Second Life - Remix sau remake?

Publicat ├«n Dilema Veche nr. 922 din 9 ÔÇô 15 decembrie 2021
Second Life   Remix sau remake? jpeg

Prin 2005, la pu╚Ťini ani dup─â ce a fost lansat─â pe pia╚Ťa internautic─â, am descoperit cu frenezie platforma Second Life ╚Öi mi-am f─âcut (cu ajutorul prietenilor abili computeristic) un avatar pe nume Mesmeea Cuttita. Numele de familie mi-l arondase chiar platforma Second Life, ├«n schimb Mesmeea era un mai vechi avatar (magic) al meu pe care ├«l utilizasem ├«n prozele autofic╚Ťionale (din c─âr╚Ťile Nebulon ╚Öi Angelus), iar recent ├«n cartea de balade postumane Sophia Rom├ónia. Ce f─âceam ├«n Second Life era, poate, relativ banal: zburam cu delicii, nu interferam cu lumea din Second Life, nu intram ├«n dialog, zburam ╚Öi at├«ta tot. Pentru mine, ├«ns─â, zborul acesta fictiv era o real─â bucurie ╚Öi chiar o form─â de terapie contra cotidianului epuizant. Am renun╚Ťat s─â mai zbor ├«n Second Life atunci c├«nd platforma a devenit ╚Öi un fel de mall de unde puteai achizi╚Ťiona (├«n mod real) produse. Lucrul acesta m-ar fi cobor├«t non-compensatoriu ├«n lumea m─ârfurilor concrete ╚Öi a negu╚Ť─âtorilor, adic─â ├«n exact lumea din care voiam s─â evadez.

Recenta inten╚Ťie a lui Mark Zuckerberg de a preschimba Facebook ├«ntr-un fel de Second Life revigorat, renegociat ╚Öi energizat tehnologic m-a pus, ca pe destui al╚Ťii, pe g├«nduri. Facebook, o platform─â eminamente a cotidianului ╚Öi a comunic─ârii de tip fast-food, dar ╚Öi cel mai mare cimitir din lume, cum a fost el denumit din unghiul utilizatorilor pieri╚Ťi (de facto ├«n lumea real─â) care continu─â s─â vie╚Ťuiasc─â, simbolic, prin paginile lor de Facebook (paralizate sau ├«ntre╚Ťinute de rudele, prietenii ori fanii lor).

Lumea noastr─â redefinit─â de pandemie ╚Öi sub auspiciile ei a cunoscut, datorit─â online-iz─ârii silite de molim─â ╚Öi avansului tehnologic impus, nuan╚Ťe ╚Öi ramifica╚Ťii care au fost profe╚Ťite p├«n─â acum doar ├«n utopii (sau ├«n anti-utopii ╚Öi distopii). Cum este s─â tr─âim printre instala╚Ťii care ne vorbesc de parc─â am fi alte instala╚Ťii? ╚śi cum este s─â tr─âim printre f─âpturi umane care a╚Öteapt─â de la instala╚Ťii un soi de simili-m├«ntuire? ├Än vremurile complicate de acum (cu nevroze, fantasme, frustr─âri, reverii etc.). Mi-am pus ├«ntreb─ârile acestea de xyz ori, ├«n ultimul an. De la interviurile acordate acum c├«╚Ťiva ani de robotul Sophia la instala╚Ťiile care ne populeaz─â casele (boxe vorbitoare ╚Öi alte device-uri), de la ochelarii 3D (cu care vizion─âm inclusiv acas─â filme spectaculoase imagistic) la voci digitalizate c─ârora li se confec╚Ťioneaz─â o aparen╚Ť─â uman─â ╚Öi care pot oferi inclusiv concerte (c├«nt─ârea╚Ťa nipon─â Hatsune Miku, de pild─â). De cur├«nd am citit o problematizare lansat─â de jurnali╚Ötii de la BBC care se ├«ntrebau dac─â amploarea pe care a luat-o ├«n ultimii ani (datorit─â pandemiei sau dincolo de ea) Inteligen╚Ťa Artificial─â ar putea declan╚Öa na╚Öterea unei noi religii!

