Schiță pentru o etică a recunoștinței

Daniel NICA
Publicat în Dilema Veche nr. 1023 din 16 noiembrie – 22 noiembrie 2023
image

Există un reflex comun de a defini recunoștința ca o datorie întemeiată exclusiv pe logica reciprocității. Obligația gratitudinii s-ar baza astfel pe conștientizarea unui beneficiu primit, care trebuie răsplătit printr-o atitudine recunoscătoare. Pe scurt, recunoștința ar fi datoria de a te simți îndatorat. Așadar de a-ți achita creditul moral. Privită în felul acesta, gratitudinea riscă să se confunde cu o simplă tranzacție, transformîndu-se din virtute morală în favorizare mutuală: de o parte, actul generozității; de cealaltă, actul mulțumirii. Adică un schimb obișnuit, cu nimic diferit de o un acord comercial sau de returnarea unui împrumut. 

Dacă esența recunoștinței ar fi reciprocitatea, două lucruri ar decurge de aici. Primul ar fi că există un drept la recunoștință al tuturor binefăcătorilor. Al doilea ar fi că gestul de mulțumire ar închide cercul moral al îndatorării, echilibrînd balanța dintre binefăcător și recunoscător, care ajung astfel pe picior de egalitate. Serviciu contra serviciu; plată și răsplată...

Și totuși lucrurile nu sînt atît de simple. Căci etica nu circumscrie un spațiu al simetriilor perfecte. Iar una dintre asimetriile cruciale ale moralei este cea dintre ce ți se cuvine să primești și ce se cuvine să faci pentru ceilalți. Sfera obligațiilor și a virtuților e mai întinsă decît sfera drepturilor morale. Fiecare drept pe care îl deții impune o datorie a semenilor tăi. De exemplu, dreptul tău la intimitate e corelat cu obligația celorlalți de a nu se amesteca în viața ta privată. Însă nu toate datoriile lor morale sînt asociate unor drepturi pe care ai putea să le revendici. Nimeni nu poate revendica un drept inviolabil la mărinimie, devotament sau compasiune. Cu toate acestea, e greu să gîndești etica fără aceste exigențe morale. La fel stau lucrurile și cu recunoștința, despre care J.-J. Rousseau spunea că este o datorie pe care trebuie s-o respecți, nu un drept pe care-l poți revendica.

Dacă ar exista vreun manual al binefacerii – și bine că nu există! –, atunci în el ar trebui scris: Nu te aștepta ca cineva să-ți mulțumească! Nu poți pretinde recunoștința în felul în care soliciți restituirea unui credit. Asta, fiindcă o datorie morală e cu totul altceva decît o datorie economică. Diferența dintre ele stă în caracterul gratuit al generozității, care este o stare de grație, adică de iubire dezinteresată și de libertate. Grație, gratis, gratuitate, gratitudine... Adică gratia, gratis, gratuitas, gratitudo. Limba latină ne ajută aici să identificăm înrudirea adîncă dintre drag(oste), libertate, favoare și recunoștință. Iar cînd sesizăm această afinitate profundă, înțelegem că substanța gratitudinii constă în dragostea mulțumitoare pentru ceea ce este aici și acum (bine), dar ar fi putut fi altfel (rău). Gratitudinea e, astfel, legată de sentimentul binecuvîntării; adică este o recunoaștere a felului misterios în care ni se întîmplă binele, pe care nu îl merităm întru totul și pe care nu îl putem pretinde nicicum.

Iar dacă așa stau lucrurile, atunci esența recunoștinței e, în fond, conștiința faptului că niciodată nu vei putea întoarce binele pe care l-ai primit. Binefacerile de care te bucuri nu pot fi pe deplin răsplătite. Iar asta înseamnă că acel cerc al îndatorării nu poate fi cu adevărat închis. Nu există un drept la gratitudine, fiindcă niciodată nu vei putea fi pe picior de egalitate cu binefăcătorul tău. Întotdeauna va rămîne un rest, necuantificabil și nerăsplătibil. Acest rest e o expresie a condiției noastre fragile, finite și dependente. 

Recunoștința e, în fond, un memento al vulnerabilității noastre și al modului adînc și definitiv în care sîntem dependenți de Celălalt. Iar asta e una dintre marile lecții ale vieții: de multe ori, alții fac ceea ce e bine pentru noi. Iar felul profund în care depindem de alții arată cît de nesigură ne este existența, cît de incerte ne sînt perspectivele. Gratitudinea ne așază în fața propriei noastre finitudini. Ne confruntă cu fragilitatea prezentului de care ne bucurăm și cu nesiguranța viitorului pe care-l sperăm, reamintindu-ne astfel cît de mult și de tainic sîntem legați de trecutul nostru.

Recunoștința e unul dintre puținele feluri în care etica se îndură de trecut, făcîndu-i cumva dreptate. Altminteri, moralitatea pare legată exclusiv de viitor. Pariul fundamental al eticii este progresul moral, transfigurarea realității, adică speranța într-o ordine ce va să vină, fie în această lume, fie mai presus de ea. În plus, marile imperative sînt proiectate în viitor ca timp al acțiunii morale. Să nu ucizi, să nu minți, să faci bine – toate acestea sînt moduri în care etica se instalează în timpul ce va urma, în viitor, ca o categorie privilegiată a temporalității. 

