Băieţii pe acoperişul fierbinte

Publicat în Dilema Veche nr. 809 din 22-28 august 2019
Băieţii pe acoperişul fierbinte jpeg

● Biloxi Blues, de Neil Simon, traducere: Ştefan Statnic, Regia: Mircea Rusu, light design: Cristian Ciopată, sunet: Daniel Nae. Cu: Liviu Romanescu, Eduard Cîrlan / Dragoş Dumitru, George Burcea, Sorin Dobrin, Daniel Hara, Valentin Paraschivu, Crina Matei / Silva Helena Schmidt, Bogdan Florea / Mihai Munteniţă, Sara Cuncea, Anca Ionel, Diana Toma, Andreea Beatrice Lazăr. TNB, Amfiteatru. 

Piesa celebră a lui Neil Simon, Biloxi Blues, scrisă în 1984 şi ecranizată în 1988, în regia lui Mike Nickols, cu Matthew Broderick (care jucase şi în spectacol) şi Christopher Walken, este unul dintre cele mai jucate texte contemporane. Partea a doua a unei trilogii semiautobiografice (denumită Eugene Trilogy, primul episod – Brighton Beach Memoirs, ultimul – Broadway Bound), Biloxi Blues este o incursiune în măruntaiele armatei americane care pregătea soldaţi pentru al Doilea Război Mondial. Acţiunea se petrece într-o unitate militară din Biloxi, Mississippi, în 1943, iar personajele sînt tineri abia ieşiţi din şcoală care parcurg, odată cu instrucţia militară, şi maturizarea. Personajul narator, Eugene (alter ego al lui Neil Simon), un scriitor aspirant, prezintă viaţa cazonă ca o povestire, încercînd să contureze cît mai precis personajele (colegii de armată) şi destinele lor. Uneori, Eugene participă el însuşi la naraţiune, dar nu are niciodată acţiuni importante şi nu ia decizii esenţiale pentru restul soldaţilor, plasîndu-se voluntar în rolul comentatorului. În textul original (şi în film), una din mize este duritatea vieţii cazone, reliefată prin confruntarea dintre neexperimentaţii soldaţi şi sergentul Merwin J. Toomey, întruchipare a disciplinei militare impuse prin metode neortodoxe, adept al unei moralităţi inflexibile, aplicate cu forţa. Uneori, textul îşi dovedeşte vîrsta: de exemplu, pedepsirea unui personaj pentru homosexualitate trece destul de repede, fără contextualizare (în 1943, homosexualitatea era delict); identitatea evreiască a două personaje, inclusiv naratorul, nu este conectată în nici un fel cu războiul pentru care acestea erau pregătite şi în care antisemitismul avea un rol major; unele personaje funcţionează ca stereotipuri etnice, profesionale sau de gen – evreul fricos şi interesat de bani, prostituata care „educă“ sexual recruţii şi are o poveste lacrimogenă (un abuz neexploatat dramaturgic), iubita adolescentă şi inocentă etc. Dar greutatea textului vine din analiza masculinităţii, a formării personalităţilor prin explorarea camaraderiei şi a maturizării într-un cadru specific, armata, şi într-un timp în care valorile sociale se răsturnau. Patriarhatul era pe cale să piardă teren, ca şi discriminările etnice şi de gen. Ele sînt încă acolo, în textul lui Simon, în timpul războiului care zgîlţîia atunci lumea, dar după terminarea lui se întrezărea o nouă eră. Neliniştea încleştării armate şi a lumii care îi va urma pîndesc ca un animal de pradă dincolo de umorul lui Neil Simon.

foto 2 mihaela petre jpg jpeg

Spectacolul de la TNB datează din 2012 şi a fost creat de către actorul Mircea Rusu, aici în calitate de profesor la UNATC, pentru foştii săi studenţi, care tocmai absolviseră facultatea de actorie. Preluat de Teatrul Naţional din Bucureşti prin programul „Uşi deschise pentru toţi“, spectacolul continuă să se joace după șapte ani, cu distribuţia modificată, astfel că în reprezentaţia de la începutul lunii august au jucat doar o parte dintre actorii iniţiali. Într-un spaţiu gol, cu cîteva elemente – geamantane de lemn din care „se face“ tren, cazarmă etc. şi un pat „adevărat“, care reprezintă universul prostituatei Rowana (Crina Matei) –, regizorul atenuează conflictul cazon, accentuînd procesul de maturizare a tinerilor prin prietenie, solidaritate, învăţarea unor reguli de viaţă (onestitate, onoare, demnitate, corectitudine), începerea vieţii sexuale şi descoperirea iubirii. Maturizarea lor este accelerată de războiul care îi aşteaptă pentru a-i testa la alt nivel, care include curajul, suferinţa, chiar moartea. Replicile sînt alerte şi inteligente, personajele sînt cărnoase, deşi ele reprezintă mai degrabă tipologii (tocilarul nevolnic fizic, băiatul cu muşchi care vrea o carieră în armată, fricosul, cel slab la minte, dar puternic etc.). În ciuda schimbărilor de distribuţie, actorii evoluează bine, individual şi ca grup. Sînt stăpîni pe personaje, de la veteranii Liviu Romanescu (Eugene – omniscient, cu umor), Daniel Hara (sergentul Toomey – rigid, puternic şi veridic în momentul de fragilitate) şi Valentin Paraschivu -(Joseph Wykowski – muşchi, şmecherie, autosuficienţă şi tuşe umane) la nou veniţii George Burcea (Roy Selridge – fizic impunător şi minte scurtă), Bogdan Florea (Don Carney – fragil, mai ales psihic) şi Sorin Dobrin (James Hennesey – lucid, mereu în gardă, probabil din cauza „ilegalităţii“ orientării sale sexuale). Arnold Epstein, personajul principal al semificţiunii lui Eugene, un tip vulnerabil prin fizicul anemic, simţul dreptăţii şi spiritul educat (calităţi neapreciate în armată), este jucat de Dragoş Dumitru din distribuţia iniţială, alternativ cu Eduard Cîrlan. Am văzut spectacolul cu Eduard Cîrlan, actor interesant în teatru (joacă în spectacolele lui Alexandru Dabija de la TNB, Recviem şi Două loturi) şi film (Radu Jude l-a distribuit în Inimi cicatrizate şi Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari), nu doar prin fizionomia specială, ci şi prin acurateţea interpretării, prin umorul fin şi prin inteligenţa cu care nu-şi supralicitează datele fizice. Deşi joacă (aparent) mult, personajele sale nu sînt de prim plan (cu această excepţie), dar Cîrlan este un actor care merită roluri vizibile.

Reprezentaţia din august a avut loc în spaţiul inaugurat în această vară la TNB, Amfiteatru. Este noua „sală“ a teatrului, amplasată pe acoperişul clădirii (echivalează cu fostul La Motoare, unde se juca teatru în aer liber înainte de renovarea imobilului), în spaţiul fostei Săli Ronde a Centrului Naţional al Dansului de la etajul al patrulea al teatrului (la etajul al treilea se află acum o cafenea cu terasă în aer liber). Bine dotat tehnic – sunet impecabil pentru teatru în aer liber –, spaţiul a găzduit spectacole ale TNB, dar şi independente. Pînă la sfîrşitul lunii, Amfiteatru va funcţiona ca un cinema în aer liber. Şi dacă vremea este bună, spaţiul va rămîne deschis pentru teatru şi film şi în septembrie. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Mihaela Petre

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.