Răspunsuri la chestionarul lui Proust

Publicat în Dilema Veche nr. 468 din 31 ianuarie - 6 februarie 2013
Răspunsuri la chestionarul lui Proust jpeg

1. Principala mea trăsătură

2. Calitatea pe care doresc să o întîlnesc la un bărbat

3. Calitatea pe care o prefer la o femeie

4. Ce preţuiesc mai mult la prietenii mei

5. Principalul meu defect

6. Îndeletnicirea mea preferată

7. Fericirea pe care mi-o visez

8. Care ar fi pentru mine cea mai mare nenorocire

9. Locul unde aş vrea să trăiesc

10. Culoarea mea preferată

11. Floarea care-mi place

12. Pasărea mea preferată

13. Prozatorii mei preferaţi

14. Poeţii mei preferaţi

15. Eroii mei preferaţi din literatură

16. Eroinele mele preferate din literatură

17. Compozitorii mei preferaţi

18. Pictorii mei preferaţi

19. Eroii mei preferaţi din viaţa reală

20. Ce urăsc cel mai mult

21. Calitatea pe care aş vrea s-o am din naştere

22. Cum aş vrea să mor

23. Greşelile ce-mi inspiră cea mai mare indulgenţă

24. Deviza mea


Magdalena Boiangiu

1. Curiozitatea. 2. Loialitatea. 3. Francheţea. 4. Faptul că sînt prietenii mei. 5. Nerăbdarea. 6. Lectura. 7. Să citesc doar ce vreau eu, nu ce „trebuie“. 8. Orbirea. 9. Londra. 10. N-am. 11. Trandafirul. 12. N-am. 13. Cehov, Philip Roth, Jane Austen şi mulţi alţii, în funcţie de evoluţia sau involuţia stărilor depresive. 14. Rilke, Mandelştam. 15. N-am. 16. N-am. 17. Bach, Mozart. 18. Impresioniştii. 19. Churchill, Havel, Golda Meir. 20. Făţărnicia. 21. Simţul măsurii. 22. Subit. 23. Cele produse de ignoranţă. 24. „Taci şi înghite“, dar nu mă ţin de ea.

Marius CHIVU

1. Echilibrul. 2. Seninătatea. 3. Eleganţa / Simţul umorului. 4. La fiecare altceva. 5. Emotivitatea. 6. Să dansez pe Rolling Stones în timp ce dau cu aspiratorul. 7. Veri însorite în Provence, cu vin roşu, măsline negre şi kiwi, în intimitatea unei anumite femei. 8. O boală cumplită / un handicap fizic. 9. Lisabona. 10. Bleu. 11. Margareta. 12. Pasărea-liră. 13. Borges, Cehov, Calvino, Cărtărescu, Diderot, Hesse, Sabató, Saramago, Kawabata. 14. Arghezi, Doinaş, Jiménez, Yeats, Moraes, Valéry. 15. Phileas Fogg, Sancho Panza, Münchhausen, Joseph K, Peter Kien, Sˇvejk, Ubu, Iuda, Ivan Turbincă. 16. Doamna T, Penelopa, Alice, Enigel, Mariana Alcoforado. 17. Beethoven, Gershwin, Jimmy Page & Robert Plant, Roger Waters, Jan Garbarek, Vangelis. 18. Klimt, Modigliani, Segantini, Hopper, Chagall, Munch. 19. Sofia Loren, Woody Allen, Pleşu, Llosa, Michael Jordan, Björk. 20. Aroganţa. 21. Înălţime mai mare. 22. La timp, conştient şi în trei zile. 23. Cele făcute din dragoste. 24. Fără un pic de ingenuitate viaţa e (cam) tristă!

Radu COSAŞU

1. Împăciuitorismul. 2. Autoironia. 3. Tandreţea slăbiciunilor. 4. Fidelitatea concisă. 5. Romanţiozitatea. 6. Să fac din ţînţar armăsar şi invers. 7. Să scriu o carte semnată Oscar Rohrlich. 8. Să mor fără s-o fi scris. 9. Dintotdeauna, într-un Bucureşti al lui Roger Cîmpeanu. 10. Galbenul de toamnă. 11. Crinul japonez. 12. (Calul, hipopotamul şi) găina. 13. Sei Şonagon, şi Caragiale, şi Gogol, şi Proust, şi Cehov, şi Stendhal, şi Tolstoi, şi Flaubert, şi Isaac Babel, şi Dos Passos, şi Scott Fitzgerald, şi Platonov, şi Bellow, şi Philip Roth plus, cel mai recent, Vladimir Makanin. Dar cel mai intim: Camil. 14. Bacovia, Whitman, Edgar Lee Masters, Ileana Mălăncioiu, Angela Marinescu, Marina Ţvetaeva. 15. Lucien Leuwen, Mîşkin, Joseph K, Pnin, Herzog, Ladima, ca să nu încep cu Don Quijote şi Sancho Panza, Swann şi Hagi Murad. 16. Sanseverina, Gruşenka, Doamna T, Zoe Trahanache. 17. Mozart, Beethoven, Scarlatti, Schubert, Verdi. 18. Din cît de puţin pricep – impresioniştii şi Magritte. 19. O mătuşă (supranumită de mine Sanseverina), Jacques Brel şi Sviatoslav Richter. 20. Nu pot urî. 21. Să nu ştiu, de mic, ce sînt ipohondria şi inocenţa. 22. În pat, în somn. 23. Penaltiurile ratate la fotbal. 24. „Ia totul în tragic şi nimic în serios.“

