Scurt ghid de orientare turistică prin poezia ultimilor ani

Publicat în Dilema Veche nr. 424 din 29 martie - 4 aprilie 2012
Scurt ghid de orientare turistică prin poezia ultimilor ani jpeg

Am întrebat trei critici din trei generaţii diferite care sînt, în opinia lor, cele mai bune volume de poezie apărute la noi în ultimii doi-trei ani. Răspunsurile lor pot funcţiona drept recomandări pentru cineva care-ar vrea să citească nişte poezie bună şi nouă, dar nu ştie de unde să înceapă. (L. V.)

Alex GOLDIŞ

Probabil că cea mai bună veste despre poezia recentă e că ea a obligat observatorul vieţii literare să renunţe la catalogările pe generaţii şi pe vîrste creatoare. Dacă acum zece ani fenomenul părea să fie acaparat în totalitate de douămiişti, în calitate de newcomeri, azi nu se mai poate vorbi de un grup monolitic în curs de afirmare. Asta, pe de o parte, pentru că poeţii douămiişti încep să-şi descopere vocea proprie şi nu se mai simt ameninţaţi nici de scriitorii anteriori, nici de cei care vin după. Prin activitatea din cenacluri, cluburi de lectură sau bloguri, Claudiu Komartin, Radu Vancu, Răzvan Ţupa sau Ştefan Manasia încurajează un spirit ecumenic, menit să pună în dialog poetici dintre cele mai diferite. E loc acum, mai mult decît niciodată, şi pentru Nora Iuga, Angela Marinescu sau Ion Mureşan, dar şi pentru val chimic, Stoian G. Bogdan sau M. Niţescu. Pe de altă parte, tinerii nu mai sînt interesaţi să debuteze în grup, de vreme ce există acum mijloace de promovare mult mai eficiente. Oricît ar suna de ciudat, blogurile sau reţelele de socializare contribuie, mai mult decît credem, la afirmarea individuală în poezie. Aşa că n-are rost, revenind la întrebarea dvs., să-mi organizez nici eu topul în funcţie de generaţii şi reputaţii. Voi transcrie pur şi simplu cîteva must-have-uri din ultimii ani: Ştefan Manasia (Cartea micilor invazii şi Motocicleta de lemn), Andrei Dósa (Cînd va veni ceea ce este desăvîrşit), Ion Mureşan (cartea Alcool), Mircea Cărtărescu (Nimic), Radu Vancu (Sebastian în vis), Vlad Moldovan (Blank). 


Paul CERNAT

O listă personală cu zece volume de versuri originale, dispuse într-o ordine oarecum aleatorie, ar începe obligatoriu cu cartea Alcool de Ion Mureşan. Celelalte titluri – repet, într-o ordine mai mult sau mai puţin aleatorie – ar fi Motocicleta de lemn de Ştefan Manasia, Regele dimineţii de Alexandru Muşina, Orice. uverturi & reziduuri de Sorin Gherguţ, Cînd va veni ceea ce este desăvîrşit de Andrei Dósa, Nimic de Mircea Cărtărescu, Unelte de dormit de Ioan Es. Pop, Ţinutul Celălalt de Ruxandra Cesereanu şi Marius Conkan, umilirea animalelor de val chimic, Instituţia moartă a poştei de Ionuţ Chiva. Rămîn prin apropiere, nu neapărat în această ordine, Sebastian în vis de Radu Vancu, Marfă reîncărcată de Dan Mircea Cipariu, Florin Dumitrescu, Sorin Gherguţ, Dan Pleşa şi Bogdan O. Popescu, Ritmuri de îmblînzit aricioaica de Doina Ioanid, Pavor nocturn de Dan Sociu şi Refuz fularul alb! de Marius Ianuş. Aruncînd o privire pe „ce-a ieşit“, constat o tendinţă de, scuzaţi preţiozitatea, reliricizare post-minimalistă de o diversitate frapantă. Din punctul meu de vedere, cel mai bun volum de poezie al ultimilor doi-trei ani aparţine unui „optzecist“, iar emulaţia o dau, cum e şi firesc, „douămiiştii“…


Ion POP

În stil telegrafic, dat fiind spaţiul minim de care dispunem, e de spus că în ultimii trei ani starea poeziei româneşti n-a fost deloc rea, în ciuda vremilor nevoiaşe în mai toate privinţele. Dintre „seniorii“ liricii noastre, scriu în continuare foarte bine Ana Blandiana, Angela Marinescu, Constantin Abăluţă, Gheorghe Grigurcu (aceştia doi, încă subevaluaţi de o critică inerţială), Şerban Foarţă rămîne un mare maestru al artelor combinatorii. Pe alte file de calendar, Mircea Cărtărescu a cam stricat socotelile ierarhice ale „douămiiştilor“ cu al său foarte minimalist Nimic, Al. Muşina a dat o excelentă carte în Regele dimineţii, Ion Mureşan a făcut unanimitate de elogii cu cartea Alcool, Ioan Moldovan a revenit frumos cu Mainimicul, Viorel Mureşan ne-a oferit şlefuite Poeme de platină; de peste Prut, Emilian Galaicu-Păun a făcut pod durabil cu optzeciştii de dincoace prin Arme grăitoare, Andrei Zanca e de reţinut cu Zicudul, Matei Vişniec, stînd La masă cu Marx, e tot un poet de excelentă clasă. Nume ce nu pot lipsi din „Catalog“ sînt şi Mircea Petean, Traian T. Coşovei, Nichita Danilov, Liviu Ioan Stoiciu, Ioan Es. Pop, Letiţia Ilea, Paul Aretzu, Mircea Bârsilă, Nicolae Coande. Ultimele, din păcate, două cărţi ale lui Ion Zubaşcu sînt documente poetice şi umane de mare forţă. Dinu Flămând şi-a consolidat poziţia printre poeţii de prim-plan. Încă insuficient preţuit rămîne, îmi pare, Vasile Baghiu. Cei de la ’90-2000 au ieşit în faţă, cred, mai ales cu Ştefan Manasia (vezi şi recenta Motocicletă de lemn), Teodor Dună (De-a viul), Robert Şerban (Moartea parafină), Radu Vancu (Sebastian în vis), Vasile Leac (Toţi sînt îngrijoraţi). Să nu-l uit pe Marin Mălaicu-Hondrari. Printre debutanţii de ultimă oră, numele cel mai remarcabil este, cred, al Medeei Iancu cu a sa Divină tragedie. Dar ar mai fi atîtea de adăugat... Mai retrasă în „nişe“, ca sfinţii, sau chiar în catacombe, citită mai mult prin subteranele publice, cum am putea numi reţelele de Internet, poezia românească e totuşi vie şi nu se va lăsa, cred, descurajată de atîtea rele „condiţii obiective“. 

Foto: Marius Chivu

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.