Un spaţiu pentru oameni

Mihail BUMBEŞ
Publicat în Dilema Veche nr. 655 din 8-14 septembrie 2016
Un spaţiu pentru oameni jpeg

Cînd, în martie 2013, studenţi, profesori şi alumni ocupau pentru a doua oară Facultatea de Istorie în decurs de doar un an şi jumătate, pentru a discuta despre rolul Universităţii ca spaţiu de dezbatere şi dialog cu efecte benefice asupra întregii societăţi, nu ne imaginam că prima revendicare, din cele unsprezece elaborate atunci de „Baricada universitară“, va fi tocmai „alocarea unui spaţiu în universitate pentru activităţi extracurriculare, eliberat de birocraţie, disponibil pentru studenţi“. 

Revendicarea venea pe fondul constatării că Universitatea s-a îndepărtat foarte mult de misiunea civică asumată în Carta Universitară, devenind mai degrabă o fortăreaţă ce insuflă un sentiment de claustrare celor care o frecventează şi generează un sentiment de lipsă de transparenţă. Toate acestea în ciuda articolului 12 din Cartă care stipulează că Universitatea din București se doreşte a fi o instituţie „fundamental deschisă“.

În condiţiile în care Universitatea din Bucureşti nu dispune de spaţii suficiente pentru cursuri, din cauza retrocedărilor şi a faptului că unele clădiri din patrimoniul său au fost clasificate cu risc seismic, soluţia identificată de cei prezenţi la sit-in-ul de la Istorie a fost recuperarea curţii interioare a clădirii UB din bd. Regina Elisabeta 4-12, folosită de cîţiva ani ca parcare, şi transformarea acesteia într-un spaţiu de dialog. Curtea Universităţii este o metaforă a izolării acestei instituţii faţă de societate: ideea noastră a fost tocmai reconstituirea metaforică a legăturii dintre Universitate şi so­cie­tate, dar şi, întrucîtva, dintre Universitate şi ea însăşi.

„Comuna universitară“ doreşte să ofere comunităţii academice şi oraşului un spaţiu incluziv, care să contureze fizic şi mental un loc propice dezvoltării relaţiilor interumane, creativităţii, spiritului critic şi cetăţeniei active.

Am ales denumirea de „Comuna universitară“ pentru a sublinia ideea că spaţiul universitar trebuie să îşi recîştige dimensiunea de comunitate democratică, în care să existe o participare reală a tuturor membrilor comunităţii la luarea deciziilor. Termenul „comună“ trimite atît la Comuna din Paris, cît şi, mai ales, la englezescul commons, noţiune care se referă la resursele naturale şi culturale care trebuie să fie accesibile tuturor membrilor unei societăţi.

În viziunea noastră, ideea de „bine public“ trebuie să prevaleze în politicile instituţiilor statului în faţa interesului personal, iar într-o instituţie dedicată educaţiei la nivel înalt acest imperativ al democraţiei trebuie să fie şi mai puternic. Oraşul este al locuitorilor săi, iar crearea şi asigurarea unor spaţii publice de bună calitate constituie o prioritate. În ceea ce priveşte mobilitatea urbană, interesul public pune pe primul loc pietonul şi doar pe ultimul loc autoturismul personal (după bicicletă şi transportul în comun). Aceste priorităţi în modul cum este gestionată mobilitatea urbană derivă şi din Carta de la Leipzig pentru oraşe europene durabile, document pe care România l-a ratificat în 2007.

Concepţia noastră despre spaţiul urban se inspiră din cea dezvoltată de Jan Gehl, unul din cei mai cunoscuţi şi apreciaţi designeri urbani din lume, care scrie în lucrarea sa Oraşe pentru oameni: „Un oraş făcut pentru interacţiunea dintre oameni este practic un loc care facilitează trei activităţi umane de bază: văzul, auzul şi conversaţia“. Trei activităţi incompatibile cu prezenţa maşinilor care ocupă tot spaţiul curţii interioare: un spaţiu de aproape 3000 m² ce ar putea fi dedicat studenţilor şi profesorilor (8000-10.000 care frecventează cursurile din clădirea UB), obligaţi să se strecoare printre maşini pentru a socializa, a citi sau a se relaxa în pauzele dintre cursuri.

