Suspiciunea din spatele teoriilor conspiraţiei

Publicat în Dilema Veche nr. 893 din 20 - 26 mai 2021
Suspiciunea din spatele teoriilor conspiraţiei jpeg

Lucrurile nu sînt ceea ce par a fi. Există o parte ascunsă a lor, exact cum nu vedem faţa ascunsă a Lunii. Și exact partea aceea ascunsă explică totul. În nevăzut, dar ştiut doar de puţini, stă adevărata explicaţie a universului. Acesta este controlat de nişte forțe oculte, de o reţea de oameni influenţi, guvernul mondial, statul paralel, oameni şi forţe care trag sfori şi conduc totul. Să nu credeţi altceva, orice altceva este manipulare şi dezinformare. Există o conspiraţie universală şi tot ce ştim ȋn mod natural şi normal despre lume este o iluzie. De exemplu, lucrurile sînt clare: pandemia aceasta de COVID-19 este de fapt o falsă pandemie, este o manipulare grosolană la nivel mondial. Virusul nu există. Sau, dacă există, este un banal virus gripal. Statul mondial ne dezinformează sistematic. Adevărul din spatele a ce spun guvernele lumii e că vor să ne facă să ne vaccinăm. Prin vaccinare ne introduc cipuri prin care ne controlează mintea. Noi nu vrem asta, noi sîntem liberi, noi ştim. Lucrurile încep să se lege, de asta au şi nevoie de tehnologia 5G. Faţa nevăzută a lumii este adevărata ei faţă, căci acolo sînt adevărurile despre noi şi despre lucruri. Lucrurile nu sînt ceea ce par a fi...

Bănuiesc că vă este foarte cunoscut acest tip de discurs şi că în mod sigur aţi întîlnit pe cineva care rezonează la o astfel de gîndire. E gîndirea unei minţi suspicioase, e gîndirea unui om care se crede un pic ales (fiind printre cei puțini care cunosc cu „adevărat” lucrurile), a unui om care are convigeri ferme, greu de zdruncinat. Și oamenii aceștia trăiesc captivi privind lumea cu neîncredere. Pentru ei, lumea este iniţial opacă, dar ideea unei conspiraţii universale dă imediat sens lumii. Explică totul. De obicei, acești oameni sînt foarte intruzivi şi, indiferent de ce le spui şi despre ce vorbești, au niște convingeri fixe și ferme la care nu mai pot renunţa.

Dar unde greşesc, dacă greşesc? Poate nu greşesc, căci un pic de neîncredere nu strică, fiindcă un bun scepticism nu face decît să ne îndemne să verificăm mai bine cum stau lucrurile. Aici e problema, la a verifica, la cum stabilim că ceva este adevărat. Înclinaţia lor firească este către neştiutul lumii, către un joc al numerelor, planetelor și al forţelor oculte care sînt semnele certe că nevăzutul controlează lumea. Ai un guvern care conduce o țară, dar nu acolo se iau marile decizii. Și guvernele sînt controlate la rîndul lor de o mînă de oameni neștiuți nouă, dar care controlează totul, aici, în România, şi peste tot. De fapt, aceasta este o problemă importantă și recurentă ȋn discursul public, e problema străinului care dictează în propria-ţi țară, ȋn propria-ţi casă. Ei ne iau pămînturile, avuţia, gîndurile. Trebuie să rezistăm! Sîntem liberi și mîndri! Sigur forţele acestea sînt din afară. Soros, Bill Gates nu sînt decît cîteva exemple notabile, miniștrii siguri ai acestui guvern mondial...

