Retrofuturism selenar?

Publicat în Dilema Veche nr. 1029 din 28 decembrie – 10 ianuarie 2023
image

„Caracterul propriu este acea perfecțiune a stilului care vine cînd o operă este construită pe autoritatea principiilor aprobate. Ea răsare din prescriere (gr. thematismô), din utilizare, sau din natură. Din prescriere, în cazul edificiilor hypaetrale, deschise către cer, în onoarea lui Jupiter al fulgerelor, către cer, către soare sau către lună (traducerea și sublinierea mea, A.I.): pentru că toate acestea sînt zei ale căror imagine și manifestări ne stau dinaintea ochilor, în ceruri, cînd acestea sînt strălucitoare și lipsite de nori.” (Vitruviu)

În secolul al douăzecilea a început antropocenul pe Lună (https://www.independent.co.uk/space/moon-new-epoch-lunar-anthropocene-b2463078.html). Asta înseamnă prezență umană pe satelitul natural (dar chiar e natural, se vor întreba conspiraționiștii? Dar chiar a fost omul pe Lună, se tot întreabă alții, a se revedea filmul Hangar 18) al Pămîntului și o gîndire mai substanțială a modului în care o prezență mai îndelungată umană acolo va trebui gîndită din punctul de vedere al locuirii. Și este deja (https://www.archdaily.com/921752/50-years-after-the-moon-landing-15-architecture-projects-for-life-in-space). Asta este un tip de activitate plăcută: a trimite înainte în timp și, în plus, departe în spațiu construcțiile a reprezentat, nu doar pentru scriitorii de SF, ci și pentru arhitecții vizionari o zăbavă plăcută și de folos (https://www.archdaily.com/903090/life-on-the-moon-according-to-8-architects-and-artists). Cea mai radicală se referă la forma Lunii: sferică, ea ar trebui prelucrată pînă la a deveni un cub (după care, parafrazîndu-l pe Nichita, ar trebui să îngenunchem și să cerem iertare cubului). Daniel Libeskind își poate permite asemenea năzdrăvănii. Dar nu e greu de observat că proiectele mai plauzibile sînt, de fapt, continuări sau anamorfoze ale temelor pămîntene, minus atmosferă și (suficientă) gravitație. La o limită se situează îmbrăcămintea-adăpost, care îngăduie nomadismul individual pe Lună și nu îl fixează de o anumită bază fixă. La cealaltă, avem tentative de terraformare a unor clădiri-containere locale, capabile să conțină și să păstreze, prin vegetație, o anumită cîtime de atmosferă. Majoritatea sînt organizate în clusters, în roiuri sau ciorchini de unități care se repetă în dispuneri pe care le-am putea numi urbane și care sugerează (nevoia de) viață socială chiar și acolo. 

Îmi mai sugerează, de asemenea, un albergo difusso: conceptul satului-hotel, poate și al orășelului-hotel, care a început să prindă și în Transilvania părăsită de sași (acum țintă a squatting-ului). Este vorba, pe scurt, despre o casă care e recepția, de unde primești cheile unei case care îți este alocată și unde ai o anumită autonomie în raport cu recepția. Este, s-ar putea spune, un hotel cu un ciorchine de case în loc de camere și, deci, fără fațadă să îl anvelopeze. Așa și pe Lună. Cu observația că o singură anvelopantă protejează mai bine decît o mulțime de anvelopante individuale: suprafața exterioară a unei clădiri este mai mică decît suma suprafețelor exterioare ale tuturor spațiilor care o compun. După cum, domnule Libeskind, sfera are cea mai mică suprafață la același volum, dintre toate corpurile geometrice; cu siguranță, mai mică decît un cub.

Or, pe lîngă lipsa atmosferei, Luna mai are și o altă problemă, ca toate corpurile cerești fără atmosferă protectoare: este supusă bombardamentului cu radiații și meteoriți. A construi cubicule care să reziste la un asemenea mediu ostil este prohibitiv, date fiind costurile ridicării fie și a unei tone de material în spațiu, necum să mai și ajungă pe Lună. 

Și atunci avem la îndemînă tumulii (sau kurganele), adăposturi (semi)îngropate: aceste movile pe care le zăriți în unele proiecte dintre cele la care am făcut trimitere, pentru a fi transplantate pe Lună. Da, pe Pămînt ele fac referință la locuri de îngropare ale căpeteniilor migratoare și sînt repere în peisajul de cîmpie sau stepă (în Dobrogea mai sînt destule neexplorate încă); dar, pe de altă parte, știm deja despre legătura originară dintre arhitectură și moarte. Loos credea că originea arhitecturii este în mormînt, iar Baudrillard – că toate obiectele de arhitectură au ceva de mormînt în ele. Or, fie și simbolic, ar fi agreabil de gîndit că topoi ai morții pe Pămînt să devină (re)surse ale vieții pe satelitul său.

