Terorismul erodează liberalismul

Ovidiu GHERASIM-PROCA
Publicat în Dilema Veche nr. 380 din 26 mai - 1 iunie 2011
Terorismul erodează liberalismul jpeg

După moartea lui Osama bin Laden nu trăim într-o lume mai bună. Încă nu am înţeles mesajul terorismului islamic? 

Vestea uciderii lui Osama bin Laden m-a luat prin surprindere: nu credeam că mai e în viaţă sau că ar fi fost capabil să mai pună la cale, personal, vreun atentat. De fapt, nu credeam că îi mai pasă cuiva dacă trăieşte sau nu. Autorul moral al atentatelor ce au marcat debutul de rău augur al noului mileniu a devenit rapid mult mai puţin relevant decît nenorocirile care au urmat: războaiele din Irak şi Afganistan, atentatele de la Madrid şi Londra. Dar semnificaţia morţii sale nu trebuie minimalizată, aşa cum funcţia simbolică a persoanei ce a întruchipat terorismul islamist global nu este de neglijat. Manifestările publice care au celebrat evenimentul o arată din plin. Locuitorii oraşului New York şi-au gustat cu entuziasm, aproape tribal, răzbunarea. Pentru militanţii islamişti de pretutindeni, liderul Al-Qaeda era probabil un exemplu, un model de viaţă sfîntă, războinicul providenţial. Dispariţia lui în condiţii umilitoare îi demoralizează. Dar nu, moartea unui terorist odios nu va face ca lumea în care trăim să fie mai bună, aşa cum s-a grăbit să ne anunţe, satisfăcut, cu gravitate, preşedintele Statelor Unite ale Americii.

Nevoia de Al-Qaeda 

Odată cu Osama bin Laden a murit un simbol. Din nefericire, statele occidentale care au participat la intervenţiile militare din Irak şi Afganistan au creat înainte de asta un altul: Al-Qaeda, gruparea descrisă de obicei ca o organizaţie teroristă tentaculară, mondială, împotriva căreia se poate lupta doar printr-un efort militar şi poliţienesc ieşit din comun. Figura ascetică a temutului terorist nu îi va mai inspira pe cei ce doresc să comită atentate în numele Al-Qaeda. Numai că Al-Qaeda este ea însăşi un simbol, o simplă etichetă, mai mult o ficţiune identitară decît o instituţie. În realitate, Al-Qaeda este forma pe care o dă globalizarea fundamentalismului islamist. Forţa acestui fenomen este în mod deliberat supraestimată. Nu e rău, întrucît capacitatea grupusculelor teroriste de a produce daune este enormă. Dar nu avem de-a face cu o organizaţie centralizată, ce posedă structuri bine definite, ci cu o reţea difuză, formată din celule autonome cu vederi diferite, dar avînd principii comune. 11 septembrie 2001 a reprezentat o reuşită spectaculoasă  pentru terorismul global, un succes alarmant al violenţei devastatoare, dar, privit în perspectivă, nu pare să fi fost mai mult decît un accident favorizat de neglijenţa sistemului american de securitate internă, în condiţiile în care incidentele erau de aşteptat. Şocul unui eveniment de o asemenea amploare, unul care i-a luat prin surprindere chiar şi pe jihadişti, l-a transformat pe Bin Laden în star media, ţintă vizibilă a urii, Al-Qaeda devenind forţa misterioasă cu care noua celebritate reuşise să cutremure o mare putere mondială.

Aşa a început o colaborare propagandistică stranie. Administraţia americană avea nevoie să dea o identitate vizibilă adversarului, ca să demonstreze că nu este neputincioasă în faţa pericolului nevăzut, în faţa duşmanului ascuns care loveşte perfid, în faţa ucigaşilor care nu respectă nici o regulă. Terorismul islamist nu putea refuza o modalitate eficientă de afirmare a identităţii. Terorismul, activitate secretă prin natura ei, creează propria lui cultură, constrînsă de anonimat. Asumarea unor atentate care nu îţi aparţin, atribuirea atentatelor unei organizaţii-simbol sînt practici tipice în contextul dat. Mişcările teroriste sînt animate de ideologie, dispun de instrumente de mobilizare, de propagandă şi îndoctrinare. Fundamentalismul islamic, mai mult decît mişcările nereligioase comparabile, are nevoie de mituri eroice. Al-Qaeda este astăzi întreaga comunitate a grupurilor teroriste islamiste şi a celor ce le susţin. Nu va dispărea cu uşurinţă.

