Școala nu e o simplă instituție cu săli înalte

Irina-Roxana GEORGESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 966 din 13 octombrie – 19 octombrie 2022
image

De-a lungul celor aproape 29 de ani de cînd am luat contact cu școala – mai întîi ca elevă, trecînd apoi prin etapele universitare firești, pînă ce am devenit profesoară –, școala s-a îmbogățit cu multe nuanțe, a catalizat idei, a spulberat prejudecăți, a motivat, a frustrat, a devenit un loc al dialogului, al căutării stabilității. A fost sinonimă cu emulația, curiozitatea, efervescența, empatia, seriozitatea, prietenia, a implicat inițiative, profesionalism, demnitate, onestitate, corectitudine, libertate, onoare, dreptate, prudență, atitudine civică și multe altele. 

Din punctul meu de vedere, școala ne pregătește pentru viață. Ne învață să găsim soluții. Ne uniformizează, e adevărat, pînă la un punct, de unde fiecare are puterea/libertatea de a inova, de a trăi cît mai demn, de a schimba ceea ce nu funcționează mai întîi în spațiul său privat, apoi în comunitatea în care trăiește. 

Școala nu e o simplă instituție cu săli înalte, ci o întreagă lume în care se reunesc personalități, se formează caractere, au loc mici drame, se petrec tot soiul de evenimente în devenirea unui tînăr, de aceea este important ca între școală și familie/comunitate să existe un dialog firesc. Munca unui profesor nu se limitează la cele cinci sau șase ore dintr-o zi obișnuită de lucru: fiecare clasă are specificul său, nici o oră nu seamănă cu alta, deși conținuturile pot fi similare. Proiectarea activității, y compris respectarea programei şcolare, a normelor de elaborare a documentelor de proiectare şi adaptarea activităților la particularităţile clasei sînt coroborate cu proiectarea experiențelor de învăţare care presupun utilizarea diverselor resurse tehnice. Școala este, adesea, confundată cu testele și examenele, dar aceasta e o perspectivă reducționistă și găunoasă.

Profesorul diseminează, evaluează și valorizează activitățile realizate la clasă, pentru dezvoltarea unei competențe foarte importante, aceea de „a învăța să înveți”. De asemenea, are datoria de a asigura transparenţa criteriilor de evaluare, promovînd deopotrivă autoevaluarea şi interevaluarea.

Școala încurajează, în mod normal, organizarea şi desfăşurarea activităţilor extracurriculare, de la vizite la muzee la întîlniri cu diverse personalități din domenii conexe. Prin fiecare cadru didactic, școala monitorizează comportamentul elevilor şi gestionarea situaţiilor conflictuale, prin manifestarea atitudinii morale și civice, alături de respectarea și promovarea deontologiei profesionale. Ar fi de spus, în acest sens, că atît aspectele psihologice, cît și provocările tehnice și didactice din pandemie au reconfigurat felul în care ne raportăm la spațiul privat și la sala de clasă. Mi-aș dori să putem vorbi cu lejeritate despre starea de bine a elevului, care este, de altfel, organic legată de starea de bine a profesorului și de relația acestuia cu mediul în care lucrează.

