R.P. Chineză, Hong Kong şi noul totalitarism

Publicat în Dilema Veche nr. 861 din 8 - 14 octombrie 2020
R P  Chineză, Hong Kong şi noul totalitarism jpeg

După 1989, atunci cînd lichidarea imperiului sovietic a marcat capătul de linie al experimentului ce debutase la 1917, un consens al optimismului oocidental părea să acrediteze teza victoriei definitive a democraţiei liberale asupra concurenţilor săi totalitari. Libertatea, statul de drept, proprietatea privată erau temeliile pe care o nouă ordine globală avea să se clădească. În acest peisaj, profilul R.P. Chineze era înscris sub acelaşi semn al încrederii în viitor. În pofida represiunii teribile din 1989, în pofida absenţei relaxării monopolului deţinut de partidul unic, regimul de la Beijing deţinea, în ochii celor care îmbrăţişau această perspectivă, resursele pe care o viitoare transformare putea să se sprijine.

Iar retrocedarea fostei colonii Hong Kong, imaginată în termenii unui acord sino-britanic şi realizată efectiv în 1997, era parte din acest efort de a construi o soluţie care să armonizeze, pragmatic, unicitatea acestui teritoriu şi sistemul comunist al Chinei Populare. Ceea ce R.P. Chineză accepta era continuitatea unui regim legal şi instituţional, cel din Hong Kong, sistem care, dacă nu era democratic, îndeplinea criteriile domniei legii. Sloganul „O ţară, două sisteme” transcria, în termenii propagandei, această concesie pe care guvernul comunist o făcea locuitorilor din acest teritoriu.

Dar ceea ce a devenit clar, odată cu trecerea timpului, era existenţa limitelor impuse acestui aranjament. Comuniştii chinezi nu au intenţionat, nici un moment, să facă din Hong Kong imaginea unui posibil viitor al Chinei înseşi, ci dimpotrivă, au recurs, constant şi tenace, la măsuri menite să erodeze garanţiile de care teritoriul dispunea. Nu China se îndrepta spre democraţia limitată şi domnia legii din Hong Kong, ci fosta colonie era remodelată, direct şi indirect, spre a se reproduce tiparul de arbitrar comunist de la Beijing. Scenariul unei autonomii protejate cu bună-credinţă a fost doar o concesie tactică, specifică diplomaţiei totalitare.

Recentele evoluţii legislative din Hong Kong, evoluţii care au generat proteste pe scară largă şi un val de mobilizare civică impresionantă, fac parte din această serie istorică de domesticire a fostei colonii, prin impunerea de schimbări ce elimină, de jure şi de facto, întregul edificiu al statului de drept. Ingerinţele tot mai brutale ale Puterii de la Beijing accelerează procesul de normalizare totalitară.

Drama fostei colonii, confruntată cu perspectiva reducerii sale la o provincie guvernată dictatorial, prin lichidarea pluralismului politic şi civic, este inseparabilă de evoluţia însăşi a regimului de la Beijing. Infirmînd optimismul naiv al celor care sperau că expansiunea economică va avea ca efect o relaxare ideologică, R.P. Chineză devine, sub mandatul actualei conduceri de partid şi de stat, imaginea redutabilă a unui totalitarism ce combină capitalismul de stat, supravegherea de tip orwellian şi agresivitatea imperialistă.

Exerciţiul în care este angajat regimul comunist chinez este acela de a permite, prin recursul la tehnologia sofisticată, reinventarea arhitecturii totalitare, în contextual erei digitale. Drepturile omului sînt, pentru cei care decid destinele Chinei populare, nu doar expresia imperialismului occidental, dar şi un atentat la suveranitatea nelimitată a statului însuşi. Asemeni URSS, R.P. Chineză refuză să accepte dimensiunea naturală şi inalienabilă a drepturilor individuale, recurgînd la o strategie ce îmbină relativismul cultural şi agresivitatea suveranistă.

R.P. Chineză este, aşadar, întruchiparea acestui totalitarism reloaded ce intenţionează să înfrunte democraţia liberală şi sistemul modelat în jurul Statelor Unite. Brutalitatea cu care Hong Kong este domesticit indică, în egală măsură, care ar fi tratamentul aplicat Taiwanului. Existenţa unui al doilea stat chinez, guvernat constituţional, este proba elocventă a imposturii comuniste înseşi: nu există o inevitabilitate a îndrumării spre totalitarism a poporului chinez. Iar Taiwanul este dovada acestei capacităţi extraordinare de evoluţie democratică.

Ostilitatea faţă de libertatea individuală (ostilitate ce coexistă cu tacticile criminale utilizate împotriva uigurilor sau tibetanilor, ca şi împotriva unor comunităţi religioase socotite ca indezirabile) devine temelia politicii interne şi externe a R.P. Chineze. Energia cu care guvernanţii comunişti se dedică represiunii, supravegherii şi controlului social este formidabilă şi ea este însăşi raţiunea de a fi a statului totalitar. Partidul unic şi capitalismul de stat sînt pilonii acestei formule agresive şi imperialiste.

