Retrofuturism selenar?

Publicat în Dilema Veche nr. 1029 din 28 decembrie – 10 ianuarie 2023
image

„Caracterul propriu este acea perfecțiune a stilului care vine cînd o operă este construită pe autoritatea principiilor aprobate. Ea răsare din prescriere (gr. thematismô), din utilizare, sau din natură. Din prescriere, în cazul edificiilor hypaetrale, deschise către cer, în onoarea lui Jupiter al fulgerelor, către cer, către soare sau către lună (traducerea și sublinierea mea, A.I.): pentru că toate acestea sînt zei ale căror imagine și manifestări ne stau dinaintea ochilor, în ceruri, cînd acestea sînt strălucitoare și lipsite de nori.” (Vitruviu)

În secolul al douăzecilea a început antropocenul pe Lună (https://www.independent.co.uk/space/moon-new-epoch-lunar-anthropocene-b2463078.html). Asta înseamnă prezență umană pe satelitul natural (dar chiar e natural, se vor întreba conspiraționiștii? Dar chiar a fost omul pe Lună, se tot întreabă alții, a se revedea filmul Hangar 18) al Pămîntului și o gîndire mai substanțială a modului în care o prezență mai îndelungată umană acolo va trebui gîndită din punctul de vedere al locuirii. Și este deja (https://www.archdaily.com/921752/50-years-after-the-moon-landing-15-architecture-projects-for-life-in-space). Asta este un tip de activitate plăcută: a trimite înainte în timp și, în plus, departe în spațiu construcțiile a reprezentat, nu doar pentru scriitorii de SF, ci și pentru arhitecții vizionari o zăbavă plăcută și de folos (https://www.archdaily.com/903090/life-on-the-moon-according-to-8-architects-and-artists). Cea mai radicală se referă la forma Lunii: sferică, ea ar trebui prelucrată pînă la a deveni un cub (după care, parafrazîndu-l pe Nichita, ar trebui să îngenunchem și să cerem iertare cubului). Daniel Libeskind își poate permite asemenea năzdrăvănii. Dar nu e greu de observat că proiectele mai plauzibile sînt, de fapt, continuări sau anamorfoze ale temelor pămîntene, minus atmosferă și (suficientă) gravitație. La o limită se situează îmbrăcămintea-adăpost, care îngăduie nomadismul individual pe Lună și nu îl fixează de o anumită bază fixă. La cealaltă, avem tentative de terraformare a unor clădiri-containere locale, capabile să conțină și să păstreze, prin vegetație, o anumită cîtime de atmosferă. Majoritatea sînt organizate în clusters, în roiuri sau ciorchini de unități care se repetă în dispuneri pe care le-am putea numi urbane și care sugerează (nevoia de) viață socială chiar și acolo. 

Îmi mai sugerează, de asemenea, un albergo difusso: conceptul satului-hotel, poate și al orășelului-hotel, care a început să prindă și în Transilvania părăsită de sași (acum țintă a squatting-ului). Este vorba, pe scurt, despre o casă care e recepția, de unde primești cheile unei case care îți este alocată și unde ai o anumită autonomie în raport cu recepția. Este, s-ar putea spune, un hotel cu un ciorchine de case în loc de camere și, deci, fără fațadă să îl anvelopeze. Așa și pe Lună. Cu observația că o singură anvelopantă protejează mai bine decît o mulțime de anvelopante individuale: suprafața exterioară a unei clădiri este mai mică decît suma suprafețelor exterioare ale tuturor spațiilor care o compun. După cum, domnule Libeskind, sfera are cea mai mică suprafață la același volum, dintre toate corpurile geometrice; cu siguranță, mai mică decît un cub.

Or, pe lîngă lipsa atmosferei, Luna mai are și o altă problemă, ca toate corpurile cerești fără atmosferă protectoare: este supusă bombardamentului cu radiații și meteoriți. A construi cubicule care să reziste la un asemenea mediu ostil este prohibitiv, date fiind costurile ridicării fie și a unei tone de material în spațiu, necum să mai și ajungă pe Lună. 

