Vintage în vremurile noastre

Laura CĂLIN
Publicat în Dilema Veche nr. 404 din 10-16 noiembrie 2011
Vintage în vremurile noastre jpeg

Nevoia de lucruri vechi este, de fapt, nevoia de a fi altfel şi de a aduce în garderobă lucruri care nu se găsesc în mall-uri. Magazinele obişnuite au răspuns acestor aşteptări prin crearea colecţiilor de „vintage inspired“. Să fie nou, dar pe modelul vechi.

În acelaşi timp, hainele şi accesoriile vintage sînt percepute la noi ca fiind nişte chilipiruri. Preţurile sînt relativ mici faţă de preţurile care se practică la tîrgurile şi magazinele vintage din alte ţări. 

Ce ar fi bine de reţinut este că vintage nu înseamnă neapărat ieftin. O piesă valoroasă costă mult oricînd. Iar faptul că un lucru valoros este păstrat zeci de ani într-o condiţie bună înseamnă pentru acesta plusvaloare. La fel, preţul diferă în funcţie de „vîrsta“ unui lucru. O rochie din anii ’20, într-o stare foarte bună, nu se poate compara cu o rochie din anii ’80. Există bijuterii valoroase şi bijuterii mai ieftine. Sînt haine semnate de designeri cunoscuţi, de case de modă care au dispărut de ceva timp şi altele care şi-au pierdut etichetele (sau nu le-au avut niciodată).

Un articol vintage va spune „sînt altfel şi altul ca mine nu găseşti“. Sînt tipice sau complet atipice modei din perioada considerată vintage (fiecare decadă a perioadei 1920-1985) şi pot fi lucrate manual, din dantelă fină sau din material sintetic, cu o piatră lipsă sau în stare desăvîrşită. Şi, mai ales, pot fi reintroduse în circuitul comercial: „azi le port eu, peste 50 de ani le poate purta copilul unui străin“. 

Deşi folosite, unele articole îşi păstrează starea intactă. Altele sînt noi. Altele pot fi folosite doar ca piese de colecţie. 

În România, acest vintage a venit din alte părţi. Din reviste şi de la televizor, de la diverse vedete, şi s-a făcut vizibil datorită unui amestec de magazine online, bloguri şi site-uri. Apoi au apărut tîrgurile vintage. Acum putem spune ca avem un public care gustă vintage-ul în haine, accesorii şi bijuterii.

Există în prezent şi la noi un număr de magazine de vintage autentic, recunoscute şi foarte populare. Există vintage real în magazinele (online) din România şi, de multe ori, unul de foarte bună calitate.

E adevărat că piaţa noastră e una mai mică, mai intimă şi că toată lumea se cunoaşte cu toată lumea, iar magazinele sînt aproape exclusiv online. Iar tîrgurile de la noi sînt de mai mică amploare faţă de cele din alte ţări din Europa. 

Simţeam nevoia de a face un tîrg vintage şi aşa a apărut V for Vintage. Pentru că toate magazinele vintage pe care le ştiam erau doar online, ne-am dorit să putem să le şi avem în faţa noastră. Posibilitatea de a le vedea pe toate într-un tur de forţă de o zi sau de un weekend părea extrem de atractivă.

Înainte trecuserăm prin etapa cumpărăturilor online. Am ridicat multe pachete de la poştă, dar, de multe ori, descopeream că mărimile hainelor nu erau potrivite. 

Apoi, toţi cei care aveam bloguri vintage şi handmade ne întîlneam la Romană, Universitate sau la Unirii.  

În martie 2008, cînd am organizat pentru prima dată tîrgul, lucrurile au început să se schimbe. A fost primul tîrg vintage din România şi n-am avut prea multă promovare. Cu toate astea, încă de la primele ore, au venit o mulţime de fete care voiau să probeze şi să cumpere. Cafeneaua în care eram a devenit neîncăpătoare pentru cei 1300 de vizitatori. Fiecare dintre cele şapte ediţii ale tîrgului a propus publicului o tematică nouă, a promovat designeri debutanţi, a clădit un spaţiu pentru creativitate şi a adus peste 10.000 de vizitatori. 

Astăzi, V for Vintage înseamnă cel mai aşteptat eveniment bianual alternativ de modă, cultură şi stil de viaţă.

Laura Călin este organizatoarea Tîrgului V for Vintage.

Foto: M. Grecea

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.