Ziua următoare

Publicat în Dilema Veche nr. 841 din 23 - 29 aprilie 2020
Ziua următoare jpeg

Așteptîndu-l pe Godot (1952), piesa celebra a lui Samuel Beckett, reprezintă pentru generații întregi de cititori un mister nedeslușit. Povestea celor doi vagabonzi (Vladimir și Estragon) care așteaptă inutil sosirea unui personaj, pe numele său Godot, a fost interpretată în multe feluri: metaforă a neputinței umane golite de sens, metaforă a unei lumi desacralizate (Godot fiind Dumnezeu – God în limba engleză), metaforă a izolării unor oameni prinși într-un no man’s land din timpul războiului (inspirată de experiența autorului însuși în Rezistența franceză), fie metaforă a unor nedreptăți social-politice. Toate interpretările, posibil valide, s-au lovit din start de refuzul lui Beckett de a da o cheie de citire: „Nu știu mai mult despre această piesă decît cel care ajunge să o citească cu atenție. Nu știu în ce spirit am scris-o. Nu știu mai multe despre personaje decît ceea ce ele spun, ceea ce fac și ceea ce li se întîmplă. În înfățișarea lor, am indicat puținul pe care l-am putut întrezări. Meloanele, de exemplu. Tot ce puteam ști am arătat. Nu este mult. Dar îmi este de ajuns, și asta chiar din plin. Aș spune chiar că m-aș fi mulțumit și cu mai puțin. Cît despre dorința de a găsi în toate acestea un sens mai adînc și mai înălțător, sînt incapabil să arat vreun interes. Dar ar putea fi posibil…” (citat de pe coperta cărții – Samuel Beckett, Așteptîndu-l pe Godot, Editura Curtea Veche, 2007).

Reticența lui Beckett față de simboluri e binecunoscută. Irlandez trăind la Paris, fără nici o influență vizibilă a mediilor sofisticate în care se învîrtea (conform descrierii făcute de prietenul său Cioran), acesta s-a delimitat de orice modă culturală. Fermecător și devotat în relațiile cu prietenii, de o discreție totală față de public, Beckett și-a construit atent imaginea unui autor enigmatic. De o cultură enciclopedică în orice domeniu, fascinat de cuvîntul scris, de rugby, cricket și de muzica lui Schubert, și-a indus în eroare admiratorii. Toate curentele filozofice, politice sau  psihanalitice la modă le-a tratat mascat cu indiferență pentru a le dinamita cu radicalismul operei sale: a subminat orice formă de efuziune, de exces, de lirism, de mesaj, de bune intenții moralizatoare sau înălțătoare. De aici și deruta publicului la apariția celebrei sale piese, în care „nimic nu se întîmplă”. Haosul  în care se învîrt personajele sale, suspendate în așteptare, te dezarmează. Nimic concret de care te poți agăța. Iar lovitura de grație vine din refuzul autorului de a oferi un final. Așteptarea poate continua, momentan fără învingători sau învinși. Beckett nu a fost optimistul incurabil, dar nici nihilistul cinic.

Criticat adesea pentru lipsa „dragostei sale față de personaje”, dramaturgul irlandez a rămas fidel stilului său lipsit de sentimentalism. Vladimir și Estragon nu sînt mari figure tragice sau comice, nu sînt nici măcar absurde (alt epitet folosit excesiv). Fără trecut, toate trăirile lor (bucurie, disperare, speranță) se consumă rapid. Dar aceasta lume infinitezimală, debarasată de orice artificiu sau ornament, e creată cu o mare grijă pentru tot ce poate fi uman. Iar Vladimir și Estragon, nedespărțiți, vor avea și mîine o zi. La fel cum pe alte două personaje celebre, Hamm și Clov (din Sfîrșit de partidă), în ciudă dorinței de a încheia totul, de a rupe definitiv cu prezentul, le leagă nevoia unuia de celălalt. Fie că e vorba de singuratate, în Ultima bandă a lui Krapp, sau de neputință, în trilogia Molloy, Malone moare, Nenumitul, fragilitatea condiției umane e singura temă care contează.

Niciodată deranjat în timpul meciurilor sportive de la televizor, niciodată răspunzînd la telefon decît între ore fixe, niciodată făcînd prea mare caz de importanța sa, niciodată uitînd numele și grijile celor cu care se întîlnea (își nota în secret într-un carnețel), ajutîndu-și mereu prietenii cu sume mari de bani, niciodată renunțînd la țigări și whisky irlandez, niciodată renunțînd la exactitatea cu care dorea să-i fie reprezentate piesele de teatru, niciodată plîngîndu-se (chiar și în momentele difcile), niciodată făcînd pe sfîntul (momentele de exasperare îl făceau insuportabil uneori), niciodată renunțînd la dragostea lui pentru Dante și pentru romanul lui Theodor Fontane Effi Briest, niciodată uitînd plăcerea scrisului, Beckett a fost întocmai ca acei jucători de șah celebri care continuă partida chiar dacă știu deznodămîntul după primele mutări.

Cristi Luca este critic de film.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.