Și atunci avem la îndemînă tumulii (sau kurganele), adăposturi (semi)îngropate: aceste movile pe care le zăriți în unele proiecte dintre cele la care am făcut trimitere, pentru a fi transplantate pe Lună. Da, pe Pămînt ele fac referință la locuri de îngropare ale căpeteniilor migratoare și sînt repere în peisajul de cîmpie sau stepă (în Dobrogea mai sînt destule neexplorate încă); dar, pe de altă parte, știm deja despre legătura originară dintre arhitectură și moarte. Loos credea că originea arhitecturii este în mormînt, iar Baudrillard – că toate obiectele de arhitectură au ceva de mormînt în ele. Or, fie și simbolic, ar fi agreabil de gîndit că topoi ai morții pe Pămînt să devină (re)surse ale vieții pe satelitul său.

Gata? Nu: încă și mai radical de gîndit decît o recapitulare retrofuturistă, unii propun întoarcerea încă și mai îndărăt a privirii în propria noastră istorie locuitală pentru a imagina nu doar locuințe și laboratoare pe Lună, ci și, poate, așezări întregi. Sute de mii de ani, hominizii în general și homo sapiens în particular au dezvoltat o abilitate uimitoare: aceea de a se adapta, în vederea adăpostirii și a locuirii, în tot ceea ce acest concept duce dincolo de simplul adăpost, a oricăror spații protectoare preexistente. Peșterile au îndeplinit acest rol și nu vă voi descrie acum toate argumentele care fac din unele spații colonizate adăposturi decorate cu simboluri, adică exact definiția dată de Robert Venturi obiectelor de arhitectură. Atenție, definiția nu pomenește nimic despre construire, făcîndu-i lui Hegel în ciudă: acesta crezînd că arhitectura presupune obligatoriu adăugare de materie (adică zidire) și nicidecum excavare. 

Or, Luna are spații subterane, canale în lavă care au apărut la răcirea acesteia după erupțiile vulcanice proprii. Ce loc mai ocrotit de radiațiile cosmice decît peșterile de pe Lună? Nu ar fi încă și mai sugestivă întoarcerea la spațiile oferite în dar de către ea, fără să fie nevoie de adus materiale pămîntene și de ridicat structuri verticale? Ba da, dacă nu ar fi concurența stațiilor orbitale postate în puncte numite Lagrange, unde forțele de atracție ale diferitelor corpuri cerești se anulează reciproc și un astfel de obiect ar rămîne în repaos. Mai puțin necesitatea de a se roti în raport cu propria axă, pentru ca forța centrifugă (despre care fizicienii se întreabă dacă chiar există) să devină un simulacru de gravitație pentru cei dinăuntru.

Am dat, la început, un citat din Vitruviu. După fiecare perioadă de smintire, arhitecții tind să se întoarcă la origini pentru nițică înțelepciune. Și acolo ni se amintește despre orientarea verticală a unora dintre clădiri, a orientării în sus, dacă pot spune așa, a templelor care fac referire la zei aflați deasupra, între care Selene, Luna însăși. Deschiderea verticală a unor edificii, de felul Pantheonului roman, cu un oculus central către care tind toate casetoanele cu zei ai imperiului, adică luminarea zenitală, îngăduie și privirea Lunii, noaptea. 

Sînt și religii lunare, precum islamul, care, apropo de peșteri, decorează intrările în moschei cu stalactite și stalagmite stilizate. Calendarul religios musulman este calculat după fazele Lunii, încît luna Ramadan se plimbă prin calendar, recesiv, de la un an la altul. Nu mi se pare întîmplător că reprezentările cerului cele mai spectaculoase sînt la interiorul cupolelor de moschei, mai cu seamă ale celor șiite. Multe dintre ele par fotografii retușate de la Hubble sau Webb, atît de mare este acuratețea reprezentării cerurilor, cu găuri negre și explozii cosmice. Din vreme în vreme, nu e greșit să ne reamintim că de pe-acolo ne-au venit, în Europa, arcele, bolțile și cupolele – cu alte cuvinte, arhitectura cerurilor.

