Triunghiul conjugal

Publicat în Dilema Veche nr. 201 din 15 Dec 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Cum au evoluat brandurile româneşti în anii tranziţiei? Am să plec de la studiul realizat, anul trecut, de Realitatea TV, la secţiunea branduri, sub titulatura Zece pentru România. Cele mai cunoscute zece branduri, pe care prefer să le consemnez într-o ordine aleatorie, sînt: Dacia, Romtelecom, Murfatlar, European Drinks, Altex, Cris-Tim, Rompetrol, LaDorna, Petrom şi Arctic. O să-mi permit, cu subiectivitatea de rigoare, să comentez, în cîteva rînduri, fiecare brand care apare în acest clasament al notorietăţii. Dacia. A avut avantajul unei notorietăţi cîştigate în epoca Ceauşescu. O notorietate consolidată şi de faptul că, în anii ’80, românii stăteau la coadă pentru a-şi cumpăra o maşină. Dacia era un soi de fruct interzis. În anii ’90, Dacia a cunoscut o perioadă de declin: ies la iveală nemulţumirile consumatorilor faţă de produs şi piaţa românească se deschide importurilor. În mod evident, sosirea francezilor de la Renault şi producţia de Logan reanimează brandul Dacia, care însă nu este scutit în continuare de o serie de critici venite de la consumatori. Romtelecom. O companie care a avut avantajul de a fi o bună bucată de vreme monopol. Concurenţa i-a slăbit puterea pe piaţă, dar nu şi notorietatea. Chiar şi în perioada în care renunţau la telefonul fix, consumatorii sunau, pentru a face acest lucru, tot la Romtelecom. Acum, compania este într-o epocă de cîştigare a pieţei, iar acest efort poate fi făcut mai lesne pe baza notorietăţii brandului. Murfatlar. Un alt nume care vine dinainte de anul 1989. Este adevărat, revigorat de o serie de campanii inteligente. Murfatlar trebuie să lupte acum cu vinurile moldoveneşti, chiliene sau europene. O adevărată piatră de încercare pentru bătrînul Murfatlar. European Drinks. Un brand care a cunoscut o fascinantă ascensiune la începutul anilor ’90. O notorietate care s-a construit cu concursuri de trimis etichete pentru premii importante, cu o distribuţie impecabilă, cu produse de o calitate discutabilă şi cu un comportament fiscal care a sfidat concurenţa. Chiar şi aşa, European Drinks este compania care se poate mîndri că a învins, pe piaţa românească, în unele perioade, Coca-Cola şi Pepsi, ceea ce - să recunoaştem - nu este la îndemîna oricui. Astăzi, European Drinks are în faţă două noi provocări: aplicarea regulilor din Uniunea Europeană (acum nu se mai poate scrie pe etichetă "Palincă de Bihor", ci cel mult "Tărie de Bihor") şi concurenţa solidă a mărcilor europene care intră în România cu accize şi taxe mai mici decît înainte de aderarea la UE. Altex. Este compania născută din dorinţa românilor de a cumpăra pe credit. Plus: Altex a ştiut să ia faţa competitorilor (nu puţini şi la fel de agresivi). Minus: Altex a pus umărul la minciuna numită "credit fără dobîndă" sau "credit doar cu buletinul". Dar afacerile sînt afaceri. Risc un pronostic: peste cîţiva ani, notorietatea companiei nu va mai fi la fel de mare ca astăzi. Cris-Tim. O companie care s-a născut din reclama la salam săsesc şi cu largul concurs al acelei fetiţe sîsîite. Mai risc un pronostic: pentru că brandul a fost puţin vizibil în ultima perioadă, notorietatea companiei are toate şansele să fi scăzut brusc. Adică, să fi fost uitat de o parte dintre consumatori. Rompetrol. Compania este legată de numele lui Dinu Patriciu. Un amestec de scandaluri interminabile purtate atît în mediul politic, cît şi în cel de afaceri, cu rezultatele evident pozitive ale companiei. Rompetrol şi Dinu Patriciu - sau invers - par că vor fi totdeauna în atenţia publicului. LaDorna. Iată termenii cu care operăm: Valvis, fotbal, Rapid Bucureşti, văcuţă inteligentă, produs ecologic. Românii mănîncă brînză şi cunosc LaDorna. Petrom. Complicat. O notorietate care vine de dinainte de anul 1989, altoită pe un şir de nemulţumiri ale consumatorilor ("benzină cu apă în ea") cu scandaluri nenumărate (creşteri de preţuri, privatizare, căpuşarea companiei, concesiunea rezervelor de ţiţei cu o taxă de redevenţă mică ş.a.). Toate aceste teme nu au făcut decît să crească notorietatea companiei, iar Petrom rămîne Petrom. Arctic. Vechiul frigider, acum ceva mai modern şi eventual cu un televizor pe lîngă el. Dacă Dacia a fost maşina românului, atunci Arctic a fost frigiderul românului. Iar noii acţionari ai companiei au reuşit să menţină produsul pe linia de plutire. Concluzii: - doar patru companii din primele zece au acţionari români şi este foarte posibil ca în următorii ani să rămînă şi mai puţini. Din acest punct de vedere, ideea de brand românesc este relativă, criteriul că produsul respectiv se fabrică în România este discutabil pentru că şi Coca-Cola are fabrici aici. Explicaţia poate fi aceea că publicul acceptă aceste branduri ca fiind locale. - jumătate dintre branduri nu s-au sprijinit pe notorietatea pe care o aveau înainte de anul 1989. Este un fapt care arată cît de mult s-a schimbat economia românească în tranziţie. Cît de mult? Jumătate-jumătate. - mîncare, băutură, auto, benzină, retail, telefonie, bunuri de folosinţă îndelungată. Acestea sînt domeniile în care activează cele zece branduri. Toate satisfac nevoile primare ale consumatorului şi sînt reprezentanţi ai producţiei sau serviciilor de masă. Nimic sofisticat, nimic de nişă, nimic pentru suflet. Firesc, pentru că marea masă aduce notorietatea. Brandurile recunoscute creează un triunghi conjugal perfect. El este format din producător, industria care construieşte brandul şi consumator. Esenţial în acest triunghi este ca producătorii de mărfuri şi făcătorii de branduri să ţină minte un proverb simplu: poţi păcăli un om mereu, poţi să-i păcăleşti pe toţi oamenii o dată, dar nu vei putea să-i păcăleşti pe toţi mereu.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Șoferii de mașini electrice plătesc sume astronomice pentru înlocuirea anvelopelor. „Nu mi-a venit să cred când mi s-a spus că trebuie să le înlocuiesc“
Cumpărătorii de mașini electrice ar trebui să fie conștienți de costurile „astronomice” necesare pentru înlocuirea regulată a anvelopelor cu durată scurtă de viață, au avertizat proprietarii.
image
Ce pensionari nu vor avea pensii majorate din septembrie. Casa de Pensii: sunt un milion de persoane
Șeful Casei Naționale de Pensii Publice, Daniel Baciu, a făcut o serie de precizări privind recalcularea pensiilor, precizând că 1 milion de pensionari nu vor beneficia de majorare.
image

HIstoria.ro

image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.