Supercomedie superacţiune-SF

Publicat în Dilema Veche nr. 448 din 13-19 septembrie 2012
Supercomedie superacţiune SF jpeg

Am impresia că SF-ul din titlu ar trebui cumva redefinit... Bere Kaiser la cutie, cumpărată de la (acum defunctul) UNIC pe dolari!? Casete audio înregistrate (la comandă au ba) şi vîndute în pasaj la Universitate sau în Romană, la coloane!? Asociaţii şi asocieri, brosseri, depeşari şi metalişti, planuri şi contraplanuri, invazia Coca-Cola, Pyramide şi Efes – începuturile anilor ’90 în România ar merita un soi de Larousse numai al lor. Hmm... Pînă sună cei de la editură, profit să-mi amintesc de boom-ul meu nouăzecist favorit.

Cei mici sper că au fost puşi la curent – în anii ’80, dacă erai sătul de reluări cenzurate sau premiere socialiste, puteai încerca să te pui la curent cu noile tendinţe din cinema-ul capitalist prin intermediul casetei video (LOL, LMFAO, da, ştim, cunoaştem). Caseta asta video nu venea aşa, de nicăieri – nişte domni, să le zicem securişti sau fotbalişti sau orice alţi „işti“, aduceau de peste hotare pornoşaguri, kung-fu-isme etc. la kilogram (vorba unui hîtru, se mai strecura şi un Sophie’s Choice printre ele), le dădeau frumos la tradus (românul s-a născut delicat) şi apoi începeau să circule. Nu mulţi erau privilegiaţii posesori de minune supremă – citeşte player şi televizor color – dar, uneori, să zicem o dată pe săptămînă (românul s-a născut altruist), privilegiaţii sus-pomeniţi „dădeau video“. Ceea ce însemna că tu, cel care, printr-un fericit concurs de împrejurări, te trezeai invitat, aveai misiunea, deloc uşoară, de a face rost de marfă. Proaspătă, dacă se poate. Şi urmau cîteva zile de întins antene, conversat în şoaptă, vizite inopinate şi întîlniri mai mult sau mai puţin clandestine, la colţ de stradă, într-o lumină chioară, unde schimbai pungi de plastic cu indivizi la fel de febrili ca tine, care priveau din cînd în cînd peste umăr. Un pornache german şi Top Gun pentru Dirty Dancing, Vînătorul de cerbi contra A fost o dată în America, trei cu karate pentru Scarface şi tot aşa – unele dintre casete luceau, altele abia se mai ţineau, dar (românul s-a născut grijuliu) „o derulezi, băi, Vasile, nu uiţi, da?“. În seara cea mare, te trezeai cu Şoferul de taxi, urmat de un Bruce Lee (să zicem Jocul morţii), apoi de Flashdance şi, pentru a încheia în forţă, Mad Max. Totul se înghiţea nemestecat (românul s-a născut înfometat), se fuma şerpeşte şi se făceau planuri pentru sîmbăta viitoare: „Faci rost de Oraşul fantomă...?“.

