Redefinirea bibliotecilor publice - modelul american

Claudia ŞERBĂNUŢĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 428 din 26 aprilie - 2 mai 2012
Redefinirea bibliotecilor publice   modelul american jpeg

Unul din doi americani are permis la o bibliotecă publică. Într-o ţară unde capitalismul se mănîncă pe pîine, este poate neaşteptat să aflăm că există mai multe biblioteci publice decît restaurante McDonald’s. Dacă analizăm statisticile oferite de Asociaţia Bibliotecilor Americane, lucrurile stau chiar mai bine, deoarece în jur de 65% din populaţie a vizitat, în 2011, o bibliotecă publică, iar criza economică pare a duce la creşterea procentelor. Această realitate surprinzătoare trebuie privită prin prisma faptului că SUA sînt produsul unei combinaţii între democraţie şi capitalism, dezvoltat pe parcursul secolelor, şi că în acest proces istoric bibliotecile publice au fost necesare pentru a susţine mişcările democratice ale societăţii şi pentru a educa publicul larg în a deveni participant al economiei capitaliste. Ca să putem înţelege bine situaţia americană a bibliotecilor, cred că este necesar însă să redefinim cîteva noţiuni pe care le ştim din contextul românesc, cum ar fi: „bibliotecă publică“, „colecţia unei biblioteci“, „serviciile oferite de o bibliotecă“ sau „cititor“.

Cînd vorbim de biblioteci publice în context american vorbim, de fapt, de instituţii publice care sînt susţinute financiar în mod direct de către comunitatea în care există. Astfel, fiecare american contribuie, în medie, cu 34 de dolari pe an, din propriile taxe pe proprietate, la finanţarea bibliotecii publice locale. Taxele acestea acoperă costurile obişnuite de funcţionare a bibliotecii; însă, dacă biblioteca are nevoie de un sediu mai mare sau de modernizarea sediului actual, ea tratează acest lucru direct cu publicul ei. Comunitatea trebuie să accepte prin referendum un asemenea plan şi totodată ideea de a-şi mări taxele. Cu alte cuvinte, o bibliotecă mai modernă înseamnă o comunitate care a decis să plătească pentru cîţiva ani taxe mai mari în acest scop.

Pentru a putea obţine susţinerea comunităţii, biblioteca publică americană trebuie să arate permanent, prin ceea ce face, că este o instituţie necesară. Astfel, serviciile pe care biblioteca le oferă răspund diverselor nevoi ale comunităţii. Trebuie deci să redefinim şi ce înţelegem prin colecţia sau serviciul oferit de bibliotecă. Colecţiile bibliotecii formate din materiale care pot fi împrumutate de către public nu se rezumă la cărţi sau clasicele enciclopedii şi periodice locale, ci conţin şi colecţii de DVD-uri, CD-uri, cărţi-audio şi, mai nou, cărţi în format electronic, precum şi colecţii speciale care depind de interesul local existent – de exemplu, colecţii de unelte de tîmplărie sau de reparat bicicletele, colecţii de jocuri şi chiar colecţii de obiecte de artă. Conceptul de colecţie a bibliotecii este astfel redefinit de nevoile specifice ale comunităţii locale.

Serviciile oferite de bibliotecă există doar în măsura în care se adresează unor grupuri-ţintă, bine definite, din comunitate. Săptămînal, o bibliotecă publică include programe de citit şi spus poveşti copiilor preşcolari, cluburi de lectură pentru diferite vîrste şi interese, cluburi de şah, dar şi concerte cu trupe locale sau întîlniri cu invitaţi speciali. Biblioteca oferă acces online permanent nu numai la catalogul întregii colecţii, ci şi la un catalog comun al bibliotecilor din zonă. Astfel, în urma unei simple cereri completate online, orice material aflat într-una dintre bibliotecile partenere la acest catalog comun poate fi adus la biblioteca locală şi împrumutat gratuit.

Biblioteca are o prezenţă permanentă online, printr-un site actualizat cu informaţii despre programul şi activităţile instituţiei, dar şi despre alte instituţii locale. Mai mult, biblioteca permite accesul publicului şi la alte baze de date, achiziţia accesului la acestea depinzînd, din nou, de interesul local. Preţul acestor achiziţii trebuie să fie reflectarea dorinţei comunităţii de a le utiliza. De exemplu, cele mai populare baze de date sînt cele care oferă materiale şi programe de tutoring şi ajutor la teme pentru cei din clasele gimnaziale şi liceale sau cele de învăţare a unei limbi străine (inclusiv cursuri de engleză, pentru proaspeţii emigraţi).

În modelul clasic al bibliotecii publice cu care sîntem obişnuiţi, cititorul în căutarea unei cărţi este motivul pentru care există biblioteca. În contextul american însă, cititorul devine utilizator de bibliotecă în căutare de informaţii diverse. Astfel, un utilizator de bibliotecă înseamnă şi o persoană care intră în bibliotecă pentru a-şi verifica e-mail-ul sau pentru a participa la un curs de utilizare a calculatorului. Utilizatorul poate merge la bibliotecă pentru a le oferi copiilor lui un spaţiu prietenos de petrecere a timpului liber sau pentru a închiria un film pe DVD. El poate fi şi acea persoană care vine cu laptopul personal şi, pentru cîteva ore, foloseşte biblioteca drept spaţiu de lucru. O organizaţie locală poate fi şi ea utilizatoare a bibliotecii, cînd foloseşte gratuit spaţiul din bibliotecă pentru propriile întîlniri.

