Teatrul față în față cu pandemia

Publicat în Dilema Veche nr. 871 din 17 - 23 decembrie 2020
Teatrul față în față cu pandemia jpeg

„Teatrul este semnul unei societăți sănătoase”, afirmă Simon McBurney într-o recentă discuție pe platforma Zoom despre supraviețuirea acestei arte în vremuri de pandemie. Seismograf al cotidianului, teatrul a preluat problemele pandemiei – teama, singurătatea, moartea. Două spectacole vizionabile online, care reflectă depresia pandemică, au multe puncte comune. Ambele abordează temele enunțate, pe care le pun în relație cu teatrul și cu forțarea acestei arte fizice să se decorporalizeze prin transferul în mediul digital. Ambele sînt spectacole-monolog căci timpul pandemic se dovedește a fi unul al subiectivității. Întîmplător, ambele spectacole sînt vorbite în germană (cu subtitrare), unul, V.I.P. – Very Isolated Person, pentru că este creat de regizoarea Paula Breuer și actrița Olga Török și va fi preluat de Teatrul German de Stat din Timișoara, iar celălalt, Death Positive. States of Emergency, creat de Yael Ronen, este produs de Teatrul „Maxim Gorki“ din Berlin.

V.I.P. – Very Isolated Person este un performance transmis live pe Zoom, în care actrița Olga Török, care a interpretat o altă actriță, Nina Zarecinaia, în Pescărușul cehovian regizat de Yuri Kordonsky în 2013, se confruntă acum cu personajul. Cele două actrițe, una eșuată la final de secol XIX în realitatea mizeră a teatrului de agrement, alta fiind nevoită să găsească noi formule de expresie acum, cînd certitudinile profesiei (și ale vieții) i s-au tras de sub picioare, se încăpățînează să își continue munca. Terenul care se așterne înaintea lor e nesigur, dar ambele merg înainte, cu incertitudinile dînd pe afară, chestionîndu-și arta și forța de a continua. Olga/Nina se închide în baie, un spațiu intim în care singurătatea devine palpabilă, amplificînd fricile pînă la paroxism. În timp ce se scufundă în anxietate, cu o tușă la Ofelia shakespeariană – „probează” moartea printr-o tentativă de înec în cadă –, ea devine un corp universal, însingurat în carantină, încapsulat într-un spațiu mic, tînjind după mișcare și contactul cu alții. Cîteva întrebări puse spectatorilor – pe care Zoom îi poziționează voyeuristic, ca și cum ar trage cu ochiul pe gaura cheii – simulează o oarecare comunicare. Nina, actrița care credea că teatrul e emoție, și Olga, actrița cerebrală din teatrul contemporan, nu se suprapun, fiecare își duce lupta ei. Olga se dezbracă de personaj, se spală de el în cadă și îl abandonează acolo, eliberîndu-se și părăsind baia. Spre ce se îndreaptă nu se știe, dar cert e că refuză să rămînă încorsetată în limitele nu doar fizice, ale spațiului, ci și mentale, ale ideii că teatrul se poate face într-un singur fel. Spectacolul este difuzat live gratuit pe platforma Zoom, cu traducere în limba română (programul se anunță pe pagina de Facebook a Teatrului German din Timișoara).

                         

p17 death positive states of emergency jpg jpeg

„Cum își vor aminti oamenii de noi, ca despre Evul Mediu, Epoca de Aur sau Anii de Plastic?”, se întreabă un personaj din Death Positive. States of Emergency, spectacolul fragmentar al lui Yael Ronen, cu povești extrase din experiențele personale ale performerilor, prezentate sub formă de monolog și conectate la criza sanitară. Una dintre direcțiile spectacolului se duce spre impactul nociv al carantinei asupra teatrului. Restricțiile produc situații absurde: o actriță amenință să coboare în sală, dar cînd se îndreaptă spre public, se declanșează alarma – regulile se respectă, dar sînt ironizate; de altfel, măștile din spectacol sînt variante caricaturizate ale celor din commedia dell’arte și au tușe neliniștitoare (o mască făcută dintr-un bidon de plastic aduce cu masca militară de gaze). Închiderea spațiilor culturale ridică întrebarea: care sînt nevoile necesare ale ființei umane? Sînt artiștii lucrători esențiali?

O altă direcție a spectacolului merge pe identificarea discursurilor despre pandemie – obsesia respectării regulilor și teoria conspirației. Într-un cub de plastic, o tînără ține un jurnal despre singurătate, monotonie și frică în carantină, monologul ei, cu urme de depresie, aduce cu cel din 4.48 Psihoză de Sarah Kane. Faptul că la final i se aude respirație, grea, mecanică, sunînd mai degrabă ca aparatul de ventilație de la ATI decît ca un plămîn, relativizează situația, sugerînd că ar putea fi jurnalul mental al unui bolnav de COVID-19. Ideea e susținută de animația cu schelete diforme – umanoizi cu două coloane vertebrale sau cu plămîni „de sticlă” – care dansează pe Touch Me (I Want Your Body). O perspectivă opusă este adusă de un alt personaj încastrat într-o rochie-cort care spune că „în vreme de criză înfloresc naționalismul și rasismul” și face un inventar al lucrurilor scumpe de care un om bogat are absolută nevoie în carantină, inclusiv un jurnal „ca să devii faimos, ca Anne Frank – e dreptul tău fundamental de ființă umană”.

Cel mai puternic impact îl are problematica morții, însă Yael Ronen abordează subiectul evitînd să îl lege explicit de pandemie. Actorul Knut Berger vorbește despre moartea părinților săi, actrița Orit Nahmias despre cea a tatălui ei. Berger trece prin chinul luptei cu cancerul în cazul ambilor părinți. Concentrîndu-se asupra celui în stadiu avansat, îi pierde însă pe amîndoi. Reacțiile acestora în fața morții variază de la acceptare la refuz, iar fiul supraviețuitor suferă de vina de a nu fi fost un salvator. Nahmias are o altă poveste, cu un părinte toxic, care devine agresor mental prin împovărarea copilului cu trauma viitoarei sale morți. Amenințarea continuă a tatălui cu sinuciderea e un abuz psihologic, iar moartea lui – din cauze naturale – aduce fiicei eliberarea de șantaj și aproape că îi anulează regretul. „Singurul lucru pe care îl ai de făcut în viață e să mori”, îi spune mama lui Knut Berger în timp ce moare într-un cămin de îngrijire paliativă al cărui slogan este „Death positive”.

În costum de protecție și cu o mască à la Pulcinella, MC-ul spectacolului declară că „nu îmi plac schimbările, am nevoie de stabilitate” și cred că aceasta este cheia spectacolului. Ceea ce ne bulversează acum viața în toate componentele ei este instabilitatea, ei i se asociază frica, absurdul, moartea. Death Positive panoramează subiectiv, parodic și dramatic criza sanitară, dar nu are soluții, ci face mai degrabă o terapie de grup pentru a supraviețui instabilității. Spectacolul se difuzează online (programul este pe site-ul Teatrului „Maxim Gorki“ din Berlin), cu traducere in limba engleză și link de vizionare valabil 24 ore. Prețul biletelor începe cu 3 euro.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: V.I.P. – Very Isolated Person, credit foto - Ovidiu Zimcea (sus), Death Positive. States of Emergency (jos)

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.