării „pălăriei tandem“ sînt enumerate într-o listă care cuprinde șapte puncte: „1. Datorită forței sale tandemice, pălăria tandem poate produce în cîteva secunde o mare cantitate de gînduri ambivalente fortificate. 2. Gîndirea este disponibilă la orice oră din zi și din noapte. 3. Datorită oului tandem (și aceasta este marea descoperire a aparatului) putem gîndi fără cap: oul tandem gîndește pentru noi. 4. Forța gîndirii de care aparatul are nevoie este relativ redusă, întrucît energia necesară tandemizării unei cantități determinate de gîndire este repartizată pe un număr mai mare de ore. 5. Aparatele pot fi puse pe ouăle tandem așa cum sînt puse pe orice cap. 6. Funcționarea aparatului este complet automată. E de ajuns să fie bine pus. 7. Pentru întreținerea aparatului nu trebuie mai nimic“.

Textul se încheie cu o „clasificare“ a diferitelor tipuri de pălării și cu reînnoita recomandare de a folosi „aparatul tandem“: „Pălăriile tandem pot fi clasificate în 3 sau 4 categorii caracterizate în principal prin aspectul lor: a) Pălărie tandem pentru savanți : pălărie melon + pălărie moale. b) Pălărie tandem de ambivalență politică: pălărie melon + șapcă muncitorească. c) Pălărie tandem barometru: pălărie melon + canotieră; pălăria tandem barometru este utilă mai degrabă pentru cei care merg la plimbare; prin construcție, ea poate fi purtată atît vara, cît și iarna. d) Mai avem și casca utilizabilă în caz de război: scoțînd doar casca din tranșee, inamicii se pot înșela țintind casca fără cap. A gîndi fără cap? Da. Tandemizați-vă gîndirea cu ajutorul pălăriei tandem pentru a cloci ideea în oul tandem“. (Text publicat în catalogul expoziției de la Muzeul Național de Artă Modernă din Paris, 1972)

În descrierea „invenției“ sînt perceptibile ironia și umorul de sorginte dadaistă. Desenul reprezentînd diferitele tipuri de „pălării tandem“,  însoțite fiecare de cîte o denumire, pălării-savant, de ambivalență politică sau războinice, poate sugera o apropiere de creațiile lui René Magritte de felul binecunoscutei Ceci n’est pas une pipe (Aceasta nu e o pipă).

Tratînd aceeași temă a „pălăriilor tandem“, tabloul intitulat Cristofor Columb (1938) se raportează în egală măsură la creațiile dadaiste și suprarealiste, amintind totodată compoziția tabloului lui Max Ernst intitulat Trăiască dragostea (Es lebe die Liebe) sau, în varianta în limba franceză, Tărîm încîntător (Pays charmant). Titlul dat de Brauner tabloului, Cristofor Columb, trimite la descoperirea Americii, un „tărîm“ necunoscut pe care „aventurierul“ îl confundă cu cel al Indiilor, țelul călătoriilor sale.

În opera lui Victor Brauner, Pălăriile-tandem devin o emblemă a „dublului“, temă care traversează întreaga sa creație. Artistul se lasă locuit de două instanțe diferite, care se atrag și se resping deopotrivă, fiind însă susceptibile de a se modifica reciproc. În 1938, an în care părăsește definitiv România și se stabilește la Paris, ele anunță începutul unui nou ciclu de lucrări în care André Breton vede una dintre cele mai fidele ilustrări ale teoriilor sale. Corespondența purtată de Brauner și Breton în timpul exilului se numără printre mărturiile strînsei colaborări dintre pictor și poet. Aflat la New York, Breton încearcă să facă cunoscută publicului american opera pictorului. Primită cu entuziasm, creația suprarealistă devine subiectul a numeroase articole apărute în presa newyorkeză: „Suprarealismul nu are nimic de-a face cu simbolismul sau cu arta abstractă, este fundamental diferit de acestea, altfel nu ar exista un nume pentru el. Suprarealismul este crearea unei noi realități, a unei super-realități, a unei supra-realități (sur-reality)“, scrie Rolf Tietgens în articolul intitulat „Ce este suprarealismul?“ apărut în Art Digest.

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.