R─âspunsul teologilor a fost acela c─â robo╚Ťii ╚Öi alte instala╚Ťii nu pot fi substitu╚Ťi ai preo╚Ťilor, fiindc─â nu au suflet. Pe de alt─â parte, ├«ns─â, exist─â exemple (chiar dac─â s├«nt excep╚Ťii, deocamdat─â) care contrazic incapacitatea robo╚Ťilor ├«n sens predicativ teologal: ├«ntr-un vechi templu budist este utilizat un robot numit Mindar, proiectat ca o zeitate a ├«ndur─ârii, iar ├«n spa╚Ťiul romano-catolic, de asemenea, a fost creat un robot numit SanTo (deocamdat─â doar testat experimental). M-am chestionat, cu nelini╚Öte, dup─â ce am aflat despre ace╚Öti doi robo╚Ťi, cum ar putea ar─âta o spovedanie a unui hominid ├«n fa╚Ťa unui preot-robot. Sau, poate, cine ╚Ötie, ├«n viitor spovedania poate fi ├«nregistrat─â pe un stick care, conectat la robotul-duhovnic, va primi un r─âspunsÔÇŽ pe m─âsur─â! Fantasmagorii, sper, deocamdat─â.

Apoi am citit poemul scris de generatorul de text GPT-3, An Uber-poem (textul nu e tocmai nou, dar eu l-am receptat doar acum).  Iat─â ├«nceputul: ÔÇ×Poet, Uber Poet, they whisper / Quietly, softly, eerily / Sometimes, sometimes not? / Someday, someday perhaps / If you come, if you work, if you try, you too could write like themÔÇŁ.

Poemul mi s-a p─ârut a fi mecanic, repetitiv, cel pu╚Ťin ├«n prima jum─âtate ├«n care se percepe c─â este scris de o instala╚Ťie, c─âci e rigid, iar repetitivitatea nu are nimic incantatoriu (a╚Öa cum ar scrie o f─âptur─â uman─â un poem care mizeaz─â pe repetitivitate), ci este ├«n╚Ťepenit, paralizat, formal. Partea a doua a textului este mai interesant─â, dar e moralist─â, construit─â ca un poem didactic, pedagogic. Poate de aici percep╚Ťia mea c─â textul este scris de un robot. Ulterior mi-am dat seama c─â opinia mea era deja formatat─â c├«nd citisem textul, ╚Ötiind de la ├«nceput c─â este scris de un computer; interesant (ca reac╚Ťie) ar fi fost, de fapt, s─â citesc textul f─âr─â s─â ╚Ötiu c─â este scris de un computer (ar fi putut fi chiar inventat un nume de autor, la o adic─â) ÔÇô poate nu mi-a╚Ö fi dat seama c─â nu este un text scris de o f─âptur─â uman─â ╚Öi a╚Ö fi reac╚Ťionat ca la un text obi╚Önuit, adic─âÔÇŽ omenesc.

Avatar & virtual

Nu s├«nt singura preocupat─â de aceste teme ╚Öi subteme, ci am c├«╚Ťiva oameni ├«n apropiere care scriu despre ori dezbat aceste chestiuni. Unul din ei este eseistul ╚Öi filosoful clujean Aurel Codoban, prins ├«n aceea╚Öi capcan─â teoretic─â ╚Öi teoretizant─â (fantasmatic─â, poate) ca mine (de altfel, lucreaz─â la un amplu eseu ├«n acest sens care, probabil, va deveni o carte). O serie de articole actuale problematizeaz─â ╚Öi ele ceea ce nu e clar cum poate fi problematizat, c─âci exactitatea nu poate fi prins─â ├«n insectar ├«n aceste zile, ci doar tatonat─â cu pruden╚Ť─â.