„74 e aici?“ „Nu s-a întors încă“

Ei, românul s-a născut întreprinzător. Cei pe care plecarea domnului Ceauşescu şi sosirea domnului Iliescu i-au prins cu casete video în braţe, s-au hotărît să le pună la bătaie, aproximativ legal. În sensul că acum nu trebuia să te mai ascunzi de nimeni – iar legea drepturilor de autor nu dădea semne că va sosi prea curînd. Închirierile de casete se făceau mai din casă, mai din garaj, care cum se nimerise (inclusiv ghereta din faţă de la Eva, proaspăt demolată, a închiriat o vreme casete) – unele erau promovate mai agresiv, altele mai curat, cele mai multe se promovau singure, din gură-n gură. Matriţele erau trase de pe originale (musai englezeşti sau australiene – francezii erau în Secam, yankeii – în NTSC, videoplayerele multisistem erau încă rare), iar filmele mai noi veneau ori pe filieră suedeză (deci subtitrate), ori pe filieră germană (deci dublate deja în nemţeşte). Cum casetele aveau cîte trei ore, puteai înghesui două comedii de 90 de minute, sau un film mai lung care primea în completare un episod de serial cu David Hasselhoff. Caseta se închiria pentru 24 de ore – fiecare zi de întîrziere se penaliza, nederularea (anumite obiceiuri nu se schimbă) aşijderea. În catalogul de închirieri erau trecute titlul, anul şi genul – cît mai bombastic, cît mai caraghios. Dacă erai client serios, puteai să faci rezervare – mi-aduc aminte că am vînat Die Hard-urile săptămîni bune pînă am reuşit să pun mîna pe ele, se închiriau ca pîinea caldă. La centrul meu favorit, pe fosta Snagov, totul era extrem de curat şi ordonat – urcai scările, te aşezai pe un scaun, omul din spatele biroului îţi întindea catalogul (scris la maşină, doar noutăţile fierbinţi erau adăugate cu pixul), îl studiai atent şi, din cînd în cînd, întrebai „74 e aici?“ „Nu s-a întors încă“, răspundea omul tău, după ce cerceta un tabel uriaş întins pe masă. Mai tîrziu m-am prins cum şi în ce fel nota, aşa că mă uitam singur să văd ce e şi ce nu. „Dar 146?“ „Hehe, nici poveste, cum vine, cum se dă din nou, greu de prins“... Îţi muşcai buzele şi continuai: „Nici 24?!?“ „Ba da, ăsta e aici, nu prea-l ia nimeni.“ O, ce veste minunată! Se ridica tacticos, pufnea, deschidea o uşă, dispărea pentru cîteva minute, apoi se întorcea cu caseta, verifica să fie derulată (cum altfel?), apoi lua banii, ţi-o întindea şi dădea din cap cu aerul unui popă care tocmai te-a absolvit de toate cele: „Mergi în pace, fiule!“. Iar tu coborai, ţinînd comoara la piept, privind cu sfruntare în ochii următorului client, care încerca în van să ghicească titlul tău.

Nu toţi întreprinzătorii erau aşa de pedanţi – în colţul străzii mele apăruse un nou centru, deci m-am înfiinţat să degust. „Aveţi asta, aveţi ailaltă?“ Cucoana mînca seminţe şi n-avea habar de nimic. „Vezi în catalog!“ Văd în catalog – un film cu James Woods şi Michael J. Fox, trecut la noutăţi, titlul suna dubios. „Păi, l-am văzut acum un an“, zic. „Nu se poate, e nou-nouţ, ieri a venit“, zice. Accept, plătesc, plec. Acasă – nervi. Bineînţeles că era acelaşi film (The Hard Way), acum dublat în germană şi cu titlu schimbat! Din nou pentru cei mici – Internetul era un vis, Maltin şi Katz erau aproximativ intangibili, greu carevasăzică să verifici date, titluri, distribuţii. Motiv pentru care mi-am făcut singur un caiet în care notam tot – simptomatic mi se pare că în primele pagini filmele erau consemnate doar cu titlu, an, regie, doi-trei actori, iar la ultimele (hélas, caietul n-a ţinut decît cinci ani) notasem inclusiv muzica, imaginea şi studioul!

Ultimul centru pe care l-am frecventat se afla pe Carol – cucoana de acolo era tare mîndră să aibă drept client un cronicar (în 1995 începusem să public primele texte), aşa că mă ţinea de vorbă, îmi punea titluri deoparte şi mă prezenta tuturor, de parcă scriam cel puţin la Variety. I-am rămas fidel pînă prin ’98 – afacerea nu prea mai mergea, era supărată că Transglobal (primul distribuitor oficial VHS din România) impunea şi casetele originale (prima pe care am cumpărat-o a fost El Mariachi), „provider-ul“ ei o cam lăsa cu ochii în soare... Mie nici că-mi păsa: trecusem de etapa în care mă mulţumeam să împrumut filme, acum trebuia să le am – aşa că mă împrietenisem cu „provider-ul“, care-mi copia filme de pe matriţe, înainte să le dea la dublat. Am continuat să colecţionez ca disperatul – apoi au apărut DVD-urile şi disperarea s-a înteţit, mi-e frică să aflu ce se va întîmpla post-BluRay... Astăzi Internetul duduie de filme, două click-uri şi cel mai obscur Jodorowski îţi aterizează în computer. Dar – sînt nevoit să recunosc (de fapt, chiar îmi face plăcere) – vremurile cînd alergam după casete video, zgomotul aparatului, mirosul de bandă încinsă, într-un fel, îmi lipsesc.

