Social media și tribalizarea valorică

Publicat în Dilema Veche nr. 962 din 15 septembrie – 21 septembrie 2022
image

Cunoscut publicului românesc grație a două traduceri relativ recente publicate la editura Humanitas, Jonathan Haidt este, fără doar și poate, una dintre „vedetele” psihologiei ultimelor decenii. Cu contribuții notabile în zona psihologiei sociale și morale, Haidt a devenit preocupat în ultimii ani de impactul pe care social media îl are atît la nivel individual, cît și la adresa întregii societăți. Sîntem mai fericiți de cînd ne trăim viețile ca parte a unor varii ecosisteme digitale precum cele pe care ni le pun la dispoziție platforme precum Facebook, Instagram, TikTok ori YouTube? În ce fel s-au modificat valorile pe care le împărtășim ori principiile și normele care stau la baza comportamentului nostru de cînd likeshare și subscribe” au devenit parte a vocabularului nostru recurent? 

Pentru Haidt, răspunsul la aceste întrebări nu este deloc echivoc: mediile de socializare virtuale – sau, mai degrabă, modul în care acestea sînt administrate – au un impact eminamente nociv. La nivel individual, psihologul american atrage atenția asupra corelației problematice pe care a identificat-o între utilizarea pe scară largă a rețelelor de socializare și creșterea nivelurilor de anxietate și depresie (corelate la rîndul lor cu creșterea ratei suicidului) în rîndul tinerilor (cu precădere în cazul adolescentelor). În ceea ce privește nivelul macro, în două articole publicate anul acesta în revista americană The Atlantic, Haidt vede în social media vinovatul principal pentru transformările socio-politice din ultimul deceniu. În primul rînd, algoritmizarea interacțiunilor sociale a condus la șubrezirea întregului eșafodaj valoric care a făcut posibilă existența unei societăți democratice, deschise. O societate hiperpolarizată este o societate în care costurile cooperării politice, sociale și economice cresc simțitor. Cînd adversarul tău politic sau moral devine un dușman cît se poate real, aproape ca în scenariul hobbesian al stării naturale, acțiunea colectivă în vederea atingerii unor scopuri dezirabile social devine din ce în ce mai implauzibilă. În acest fel societatea se transformă, subliniază Haidt, într-o colecție de triburi – fie progresiste, liberale, conservatoare ori socialiste – ai căror membri nu se mai înțeleg între ei, într-un veritabil turn Babel postmodern. Iar puține semne ale acestei incapacități de a-i înțelege pe ceilalți sînt mai grăitoare decît fragmentarea și tribalizarea valorică. Valorile, definite în mod obișnuit drept niște idei generale despre bine și rău, drept sau nedrept, devin niște obiecte metafizice sacre ale tribului nostru, mai degrabă decît o condiție de posibilitate a încercării noastre colective de a coexista pașnic. 

O analiză critică in extenso atît a tezei lui Haidt, cît și a argumentelor sale (mai degrabă schițate anterior), ar depăși cu mult granițele acestui articol. Pentru moment, aș nota însă că unele dintre observațiile acestuia sînt cît se poate de concludente. Cercetări din zona științelor politice indică o creștere simțitoare a polarizării în ultimul deceniu. Apoi, dacă evoluția (biologică și socială deopotrivă) ne-a șlefuit în ființe tribale, digitalizarea și algoritmizarea vieții noastre sociale au adîncit această predispoziție adîncă a speciei noastre. Operînd într-o economie a atenției, companii precum Meta, Twitter, TikTok sau Google ne-au pus la dispoziție uneltele algoritmice necesare pentru a ne fragmenta viețile sociale. Întreaga arhitectură digitală a vieții noastre sociale pare a fi construită pentru a ne capta această atenție, de la frica de a rata ceva ce se întîmplă în jurul nostru la stimulentele pe care le avem de a reacționa la informații noi aproape instantaneu, fără o perioadă (de cele mai multe ori necesară) de cîntărire a temeiurilor pe care le avem și cu o gratificare imediată sub forma aprecierilor virtuale. 

Într-un asemenea context, predispoziția noastră de a ne ultragia moral în mediul online este cît se poate de explicabilă: a devenit un veritabil reflex al navigării pe social media care comunică ceva valoros membrilor tribului nostru – gîndim și simțim moral la fel. În felul acesta dobîndim sau ne menținem prietenii ori status-ul social și putem aproxima cu o precizie mai mare cine ne sînt aliații. În vreme ce cooperarea la nivelul întregii societăți devine mai dificilă, costurile celei din interiorul grupului scad simțitor pe măsură ce oamenii au la dispoziție mecanisme mai eficiente pentru a semnaliza celorlalți valorile pe care le împărtășesc. 

Perspectiva pe care ne-o propune Haidt privitoare la impactul pe care social media l-a avut în ultimul deceniu este extrem de utilă, însă în același timp acesta dă dovadă de o abordare surprinzător de reducționistă cu privire la comportamentul uman. Psihologul american creionează un portret al indivizilor ca și cum aceștia ar fi lipsiți, într-o proporție covîrșitoare, de una dintre principalele valori morale „descoperite” de iluminismul liberal: autonomia. 

Nu la fel de spectaculoasă precum teza lui Haidt, poate că o perspectivă intermediară ar fi dezirabilă. Dacă ne uităm la impactul pe care îl au la adresa valorilor pe care le împărtășim, am fi mai îndreptățiți să privim aceste unelte digitale ca pe niște săbii cu două tăișuri: uneori nocive, polarizante, alteori acestea facilitează o explozie a unei alte valori-cheie, solidaritatea. Spre exemplu, criza refugiaților de război ucraineni, soluționată într-o proporție covîrșitoare prin unelte private sau comunitare, ar fi arătat diferit în România fără posibilitățile oferite de social media. Nu în ultimul rînd, viața noastră socială nu arată întotdeauna precum fluxul nostru de pe rețelele sociale. Realitatea nu este întotdeauna pe Facebook, iar acesta este, de cele mai multe ori, un fapt cît se poate de liniștitor.

Radu Uszkai este asistent universitar în cadrul Departamentului de Filosofie și Științe Socioumane de la ASE București și membru al Centrului de Cercetare în Etică Aplicată de la Universitatea din București.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Jobul plătit cu peste 2.000 de euro în România, dar nepopular printre tineri. „Ai și pauze de țigară și cafea, dar nu abuza”
Românii sunt cei mai săraci europeni, conform Eurostat, iar la salarii suntem penultimii. Există totuși și locuri de muncă bine remunerate, dar uneori oamenii nu se prea înghesuie din cauză că nu vor să facă munci grele.
image
Este considerată o delicatesă, însă te poate ucide. Cea mai periculoasă brânză din lume se fabrică în Europa
Sezonul vacanţelor se apropie şi, odată cu el, şi şansele de a călători şi de a experimenta cultura şi produsele culinare ale altor ţări în toată splendoarea lor.
image
Un medic, triatlonist la 83 de ani, împărtășește reţeta sănătăţii sale: patru principii-cheie ale dietei
Un medic și triatlonist în vârstă de 83 de ani, care la 40 de ani a luat decizia să-şi schimbe regimul de viaţă, a împărtășit principiile unei diete despre care crede că l-au ajutat să trăiască o viață lungă și sănătoasă.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.