Yuval Noah Harari, de pild─â (istoric care pred─â cursuri de etic─â ╚Öi filosofie ├«n Israel ╚Öi care a publicat c─âr╚Ťile Sapiens, Scurt─â istorie a omenirii, Homo deus. Scurt─â istorie a viitorului ╚Öi 21 de lec╚Ťii pentru secolul XXI, traduse la Editura Polirom), avanseaz─â ideea modific─ârii speciei umane mediat─â de ingineria genetic─â ╚Öi de entit─â╚Ťi non-organice (├«ntr-un interviu pe care i-l ia jurnalistul Anderson Cooper, de la CNN). Harari nu ezit─â s─â crediteze ideea construc╚Ťiei de creiere pentru o nou─â specie uman─â, consider├«nd c─â acest lucru va fi fezabil ├«n cur├«nd. Angoasa lui nu este legat─â, ├«ns─â, de viitoarea specie uman─â re-cerebrat─â artificial, ci de utilizarea abuziv─â a datelor personale de c─âtre diverse sisteme, structuri ╚Öi re╚Ťele oficiale ÔÇô o chestiune obsedant─â ├«n ultimii ani ├«n discu╚Ťia inclusiv etic─â despre libertate ╚Öi dreptul omului la confiden╚Ťialitate ╚Öi privat.

Pe fondul acestor dezbateri acute despre uman ╚Öi postuman, anun╚Ťul lui Mark Zuckerberg de a crea Metaverse a suscitat o puzderie de comentarii. Joe Tidy (reporter cyber) la BBC News (ÔÇ×ZuckerbergÔÇÖs metaverse: Lessons from Second LifeÔÇŁ) afirm─â c─â noul Second Life pe care Zuckerberg vrea s─â ├«l asume nu va fi defel un JOC ╚Öi c─â ├«n mod evident presupune ambi╚Ťii uria╚Öe de control psihic global (imperiul Facebook nu este, de altfel, str─âin de asemenea ambi╚Ťii deja interogate public). Abram Brown (redactor specializat pe re╚Ťele sociale, la Forbes), ├«n textul s─âu intitulat ÔÇ×What Is The Metaverse ÔÇô And Why Does Mark Zuckerberg Care So Much About It?ÔÇŁ, face o sintez─â a ceea ce a fost ╚Öi este Second Life (cu plusuri ╚Öi minusuri).

M-a cuprins o angoas─â spontan─â c├«nd am citit c─â unul din ├«ntemeietorii jocului Second Life, Philip Rosedale, ╚Öi-a imaginat (la ├«nceputuri) c─â ├«╚Öi va petrece jum─âtate din via╚Ť─â prin intermediul avatarului s─âu din joc. Abram Brown emite o observa╚Ťie captivant─â pentru vremurile de acum: aceea c─â ne va fi mult mai u╚Öor s─â ingurgit─âm orice form─â (insidioas─â sau nu) de Internet (╚Öi oric├«t de acaparant─â), pe fondul pandemiei care ne-a creat cutuma de a ne consuma majoritar timpul de via╚Ť─â la computer. Prin urmare, orice fel de nou imperiu tehnologic (cu p├«rghiile sale de ghidaj ╚Öi leadership) se grefeaz─â, vr├«nd-nevr├«nd, pe ni╚Öte obi╚Önuin╚Ťe ╚Öi pe un antrenament tehnologic pe care ├«l avem deja ├«n s├«nge. Reac╚Ťia noastr─â nu va fi una de respingere ori de protejare, ci un accept cel pu╚Ťin tacit, dac─â nu f─â╚Ťi╚Ö ori chiar entuziast. Este vorba de o adaptare (spectaculoas─â sau, dimpotriv─â, fireasc─â) a speciei umane la viteza cu care tehnologia se dezvolt─â? Sau despre o modificare de paradigm─â a cunoa╚Öterii care ne va ├«mpu╚Ťina umanitatea ╚Öi care gnoseologic ne ispite╚Öte cu tendin╚Ť─â? Balan╚Ťa ├«ntre avantajele tehnologiei perfec╚Ťionate ori progresiste ╚Öi cusururile (alienante) produse de aceasta e dificil de p─âstrat ├«ntr-un echilibru de facto (poate doar ├«ntr-unul virtual, sic!). Noul teatru de marionete este, ├«ns─â, trendy, la fel ca Silicon Valley ╚Öi realitatea virtual─â. Futurologul, filosoful computeristic, omul de ╚Ötiin╚Ť─â Jaron Lanier, citat de Abram Brown, consider─â c─â preschimbarea Facebook ├«n Metaverse (cu efectul scontat de Second Life) va fi o afacere care va destr─âma umanitatea.