Pandemia a relevat, dramatic, natura conspirativă şi represivă a regimului chinez. Secretul şi propaganda au fost feţele acestei tentative de a exonera de răspunderea declanşării unei stări globale de urgenţă sanitare statul chinez. În România, ca şi aiurea, tovarăşii de drum ai R.P. Chineze au participat, entuziast, la promovarea imundă a minciunii oficiale confecţionate de Beijing.

Soarta comunităţii din Hong Kong este anticiparea posibilului viitor ivit din hegemonia chineză. Pluralismul şi domnia legii vor fi fost eliminate, înlocuite fiind cu tirania unei cleptocraţii vorace şi omnipotente. Inerţia noastră colectivă în faţa acestei ameninţări nu este decît un nou conciliatorism. Şi, ca şi acela din anii ʼ30, el va fi semnul slăbiciunii de care totalitarismul reinventat al R.P. Chineze va profita. Lecţia lunilor din urmă merită reamintită, ca un avertisment.

Ioan Stanomir este profesor universitar la Facultatea de Științe Politice a Universității București.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

„35 de ani și o zi” - proiect expozițional dedicat Revoluției Române, prezentat simultan în țară și peste hotare
„35 de ani și o zi” - proiect expozițional dedicat Revoluției Române, prezentat simultan în țară și peste hotare
La 35 de ani de la căderea Zidului Berlinului și de la prăbușirea regimului comunist în România, Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER), Muzeul Național Cotroceni și Institutul Cultural Român (ICR) itinerează expoziția „35 de ani și o zi”.
SCHENGEN jpg
România în Schengen – O victorie pentru români! Care este următorul pas
Începând cu 1 ianuarie 2025, România va fi membră cu drepturi depline a Spațiului Schengen. Aceasta nu este doar o realizare pe care eu o consider ca fiind istorică pentru țara noastră, ci și o demonstrație a capacității Uniunii Europene de a evolua și de a-și îndeplini promisiunile.
Politie Serbia FOTO Shutterstock jpg
Autorul masacrului de anul trecut de lângă Belgrad, condamnat la 20 de ani de închisoare
Un tribunal sârb l-a condamnat, joi, la 20 de ani de închisoare pe autorul masacrului din mai anul trecut de lângă Belgrad, soldat cu nouă victime cu vârste cuprinse între 14 şi 25 de ani
Horatiu Potra soseste la sediul IGPR  Foto Inquam Photos Octav Ganea (7) jpg
Un apel la 112 a anunțat că gruparea lui Horațiu Potra a plecat înarmată spre București: „Vin înarmați, vor să facă prăpăd”. Legătura cu Georgescu
Pe 4 decembrie 2024, cu două zile înainte de decizia CCR de anulare a alegerilor prezidențiale, Horațiu Potra a fost sunat de liderul grupării infracționale „Ciurarii”, care i-a comunicat că „mâna dreaptă” a unui candidat ar dori să poarte o discuție cu el.
Andrei Bănuță este un artist foarte muncitor și ambițios la cei 25 de ani ai săi
1280px Podul de la Cernavodă distrus în 1916 jpg
Podul superb din România care a fost la un pas de distrugere în timpul Primului Război Mondial. E considerat o capodoperă a ingineriei
Podul de la Cernavodă, inaugurat în 1895 și considerat o capodoperă a ingineriei vremii, a fost la un pas de distrugere în timpul Primului Război Mondial.
Fabrica de ciment din Azuga, în perioada interbelică (© iMAGO Romaniae)
Transformarea geografică a României Mari în timpul Marii Crize Economice
România Mare s-a format în anul 1918 și a început un proces de dezvoltare care se intensifica de la an la an în urma acțiunilor inițiate de persoanele particulare sau de către autorități.
soldati russia jpg
Fugă rușinoasă din Siria: soldații lui Putin beau și jefuiesc localnicii, înainte de a fi evacuați în Rusia
Rusia a început o evacuare pe scară largă a trupelor și echipamentelor sale militare din Siria. Retragerea trupelor este însoțită de tradiționala beție a soldaților, dar și de jafuri.
selena gomez benny blanco gettyimages jpg
Selena Gomez, cerută în căsătorie de Benny Blanco! Cum arată inelul de logodnă
Selena Gomez (32 de ani) a anunțat că s-a logodit cu producătorul Benny Blanco (36 de ani). Actrița a postat pe rețeaua socială Instagram o fotografie cu un inel de logodnă cu un diamant uriaș. Anunțul a venit după ce cuplul și-a confirmat relația anul trecut. Selena Gomez a împărtăşit vestea pe Ins