Sperăm ca dialogul început în primăvară şi continuat în cele peste o sută de întîlniri pe care le-am avut pînă acum cu studenţii, profesorii, decanii, rectorul, prorectorii şi preşedintele Senatului UB, cei mai mulţi dintre ei susţinători ai iniţiativei noastre, să se materializeze în această toamnă într-o decizie pozitivă privind viitorul comunitar al curţii UB. 

Mihail Bumbeş este istoric. Activist pentru drepturile omului în cadrul organizaţiei Miliţia Spirituală.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

alt mesaj 27890600 jpg
„Mai mare umilință...”. Olandezii au lipit mesaje în limba română la rafturile din supermaketuri: „Nu fura. Suntem cu ochii pe bunurile noastre!”
Mai multe supermarketuri din Olanda au lipit la rafturi mesaje în limba română, în care cei care fură sunt avertizați că vor fi dați pe mâna Poliției. „Vă vom preda imediat Poliției. Amenda este de cel puțin 181 de euro”, scrie în mesaj.
Trump a amenințat UE cu tarife de 50% FOTO Shutterstock jpg
Trump sugerează că nu mai este interesat de un acord cu UE: „E timpul să jucăm așa cum știu eu”
Președintele SUA, Donald Trump, a reaprins războiul comercial global vineri, după ce a amenințat UE cu taxe vamale de 50% și compania Apple cu tarife de 25% pentru produsele sale, în măsura în care aceasta nu acceptă să le fabrice în SUA.
8qvsZVBbXnWYZc9BNiirRQ 970 80 jpg webp
Submarin american pierdut acum 100 de ani găsit, lângă San Diego. 19 membri ai echipajului și-au pierdut atunci viața
Cercetătorii au localizat pe fundul mării, la câțiva kilometri de San Diego, epavele a două vehicule militare pierdute de mult timp: un submarin american care s-a scufundat în timpul unui accident de antrenament în 1917 și un avion de antrenament al Marinei SUA care s-a prăbușit în 1950.
Imagini de la accidentul rutier din Olt în care a murit primarul din Grădinari Mihai Ioana Foto Amator
Decizie surprinzătoare. Șoferul beat și drogat care a omorât un primar din Olt, ulterior părăsind țara, scapă de arestul preventiv
Șoferul care a provocat în ziua de Crăciun, în 2023, un accident mortal scapă de arestul preventiv, după ce timp de peste un an autoritățile l-au căutat în străinătate. A fost adus în țară în martie 2025 și arestat. Acum o instanță a dispus plasarea lui în arest la domiciliu.
interlop Vaslui ionut mosailov
Interlopul Ionuţ Moșailov a sunat la Poliție, pentru că s-a simțit amenințat. Răfuială pe străzile din Bârlad
Tensiuni între clanurile interlope din Moldova. Un episod inedit a avut loc pe străzile din Bârlad, unde un cunoscut personaj din lumea interlopă a cerut ajutorul poliției, simțindu-se în pericol.
image png
Andi Moisescu face dezvăluiri despre Mihai Bobonete. Cum a ajuns actorul din „Las Fierbinți” jurat la „Românii au talent”
Andi Moisescu a vorbit recent despre momentul în care Mihai Bobonete a devenit parte din juriul „Românii au talent”. Așa cum se știe, în prezent formula juraților show-ului de talente de la PRO TV este următoarea: Andra, Andi Moisescu, Mihai Bobonete și Dragoș Bucur.
Gro6vaGXoAAiKHn jpg
Partizanii ucraineni Atesh au ajuns într-un important oraș al Rusiei: „Suntem aproape”
Partizanii mișcării Atesh s-au apropiat de sediul Districtului Militar de Sud al armatei ruse din Rostov, care este considerat una dintre principalele unități administrative și militare ale Rusiei.
vijelii
Județele care intră sub Cod portocaliu și galben de ploi și vijeli. Precipitațiile vor atinge cote alarmante
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis o nouă avertizare de tip cod portocaliu de instabilitate atmosferică accentuată, averse și grindină în 4 județe.
Universitatea Harvard se judecă cu adminstrația Trump FOTO Profimedia jpg
Mărturia unui student român la Harvard după decizia administrației Trump: „Toată lumea e șocată”
Decizia administrației Trump de a interzice Universității Harvard să mai înscrie studenți străini afectează mii de studenți internaționali aflați în diverse etape de studiu, între care și 34 de români. „Mircea”, un student român, a oferit detalii despre situația lui pentru Digi 24.