Gata? Nu: încă și mai radical de gîndit decît o recapitulare retrofuturistă, unii propun întoarcerea încă și mai îndărăt a privirii în propria noastră istorie locuitală pentru a imagina nu doar locuințe și laboratoare pe Lună, ci și, poate, așezări întregi. Sute de mii de ani, hominizii în general și homo sapiens în particular au dezvoltat o abilitate uimitoare: aceea de a se adapta, în vederea adăpostirii și a locuirii, în tot ceea ce acest concept duce dincolo de simplul adăpost, a oricăror spații protectoare preexistente. Peșterile au îndeplinit acest rol și nu vă voi descrie acum toate argumentele care fac din unele spații colonizate adăposturi decorate cu simboluri, adică exact definiția dată de Robert Venturi obiectelor de arhitectură. Atenție, definiția nu pomenește nimic despre construire, făcîndu-i lui Hegel în ciudă: acesta crezînd că arhitectura presupune obligatoriu adăugare de materie (adică zidire) și nicidecum excavare. 

Or, Luna are spații subterane, canale în lavă care au apărut la răcirea acesteia după erupțiile vulcanice proprii. Ce loc mai ocrotit de radiațiile cosmice decît peșterile de pe Lună? Nu ar fi încă și mai sugestivă întoarcerea la spațiile oferite în dar de către ea, fără să fie nevoie de adus materiale pămîntene și de ridicat structuri verticale? Ba da, dacă nu ar fi concurența stațiilor orbitale postate în puncte numite Lagrange, unde forțele de atracție ale diferitelor corpuri cerești se anulează reciproc și un astfel de obiect ar rămîne în repaos. Mai puțin necesitatea de a se roti în raport cu propria axă, pentru ca forța centrifugă (despre care fizicienii se întreabă dacă chiar există) să devină un simulacru de gravitație pentru cei dinăuntru.

Am dat, la început, un citat din Vitruviu. După fiecare perioadă de smintire, arhitecții tind să se întoarcă la origini pentru nițică înțelepciune. Și acolo ni se amintește despre orientarea verticală a unora dintre clădiri, a orientării în sus, dacă pot spune așa, a templelor care fac referire la zei aflați deasupra, între care Selene, Luna însăși. Deschiderea verticală a unor edificii, de felul Pantheonului roman, cu un oculus central către care tind toate casetoanele cu zei ai imperiului, adică luminarea zenitală, îngăduie și privirea Lunii, noaptea. 

Sînt și religii lunare, precum islamul, care, apropo de peșteri, decorează intrările în moschei cu stalactite și stalagmite stilizate. Calendarul religios musulman este calculat după fazele Lunii, încît luna Ramadan se plimbă prin calendar, recesiv, de la un an la altul. Nu mi se pare întîmplător că reprezentările cerului cele mai spectaculoase sînt la interiorul cupolelor de moschei, mai cu seamă ale celor șiite. Multe dintre ele par fotografii retușate de la Hubble sau Webb, atît de mare este acuratețea reprezentării cerurilor, cu găuri negre și explozii cosmice. Din vreme în vreme, nu e greșit să ne reamintim că de pe-acolo ne-au venit, în Europa, arcele, bolțile și cupolele – cu alte cuvinte, arhitectura cerurilor.

Ceea ce îmi amintește și de rolul jucat de Lună în ridicarea și coborîrea mărilor. La Mont Saint Michel avem un exemplu de cum se împotrivesc oamenii Lunii (https://www.archdaily.com/585610/the-jetty-to-the-mont-saint-michel-dietmar-feichtinger-architectes?ad_source=search&ad_medium=projects_tab ). Accesul pe insulă se putea face doar la reflux. Acum se poate face tot timpul, mulțumită (din cauza?) unui pod/potecă, indiferent de oră. Sper că vor fi ținut cont de ridicarea generală a apelor mărilor. Dar, altfel, ceea ce este cu siguranță o facilitate pentru turiști mi se pare o slăbire a farmecului unui loc la care se putea accede doar cînd dispunea Luna, care trage apele lumii către ea…