Cuvintele-cheie din discursul unor minţi suspicioase sînt, cred, libertate şi mîndrie; mîndrie pentru tot ce e al nostru doar pentru că e al nostru. Libertate pentru că sînt convins că acești oameni se simt ȋn genere încătușați, o încătușare mentală patologică din care nu scapi decît zbierînd, căutînd eliberarea de convențiile și înregimentările societăţii. Masca, de exemplu, e etichetată drept botniţă, vaccinarea e înregimentare, carantinarea este închisoare. Eu cred că problemele unei astfel de minți suspicioase vin din copilărie sau, oricum, de la niște evenimente traumatice care au sădit o veșnică suspiciune ȋn mintea lor. Amintirile nu doar ne apasă uneori, ci și ne (de)formează gîndirea...

Conspiraţioniştii sînt suspicioşi, dar de unde vine această neîncredere fundamentală? De ce ai crede mai degrabă în lucruri oculte decît ȋn lucrurile care se manifestă explicit? Explicaţia poate să ne fie dată de experienţele neplăcute şi poate chiar traumatizante în care mintea a devenit suspicioasă, descoperind că ceea ce i se spunea nu era, de fapt, așa. De exemplu, i se spune să bea lapte cald, că e bun, ȋl bea, se strica la burtă și ȋi era rău. Joacă-te cu ceilalți, se juca, îl băteau/umileau şi îi era rău. Îmbracă-te aşa că ești cea mai frumoasă, ieșea așa afară şi colegele rîdeau de stilul ei învechit și desuet. Toate sînt traume mai mici sau mai mari care induc neîncredere, neîncredere în realitatea manifestă şi clară a celorlalţi, adîncind diferenţa între cum ni se spune că sînt lucrurile şi cum le descoperim noi. Așa devenim suspicioși. Iar intensitatea traumei nu este direct proporțională cu gravitatea faptelor. Intensitatea trăirilor este personală și variază de la om la om. Un copil care şi-a pierdut un soldăţel poate să sufere mai mult decît un general care şi-a pierdut o armată. În spatele acestei lipse de raționalităţi există o furtună afectivă, o suferință, o decepție. Ceva te apasă şi vrei să te eliberezi.

Neîncrederea conspiraţioniștilor nu este scepticismul oamenilor de ştiinţă. Există astfel un bun scepticism al cercetătorului care se află în căutarea adevărului, a validării unei ipoteze, și neîncrederea patologică a unei minţi suspicioase care crede într-o teorie a conspirației. Problema la o teorie a conspiraţiei este că, dacă crezi în ea, crezi într-un mod irațional care îți blochează gîndirea critică. Orice argumente aduse împotriva explicaţiei conspiraţioniste în care crezi nu fac decît să-ţi amplifice credinţa în ea.

Problema acestui blocaj mental în care se regăsesc cei care cred în teoriile conspiraţiei este dată şi de faptul că e greu să găseşti un virusolog care să creadă că pandemia de COVID-19 este falsă sau un astronaut care să spună că zborul lui Apollo pe Lună a fost, de fapt, filmat în Arizona. Aici e vorba şi de expertiza celui care pică în capcana unei teorii a conspiraţiei, iar acest efect de supraestimare a cunoștinţelor tale ȋntr-un domeniu în care nu eşti specialist este foarte bine cunoscut ȋn literatura de specialitate sub numele de efectul Dunning-Kruger. Pe scurt, aici este vorba de faptul că, cu cît eşti mai ignorant într-un domeniu, cu atît te crezi mai specialist. Și cu cît te crezi mai specialist fără să fii, cu atît cazi mai ușor în plasa unor teorii conspiraţioniste din domeniul respectiv.

Conspiraţionistul nu crede ȋn ceva cu detașarea cognitivă a omului de ştiinţă care e gata să renunțe la idee în fața faptelor. Nu, conspiraţionistul se agață psihologic de o explicaţie de care are nevoie, pentru că aceasta îi pune lumea în ordine, îi explică universul. Dacă ar abandona teoria s-ar trezi singur într-o lume străină. Așa, este instalat confortabil într-o bulă epistemică în care împărtășește aceleași idei cu alți cîțiva conspiraționiști, iar asta îi dă putere și încredere. Nu e singur şi ideile lui sînt validate de ceilalți din bulă.