Mai adaug c─â ochelarii de realitate virtual─â pe care i-am putea avea acas─â ca dotare pentru a petrece timp (├«ntre o or─â ╚Öi trei ore ├«n noul Second Life sau ├«ntr-un alt fel de VR ÔÇô c─âci acesta este timpul calculat de cercet─âtori ╚Öi estimat ca fiind specific celor care se s─âl─â╚Öluiesc virtual, zilnic, ├«n lumea noastr─â de acum) vor declan╚Öa, medical, tulbur─âri craniene ╚Öi psihice concrete (iar de la individ s-ar putea ajunge la o ├«ntreag─â, ├«n mod previzibil, maladie a colectivit─â╚Ťii). Poate se cuvine s─â redefinim o etic─â avansat─â pe m─âsura tehnologiei avansate? Ori se va ajunge la o etic─â medical-tehnologic─â necesar─â ├«n deceniul urm─âtorÔÇŽ Pun mai multe ├«ntreb─âri dec├«t r─âspund, dar lucrul acesta cred c─â este specific pentru atmosfera actual─â a dezbaterilor la ╚Öi pe tem─â.

Pe de alt─â parte, apocalipsa futurologic─â ╚Öi imperiul computerelor s├«nt privite ╚Öi cu ochi sceptic, de relativizare a for╚Ťei de impunere ╚Öi impact a acestora. De cur├«nd, omul de afaceri, investitorul ╚Öi miliardarul Peter Thiel (considerat, de altfel, inclusiv un profet al vremurilor noastre) a afirmat c─â nelini╚Ötea uman─â contemporan─â (╚Öi implicit luciditatea noastr─â) ar trebui s─â se concentreze pe furtul de identitate care este posibil ╚Öi real acum (prin varii sisteme de sintetizare ╚Öi prelucrare a datelor personale) ╚Öi nu pe ceea ce va fi peste un deceniu ├«n chestiunea inteligen╚Ťei artificiale.

ÔÇ×Cine n-ar dori s─â moar─â, vis├«nd c─â moare?ÔÇŁ, scria c├«ndva avangardistul Sa╚Öa Pan─â, ├«ntr-un poem, la ├«nceputul secolului trecut. ├Äntr-adev─âr, exist─â o miz─â nu doar epistemologic─â a ceea ce ar putea fi Second Life sub bagheta (evident manipulatoare, dar totu╚Öi ├«nc─â vizionar─â, poate, a) lui Mark Zuckerberg, ci ╚Öi o miz─â amplificat terapeutic─â (manifestat─â prin tehnologie avansat─â). Zuckerberg aspir─â s─â fie un fel de vraci la scar─â mare, un vraci-mogul global, dar nu ╚Ötiu dac─â ├«i va ie╚Öi jocul ori pariul cu lumea ╚Öi hominizii (y compris computerele, Internetul and Co). Dac─â Second Life va deveni un spital digital sau, dimpotriv─â, un ospiciu ori un pre-cimitir virtual, o lume de apoi de dinaintea lumii de apoi, vom vedea. Depinde de context, de receptare, de evolu╚Ťia (sau involu╚Ťia) noastr─â ca f─âpturi ├«nc─â umane.

Ruxandra Cesereanu este scriitoare. Cea mai recentă carte publicată: Sophia România, Casa de editură Max Blecher, 2021.

Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Nu mai citi╚Ťi nimic!
Noua lege a Educa╚Ťiei face cititul op╚Ťional, un prim pas ├«nainte de a scoate cu totul educa╚Ťia din ╚Öcoal─â. ├Än locul reformei, s-a ales abandonul.
3251104421 3a5f60ad8c k jpg
ÔÇ×Por╚Ťii mici ╚Öi gustoaseÔÇŁ
Oamenii vor continua s─â citeasc─â, dar acea lume veche a disp─ârut. H├«rtia ÔÇô dispare. ╚śtirile ÔÇô dispar.
CeMaFac ro, #TuCeFaciAcum?, taxiuri gratuite jpeg
Ce citesc tinerii adul╚Ťi ├«ntre BookTok ╚Öi wattpad
╚śtim ce se cite╚Öte, ce se caut─â, ce a╚Ötept─âri au ╚Öi ne-am ├«nsu╚Öit ╚Öi un limbaj specific.
p 1 jpg
Liste alternative
Mul╚Ťi citesc literatura str─âin─â ├«n original, ├«n special ├«n limba englez─â, chiar ╚Öi atunci c├«nd au la dispozi╚Ťie traducerile rom├óne╚Öti.
p 12 jpg
Alfabetul imaginilor pentru cultura din spatele blocului
Sînt picături într-un ocean, sticle cu răvașe aruncate-n mare.
p 13 jpg
Gîndirea critică morală și alte fantezii de deșteptat copiii
Cum educ─âm, cum ne autoeduc─âm ╚Öi cum ne l─âs─âm ast─âzi educa╚Ťi pentru a ne forma abilit─â╚Ťile morale de m├«ine?
p 14 jpg
Lecturi alternative din romanul românesc modern
Care ar trebui s─â fie scopul acestor lecturi formatoare? S─â creeze oameni care s─â func╚Ťioneze moral?
Mîntuirea biogeografică jpeg
În capul mesei și în băncile dintîi
Ambi╚Ťia pare s─â fie una dintre cele mai dilematice ╚Öi contrariante tr─âs─âturi de caracter.
p 10 sus jpg
Jocuri ┼či poturi ale ambi┼úiei
Ambi┼úia devine o poft─â de m─ârire ┼či faim─â pe care nimic nu ar putea-o vreodat─â ostoi.
Silk route jpg
Amb├«╚Ť strategic Made in China
Suprema╚Ťia Chinei este pe c├«t de ÔÇ×inevitabil─âÔÇť, pe at├«t de ÔÇ×natural─âÔÇť.
p 12 jpg
De-a dreapta ╚Öi de-a st├«nga ambi╚Ťiei: a pl─âcea oamenilor sau lui Dumnezeu?
Adev─âratul cre╚Ötin este un str─âin pentru aceast─â lume, adev─ârata lui ╚Ťint─â fiind via╚Ťa cereasc─â.
p 10 jos jpg
Scurte considera╚Ťii psihologice despre ambi╚Ťia la rom├óni
Ambi╚Ťia nu este pozitiv─â (bun─â/func╚Ťional─â) sau negativ─â (rea/disfunc╚Ťional─â).
p 1 jpg
Radio Itsy-Ambitsy
ÔÇ×Dac─â eu n-am putut, m─âcar tu s─â po┼úi. R─âzbun─â-m─â, copile, ┼či o s─â fiu fericit. O s─â pot ├«nchide ochii cu inima ├«mp─âcat─â.ÔÇŁ
p 14 WC jpg
Ie╚Öirea din ÔÇ×Machu KitschuÔÇŁ / (Supra-)realism socialist
Replica din Bucure┼čti, realizat─â ├«n 1951, de┼či se aseam─ân─â izbitor ca planimetrie ┼či tipologie a decora┼úiei cu cele de la Moscova, este semnificativ mai joas─â dec├«t acestea.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Profesiunea: ÔÇ×dealerÔÇŁ de idei la m├«na a doua
Idealul intelectualiz─ârii vie╚Ťii politice r─âm├«ne controversat.
p 10 Ion D  Sirbu jpg
Amicul Dexter & amicul Sinister
V─âd ├«n Ion D. S├«rbu un fel de ÔÇ×ambasadorÔÇŁ necesar acelora dintre noi care au obosit s─â tot empatizeze cu colaboratorii Securit─â╚Ťii.
p 11 J  Habermas WC jpg
Între think-tank și Denk-Panzer: intelectualul german
Sincronizarea limbajului educa╚Ťional cu ├«mbog─â╚Ťirea limbajului specializat este imposibil─â.
p 12 sus WC jpg
Turma min╚Ťilor independente
Multe se iartă în America. Mai multe decît în Europa.
p 23 jos jpg
Rusia ╚Öi cultura ei (neo)imperial─â sau despre cum se auto├«ndeplinesc profe╚Ťiile politice
├Än realitate, nimeni nu-i pune la col╚Ť pe clasicii ru╚Öi, fie ei scriitori, compozitori sau poe╚Ťi.
p 22 jos jpg
Ecou (nu prea) îndepărtat. Intelectualii și puterea la 1996
Ar fi util cititorului dilematic de azi s─â vad─â cum g├«ndeau acest subiect, acum aproape 30 de ani, st├«rni╚Ťi de revista noastr─â, trei intelectuali rom├óni majori: ╚śtefan Augustin Doina╚Ö, Livius Cioc├órlie ╚Öi Ion Vianu.
E cool să postești jpeg
Un examen de con╚Ötiin╚Ť─â
MeToo poate ├«nsemna mai mult dec├«t mediatizare, scandal, procese: poate fi un real examen de con╚Ötiin╚Ť─â.
p 10 sus Alyssa Milano WC jpg
MeToo, scurt istoric
Incriminarea h─âr╚Ťuirii sexuale nu a ├«nceput cu mi╚Öcarea MeToo, iar cazul Weinstein nu a fost primul.
p 11 jpg jpg
De ce st├«rne╚Öte abuzul sexual at├«tea reac╚Ťii contradictorii?
Reac╚Ťia la trauma sexual─â este una social─â, cu r─âd─âcini ╚Öi ramifica╚Ťii profunde.
p,12 jpg
#MeToo, din nou. Tot despre putere, recunoaștere, dar și hermeneutică
Încercările de delegitimare a mișcării #MeToo înseamnă și o lipsă de recunoaștere a victimelor abuzurilor sexuale și conferă putere abuzatorilor.

