Toxic și-a pierdut ghilimelele

Publicat în Dilema Veche nr. 993 din 20 aprilie – 26 aprilie 2023
Cea mai bună parte din noi jpeg

Relații interumane. Mediu de lucru. Alimentație. Aer, apă, ecosisteme. Felul în care ne parvin informațiile. Raportarea la noile tehnologii. Nu cred că a mai rămas vreun domeniu în legătură cu care cuvîntul „toxic” să nu apară, ca o caracterizare scurtă și drastică a ceva ce ne afectează. Dar oare elementele în sine sînt toxice sau modul nostru de raportare la ele? Nu cumva orice lucru, în exces, are potențial toxic? A devenit eticheta „toxic” un țap ispășitor pentru lipsa curajului sau a energiei de a schimba ceva, pentru problemele umane și sociale pe care le avem?

Dosarul de față și-a propus să afle cînd „toxic” este o scuză pentru absența responsabilității și cînd e un pericol real. În ce măsură ne pot dăuna prezența constantă pe rețelele sociale, permanenta comparație cu viața și reușitele celorlalți, precum și dorința de a fi mereu conectați, în miezul evenimentelor. Cînd excesul de informații, inclusiv false sau înșelătoare, duce la confuzie sau cînd manipularea și propaganda îmbolnăvesc organismul social. Ce obiceiuri să adoptăm pentru ca alimentele să-și îndeplinească menirea într-un mod sănătos pentru noi, dar și cum pot deveni nocive obsesia pentru o hrană „curată” și cea pentru o anumită imagine corporală „la modă”.

Dar parcă nicăieri termenul „toxic” nu a fost întrebuințat mai răspicat decît în relațiile dintre oameni, în care sărim zilnic ca într-un bazin unde nu am deprins încă înotul, mai înghițim apă și, uneori, chiar ne scufundăm. Ne apasă tiparele moștenite de la părinți, de a căror aprobare depindea supraviețuirea noastră, cu secrete și tabu-uri, pe care le copiem, la maturitate, în mai toate relațiile noastre. Le regăsim în oamenii de care ne apropiem și care, prin răceala și nemulțumirea lor constante, prin ironiile și felul în care ne invalidează trăirile, făcîndu-ne să ne simțim etern inadecvați în această lume, au ceva al naibii de familiar. Toxicitatea apare cînd ne sînt încălcate limitele, pe care nici măcar nu știam că avem dreptul să le trasăm, nicidecum că trebuie să le fortificăm ca pe niște garduri de sîrmă ghimpată împotriva prădătorilor ce ne miros de departe drept hrană sigură. 

„Un cuțit în rană” este definiția pe care psihiatrul Vlad Stroescu o dă relațiilor toxice de orice fel. Pînă nu-l scoatem, vindecarea nu poate începe. Va lua timp, vom rămîne cu urme adînci, vom sîngera de cîte ori trecutul se va insinua în viețile noastre, întîi mieros, apoi din ce în ce mai vocal, va încerca să ne înfurie și să ne spargă ușile tăcerii. Ca să extragem cuțitul, însă, avem nevoie să ne revoltăm, nu să îndurăm. Să ne ridicăm pereți despărțitori, cunoscuți și sub numele de „granițe”. Să le spunem „nu” altora și „da” nouă, în fiecare zi. Să începem bătălia în lumile noastre interioare, minuscule, întunecate și de acolo să ieșim la lumină. E singura variantă posibil cîștigătoare. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Un român care a vrut să răpească un copilaș, bătut crunt în Irlanda
Un român a fost snopit în bătaie la Dublin, pe o stradă, după ce a vrut să răpească un copil.
image
Patimile lui Jim Caviezel, actorul care l-a jucat pe Iisus: „Operație pe cord deschis și multe medicamente”
„Patimile lui Hristos”, filmul regizat de Mel Gibson, a devenit rapid unul dintre cele mai populare pelicule religioase și se vorbește despre o continuare. Prea puțin este cunoscut cum actorul principal, Jim Caviezel, a fost la un pas de moarte din cauza filmului.
image
Halle Berry, discurs în fața Capitoliului SUA: „Sunt la menopauză!“ Actrița, apel pentru adoptarea unei legi esențiale pentru femei
Actriței Halle Berry i s-a alăturat joi un grup de senatori în fața Capitoliului pentru a promova o lege prin care care să se investească 275 de milioane de dolari în cercetare și educație în ceea ce privește menopauza.

HIstoria.ro

image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.