S-a scris mult despre aceste eco-chambers, despre aceste bule epistemice ȋn care credinţele noastre sînt amplificate și „validate” de alte minți suspicioase. Ce auzim acolo nu sînt decît ecouri ale gîndurilor şi credinţelor noastre și asta ne face bine, ne dă o stare de confort. De aici şi diferenţa faţă de știință, căci ȋn știinţă tu vrei să ştii cum stau lucrurile, iar invalidarea unei ipoteze face parte din bunul mers al lucrurilor. Știinţa înaintează prin invalidarea unor ipoteze. Sigur, dacă după ani de muncă ȋți este invalidată o ipoteză în care credeai, nu sărbătorești, dar nici nu cazi pradă deznădejdii. Rațional vorbind, ai mai verificat ceva despre lume, ai mai aflat ceva, chiar dacă în urma unui rezultat negativ. Aici, ȋn patologic, invalidarea ar duce la prăbușirea încrederii că ai găsit cheia de înțelegere a lumii. Această cheie nu se poate pierde, ea doar se ȋmpărtășește cu ceilalți care ȋnțeleg și știu acest lucru. Interesant este cum se încheagă astfel de comunități epistemice, unite de credința într-o teorie a conspiraţiei. Sînt multe lucruri care contribuie la această aglutinare – confortul psihic, sentimentul de apartenenţă la un grup, bula epistemică...

Cei ce cred în teoriile conspiraţiei au un grad mai mare de sofisticare mentală decît media, căci au nevoia de coerenţă şi de a vedea integrat mersul lucrurilor. Nu sînt, ȋn genere, oameni simpli, căci aceștia nu au spaime metafizice, ei au de obicei explicaţii religioase simple şi asta le este de ajuns. În cazul conspiraţioniștilor, nici religia, nici ştiinţa nu le sînt de ajuns. În spatele lui Dumnezeu mai sînt planetele şi tot felul de calcule astrologice. Astrologice și nu astronomice, căci o cometă care trece pe lîngă Venus nu-mi perturbă mie dragostea, dar prezența lui Saturn în casa a treia sigur spune ceva despre viața mea personală. Problema unor astfel de calcule este că ele vin cu aura de știinţificitate a matematicii, dar sînt total neştiințifice. De ce? Pentru că le lipsește posibilitatea de a fi verificate empiric. Paradoxul este că o minte suspicioasă de acest tip nu crede ȋn ştiinţă, dar poate să fie vrăjită de pseudo-explicații lipsite de dovezi, dovezi clare, empirice, palpabile.

Cînd te crezi Napoleon, dacă te bruschează cineva crezi că ești la Waterloo. Cadrul mental este foarte greu de schimbat, căci „trezirea” nu se poate face decît la un nivel metacognitiv ȋn care, prin analiză critică, ȋţi dai seama că greșeşti ȋn chiar modul cum gîndeşti. O minte suspicioasă e prinsă de obicei într-o paranoia a neîncrederii din care nu mai iese decît abandonîndu-se ȋncrederii într-o idee năstrușnică de tipul cipării prin vaccinare. Exact la fel cum o femeie dezamăgită de niște relaţii abuzive este ţinta perfectă pentru un Rasputin autoritar, dar fermecător, tot așa o minte suspicioasă (nu sceptică și nici critică!) se va abandona în cele din urmă în confortul cognitiv al unei teorii a conspiraţiei. Trebuie să recunoaștem că aceste teorii sînt fermecătoare prin năstrușnicia lor. Îți dau o altă înțelegere a lumii, îţi dau o altfel de putere asupra ta. Acum ştii, ai explicaţii pentru tot şi toate. Lucrurile nu sînt ceea ce par a fi, dar acum tu ştii exact cum sînt.

Sorin Costreie este conferențiar la Facultatea de Filosofie a Universității din București și prorector al acestei universități. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.