Doar în recunoștință și în remușcare, trecutul are însemnătate morală. Prima reînvie trecutul ca timp al binelui ce ți s-a făcut; a doua, ca timp al răului pe care l-ai săvîrșit tu însuți. Și, fiindcă recunoștința și remușcarea sînt legate de conștiința trecutului, cel mai mare inamic al lor este uitarea. Ignorarea binefacerilor primite și a relelor săvîrșite reprezintă forme de abuz asupra trecutului, așadar asupra memoriei. La fel ca absența cinică a regretelor, ingratitudinea este o manifestare a unei conștiințe degradate. De aceea, condiția de posibilitate a gratitudinii este amintirea vie. În acest sens, Georg Simmel cataloga recunoștința drept „memoria morală a omenirii”, iar André Comte-Sponville o descria ca „bucurie a memoriei”.

Și totuși, recunoștința nu este legată doar de trecut. Căci, la fel ca celelalte exigențe morale, aceasta este recomandată printr-un imperativ (Fii recunoscător!), proiectîndu-se astfel în viitor. Totodată, resortul gratitudinii este atenția, adică așezarea lucidă în prezent, ca timp al recunoașterii binelui pe care îl primești. Căci nu toate binefacerile sînt evidente; iar fără atenție riști să ignori darurile discrete ale timpului de acum. În felul acesta, recunoștința este virtutea care unifică trecutul, prezentul și viitorul, făcîndu-ne singura specie care trăiește cu adevărat în timp și, totodată, dincolo de el.

Daniel Nica este lector universitar la Universitatea din București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, unde predă Etică și Gîndire critică, și membru al Centrului de Cercetare în Etică Aplicată. Cea mai recentă carte publicată: Cine sînt eu? Autenticitatea și limitele sale morale, 2022.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Vant furtuna umbrela FOTO Shutterstock
Cod galben de vânt: rafale puternice în București și în mai multe județe din țară
Administrația Națională de Meteorologie a emis vineri noi avertizări Cod galben de vânt puternic, valabile în București și în numeroase județe ale țării.
shutterstock 2319577187 jpg
Cât de sănătoase sunt legumele din conservă?
Legumele din conserve sunt mai hrănitoare decât crezi! Nutriționista Laura Burak spune că reputația proastă a legumelor din conserve este nejustificată.
baile tusnad shutterstock jpeg
Băile Tușnad, sprijinite de orașe din Ungaria după vijelia care a distrus spațiile verzi: „Noi mai avem o groază de treburi, și cu urșii...”
O furtună puternică a făcut prăpăd în Băile Tușnad, unde aproximativ 30% dintre parcuri și spațiile verzi au fost distruse.
Forțe armate ruse pe frontul din Pokrovsk FOTO Profimedia
Mărturii ale dezertorilor ruși despre condițiile brutale de pe front și hărțile măsluite: „E ca o formă de sclavie modernă”
Cazurile soldaților ruși care aleg să dezerteze se înmulțesc cu fiecare an, potrivit organizației Go Through the Forest, un grup de exilați ruși care ajută bărbații ruși să evite serviciul militar, relatează The Times, care publică mărturii ale dezertorilor.
crima otopeni jpg
Crimă șocantă în fața blocului la Galați. Tată a trei copii, înjunghiat mortal de un bărbat de 70 de ani
O crimă a zguduit comunitatea din cartierul Micro 40, din Galați. Un bărbat de 42 de ani, tată a trei copii, a fost ucis chiar în fața blocului în care locuia. Martorii care au surprins conflictul au sunt îngroziți la 112 și au cerut ajutor pentru omul aflat într-o baltă de sânge.
tiara webp
Kate Middleton surprinde cu o tiară purtată în premieră. Ce mister ascunde bijuteria Reginei Victoria
Kate Middleton a uimit lumea cu o apariție spectaculoasă la banchetul de stat german de la Castelul Windsor, pe 3 decembrie 2025. Prințesa de Wales a purtat pentru prima dată Tiara Orientală cu Cercuri a Reginei Victoria, o bijuterie istorică ce nu mai fusese văzută în public de două decenii.
femeie pe scari talpa shutterstock 753613000 jpg
Poți urca 4 etaje în 60 de scunde? Fă „testul scărilor” și afli starea inimii tale!
Urcatul scărilor poate dezvălui informații surprinzătoare despre sănătatea inimii tale, gratuit.
fidelis jpg
Statul se împrumută din nou de la populație: Ce dobânzi oferă la ultima ediție FIDELIS din 2025
Ministerul Finanțelor dă startul subscrierilor în ultima ediție a Programului de titluri de stat FIDELIS din acest an, începând de astăzi, 5 decembrie și până vineri, 12 decembrie 2025.
harta cu cele mai sigure tari foto captura vision of humanity png
Topul celor mai pașnice țări în 2025: România coboară două poziții. Pe ce locuri se află Bulgaria și Ungaria
Într-un nou studiu realizat de Institutul pentru Economie și Pace (IEP), România se află pe locul 38 în topul celor mai pașnice țări. Pe primele locuri se află țări precum Islanda, Irlanda sau Noua Zeelandă.