Biblioteca publică americană nu a fost însă mereu definită aşa. Bibliotecari autoritari, spaţii nesatisfăcătoare, colecţii sărace, cenzură au făcut parte din istoria acestor instituţii. Fiind însă în legătură directă cu comunităţile, bibliotecile s-au implicat în susţinerea idealurilor democraţiei americane şi a dezvoltării economiei capitaliste, iar în acest proces au fost permanent ghidate de o breaslă dedicată şi bine educată (absolvirea unui master în Biblioteconomie este necesară pentru a fi bibliotecar în SUA). Astfel, bibliotecile s-au redefinit în timp şi luptă acum să fie susţinătoare ale egalităţii de şanse, ale educaţiei pe tot parcursul vieţii, ale cunoaşterii şi acceptării diversităţii culturale.

Este poate necesar să ne întrebăm şi ce se pierde în acest proces de redefinire continuă. Bibliotecile publice nu mai sînt depozite ale culturii naţionale sau locale (această funcţie a fost preluată în parte de arhive), nu mai sînt spaţii doar ale unui public educat, nu mai sînt instituţii tradiţionaliste. Aceste pierderi au fost însă necesare pentru a asigura pertinenţa bibliotecilor în societatea americană. Demonstrîndu-şi adecvarea de-a lungul timpului, bibliotecile au fost susţinute nu numai de public şi de stat, ci şi de antreprenori. Este faimoasă povestea industriaşului Andrew Carnegie, căruia educaţia obţinută în biblioteci i-a adus şansa de care avea nevoie pentru a reuşi în viaţă. Drept urmare, a construit din bani proprii clădirile a jumătate din bibliotecile publice americane de la începutul secolului al XX-lea.

Faptul că mai puţin de 10% din populaţia României utilizează bibliotecile publice este, cred eu, un semn că avem nevoie de o regîndire a rolului lor. Fără a încerca să promovez modelul american al bibliotecilor publice, aş vrea să susţin necesitatea redefinirii pe baza unor principii în care noi, ca societate, să credem. Bibliotecile pot şi trebuie să fie partenere în procesul continuu de susţinere a democraţiei şi au capacitatea de a-i sprijini în munca lor pe antreprenorii care îşi dau seama că un angajat bine pregătit este oricînd de preferat unuia ignorant.

Claudia Şerbănuţă este doctorandă în Biblioteconomie şi Ştiinţa Informării la Universitatea din Illinois în Urbana-Champaign.

Foto: P. Mihail

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

variola maimutei
Primul caz de infectare cu noua tulpină mpox, confirmată în California
Oficialii americani din domeniul sanitar au confirmat primul caz de infectare cu noua variantă mpox (variola maimuței). Potrivit Departamentului de Sănătate Publică din California, pacientul este o persoană care s-a întors recent din Africa de Est.
index webp
Povestea celui mai spectaculos castel din Moldova. A supraviețuit războaielor, comunismului, incendiilor și invaziei sovietice
Pe meleagurile Moldovei, între județele Neamț și Iași, se ascunde în pădure un castel unic. Bijuteria arhitecturală a rezistat în fața tuturor războaielor, invaziei sovietice, incendiilor, chiar și comunismului.
GcXF4ZYXcAAG6ou jfif
Navă de spionaj rusă, escortată de Marea Britanie, după ce a fost observată în preajma cablurilor submarine în Marea Irlandei
O navă de spionaj rusă a fost escortată în afara Mării Irlandei după ce a patrulat o zonă cu infrastructură submarină critică.
image png
Miss Universe 2024 vine din Danemarca. Cine este ardeleanca care a reprezentat România
Victoria Kjær Theilvig din Danemarca este finalista Miss Universe 2024, devenind prima daneză din istorie care câştigă concursul.
Povestea tânărului care a ajuns milionar la 24 de ani Foto Ben Grant jfif
Povestea tânărului care a ajuns milionar la 24 de ani. De ce a ales să se mute în Dubai: „Oamenii nu mă tratează diferit aici. Sunt un pește mic într-un iaz foarte mare”
Un tânăr antreprenor și-a povestit experiența sa de viață. A crescut într-un oraș muncitoresc, a intrat în vânzări la 16 ani și a devenit milionar la 24 de ani.
milky way 67504 1280 jpg
Mesajul trimis din spațiu acum un an a fost descifrat! Care este, de fapt, semnificația acestuia
Un mesaj trimis de extratereștri, acum un an, a fost descifrat de o echipă formată dintr-un tată și fiica lui. Mesajul arată ca niște grupuri de pixeli albi pe un fundal negru, care reprezintă de fapt aminoacizi, componente esențiale pentru apariția vieții pe Pământ.
Nadia comaneci platformax jpg
Nadia Comăneci, dezvăluiri cutremurătoare. Sportiva antrenată de Bela Karolyi a fentat moartea de mai multe ori: „Sunt iubită de Dumnezeu”
Nadia Comăneci (63 de ani) este una dintre cele mai faimoase gimnaste și se poate lăuda cu o carieră impresionantă. Cu toate acestea, viața ei nu a fost mereu doar lapte și miere, întrucât a fost nevoită să treacă prin momente grele.
florin nita romania facebook jpg
vacanta cu trenul jpeg
Un singur bilet pentru toate călătoriile cu trenul în Europa. Când va fi lansat
Călătoriile cu trenul în Europa ar urma să fie mult mai simple, odată cu introducerea biletului unic de călătorie pe liniile ferate. Potrivit Euronews, sistemul va fi lansat anul viitor.