Ceea ce îmi amintește și de rolul jucat de Lună în ridicarea și coborîrea mărilor. La Mont Saint Michel avem un exemplu de cum se împotrivesc oamenii Lunii (https://www.archdaily.com/585610/the-jetty-to-the-mont-saint-michel-dietmar-feichtinger-architectes?ad_source=search&ad_medium=projects_tab ). Accesul pe insulă se putea face doar la reflux. Acum se poate face tot timpul, mulțumită (din cauza?) unui pod/potecă, indiferent de oră. Sper că vor fi ținut cont de ridicarea generală a apelor mărilor. Dar, altfel, ceea ce este cu siguranță o facilitate pentru turiști mi se pare o slăbire a farmecului unui loc la care se putea accede doar cînd dispunea Luna, care trage apele lumii către ea…

Augustin Ioan este arhitect, profesor universitar la Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu“, București. Cea mai recentă carte publicată: Loc în dialog – spațiul public – arhitectura sacră – topograme, Editura Paideia, 2022.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Ilie Bolojan - FOTO Eduard Enea
Cine e Ilie Bolojan, politicianul pe care toate marile partide îl vor premier
Președinte al Consiliului Județean Bihor și unul dintre cei mai apreciați politicieni români, Ilie Bolojan are cele mai mari șanse să fie prim-ministru în viitorul Guvern ce va fi format în decembrie 2024.
image png
Întâlnire istorică. Papa Francisc a vizitat-o pe politiciana a cărei luptă a dus la legalizarea avortului în Italia
Papa Francisc a vizitat-o marți pe Emma Bonino, o politiciană care este o veterană a activismului care a militat cu succes în anii 1970 pentru legalizarea avortului în Italia, relatează Reuters.
pisica ekmek paine obeza profimedia jpg
Pisica obeză, obligată să dea burta jos! O cheamă „Pâine” și nu-i place sportul
Ekmek, în traducere „Pâine”, este o pisică de 3 ani din Ankara, Turcia, care a fost pusă la regim. Felina urmează o rutină riguroasă de pilates și înot pentru a pierde în greutate și a-și îmbunătăți starea de sănătate.
Sarac supermarket FOTO Shutterstock jpg
Black Friday mai sărac, cu țepe și promoții false. Analist: „Mulți vor căuta mâncare mai ieftină”
Confruntați cu o scădere a venitului de trai, unii românii văd în Black Friday o soluție să aibă ce pune pe masă. Analistul Adrian Negrescu vorbește, într-un interviu pentru „Adevărul”, despre un Black Friday al săracilor în România și avertizează la ce țepe ar trebui să fim atenți.
Gyokeres facebook jpeg
Europa fotbalistică, zguduită: Manchester City, strivită în Liga Campionilor după un meci de colecție
Etapa a 4-a a furnizat două rezultate la care puțini s-ar fi așteptat: înfrângerea usturătoare a „cetățenilor“, dar și un eșec pentru Real Madrid pe Santiago Bernabeu.
Luminiţa Huţupan-Dinu are emoţii pentru fostele sale colege
6 noiembrie: Ziua în care s-a născut Luminița Huțupan-Dinu, cel mai bun portar din istoria handbalului feminin
La 6 noiembrie 1860, Abraham Lincoln a fost ales al 16-lea președinte al Statelor Unite, fiind primul președinte dat de Partidul Republican. Tot pe 6 noiembrie, s-a născut James Naismith, inventatorul baschetului.
image png
Protocol între ministerele Cercetării și Economiei pentru primul program de dezvoltare a dronelor 100% româneşti
Ministrul Cercetării, Bogdan Ivan, şi şi Ministrul Economiei, Radu Oprea, au semnat, marţi, protocolul care vizează primul program de dezvoltare a dronelor româneşti.
netflix pixabay jpg
Filmul care a luat cu asalt topul Netflix. Se află pe primul loc și a fost vizionat de milioane de ori
Știm că îți plac fimele care sunt vizionate și de ceilalți abonați Netflix, iar datorită lor ajung în top. Ei bine, prin urmare, îți prezentăm pelicula care se află în acest moment pe locul 1 în topul celor mai vizionate producții de pe platforma de streaming.
Nadia Comăneci x HUAWEI WATCH GT 5 jpg
Cum arată casa în care locuiește Nadia Comăneci în SUA. Imobilul valorează peste 400.000 de dolari
Nadia Comăneci, prima gimnastă din lume care a obținut nota 10 la Jocurile Olimpice, și soțul ei, Bart Conner, locuiesc în SUA de mai mulți ani și și-au întemeiat o familie împreună cu fiul lor, Dylan. Împreună, ea și partenerul ei de viață au strâns o avere impresionantă, estimată la 25 de milioane