„Să exclame cititorii: Mamă, ce proiect fain!” - interviu cu Florin LĂZĂRESCU

Publicat în Dilema Veche nr. 906 din 19 – 25 august 2021
„Să exclame cititorii: Mamă, ce proiect fain!”   interviu cu Florin LĂZĂRESCU jpeg

Florin Lăzărescu (n. 1974) este scriitor și director artistic al Festivalului Internațional de Literatură și Traducere de la Iași (FILIT). Ultima sa carte publicată: romanul Noaptea plec, noaptea mă-ntorc, Editura Polirom, 2021.

 

Cum s-a născut ideea FILIT și a Muzeului Național al Literaturii Române din Iași de a lansa colecția de poezie „Parodii originale” și care este conceptul ei?

La fiecare ediție FILIT căutăm să-i aducem în festival și pe patronii muzeelor literare ieșene, folosindu-ne de scriitorii contemporani. În acest sens, proiectele noastre editoriale s-au dovedit un real succes, concretizîndu-se în cărți care vor rămîne cel puțin în istoria MNLR Iași. De exemplu, în 2018 am avut colecția „Scriitori de poveste”, în care 11 prozatori contemporani au scris cîte o biografie romanțată a celor 11 clasici cu case memoriale în Iași: Povestea lui Ion Creangă – Andrei Crăciun, Povestea lui Eminescu – Florina Ilis, Povestea lui Vasile Alecsandri – Adela Greceanu, Povestea Otiliei Cazimir – Simona Antonescu, Povestea lui Dosoftei – Cristian Fulaș, Povestea lui George Topîrceanu – Alex Tocilescu, Povestea lui Nicolae Gane – Iulian Ciocan, Povestea lui Mihail Sadoveanu – Tudor Ganea, Povestea lui Mihai Codreanu – Dan Coman, Povestea lui Constantin Negruzzi – Bogdan Răileanu, Povestea lui Vasile Pogor – Mihai Buzea.

În 2019, am lansat colecția „Creangă 2.0”, în care cinci autori contemporani au scris cîte o continuare a unei povești de Ion Creangă: Capra cu trei iezi 2.0 – Matei Vișniec, Prostia omenească 2.0 – Bogdan-Alexandru Stănescu, Punguța cu doi bani 2.0 – Lavinia Braniște, Ivan Turbincă 2.0 – Alexandru Vakulovski, Harap Alb 2.0 – Veronica D. Niculescu.

Anul acesta a venit rîndul poeziei să fie implicată într-un proiect fusion, prin colecția „Parodii originale”: 50 de poeți contemporani au fost provocați să scrie cîte un poem integrînd un vers din opera lui Mihai Eminescu, Otilia Cazimir, Mihai Codreanu, Vasile Alecsandri și George Topîrceanu. Fiecare antologie va cuprinde 50 de poeți x 50 de poeme, grupate sub titlul feat. Eminescu / Cazimir / Codreanu / Alecsandri / Topîrceanu.

Care sînt așteptările?

Așteptările sînt, ca de fiecare dată, mari. Sau, informal zis, să exclame cititorii: „Mamă, ce proiect fain!”.

Cum au fost selectați cei 50 de poeți?

Prin intermediul unei comisii interne FILIT, am căutat să invităm poeți din toate generațiile, cu abordări cît mai diferite, 25 de poete și 25 de poeți, relevanți pentru modul în care se scrie astăzi poezie în România. Autori care să accepte o așa provocare contracronometru, cu deadline strîns, dat fiind timpul limitat dintre aprobarea bugetului FILIT și data de desfășurare a festivalului.

A refuzat cineva?

Da, au fost și oameni care ne-au refuzat, alții care s-au răzgîndit pe parcurs, dar nu pentru că nu le-ar fi plăcut provocarea, ci pentru că nu aveau vreme ori starea necesară de a scrie oarecum „la comandă”.

Aș vrea să subliniez un lucru: pe de o parte, nu cred că există vreun nume în antologiile noastre a cărui prezență să poată fi contestată, pe de alta, evident, există mulți alți poeți contemporani care ar fi putut la fel de bine contribui la antologii. Proiectul nostru nu stabilește ierarhii în poezia contemporană, nu validează sau invalidează poeți, nu are ca scop să fie exhaustiv, ci doar oferă niște mostre despre cum se scrie azi, respectînd tot felul de limitări obiective legate de buget, viteză de lucru, puterea noastră de a administra tehnic și birocratic un asemenea demers. În momentul de față, deja am primit poemele de la 46 de poeți, le-am și grupat, corectat, redactat. Apelăm și pe această cale la ultimii patru să se grăbească.

Care au fost temerile și/sau surprizele tale legate de acest proiect?

Nu prea am avut temeri. Poate doar cele legate de respectarea deadline-urilor, totul desfășurîndu-se contracronometru. Mă așteptam să iasă un proiect cel puțin decent, smart, ludic, demn de respect. Entuziasmant e că fiecare dintre invitați a luat lucrurile foarte în serios, a pus și mult suflet, nu doar minte și meserie în ceea ce a făcut.

Cînd vor fi gata și cum vor fi comercializate antologiile?

Pînă pe 20 octombrie, data începerii FILIT anul acesta, mort-copt, trebuie să avem antologiile pe masă. Și le vom avea. Dat fiind statutul MNLR Iași – e o discuție lungă și foarte tehnic-birocratică, de purtat cu altă ocazie –, cărțile noastre sînt distribuite doar în rețeaua muzeelor literare ieșene. Din păcate, nici statutul, nici resursele de marketing nu ne permit să le distribuim în librăriile private din țară. În rest, oricînd primim comenzi online pe site-ul MNLR Iași. Și chiar funcționează. Chiar și în condiții mai aparte, cărțile noastre se vînd uneori în tiraje mai mari decît unele care intră peste tot în librării.

Vor exista și alte astfel de proiecte fusion prin care scriitorii noi îi vor revizita pe cei vechi?

Desigur. Tot timpul avem noi idei. Buget și timp de lucru să fie. Ce rămîne făcut în urma noastră cred că o dovedește.

Tocmai ai lansat un nou roman: dacă ar fi să te lauzi cu el în cîteva vorbe în Dilema veche, ce ai spune?

Deși a trecut doar o lună de la apariție, pot spune deja că e romanul meu cel mai apreciat de categorii foarte diverse de cititori, de la tata și pînă la Mihai Iovănel.

a consemnat Marius CHIVU

Credit foto: Mircea Struțeanu

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Sentință exemplară în cazul unui șofer care a dat intenționat cu mașina de lux peste mai mulți polițiști
Doi polițiști din Argeș au fost loviţi, cu intenție, de un șofer care s-a urcat la volan deși avea permisul de conducere suspendat. Bărbatul a pus în pericol viața agenților și a celor trei copii minori ai săi, aflați în mașină în momentul producerii incidentului.
image
image
A murit procurorul român cu cea mai mare vechime în magistratură. Încă era în activitate
Pavel Palcu, procurorul arădean cu cea mai mare vechime în magistratură din România a murit, astăzi, 15 aprilie, într-un centru de recuperare medicală din Bucureşti.

HIstoria.ro

image
„Monstruoasa coaliție”, Cuza și francmasonii, în „Historia” de aprilie
De ce au ales adversarii lui Cuza să-l răstoarne de la putere? Care a fost rolul masoneriei în acest proces? Este apartenenţa lui Cuza la masonerie confirmată documentar?
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.