Scrisoare cu confetti

Ana-Maria GRĂDINARIU
Publicat în Dilema Veche nr. 650 din 4-10 august 2016
Scrisoare cu confetti jpeg

Dragă Sara,

Îți scriu înainte să apari în viața mea și înainte să creștem împreună, eu ca mamă, tu ca fiică și poate și prietenă. Mă tot bîntuie o întrebare, retorică de altfel, dar care m-a făcut să îți scriu. Mă întreb: oare de cînd a devenit vulnerabilitatea un comportament perceput atît de negativ cînd el, de fapt, stă la baza creșterii și bucuriei?

Îți scriu pentru mi-am dat seama că, atunci cînd vei apărea în viața mea, vreau să găsesc modalitatea potrivită ție încît să îți păstrezi inocența cu care rîde un copil pînă în momentul în care i se spune, la școală sau pe stradă, că rîde prea tare și „deranjează“, modalitatea să continui să desenezi în afara șablonului din cartea de colorat dacă asta te face fericită, să plîngi dacă ceva te doare sau dacă asta simți, modalitatea prin care să îți insuflu valori și învățăminte natural, și nu cu forța. Ține minte, plînsul nu e o dovadă de slăbiciune, ci o dovadă de putere. Putere să nu lași lucrurile să te macine pe dinăuntru, ci să le dai afară și să mergi mai departe. Nu mă vei face niciodată de rușine dacă rîzi sau plîngi prea tare în parc sau în supermarket și nu, nu o să te părăsesc în mijlocul drumului dacă o să faci asta. 

Fii puternică și lasă-te să îți fie frică, să renunți, să pleci. Pare un nonsens, știu, dar nu este. Am aflat că nu este atunci cînd am înțeles că dovada de putere mai mare este să nu rămîn la un loc de muncă pentru care diminețile cu gîndul unei noi zile erau o corvoadă sau cînd am încheiat relații și prietenii care îmi făceau rău. 

Fii prezentă, uită-te în jur și uită-te la tine. Nu trebuie să știi exact prin ce trece un om apropiat, un coleg sau un copil zgribulit în ploaie pentru a le fi alături așa cum poți tu, fie că e vorba de un sfat, o îmbrățișare, o mînă de ajutor sau doar un “nu știu prin ce treci, dau nici mie nu cred că mi-ar fi ușor, deci sînt aici, alături“. Nu îți neg, perioada adolescenței, de exemplu, va fi probabil una dificilă și cu tot felul de sentimente contradictorii prin care o să te invit să treci. Prin ele. Nu peste ele. O să te îndrăgostești, o să suferi, o să te cerți cu prietenele tale și apoi o să vă împăcați, o să descoperi că lucrurile nu vin pur și simplu, ci că trebuie să lupți pentru ele și o să începi să descoperi modalități prin care să faci asta. Nu spun că știu cum o să fie pentru tine, dar ce pot să îți spun de pe acum este că nici pentru mine adolescența nu a fost roz și voi fi aici să te ascult, să te însoțesc sau să te las să te dai cu capul dacă asta vei vrea. 

Iubește! Oameni, sufletul pereche, locuri, pe tine, experiențe, activitatea de zi cu zi, care îți dă aripi să schimbi lumea, dacă asta vrei. Iubește! Cu inocență, dăruire, sinceritate și deschidere, cu riscul să nu îți fie întors sentimentul ăsta. Iubește pur și simplu, chiar dacă vei întîlni oameni care nu vor ști să reacționeze, se vor depărta sau, din contra, se vor apropia, vor prelua iubirea și o vor da mai departe către alții prin gesturi, priviri, îmbrățișări. Pentru unii, să iubească e greu. Să-ți deschizi sufletul și să îi lași pe alții să vadă în el, cu riscul să nu înțeleagă nimic, să nu te accepte sau să nu creadă că ești „suficient de bun“. Am avut un coleg de clasă în școala generală, haios, curios, bun la matematică și mereu dornic de a experimenta cîte ceva, rezultatul nefiind mereu unul bun. Părinții îi tot spuneau să nu mai facă prostii pentru că nu or să îl mai iubească. Să nu mai plîngă pentru că se face de rîs în fața fetelor. Ce face acum? Are un loc de muncă clasic, de la 9 la 17, o slujbă pentru care face strictul necesar și nimic mai mult, nu experimentează nimic, nu mai e curios și nu plînge niciodată, blamînd chiar persoanele care fac asta. De ce este el acum așa?! Probabil pentru că era „prea“ curios, „prea“ glumeț și rîdea „prea“ mult, dar mai ales pentru că plîngea și „se făcea de rușine“. Acum abia dacă mai zîmbește cînd ne vedem… 

De ce îți spun lucrurile astea? Pentru că vei întîlni oameni care vor încerca să îți spună că emoțiile strică rațiunea, că emoțiile ne fac slabi, că deciziile trebuie să fie raționale și că „trebuie să te maturizezi dacă vrei să faci față lumii în care trăiești“. Te rog să nu îi asculți și să fii tu așa cum simți pentru că doar așa vei putea să dai mai departe către cei din jur, înzecit, inspirîndu-i la empatie, solidaritate și bunătate. E nevoie de oameni care să facă asta, de oameni cu sclipire pe care să o răspîndească precum nişte confetti. Îmi place să cred că sînt și eu un om cu confetti, iar pentru mine drumul spre confetti a avut următoarele stații: Vulnerabilitate, Iubire, Empatie și Solidaritate. Colegul meu din generală nu a parcurs drumul ăsta, dar sper din suflet că va întîlni pe cineva care îl va face să pornească pe el, amintindu-și de curiozitate, glume și experimente. 

Tu, draga mea Sara, știu de pe acum că vei fi o inspirație și o lecție de viață, cel puțin pentru mine, dar cu siguranță nu doar atît. Te aștept cu confetti!

A ta,
Mama 

Ana-Maria Grădinariu este coordonator de programe la Federația Volum.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.