Să ne alăturăm mulțimii!

Publicat în Dilema Veche nr. 983 din 9 februarie – 15 februarie 2023
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg

Cînd ești tînăr, vrei să faci parte dintr-un public, aproape orice fel de public. Publicul ține de cald, e un soi de gașcă mai mare, îți oferă un anonimat confortabil, în plus nu te deranjează nici spiritul de turmă, ba dimpotrivă, îți place să imiți comportamentul celor din jur. Îmi amintesc de publicul de concert din anii ’90, de la primele festivaluri rock, de la Scorpions sau Metallica. Pe lîngă spectacolul pe care ți-l ofereau cei de pe scenă, publicul însuși era un spectacol, toți ciudații se adunau acolo, toți „anarhiștii”, uneori ieșea cu bătaie. Dar nu conta, cîntai, dansai, rîdeai și plîngeai împreună cu ei. Erau primele experiențe de concerte pe stadioane la care veneau zeci de mii de oameni. Bucuria de a te alătura mulțimii de spectatori nu se compara cu nimic altceva, nu puteai sta deoparte. Cu timpul, și publicul de concert a devenit mai nișat și mai selectiv, iar pe măsură ce îmbătrînești a face parte dintr-un public atît de numeros devine o angoasă, mai ales te lupți cu anxietățile din viața de zi cu zi. Însă te alături unor mulțimi mai mici, cu sau fără voia ta, cam toată viața ești un spectator. Mergi la teatru, la cinematograf, pe la premiere, la concerte de jazz, prin pub-uri, ești un consumator cultural, fără să-ți mai dorești neapărat să aparții publicului, te interesează doar ceea ce ți se oferă de pe scenă, pentru ce ai plătit de fapt un bilet, actul cultural/artistic în sine. Descoperi că există public pentru orice, de fapt – de la publicul de librărie, oameni care vin ca să vadă un autor, lecturi publice, oameni care plătesc 10 euro ca să asculte un autor cum citește din cartea lui (la noi, din păcate, acest tip de public nu s-a format încă) –, la public de conferință, public care așteaptă să aibă revelații „inspiraționale” de la cine știe ce vedetă, persoană publică, la rîndul ei, public pentru un happening stradal al unui artist anonim. Însă nu mai vrei să te identifici cu cei din jur, încep să te deranjeze atitudini, tipologii – te enervează cei care foșnesc la film, cei care nu-și închid telefoanele la un spectacol de teatru, nu înțelegi de ce se aplaudă în picioare minute întregi la o piesă slabă, te scoate din minți cel care, la o conferință, cînd se ajunge la Q&A, se trezește vorbind mai mult decît invitatul de pe scenă. Ajungi, în diferite situații, să fii tu cel de pe scenă, să ai tu ceva de oferit unui public și atunci rolurile se inversează. Te obișnuiești cu postura, cu microfonul, înveți cum să faci pauze între cuvinte, cum să-ți învălui publicul cu privirea și să nu te uiți fix doar la un singur spectator din primul rînd. Toate acestea sînt trucuri, însă nu e ușor, nu oricine poate să o facă, școala românească nu ne învață, din păcate, cum să ne adresăm unui public, cum să ieșim din ipostaza de spectatori. Eu am învățat în aproape zece ani de la publicul alcătuit din copii, care este cel mai dezinvolt și mai versatil public. Dacă veți avea ocazia să vorbiți unui public, indiferent de natura lui, și aveți trac, faceți ca mine – imaginați-vă că în fața voastră sînt copii de clasa a III-a, cu siguranță veți trece cu bine peste această încercare. Odată cu vîrsta, mai apar și altele – lenea, comoditatea, ieși din casă mai rar, nu mai ai timp, însă rămîi tot un spectator. Ai acasă la tine de toate – televizor, YouTube, platforme de streaming, poți urmări orice, de la filme la spectacole de operă. Ești deja un couch potato, dar reprezinți tot un tip de public, faci parte din el. În pandemie, s-au inventat și forme de spectacol destinate exclusiv unui public online. Despre cum a evoluat publicul cultural din România veți putea citi în acest Dosar. (Adina Popescu)