În copilărie, părinții ne spuneau mie și fratelui meu că, așa cum ei merg la serviciu, noi, copiii, mergem la școală – asta era „slujba” noastră. Sigur că aveau dreptate: nu doar pentru că de-a lungul unei zile de școală aveam în orar șase-șapte ore (cît o zi de lucru), mai ales că, odată reveniți acasă, ne și apucam de teme, pentru ca a doua zi să o luăm de la început, ci și pentru că, în definitiv, prin faptul că ne trezeam devreme, că aveam o mulțime de teme, participam la tot soiul de competiții, școala era (este) „un rău necesar”. Profesorii noștri – unii dintre ei, foarte exigenți, dar tocmai prin asta, neverosimil de hipnotici – spuneau despre nota 10 (fără să își ascundă cîtuși de puțin aroganța) că e nota lui Dumnezeu, nota 9 e a profesorului, iar elevii pot aspira cel mult la 8, dar asta nu m-a împiedicat să învăț fizică (și, în mod surprinzător, să-mi amintesc și acum legile termodinamicii, deși am devenit profesoară de limba și literatura română) sau pe frate-meu să lucreze în domeniul satelitar sau să cunoască cele mai performante tehnologii. Ce vreau să spun? Că nota are relevanța ei momentană, că nu este un scop în sine. Nu ne definește o notă, ci felul în care ne construim ca oameni. Prototipul profesorului sever îmi amintește mereu de basmul lui Creangă: „și unii ca aceștia sînt trebuitori pe lume cîteodată, pentru că fac pe oameni să prindă la minte”. Toate contextele de viață sînt, în definitiv, contexte de învățare: nu neapărat într-o sală de clasă, ci și pe stradă, la cinema, în metrou sau în trafic, în general. Cred că ar trebui să învățăm să prețuim munca în toate formele ei, de la felul în care este măturată strada la prima oră a dimineții la felul în care ajunge pîinea feliată în coșul nostru de cumpărături. De la felul în care rostim „mulțumesc” sau „îmi cer iertare” la modalitățile de a-l trata pe celălalt.

Frecvent, elevii întreabă: „La ce-mi folosește să învăț matematică sau să citesc literatură sau să studiez filozofie sau istorie sau geografie?“. Răspunsul este la îndemîna fiecăruia: pentru a deveni oamenii pe care părinții noștri, vecinii noștri, apoi propriii copii să se poate baza. Înțelegînd tabloul, putem conecta elemente particulare și doar cunoscînd în detaliu mecanismele fine ale acestor roți care sînt ideile noastre, personalitățile noastre, istoria recentă, putem lega firesc relații stabile și reale cu alții ca noi. Școala ne învață și că „errare humanum est”, dar și că persistența în eroare este tragică.

A cam trecut epoca în care profesorul era „stăpîn la ora sa”, autarhie prost înțeleasă de cele mai multe ori. Noile tehnologii îl fac pe profesorul de azi un om al timpului său, integrat într-o lume în continuă schimbare. Oricît de seducătoare/vehemente/puternice sînt încă versurile celor de la Pink Floyd – „Teacher, leave those kids alone” –, cred că nici ele nu mai sînt de actualitate. Cred că școala viitorului este cea a colaborării, a firescului, a respectului reciproc și a dorinței de a prețui oamenii și acțiunile lor pline de însemnătate. Oricum, totul e deșertăciune.

Irina-Roxana Georgescu este profesoară de limba şi literatura română la Colegiul Naţional „Sfîntul Sava“ din Bucureşti și scriitoare.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Un mare retailer polonez intră pe piața din România: se vor deschide 200 de magazine peste tot în țară
Un mare retailer din Polonia are de gând să deschidă o rețea de 200 de magazine în România, unde se vor face și angajări masive în mai multe orașe din țară.
image
Cum s-a răzbunat un bărbat pe o mamă care îi bloca accesul în garaj de fiecare dată când își lua copiii de la școală
Un bărbat a relatat o experiență neplăcută în care s-a confruntat cu o mamă care i-a blocat accesul pe aleea de acasă, în timp ce își aștepta copilul să iasă de la școală.
image
O companie românească a ajuns în topul celor mai valoroase firme din Uniunea Europeană
Una dintre cele mai cunoscute companii de pe piața din România a ajuns în topul celor mai valoroase corporații din Uniunea Europeană.

HIstoria.ro

image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.
image
La un pahar de vin cu Dej. Când comuniștii români vorbeau, pe șleau, despre crimele lui Stalin
Congresul Congresul al XXII-lea al PCUS consfinţeşte oficial victoria lui Nichita Hurşciov asupra concurenţilor stalinişti. După reculul provocat de Rebeliunea din Ungaria, destalinizarea din 1956 capătă un nou avînt.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.