Unde eşti, Doamne?

Publicat în Dilema Veche nr. 682 din 16-22 martie 2017
Unde eşti, Doamne? jpeg

Dialog între un credincios, drept cinstitor de Dumnezeu, Eusebiu, (eusebeia = dreapta cinstire) şi un ateu, un caracter puternic, Oreste (orestes = cel care mută munţii). Două minţi, două inimi, două voinţe, doi fii ai lui Dumnezeu.

Oreste: Dragă Eusebiu, îţi spun de la început că am acceptat cu greu să avem acest dialog, dintr-un motiv foarte simplu: se vorbeşte prea mult despre ceea ce nu există, adică despre Dumnezeu. Toate discuţiile tematice şi studiile aprofundate despre ateism nu fac decît să șubrezească poziţia noatră fermă că nu există Dumnezeu. În afara universului cu tot ce este în el nu există nimic altceva.

Eusebiu: Drept ai grăit, se vorbește mult despre subiect. Un filozof francez, Michel Onfray, a scris chiar și un tratat de ateologie, Traité d’athéologie: Physique de la métaphysique, o analiză care sună mai degrabă ca un tratat împotriva religiilor. Mai mult reiese de acolo că ateismul e un fel de credinţă în… inexistența lui Dumnezeu. E atît de mult zel acolo că îţi vine să te întrebi: de ce a­tîta efort împotriva a ceea ce nu există? Nu cumva aveţi îndoieli despre această nouă credinţă?

Oreste: Nicidecum. Îndoieli există negreşit la voi, care inventați argumente raţionale despre existenţa lui Dumnezeu, cu care de altfel şi începeţi manualele de Dogmatică, probabil pentru a vă întări pe voi înşivă în credinţă. Auzi, argumentul istoric, anume că ideea de Dumnezeu e universală, o au toate popoarele (a consensu gentium). Fals! Nu ideea de Dumnezeu e universală, ci frica de pedeapsa unui aşa-zis dumnezeu! Atunci cînd ştiinţa va desluşi toate misterele universului, dispare şi frica, dispare şi credinţa, dispare şi Dumnezeu. Altul: argumentul cosmologic, susţinut şi de Leibniz, vrea să spună că lumea, cosmosul, reclamă un creator, un prim cauzator a toate. Ştiinţa deja progresează şi arată că lumea e din veşnicie, iar Dumnezeu a apărut după aceea, în minţile oamenilor.

Eusebiu: Ştiinţa de azi vine să confirme prezenţa unui Creator necreat dincolo de lumea creată. Noi spuneam că Dumnezeu este lumină şi că toate au fost create din lumină, iar ştiinţa vorbeşte despre foton, particula atomului, adică lumina! Dar te las să continui cu argumentele raţionale ale existenţei lui Dumnezeu…

Oreste: Continuu deci. Argumentul cinetic, despre care a făcut mare tam-tam Toma de Aquino, răstălmăcindu-l pe Aristotel, merge pe ideea că mişcarea trebuie să aibă un punct de unde a plecat, to kinoun akiniton, cum îi spunea marele filozof al antichităţii, iar acest punct nu poate fi altcineva decît Dumnezeu. Numai că aici Aristotel, ateu şi el, după părerea noastră, prin to kinoun akiniton nu se referă la existenţa unui Dumnezeu, ci la modul de funcţionare şi susţinere a Universului. To kinoun akiniton nu este dumnezeul aristotelian, ci relatarea că această mişcare veşnică este ordonată. Este nous-ul, mintea, care este începutul mişcării.

Eusebiu: Te cam poticnişi în erminie, încercînd să aduci o explicaţie metaforică (forţată de cîţiva ermineuţi ai lui Aristotel) a lui to kinoun akiniton. Este evident că această expresie (în alte locuri proton kinoun akiniton – primul mişcător nemişcat) se referă la cauza făcătoare, la cel care este pururea la fel şi care nu intră în procesul mişcării, al devenirii (to gignesthai), pentru că el este o ontos on, cel ce este. După ce, în Fizica, ne spune că tot ceea ce se mişcă (în sensul de transformare, devenire) în mod necesar se mişcă plecînd de la ceva care este începutul mişcării, acel to proton kinoun, în Metafizica, Aristotel scrie că Dumnezeu este începutul mişcării şi prin el s-au făcut cerul şi făpturile, apoi adaugă: Dumnezeu este energie pură (kathara energeia), iar energia în sine este viaţa lui perfectă şi veşnică, deci zicem că Dumnezeu este o fiinţă (zoon) perfectă şi veşnică. E drept că Părinţii Bisericii nu au insistat pe acest argument. Chiar dacă uneori au folosit argumente raţionale pentru a demonstra existenţa lui Dumnezeu, cum ar fi argumentul cosmologic biblic (Cerurile spun slava lui Dumnezeu şi facerea mîinilor Lui o vesteşte tăria – Ps. 18, 1), în teologia lor nu au dat întîietate acestora. Ioan Damaschin îşi începe Dogmatica prin capitolul: „Că necuprins cu mintea este dumnezeiescul“.