Mda, românul s-a născut nostalgic.

Andrei Creţulescu este critic de film şi director artistic al Festivalurilor Bucureşti şi Lună Plină.

Foto: L. Muntean

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

INSTANT PSD CONGRES 57 INQUAM Photos Octav Ganea jpg
Culisele Congresului PSD. Sorin Grindeanu a reunit foștii lideri. Cum va arăta partidul sub noua conducere
Congresul extraordinar al PSD l-a adus oficial pe Sorin Grindeanu la conducerea partidului, în prezența a peste 3.000 de membri delegați, dar și foști lideri social-democrați care au afirmat că așteptau de 10 ani să fie invitați.
Valentin Lazea - FOTO Eduard Enea
Economistul șef al BNR: „Trebuie să ne asigurăm autosuficiența în energie și alimente”. De ce pensiile nu trebuie să crească mai rapid decât salariile
Pentru ca România să atingă criteriile de convergență cu Uniunea Europeană, salariile și pensiile trebuie să fie corelate cu productivitatea, economia trebuie integrată în lanțurile de producție europene, a afirmat Valentin Lazea, economist șef la Banca Națională a României.
accident in burgas foto x @infomigrants png
MAE, precizări despre accidentul provocat de un șofer român în Bulgaria, soldat cu moartea a șase migranți
Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a venit cu precizări în cazul accidentului produs joi seara, 6 noiembrie, în apropierea oraşului Burgas, Bulgaria.
andreea berecleanu colaj facebook jpg
Andreea Berecleanu, îndrăgostită ca-n prima zi. Ce mesaj emoționant i-a transmis soțului ei, Constantin Stan, de ziua lui
Andreea Berecleanu trăiește o frumoasă poveste de dragoste alături de soțul ei, medicul estetician Constantin Stan. De ziua lui, prezentatoarea TV i-a făcut o declarație emoționantă în mediul online, la doar câteva zile după ce au sărbătorit nouă ani de căsnicie. Discretă de obicei în ceea ce priveș
Securitatea
Securistul român, călăul propriului popor. Un bătăuș fără școală, violent și dresat să lovească, nu să gândească
Securitatea, temutul aparat de represiune al regimului comunist, a fost construită pe loialitate oarbă, violență și lipsă de scrupule. În anii ’50, când teroarea atinsese apogeul, regimul își recruta oamenii nu dintre cei educați sau capabili, ci dintre cei fără școală, proveniți din medii sărace, d
primar psd in ciocate albe cu toc congres psd foto Antena3 jpg
Primarul din Pleșoi, apariție extravagantă la Congresul PSD: costum bleu electric, ciocate albe și pălărie de cowboy
Un primar social-democrat din Dolj a furat, vineri, toate privirile la Congresul PSD desfășurat la București, printr-o ținută spectaculoasă inspirată din vestul american, devenind vedeta neoficială a evenimentului politic.
banner basescu Geambasu jpg
Traian Băsescu a împlinit 74 de ani. Călin Geambașu dezvăluie picanterii din culisele nunții Elenei Băsescu, din 2012. De ce l-a contrazis pe fostul președinte: „Zâmbetul lui m-a tăiat pe șira spinării”. Reacția socrului mic
Traian Băsescu a împlinit 74 de ani. Călin Geambașu dezvăluie picanterii din culisele nunții Elenei Băsescu, din 2012: „L-am contrazis pe Domnul Președinte”. Reacția neașteptată a socrului mic
tocana tocanita istock jpg
Rețeta delicioasă perfectă pentru zilele de toamnă. Cum prepari o tocăniță cu carne de porc, ca pe vremea străbunicilor
Tocana poate fi pregătită în nenumărate feluri, însă fiecare variantă a rețetei este delicioasă și ușor de făcut. Iar această tocană de porc nu numai că va fi gata într-un timp destul de scurt, dar are și un gust de-a dreptul divin.
centrul national anticoruptie cna
Autoritățile din Republica Moldova investighează cazul pretinselor diplome false ajunse la medici români
Centrul Național Anticorupție (CNA) a inițiat o investigație privind cazul diplomelor false ajunse la medici români, în urma unei plângeri depuse de Emil Ceban, noul ministru al Sănătății din Republica Moldova, care până de curând a condus universitatea ce ar fi emis diplomele false.