Normalizarea represiunilor

Dar cu adevărat important e faptul că puţini se gîndesc la mesajul profund prezentat lumii întregi de către terorişti. Preşedintele american a reafirmat necesitatea efortului militar, chiar dacă uciderea lui Osama bin Laden a fost rezultatul investigaţiilor serviciilor secrete. Mai mult decît atît, presa a primit de îndată informaţii ce ar fi dus la concluzia că meritul pentru succesul operaţiunii revine celei mai contestabile şi mai detestabile iniţiative a administraţiei americane – lagărul de la Guantanamo, o sfidare la adresa doctrinei drepturilor omului (faimos pentru negarea în practică a valorilor juridico-politice occidentale prin reinventarea torturii). Întreaga politică de restrîngere a drepturilor şi libertăţilor fundamentale, de supraveghere generalizată şi promovare a războiului trădează această catastrofală neînţelegere. Terorismul islamist este încurajat în primul rînd de ură, iar aceasta are surse multiple. Elita musulmană din Orientul Apropiat nu poate uita trecutul colonial, tratatele de pace de la Paris, colonizarea Palestinei de către israelieni, reprimarea mişcărilor protestatare religioase, actele de agresiune jignitoare venite din partea Occidentului. În schimb, atentatorii sinucigaşi, atunci cînd nu sînt pur şi simplu victime ale îndoctrinării, au pe cineva de răzbunat: copii, soţi, soţii, rude, victime ale războiului sau ale represiunii. Nici fanatismul nu ar fi posibil fără un sentiment insuportabil al nedreptăţii, iar intervenţiile din Irak, Afganistan şi Pakistan nu au făcut decît să crească baza de recrutare a voluntarilor islamişti.

Victoria teroriştilor

Din punct de vedere cultural, fundamentalismul islamic este un hibrid curios. Asociază mentalităţi occidentale cu convingeri religioase şi valori arhaice, dar, în definitiv, se reduce la o luptă cu caracter ideologic împotriva modului de viaţă occidental, împotriva valorilor liberale, văzute ca sursă a corupţiei morale şi a decăderii islamului. Nu cumva, însă, prin distrugerea încrederii civice în puterea publică, prin abandonarea respectului pentru drepturile umane inalienabile, pentru demnitatea umană, realizăm tocmai scopurile inamicilor acestui mod de viaţă pluralist, tolerant, la care imigranţii din întreaga lume visează ca la un ideal?

Atentatul terorist de la 11 septembrie 2001 a dat o lovitură funestă siguranţei publice, în state de a căror putere militară nimeni nu se poate îndoi. După primele măsuri de combatere a terorismului însă, mulţi comentatori occidentali au observat că aceleaşi acte teroriste au lezat în modul cel mai dăunător cu putinţă înseşi principiile pe care s-a fondat cultura democratică a Vestului, mai ales preţuirea pentru libertatea individuală. Efectele terorismului sînt insidioase, indirecte, şi de aceea combaterea lor ţine în egală măsură de reflecţia, de conştiinţa publică, ca şi de acţiunea forţelor de ordine. Probabil că cea mai mare victorie pe care şi-o pot „revendica“ grupările teroriste internaţionale ar fi tocmai erodarea principiului civic al libertăţii individuale, temelia modului de viaţă umanist şi relativ tolerant pe care îl afişează societăţile cosmopolite de tip occidental. Cînd teroarea influenţează nu numai publicul ci şi instituţiile statului, rezultatul va fi o restrîngere crescîndă a libertăţilor ce formează patrimoniul ordinii legal-raţionale, fundamentul regimurilor politice liberal-democratice. Cît de departe sîntem dispuşi să mergem pe această cale? 

Terorismul internaţional islamist nu este de neînţeles, oricît de absurd ne pare la prima vedere. Scopurile sale sînt strict politice, ţinta către care se îndreaptă este abstractă. E rezonabil să credem că teroriştii urmăresc obţinerea unor decizii defetiste prin delegitimarea instituţiilor de stat şi a conducătorilor politici. Mijloacele pe care le folosesc trădează o profundă cunoaştere a societăţii occidentale şi, de aceea, terorismul reuşeşte să obţină victorii facile, chiar cu ajutorul celor ce i se împotrivesc. Într-un anumit fel, terorismul islamist, atunci cînd este îndreptat împotriva statelor occidentale, poate fi interpretat ca o lecţie de civism. Nu sînt victime ale terorismului decît cei ce trăiesc într-un regim social în care individualitatea are o valoare inestimabilă. Acţiunea teroristă nu selectează victimele, reflectînd astfel refuzul discriminării şi idealul egalităţii în libertate, propriu politicii occidentale. Terorismul islamist le aminteşte cetăţenilor responsabilitatea pentru deciziile politice ale conducătorilor lor, dar şi îndatoririle fundamentale ale elitei politice, îndatoriri de prea multe ori uitate.