Oreste: Adică ceva de genul „Crede şi nu cerceta“? Sau pentru că nu putem aduce argumente care să demonstreze existenţa lui, spunem că e de necuprins cu mintea? Ceea ce nu poate fi cuprins de minte nu există!

Eusebiu: Răbdare. Un pic mai jos, Damaschin scrie că nu ne-a lăsat Dumnezeu în necunoaştere desăvîrşită, fiindcă în toţi este sădită de El cunoştinţa faptului că Dumnezeu există. Şi însăşi creaţia şi coerenţa creaţiei, şi chivernisirea acesteia vestesc mărirea firii dumnezeieşti, iar capitolul 3 al Dogmaticii sale se intitulează „Demonstraţie că este Dumnezeu“.

Oreste: Această chivernisire, această ordine aparţine firii. Lucrurile se ordonează ele însele, au o raţiune în sinele lor, dar asta nu înseamnă că cineva a sădit în ele scopul existenţei lor. Acesta este aşa-numitul argument teleologic (telos, scop, ţel, finalitate), dar, aşa cum am spus, nu stă în picioare.

Eusebiu: Îl las pe Damaschin să-ţi argumenteze teleologic: Cine este cel ce a rînduit cerul, şi pămîntul, şi aerul, şi firea/natura focului şi a apei? Cine le-a amestecat şi le-a împărţit pe acestea? Ce le-a mişcat pe acestea şi cine conduce/conservă mişcarea cea necontenită şi neîmpiedicată? Oare nu Meşterul acestora, punînd în toate şi logos potrivit căruia universul se mişcă şi se perpetuează/ordonează? Şi Meşterul acestora cine este? Oare nu Cel care le-a făcut pe acestea şi întru fiinţă le a adus? Că n-o să punem asemenea putere pe seama întîmplării – că şi dacă ar fi să zicem că naşterea ţine de întîmplare, rînduirea de cine ţine? Bun, să zicem că şi aceasta ţine de întîmplare: dar atunci de cine ţine păstrarea şi păzirea logosurilor/raţiunilor potrivit cărora au primit subzistenţă întru început? Este vădit că de altceva decît întîmplarea – iar acest altceva ce altceva este decît Dumnezeu? Apoi, chiar nu ţi se pare absurd ca la un moment dat să nu mai fii, să nu dăinui dincolo de lumea asta?

Oreste: Voi dăinui prin copiii mei, prin copiii copiilor mei, celulele, ţesuturile, genele mele se vor transmite din generaţie în generaţie.

Eusebiu: Să înţeleg că cei care nu au copii sînt morţi de-a binelea? Nu prea stă în picioare argumentul tău, dragă Oreste. Ce spui tu este perpetuarea speciei, dar cred eu că nu sîntem doar animale. Gîndim, simţim, voim, iubim, aspirăm şi mai ales sperăm la un cer nou şi un pămînt nou, unde se va desăvîrşi armonia dintre noi. Există un argument foarte puternic al existenţei lui Dumnezeu, acela că omul este o fiinţă comunitară, nu-şi găseşte rostul decît în relaţie cu celălalt, pentru că aşa a fost creat de Dumnezeu, care este comuniune în iubire. Iubirile noastre tind către iubirea desăvîrşită, care este Dumnezeu. Mai mult, dorinţa de a fi desăvîrşit, înclinaţiile spre morală, cultivarea virtuţilor tind către cel care este izvorul moralei, Dumnezeu.

Oreste: Aici vrei să ne prezinţi cel mai şubred argument al existenţei lui Dumnezeu, anume cel moral. Chipurile, armonia morală dintre oameni, de fapt principiile morale, deosebirea binelui de rău, dorinţa de dreptate a omului, toate acestea ne arată că există un Dumnezeu bun şi drept care le-a lăsat pe Pămînt. Scurt şi la obiect: nu cred că impresionează pe nimeni ordinea, armonia morală din lume, care este atît de insuficientă, nici dreptatea care străluceşte prin lipsă. Oamenii şi-au format un mod de convieţuire care implică respectarea unor reguli morale, dar asta nu presupune existenţa lui Dumnezeu. Mai mult, toate nedreptăţile din lumea asta, promiscuităţile, sperjururile, crimele sînt argumente ale inexistenţei lui Dumnezeu.

