Teatrul online. Revizitare și nostalgie

3 mai 2020
Teatrul online  Revizitare și nostalgie jpeg

Carantina globală a adus un carnaval de spectacole online astfel că cine a vrut, a văzut teatru cît n-a văzut în viața reală. A devenit dificil de ales dintr-o ofertă luxuriantă, în bună parte spectacolele fiind accesibile în același timp. Mulți încearcă să mențină aparența experienței teatrale, difuzînd spectacole la ora obișnuită pentru reprezentațiile din spațiile fizice, cu acces doar pe durata acestora. Cum experiența live nu se poate reproduce mimetic (ea trebuie reimaginată în mediul virtual), sînt avantajați cei care permit accesul la spectacolul filmat cîteva ore sau zile.

Dacă pînă acum atracția pentru teatrul digital a fost destul de mare, cu cît recluziunea înaintează, cu atît disponibilitatea pentru consumul cultural se diminuează. Pentru cei care încă vizionează spectacole online, criteriile de alegere sînt pur subiective. O bună parte din public preferă spectacole văzute anterior live, o alegere nostalgică pentru că memoria, activată de filmare, recuperează emoțiile trăite în sala de teatru, dar și sentimentul unui timp „normal”. Înregistrarea unui spectacol este percepută în funcție de raportul personal al spectatorului cu show-ul respectiv. Am vizionat cîteva înregistrări de arhivă, mai vechi sau mai noi, ale unor spectacole văzute în cadrul lor original și am constatat că memoria reține anumite pasaje în dauna altora, dă sensuri sau le ratează (acestea fiind revelate la filmare), distorsionează scene. Involuntar, exercițiul revizitării virtuale a unor spectacole se transformă într-o demonstrație a naturii auctoriale a publicului: la reprezentarea live, fiecare spectator devine coautor căci își creează propriul său spectacol, pe care înregistrarea, de regulă, îl „trădează”. 

Cîteva scene rămase în memorie din spectacolele revăzute online:

 O scenă din Romeo și Julieta, regia László Bocsárdi (Teatrul „Tamási Áron”, Sfîntu Gheorghe), în care Julieta (Péter Hilda) acoperă cu frunze trapa prin care fuge Romeo (Nagy Alfréd – actorul s-a stins pe 23 martie, filmarea spectacolului a fost difuzată în memoria sa), imitînd gestul unui cîine care îngroapă un os. De altfel, ambele personaje sînt încă pubere și neintegrate în protocolul social, animale tinere a căror puritate este autentică, iar comportamentul lor traduce scenic această candoare: Julieta i se cațără în brațe Doicii ca un cățel și îl amușinează (flirtează) pe Romeo la bal. În înregistrarea video, gestul Julietei (ștergerea urmelor lui Romeo) se vede, dar este șters, simbolistica lui nu se citește. Se remarcă în schimb pulsația mafiotă a familiilor Capulet și Montague, parată de niște clovni muzicieni, și ritmul obsedant în care se mișcă orașul.

 Clémence Laboureau, în rochii lungi și paietate, cîntînd în Căpcăuni (text Yann Verburgh, regie Eugen Jebeleanu, Cie des Ogres) Love Is A Losing Game, What A Wonderful World și Fly Me To The Moon, și reconvertirea ei surprinzătoare în Luka, adolescentul rus gay, abuzat de colegi. Vocea lui Clémence, jucîndu-se jazzistic cu aceste piese, devine personaj în sine.

● Nunta însîngerată a lui Lorca, regia László Bocsárdi (Teatrul „Tamási Áron”, Sfîntu Gheorghe în coproducţie cu Ansamblul de Dansuri „Háromszék”), plasată într-o comunitate romă, cu Logodnica (Polgár Emília) și Leonardo (Pálffy Tibor) tatonîndu-se tăcut, în timp ce în jurul lor spumegă pline de viață dansurile specifice culturii rome. O intimitate silențioasă se desfășoară în mijlocul colectivității zgomotoase și se creează în opoziție cu aceasta, iar în completarea ei vine, aproape firesc, moartea cu nemișcarea ei. Dragostea e mută, moartea e încremenită și viața pulsează în jurul lor cu o intensitate agresivă.

● Astrov (Cornel Scripcaru) și Vanea (Horațiu Mălăele) vorbind despre depresia existențială prin acoperișul chioșcului în Unchiul Vanea de Cehov, regia Yuri Kordonsky (Teatrul Bulandra). Și chioșcul suspendat pe apă, cucerit de plante, în care personajele se retrag, strînse unele în altele, ca pe o insulă. O formă de distanțare socială, nu și fizică. Înregistrarea transformă oarecum spectacolul într-un film căci este realizată în studiourile TVR.

 Interviurile filmate din Despre oameni și cartofi de Radu Afrim (Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfîntu Gheorghe). Figura împietrită a unei femei tinere vorbind despre moartea soțului și vidul, emoțional și material, lăsat de el, în timp ce în jurul ei, fără ca ea să știe încă, golul se face tot mai mare. Insuportabila captare a unei tragedii viitoare care, deconspirată discret în spectacol, șochează. Filmarea este însă rudimentară și interviurile, care documentează absența și precaritatea (sînt intervievate familiile unor muncitori zilieri, morți într-un accident), pierd din forța lor emoțională.

 Atmosfera de mafie bacoviană din O scrisoare pierdută, regia Alexandru Dabija (Teatrul de Comedie), creată de decor – un subsol lacustru și mucegăit, în care sînt culturi de ciuperci halucinogene – și de personaje șterse de umorul gîlgîitor al lui Caragiale și patinate cu o răutate tăioasă. Am remarcat conexiunea acestei variante a Scrisorii pierdute cu creația lui Vlad Mugur, Slugă la doi stăpîni, în care Goldoni era, de asemenea, stors de comic și umplut cu malefic, dar pentru asta, am combinat amintirea spectacolului live cu filmarea, căci cea din urmă atenuează drastic atmosfera de insalubritate fizică și morală.

19 rosencrantz trei surori foto dragos ivan jpg jpeg

 Actul doi din Trei surori, regia István Albu (Figura Studio, Gheorgheni), plasat într-un decor de păpuși: o machetă a orașului Gheorgheni, cu clădirile austere și catedrala ortodoxă, încadrată de elemente de interior (colivii cu păsări, clopoței, o pianină) și o ninsoare artificială. Omul este prizonierul spațiului, aici al unui oraș provincial. Visele îi sînt mari, dar lumea îi rămîne mică. Filmarea surprinde bine topografia „locului” și relația dintre dimensiunea (aspirația) umană și machetă (realitate), dar și sunetul, căci Cebutîkin (Nagy Csongor-Zsolt) îl acompaniază la pianină pe Andrei (Magor Bocsárdi), care exersează la vioară celebrul vals al lui Şostakovici. Cum introvertitul Andrei se poate exprima numai prin muzică, în corelație cu această scenă vine finalul actului al III-lea, în care personajul, deja virtuoz, are un „monolog”, de fapt, un solo de vioară, un țipăt prelung și torturant (compoziție Magor Bocsárdi). Nu e nimic în acest solo din grația, faima și artificialitatea valsului, dimpotrivă, totul este dezarticulat, personal și adevărat.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Teatrul Tamási Áron Sfântu Gheorghe - „Romeo și Julieta” (sus), Dragoș Ivan - „Trei surori” (jos) 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.