Augustin Ioan este arhitect, profesor universitar la Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu“, București. Cea mai recentă carte publicată: Loc în dialog – spațiul public – arhitectura sacră – topograme, Editura Paideia, 2022.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Ruinele Mănăstirii Sfântul Ilarion din Palestina înscrise de urgență în patrimoniul UNESCO Foto Colaj UNESCO
Ruinele unei vechi mănăstiri din Palestina, incluse de urgență în patrimoniul UNESCO. A găzduit cea mai veche comunitate de călugări din Țara Sfântă
Pe fondul conflictului cu Gaza, Comitetul pentru Patrimoniul Mondial a decis vineri, 26 iulie 2024, să includă „Mănăstirea Sfântul Ilarion/Tell Umm Amer” din Palestina simultan în prestigioasa Listă a Patrimoniului Mondial UNESCO și în Lista Patrimoniului Mondial Aflat în Pericol.
JO 2024 Paris Franta (Getty Images) jpg
Jocurile Olimpice vor aduce câștiguri majore pe bursa din Franța. În trecut, țările gazdă au fost pe plus
La deschiderea de la Paris a JO 2024, în centrul atenției vor fi sportivii, însă așteptările sunt pe măsură și în ceea ce privește economia, dat fiind că bursele țărilor gazdă sunt influențate.
yamnaya female
Popoarele Europei de astăzi s-au născut în urma unui genocid continental. Suntem urmașii celor mai violente populații
Arheologii dar și specialiștii în genetică au scos la iveală adevăruri tulburătoare despre originea popoarelor europene. Acestea au la origine una dintre cele mai ucigașe triburi din istorie, iar la baza formării lor cel mai cumplit și sistematic genocid din istoria Europei.
fcsb otelul facebook jpg
Romania la ceremonia Jocurilor Olimpice (EPA) jpg
curent bani energie electrica
Familiile vulnerabile vor beneficia în continuare de subvenții, chiar și după eliminarea plafonării prețului la energie
Familiile cu venituri mici vor beneficia în continuare de subvenții de la stat pentru plata facturilor la energie, chiar și după data de 1 aprilie 2025, când va expira perioada de plafonare a prețurilor pentru electricitate, potrivit ministrului Energiei, Sebastian Burduja.
9 Vincent Van Gogh jpg jpeg
27 iulie: ziua în care Vincent van Gogh s-a împușcat. Adevăratul motiv pentru care și-a tăiat urechea, apoi a recurs la gestul fatal
Pe 27 iulie, în 1824, venea pe lume Alexandre Dumas–fiul, iar în 1890, celebrul pictor Vincent van Gogh se împușca. În aceeași zi, dar în 1974, Richard Nixon era acuzat de obstrucționare justiției în Afacerea Watergate, iar în 1996 avea loc atentatul cu bombă de la Atlanta.
restaurant jpg
Realitatea unei vacanțe all inclusive, în Turcia. Experiență inedită trăită de 2 vloggeri români. „Asta este capcana..."
Sunt mulți cei care aleg să-și petreacă vacanțele în străinătate, iar Turcia rămâne o destinație preferată. Popularii vloggeri de călătorie de la „HaiHui în doi” au povestit, recent, despre experiența lor din Antalya, de la all-inclusive.
Marcel Ciolacu jpg
Ciolacu are un nou plan pentru reducerea cheltuielilor fiscale: „Nu puteți trăi într-o lume cu excepții”
Un nou plan pentru reducerea cheltuielilor fiscale va fi prezentat pe data de 1 septembrie, potrivit premierului Marcel Ciolacu. El susține că acest plan nu ar urma să conțină majorări de TVA sau creșterea contribuțiilor sociale.
image
Alex Bodi, adevărul lui despre Ema Uta: „Eu pun capăt relației, iar tu după trei săptămâni te culci cu alt bărbat. Te droghezi, umbli beată”
Alex Bodi a făcut declarații despre Ema Uta, după ce experta în domeniul frumuseții a lăsat să se înțeleagă faptul că milionarul s-a purtat urât cu ea, ba chiar că a lovit-o, după ce a spus că nu trece peste violențe. Afaceristul și-a luat inima în dinți și a vorbit deschis pe Instagram despre sentimentele sale, dar mai ales despre cum s-au vindecat după separare atât el, cât și Ema. Practic, fiecare și-a găsit alinare în brațele altcuiva.
image
Primii piloți români de F-16 instruiți în țară au absolvit programul
26 iulie 2024: Forțele Aeriene Române marchează o realizare semnificativă în apropierea Zilei Aviației, odată cu absolvirea primei serii de piloți români de F-16 instruiți în țară, la Centrul F-16 de la Borcea.
image
Intel are probleme: procesoarele din generațiile 13 și 14 suferă de probleme ireversibile
CPU-urile desktop din generațiile 13 și 14 de la Intel au întâmpinat probleme grave de instabilitate, care, dacă nu sunt rezolvate, duc la deteriorarea ireversibilă a procesoarelor.