Eusebiu: Toate acestea sînt rezultatul libertăţii omului. Mi-aduc aminte de Kirilov din Demonii lui Dostoievski, care se sinucide ca să arate că el este dumnezeu şi implicit că nu există dumnezeu! Aş concluziona: credinţa în Dumnezeu şi-o dobîndeşte omul care îl caută sincer, chiar şi atunci cînd se îndoieşte de existenţa Lui. Cine vrea cu adevărat îl va afla, iar atunci cînd îl afli, e cel mai puternic argument al existenţei Lui. Bine spunea Grigorie Palama că vederea lui Dumnezeu în lumină este argumentul suprem al existenţei Lui. 

Cristian Chivu este dr. în teologie al Facultății de Teologie a Universității „Aristotel“ din Salonic. Cea mai recentă carte: Sf. Grigorie Palama, Opere complete, vol. IV, ed. bilingvă (traducere, note, introducere), Editura Gîndul Aprins, 2016.

Foto: flickr

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Nicolae Ceaușescu în vizită la Complexul Chimic Brăila (© „Fototeca online a comunismului românesc”, cota: 392/1966)
Planul Valev și producția de hârtie în România socialistă
Anul 1964 a cunoscut o mare agitație în lumea comunistă și Gheorghe Gheorghiu-Dej a inițiat o luptă împotriva ideilor enunțate de către Emil Borisovici Valev prin intermediul economistului Costin Murgescu.
George Simion. FOTO Inquam Photos / Codrin Unici
Trecutul mai puțin cunoscut al lui George Simion. „Era poreclit «balamuc». Un om alunecos, lipsit de scrupule”
Un fost membru al platformei unioniste Acțiunea 2012, a cărei președinte a fost George Simion, a făcut dezvăluiri despre actualul lider AUR și candidat în alegerile prezidențiale.
acadele jpg
Un băiat de 8 ani a comandat acadele de 4.000$ fără știrea mamei
O femeie din Kentucky s-a trezit într-o situație neașteptată după ce fiul ei de 8 ani a comandat din greșeală aproximativ 70.000 de acadele de pe un magazin online, folosind telefonul mamei.
Jinga Viorel Foto Centrul de Inovație și e Health   Facebook jpg
Viorel Jinga, rectorul UMF „Carol Davila“: „Informațiile despre studiile clinice vor putea fi accesate printr-o platformă online”
A fost dezvoltată o platformă în limba română pe care pacienții, aparținătorii și comunitatea medicală vor găsi informațiile despre studiile clinice în derulare în România.
fum negru la vatican FOTO Vatican News
Fum negru la Vatican. Conclavul cardinalilor catolici s-a încheiat fără alegerea unui nou Papă
Fum negru a ieșit acum de la coșul Capelei Sixtine, semn că nu s-a ajuns încă la un consens pentru alegerea noului papă.
Botoșani 1 jpg
Ea e puştoaica-fenomen, campioană la limbi străine: „Am început singură...”
Ea e puştoaica-fenomen, campioană la limbi străine.
George Simion FOTO Mediafax
George Simion a schimbat televiziunile în ultimul moment. „M-am săturat să trăiesc pe datorie, pe spinarea copiilor noştri”
Deşi anunţase că va participa la o emisiune a postului DIGI24, la ora anunţată, George Simion a apărut la... Realitatea TV, unde a susţinut că toate declaraţiile sale au fost răstălmăcite.
Horoscop weekend 28 30 iunie 2019  Probleme în cuplu pentru Scorpioni jpeg
Horoscop joi, 8 mai. Berbecii au probleme de comunicare, iar Leii simt nevoia de schimbare
Mai multe zodii primesc vești proaste. Lorina, astrologul Click!, vine cu predicțiile complete pentru toate cele 12 semne zodiacale, pentru ziua de joi, 8 mai.
Cătălin Predoiu. FOTO Inquam Photos / George Călin
Premierul interimar Cătălin Predoiu promite angajamente ferme pentru continuarea reformelor esențiale în contextul PNRR
Prim-ministrul interimar Cătălin Predoiu a afirmat miercuri, 7 mai, că PNRR este un obiectiv prioritar pe agenda Guvernului și a cerut ministrul interimar al investiţiilor şi proiectelor europene, Marcel Boloş, să accelereze discuțiile tehnice și negocierile cu reprezentanții Comisiei Europene.