Sîntem ţinte ale urii oarbe tocmai pentru că statele în care trăim ne respectă ca indivizi şi legile ne tratează imparţial şsic!ţ. E limpede că terorismul islamist va dispărea odată cu valorile politice care ne protejează. Avem privilegiul de a fi potenţiale victime ale atacurilor teroriste  şi ar trebui să fim mîndri de asta. Terorismul islamist va dispărea în momentul în care habeas corpus va fi doar o amintire, tortura va fi o practică obişnuită în anchetele penale, închisorile secrete ne vor părea banale. Atunci cînd vom fi lipsiţi de drepturi în numele imperativelor de securitate se va pierde şi puterea de şantaj a terorii. Va rămîne intact, ca sursă a intenţiilor teroriste, doar mecanismul răzbunării. Răzbunarea, privită cu ochii unui antropolog, este un fel de definiţie arhaică a dreptăţii, un resort primitiv al violenţei justiţiare, cel ce i-a făcut pe mulţi să jubileze la aflarea veştii că Bin Laden a murit. Se poate spune aşadar că „s-a făcut dreptate“. În fine, tolerînd apologia torturii, susţinînd înmulţirea atribuţiilor coercitive ale statului, vom avea o societate mai sigură. Riscul atentatelor teroriste va scădea drastic. Dar cine va mai dori să trăiască într-o astfel de societate? 

Articol apărut în Foreign Policy, ediţia română (mai-iunie 2011).
 
Ovidiu Gherasim-Proca este lector în cadrul Departamentului de Ştiinţe Politice, Relaţii Internaţionale şi Studii Europene al Universităţii „Al.I. Cuza“ din Iaşi.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Donald Trump FOTO EPA EFE jpg
Trump îl şantajează în stil mafiot pe Zelenski: Dacă nu-mi dă bogăţiile naturale ale Ucrainei, „va avea probleme. Probleme foarte mari”
Puterea militară şi economică a Americii este pentru Trump un pretext de şantaj ordinar adresat Ucrainei dar şi Rusiei.
beckhamamanta jpg
Fosta amantă a lui David Beckham a revenit în actualitate. Unde a avut loc prima aventură
„Fantomele” trecutului revin în viața lui David Beckham (49 de ani).
fechet
Ministrul Mediului: „Atunci când ursul e în localitate, trebuie împușcat”. Tragedia de la Predeal va aduce o schimbare radicală
În timp ce șeful Salvamont Predeal se zbate între viață și moarte, după ce a fost atacat de un urs, ministrul Mediului, MIrcea Fechet, a luat o decizie radicală: va propune schimbarea legii, astfel încât urșii prezenți în localități vor fi împușcați, fără excepții.
Femeie ucisa crima omorata FOTO Shutterstock
Femeie ucisă cu șase lovituri de cuțit de un bărbat pe care îl cunoscuse pe Internet
Un bărbat de 50 de ani, din comuna brăileană Vădeni, și-a ucis partenera, în vârstă de 46 de ani, pe care o cunoscuse online. Crima a avut loc după o vizită pe care femeia i-a făcut-o acasă. Bărbatul a fost cel care a sunat la 112 să anunțe fapta.
accident Buzau Reporter Buzoian jpg
Un bărbat a murit după ce s-a izbit cu maşina de un stâlp, în județul Buzău
Un șofer în vârstă de 45 de ani a murit după ce s-a izbit cu autoturismul de un stâlp. Bărbatul ar fi pierdut controlul asupra volanului.
image png
Fostul ministru al Muncii Marius Budăi, internat de urgență, după ce i s-a făcut rău la volan
Marius Budăi a pornit spre București luni dimineață, dar în zona Hîrlău a acuzat o stare generală de rău și a mers la spital.
Oleg Ozerov FOTO Telegram jpeg
Chișinăul expulzează trei diplomați după ce Moscova a ajutat deputatul lui Șor să fugă în Transnistria ca să scape de pușcărie
Ambasadorul Rusiei desemnat în Republica Moldova, Oleg Ozerov, a fost convocat la MAE, unde i-a fost transmisă o notă prin care au fost expulzați trei diplomați ruși, după ce SIS a prezentat probe privind faptul că Moscova l-a ajutat pe parlamentarul Alexandr Nesterovschi să scape de pușcărie.
Mihail Neamțu FOTO Mediafax
Mihail Neamțu a fost demis de la șefia Comisiei de Cultură, după derapajul verbal pe rețelele sociale
Mihail Neamțu a fost demis luni, 31 martie, de la șefia Comisiei de cultură de la Camera Deputaților, după un „limbaj suburban” pe rețelele sociale la adresa celor care îl fac putinist.
drona ucraineana/ FOTO: mil.in.ua
Italia declanșează o anchetă antiteroristă după presupuse acțiuni de spionaj ale unei drone rusești
Autoritățile italiene au deschis o anchetă antiteroristă, după ce o dronă rusească ar fi survolat și spionat de cinci ori în ultima lună un centru european de cercetare de înaltă tehnologie.