Scheletul din vitrină

Iulian POPA
Publicat în Dilema Veche nr. 1023 din 16 noiembrie – 22 noiembrie 2023
image

„Nu se mai face școală ca pe vremea noastră”, îmi spune amicul meu, cu o inflexiune a vocii care-mi sugerează o părere de rău, în timp ce trecem prin fața școlii în care am învățat pînă în clasa a opta. Clădirea în stil neoromânesc, care tocmai ce a împlinit o sută de ani de la construcție, are un acoperiș înalt, din țigle. Pe vremea cînd funcționa ca școală, sălile de curs erau în cele două aripi unite printr-un corp principal, mărginit de două foișoare acoperite. Cancelaria era la parter, deasupra – o sală de festivități. Un culoar întunecat unea cele două corpuri. Treceam rar prin el în primul an, nu în ultimul rînd din cauza unui schelet uman de mărimea unui adult, pus într-o vitrină lipită de perete. Lîngă el, păsări împăiate și, în borcane cu formol, specimene de animale cîndva vii, alcătuiau un tablou bun de Halloween într-o perioadă în care nici nu auzisem de sărbătoare.

Sînt gata să schimb subiectul, dar nostalgiile îl împing pe amicul meu să continue. „Dacă aș putea, le-aș mulțumi, păcat că n-am avut o întîlnire așa cum se face pe la alte școli. Nu cred că mai sînt așa profesori.” Ne oprim și mă întorc mirat spre el. Arunc o privire spre intrarea boltită a școlii, folosită doar de profesori pe acea vreme. Am trecut prin ea cu două ocazii. Prima, în clasa întîi, pe sub florile ținute de elevi mai mari, o manevră intimidantă. A doua oară a fost într-o zi în care, după ce o asistentă medicală ne făcuse injecții cu iod, am aflat că e mai bine să rămînem în case pe cît putem. În aparență, era prea puțin important pe unde ieșeam din școală în acea zi de primăvară în care chiar și directorul părea mai prietenos.

Sînt curios la ce profesori se referă și, mai ales, ce-i făcea atît de buni în ochii lui. „O mai ții minte pe profa de franceză? Sau pe cea de mate?”, îl întreb eu. Evit să-i dau nume, deși le știu, cu speranța că am să le aud de la el. Nu-și mai amintește nimic de ele. Figura directorului, însă, îi e vie în minte. Despre el apăruse zvonul că ar fi practicat box în tinerețe, deși forma nasului arăta că, dacă se întîmplase, trebuie să fi fost de scurtă durată. Își impunea autoritatea cu ajutorul vocii, în primă instanță, și cu două instrumente – o riglă de patruzeci de centimetri și o coadă pentru ciocan cam de aceeași lungime, ambele din lemn lăcuit. Corecțiile veneau prompt sub forma loviturilor la palmă. Antebrațul trebuia ținut la un unghi drept față de braț, palma orientată în sus. Orice unghi mai mare de nouăzeci de grade era sancționat cu o lovitură suplimentară. Primeam pedepse pentru orice abatere disciplinară sau, uneori, pentru ignorarea subiectului de la ore, atunci cînd profesorul se identifica prea mult cu lecția de predat. Loviturile cu rigla se lăsau doar cu usturime în palmă. Cele cu bîta se simțeau în toată mîna pînă-n umăr. De cele mai multe ori, directorul părea că pedepsește recreațional, chiar cu o urmă de amuzament pe față, pe care nu și-o ascundea. Uneori, rîdeam și noi, victimele, conștienți de inevitabilul pedepsei și obișnuiți deja cu ea, într-o scenă absurdă de solidaritate între victimă și călău.  

Existau însă și ocazii în care directorul era extrem de nervos și atunci era de-a dreptul înfricoșător. Elevii veniți de la cămin aveau viață mai grea. Erau băieți cu toții și li se spunea căminiști. Pentru ei, corecțiile fizice erau mult mai dure. Nu aveau părinți care să vină a doua zi la școală. Nimeni nu-i apăra. 

Eram cuminți, dar mai aveam scăpări. Un geam spart la intrarea elevilor cauzat de o minge rătăcită ne-a costat cîte două lovituri cu rigla la fiecare palmă. Căministul care se juca cu noi a primit porție dublă. Cu bîta.

Într-o zi, l-am văzut pe director în parc, cu soția și o fiică de vîrsta noastră. Arătau ca o familie normală, iar el, aproape uman. Poate era un tată model.

Directorul avea și un concurent, pe profesorul de desen, despre care se auzea că făcuse judo, o bîrfă mult mai credibilă, pe baza figurilor pe care le încerca cu unii dintre noi. Am fost printre cei care au scăpat fără o mînă sucită la spate sau alte tehnici dureroase. Nu toți au fost la fel de norocoși. Totul depindea de presupusa insolență cu care victimele își arătau ignoranța față de artă. Ne petreceam unele ore pe malul Dunării, unde încercam să pictăm vapoare, momente de relaxare, căci excesele marțiale nu ar fi trebuit să se desfășoare cu public. Spre deosebire de director, nu inspira teamă la fel de mult. Părea că se află mai tot timpul într-o situație de autoapărare în fața unei ipotetice agresiuni din partea copiilor. 

„Am ieșit oameni, ce mai”, spune amicul meu și-și aranjează gulerul uniformei. Soarele e pe cale să apună și noi ne depărtăm de școală. Poate că dintr-un ungher al culoarului întunecat, scheletul rînjește în continuare în vitrină.

Iulian Popa este scriitor, fizician, pasionat de fotografie.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cum ne ajută zimbrii în lupta cu CO2. O turmă de 170 de capete, introdusă recent în România, schimbă calculele ecologiștilor
O turmă de 170 de zimbri reintroduși în Munții Țarcu, din țara noastră, ar putea ajuta la stocarea emisiilor de CO2 echivalente cu îndepărtarea a aproape 2 milioane de mașini de pe șosea timp de un an, potrivit unei noi cercetări.
image
România, mai 1970. Inundațiile au făcut prăpăd. Ce scria presa comunistă despre dezastrul soldat cu morți, răniți și pagube uriașe
Inundațiile din mai 1970 care au îndoliat România au fost reflectate în presa vremii. Ziarul brașovean Drum Nou scria în 15 mai 1970 despre morții și pagubele materiale uriașe făcute de ape în județul Brașov și în țară.
image
Bază aeriană din Crimeea în flăcări după un atac cu rachete ATACMS VIDEO
Filmări urcate pe rețelele sociale arată un incendiu la o bază aeriană din Crimeea după un atac presupus ucrainean cu rachete ATACMS, relatează Newsweek.

HIstoria.ro

image
Spitalul de la Palatul Regal: Regina Maria, „mamă a răniţilor”
Regina Maria începuse, încă din anii neutralităţii, un plan de susţinere al războiului din punct de vedere sanitar şi medical, bazându-se pe experienţa – ce-i drept, mai redusă – din timpul războiului balcanic.
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.
image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.