„Un om valoros are modestie și bun-simț”

Publicat în Dilema Veche nr. 355 din 2 - 8 decembrie 2010
„Un om valoros are modestie și bun simț” jpeg

- interviu cu actrița Carmen TĂNASE -

Pe Carmen Tănase o cunoşteam doar din postura de spectator, văzînd-o deseori pe scena Teatrului Odeon, în piese şi roluri diferite.

Infirmieră, Gaiţă, Paraschiva sau Ţigancă – întotdeauna mă fascina puterea ei de a se transpune total în personajul interpretat, abilitatea de a „juca“ – deşi termenul mi se pare nepotrivit, avînd în vedere că acolo, pe scenă, nici nu mai părea că „joacă“, ci că, pur şi simplu, „devenea“. Filmografia actriţei este de asemenea foarte bogată (amintesc doar rolurile din Legături bolnăvicioase, în regia lui Tudor Giurgiu, sau E pericoloso sporgersi, regie semnată de Nae Caranfil). De cîţiva ani, a cucerit publicul cu rolul Flacăra pe care îl  interpretează, alături de Gheorghe Visu, în prima telenovelă de succes a PRO TV-ului, devenind de-a dreptul un icon pentru telespectatorii români. Pentru că este – fără semn de întrebare – o vedetă autentică, i-am propus un interviu pentru acest dosar. Dar nu despre rolurile de teatru, film sau seriale TV. Ci, pe scurt, o discuţie despre valorile pe care le (mai) avem în societatea românească, despre cum percepe invazia vedetelor de silicon, despre vedetism şi despre reperele pe care le mai au românii întru depistarea valorilor reale. (S. G.

Ce credeţi că deosebeşte vedeta adevărată (cea de „zgîrci“) de nonvalori, aşa-numitele vedete de „silicon“? 

Vedetele adevărate, cred, se remarcă prin munca pe care o fac, pentru care s-au pregătit – şi aici vorbim de orice activitate, nu neapărat cea artistică. Sînt oameni care se exprimă prin munca lor şi prin realizările muncii lor, sînt apreciaţi de ceilalţi şi astfel se naşte ceea ce numim „vedetă“. Aşa-numitele vedete „de carton“ nu fac nimic, în general nu au nici o pregătire, se remarcă prin scandaluri, silicoane, botoxuri şi activităţi intense în cluburi sau chiar stînd degeaba pe la diverse emisiuni în calitate de „asistenţi“ sau „asistente“.

Ce îi dă consistenţă, din ce este plămădită valoarea? 

Din spiritualitate, din cunoaştere, din frămîntare, dintr-o veşnică nemulţumire de sine şi din tendinţa spre mult mai mult, din filtrul gîndirii care ar trebui să fie cît mai dens. 

Credeţi că, uneori, pînă şi vedetele autentice ajung să sufere de vedetism? (Şi dacă da, de ce?)

Cred că asta ţine de educaţie, de cei şapte ani de acasă, sau cel puţin aşa ar trebui să fie. În general, în viaţa mea, oamenii cu adevărat valoroşi pe care i-am cunoscut sînt de o modestie ieşită din comun şi de o generozitate asemenea.  

Este, pînă la urmă, vedetismul un sindrom al superficialităţii? 

Da, categoric. În momentul în care te consideri „vedetă“ înseamnă că ai ajuns la o măsură pe care o consideri de nedepăşit, iar acest fapt este în sine superficialitate şi suficienţă.  

Credeţi că în societatea românească de azi mai avem repere pentru a putea recunoaşte valoarea, pentru a putea depista o vedetă veritabilă?

Din păcate, din ce în ce mai puţin, dar cred că încă mai există oameni care apreciază adevărata valoare şi, deşi viaţa publică este împînzită de nonvalori, multe, care te sufocă, valorile adevărate pot încă să-şi mai facă loc. Nu se ştie însă pentru cît timp, dacă lucrurile continuă în ritmul acesta. În general, un om valoros are modestie şi bun-simţ şi preferă să se retragă din faţa avalanşei de plastifiaţi.

a consemnat Stela Giurgeanu

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Prețuri de infarct pe litoral. Cât a plătit un turist pentru o masă la autoservire în Mamaia: „Incredibil! 70 de lei kilogramul de cartofi” VIDEO
Cei care vor să-și petreacă concediul pe litoralul românesc vor fi nevoiți să bage mai adânc mâna în buzunar. Asta a trăit și un român care a decis să ia masa la un restaurant cu autoservire.
image
De ce i-au cerut Regele Charles și Regina Camilla Prințesei Catherine să își schimbe numele. „Prea mulți C”
Prințesa de Wales, cunoscută pe plan mondial ca Kate Middleton, a fost rugată să își schimbe modul de scriere a numelui de către regele Charles și regina Camilla, dezvăluie prințul Harry în cartea sa, „Spare”.
image
Ce a răspuns ÎPS Teodosie când a fost întrebat despre donațiile din banii câștigați la pariuri, loto sau păcănele VIDEO
Arhiepiscopul Tomisului, Teodosie, afirmă că cei care vor să doneze Bisericii sau celor nevoiaşi bani din sumele câştigate la pariuri sau la loto pot face acest lucru fără nici un fel de problemă.

HIstoria.ro

image
De ce mergeau bogătașii ruși la Nisa?
Citirea romanului Fum, de Turgheniev, dar și reluarea prozei mele despre Rușii de la Baden Baden, au făcut să mă întreb: De ce mergeau rușii din lumea înaltă în Occident în proporție de masă? De ce nu dădeau năvală occidentalii în Rusia țaristă?
image
România anului 1944, văzută din exil: „Sfârșitul lumii noastre”
Ajuns în Elveția, Constantin Argetoianu se miră de calmul și liniștea care domnesc în rândul localnicilor și imediat ia pulsul celor câțiva români aflați aici.
image
Un cărturar francez justifică argumentat Comunismul lui Sadoveanu
„Războiul rece bîntuia și printre intelectuali. În acest context, Sadoveanu, care făcuse deja alegerea în 1944, în timpul răsturnării de situație prosovietice acționînd convins potrivit conștiinței sale umaniste, este pus în situația să aibă luări de poziție fără echivoc în favoarea noului regim”.