Mîntuirea biogeografică jpeg
Azi, cu gîndul la mîine
Preocuparea pentru sustenabilitate are, în tot cazul, o natură problematizantă, interogativă, deschisă, care nu poate decît să placă „omului cu dileme”.
Green office space jpg
Despre sustenabilitate, azi
Consumul sustenabil nu presupune, implicit, o renunțare la consum, ci presupune, mai degrabă, o schimbare a comportamentului consumatorilor
p 14 Uzina electrica Filaret WC jpg
Electrificarea Bucureștiului
Orașul București a fost iluminat succesiv cu: lumînări de seu, păcură, uleiuri grele, petrol și electricitate.
Construction workers raising power lines   DPLA   fd565d9aa7d12ccb81f4f2000982d48a jpg
Uzina de Lumină – o istorie de peste un secol
Drept urmare, Uzina de Lumină a continuat să funcționeze doar ocazional, în caz de avarii în sistem, pînă în 1973, cînd, după 74 ani, și-a încheiat definitiv funcționarea.
p 10 jpg
În numele generațiilor viitoare
Cum privim spre generațiile viitoare?
p 12 WC jpg
Monahismul. Sustenabilitatea perenă
Tensiunile legate de ceea ce numim acum sustenabilitate și reziliență au existat dintotdeauna, fără îndoială.
p 11 BW jpg
Sfîrșitul războiului cu natura
Tăiem păduri în timp ce aducem în țară și îngropăm sau ardem mii și mii de tone de deșeuri.
marius jpg
Ecranul vieții noastre
Era anul 1923 cînd un imigrant rus, pe nume Vladimir K. Zworykin (1888-1982), angajat al unui centru de cercetare american din Pittsburg, a patentat iconoscopul, prima cameră de televiziune electronică.
p 10 Truta WC jpg
Mica/marea istorie a TVR
Un tezaur fabulos, aș zice, o adevărată mină de aur pentru cineva care s-ar încumeta să scrie o istorie extinsă a televiziunii din România.
p 11 Preutu jpg
„Televiziunea nu trebuie concurată, trebuie folosită”
Cultul personalității liderului se resimțea și în cele două ore de program TV difuzate zilnic.
Family watching television 1958 cropped2 jpg
p 13 Negrici jpg
Ecranism și ecranoză
Din nou, patologia ecranozei. Se întrevede oare vreun leac pentru această psihoză de masă?
p 14 Ofrim jpg
Cutia cu spirite
La începuturile cinematografiei, spectatorii nu suportau să vadă prim-planuri cu fețe de oameni, cu mîini sau picioare.
p 15 Wikimedia Commons jpg
Artă cu telecomandă sau jocurile imaginii
Arta strînge în jurul ei, dar o face pe teritoriul ei, în condițiile ei. Pentru lucrarea de artă fundalul e muzeul, galeria, biserica, cerul liber; pentru televizor, e propria ta amprentă, intimă și unică.
E cool să postești jpeg
O oglindă, niște cioburi
Pe de altă parte, blamînd lipsa de valori și societatea pervertită, nu vorbim și despre o comoditate a pesimismului?
p 10 WC jpg
Pe vremea mea, valoarea n-avea număr!
Valoarea mea s-a redus deodată la impactul asupra „bateriei“ corpului unui om.
p 11 jpg
„Privatizarea” valorilor: o narațiune despre falșii campioni ai bunului-simț
Mulți cred că generația mea e anomică. Nu e adevărat, și pe noi ne ajută istoria, în felul nostru.
p 12 Ofelia Popii in Faust adevarul ro jpg
„Nu mai avem actorii de altădată.” Avem alții!
O să ajungeți la concluzia mea: nu mai avem actorii de altădată, avem alții!
Photograph of young people working inside of an office, Clarkesville, Habersham County, Georgia, 1950   DPLA   0bad432e7cd39b19c5d20e318441d7f2 004 jpeg
Despre aparenta lipsă a valorilor
Nu (prea) știm cum va arăta sistemul de valori al lumii de mîine. E însă bine de știut că va fi altfel.
p 14 WC jpg
Privește cerul!
Acolo, în cerul inimii, merită să fie rînduiți eroii.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Dorințe, vocații, voințe și realități
În orice caz, una dintre concluzii ar fi și că întotdeauna e bine să fii foarte atent la ceea ce-ți dorești.
p 10 Facultatea de Drept WC jpg
Vocație
Uneori, așa e, prea tîrziu. Dar este vorba, pînă la urmă, de misterul vieții, de farmecul ei, ar zice unii, de pariul care este ea însăși, ar zice alții. E viața.
p 11 Cabana Podragu WC jpg
Ce vrei să te faci cînd vei fi mare?
Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? Gunoier. Trebuie să recunosc că rima cu rentier.
p 12 sus jpg
Apele care dorm. Despre conversie-reconversie profesională şi nu numai
Evident, mi-am pus ȋntrebarea ce s-ar fi ȋntîmplat cu mine, cu cariera şi destinul meu dacă rămîneam inginer.

Adevarul.ro

image
Marea iubire a actorului Traian Stănescu. S-a stins la trei ani după soția sa: „Acum dansează în ceruri amândoi”
Traian Stănescu nu a mai rezistat fără iubita lui soție, cu care a împărțit mai bine de 4 decenii de viață. Actrița Ilinca Tomoroveanu, nepoata marelui poet şi om politic Octavian Goga, a fost dragostea vieții lui.
image
Iarna se întoarce în forță: România, lovită de fenomene extreme. Când scăpăm de valul de aer polar
Iarna se întoarce în forță în România. Se face tot mai frig, iar la munte, pe culmi, va fi viscol puternic. Schimbarea vremii aduce fenomene extreme, în special furtuni violente.
image
Mărturii șocante: Trenurile CFR Călători sunt adevărate bombe cu ceas
Trei locomotive din patru și mare parte dintre vagoanele CFR Călători au durata de exploatare depășită, iar reparațiile industriale ale materialului rulat lipsesc.

HIstoria.ro

image
Basarabia în anul 1917. Atunci când Unirea nu se întrevedea
Colapsul economic cauzat de starea de război, criza alimentară care a debutat în toamna anului 1916 și tensiunea politică crescândă au creat o situație explozivă în Imperiul Rus, care a culminat cu răsturnarea autocrației țariste, în urma Revoluției ruse din februarie 1917.
image
Populația Bucovinei în perioada stăpânirii austriece
În perioada stăpânirii austriece s-au modificat substanțial atât structura etnică, cât și cea confesională a populației din Bucovina, iar efectul cel mai nefast a fost asupra populației românești.
image
Cauza morții lui Ludwig van Beethoven, dezvăluită de un studiu ADN / VIDEO
Examinarea unor mostre de ADN, extrase din câteva șuvițe de păr ale lui Ludwig van Beethoven, a dezvăluit cauza morții legendarului compozitor german.