Adevarul.ro

image
Vacan┼úe de co┼čmar pentru zeci de mii de turi┼čti bloca┼úi ├«ntr-o sta┼úiune. O familie sus┼úine c─â trebuie s─â dea 26.000 de dolari pentru o s─âpt─âm├ón─â de cazare
Vacan┼úele ├«n ora┼čul turistic Sanya de pe insula tropical─â Hainan┬ádin China au devenit un co┼čmar ├«n acest weekend pentru zeci de mii de turi┼čti care au r─âmas bloca┼úi acolo brusc, dup─â ce autorit─â┼úile chineze au impus lockdown din cauza a peste 1.200 de cazuri de Covid-19.
image
EXCLUSIV B─ârbatul cu probleme psihice care ┼či-a m─âcel─ârit familia, ├«n Arge┼č, nu mai fusese evaluat de o comisie din 2004
B─ârbatul de 53 de ani din comuna arge┼čean─â Bascov care a masacrat cinci membri ai familiei ┼či avea probleme psihice nu a mai fost evaluat de c─âtre o comisie de specialitate de acum 18 ani, legisla┼úia fiind una extrem de permisiv─â.
image
EXCLUSIV Autorul masacrului din Arge┼č sufer─â de schizofrenie. Psihiatrul s─âu: ÔÇ×Avea rela┼úii strict cu familiaÔÇť
Viorel L., b─ârbatul de 53 de ani din comuna arge┼čean─â Bascov care ┼či-a masacrat familia, suferea de mai mult timp de schizofrenie ┼či urma un tratament medical. B─ârbatul nu avea un loc de munc─â ┼či st─âtea ├«n majoritatea timpului ├«n curtea casei, fiind o persoan─â izolat─â.

HIstoria.ro

image
Pacea de la Bucure╚Öti (10 august 1913): ÔÇ×Ne-am jucat de-a Congresul de la VienaÔÇŁ
O surs─â interesant─â despre evenimentele anilor 1912-1913 o reprezint─â ├«nsemn─ârile celor dou─â personalit─â╚Ťi ale Partidului Conservator ÔÇô Titu Maiorescu ╚Öi Alexandru Marghiloman. Jurnalele celor doi sunt caracterizate de un veritabil sincron.
image
Armele dacilor: formidabile și letale
Dacii erau me╚Öte╚Öugari des─âv├ór╚Öi╚Ťi ├«n prelucrarea metalelor, armele f─âurite de fierarii daci fiind formidabile ╚Öi letale. Ateliere de fier─ârie erau ├«n toate a╚Öez─ârile, multe f─âc├ónd unelte agricole sau obiecte de uz casnic, dar un me╚Öter priceput putea foarte u╚Öor s─â fac─â ╚Öi arme.
image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediat─â timp de zece ani ╚Öi apoi cucerit─â de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii R─âzboiului Troiei ar fi fost, conform ÔÇ×IliadeiÔÇŁ, r─âpirea Elenei, cunoscut─â drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus ╚Öi a Ledei.