Stela Giurgeanu

1. Imaginaţia. 2. Puterea de a domina. 3. Sinceritatea. 4. Îi pot suna oricînd la 4 dimineaţa să-i întreb de ce „el“ nu mă iubeşte. 5. …Principala mea trăsătură. 6. De obicei: să mănînc fistic, să beau cola şi să mă uit la seriale pe HBO. Acum: să învăţ limba germană. 7. O casă veche, plină cu flori, pe malul Rinului. 8. Să descopăr că iubirea nu poate muta munţii. 9. Schaffhausen, Elveţia. 10. Verde. 11. Frezia. 12. Pescăruşul. 13. F.M. Dostoievski, Octavian Paler, Ian McEwan. 14. Leonard Cohen, Topîrceanu. 15. Zorba, Don Quijote, Ladima. 16. Irene Soames (Forsyte Saga, John Galsworthy). 17. Leonard Cohen. 18. Picasso. 19. Clementina Cantoni şi cei ca ea, al căror nume nu-l aflăm decît atunci cînd sînt pe cale să devină eroi. 20. Complezenţa. 21. …le am pe toate, cu scuzele de rigoare. 22. Nu aş vrea să mor. 23. Cele asumate. 24. Dă-mi, Doamne, puterea de a nu accepta lucrurile pe care nu le pot schimba.

Andrei Manolescu

1. Nu cred că am neapărat o trăsătură principală. 2. Să ştie multe şi să poată face multe lucruri. 3. Bunătatea şi blîndeţea. 4. Chiar prietenia. 5. Nu-mi marchez teritoriul la timp. 6. Cîteva sporturi şi jocuri. 7. Să călătoresc în toată lumea fără nici o grijă. 8. Nu vreau să mă gîndesc la asta. 9. Cred că pe undeva prin Italia. 10. Verde închis. 11. Floarea-soarelui. 12. Rîndunica sau vulturul (depinde de situaţie şi încă nu m-am hotărît). 13. Cervantes, Joyce (în povestiri). 14. Nu am poeţi preferaţi. 15. Sancho Panza şi savanţii din cărţile lui Jules Verne. 16. Nici una (acum realizez că mai toate sînt ori tragice, ori antipatice, ori negative). 17. Beethoven, pentru cvartetele de coarde. 18. Van Gogh, Leonardo da Vinci. 19. Poate Alain Delon dacă n-ar fi din filme. 20. Suficienţa. 21. Ureche muzicală. 22. În luptă dreaptă, la peste 100 de ani. 23. Cele recunoscute. 24. Mare-i grădina Domnului şi în orice poţi găsi o parte bună.

Matei Martin

1. Fragilitatea. 2. Consecvenţa. 3. Sinceritatea. 4. Toleranţa. 5. Modestia. 6. Statul degeaba. 7. Să fiu rentier undeva, în ţările calde şi civilizate. 8. Să-mi pierd prietenii. 9. Principatul Monaco. 10. Negru. 11. Gura-leului. 12. Găina crescută la ţară, bine rumenită şi presărată cu tarhon şi piper alb. 13. Günther Grass, Albert Camus, Knut Hamsun, Patrick Süskind, Franz Kafka. 14. Paul Éluard, Heinrich Heine, Rainer Maria Rilke. 15. Don Quijote, Oblomov. 16. ? 17. Paul Mc Cartney, Chopin, Rameau. 18. Degas, Picasso, Dalí. 19. Nu mi-am creat niciodată modele printre eroii acestei lumi. 20. Să fiu refuzat. 21. Imortalitatea. 22. Dacă chiar e musai, atunci în somn. 23. – 24. „Cine se trezeşte de dimineaţă cade singur în ea“ (preluată de la un coleg ziarist).

Andrei Pleşu

1. Sînt, în general, nemulţumit. 2. Buna-creştere şi caracterul. 3. Rezonabilitatea veselă. 4. Loialitatea şi buna-dispoziţie. 5. Sînt, în general, nemulţumit. 6. Taclaua cu prietenii, întreruptă de unele lecturi. 7. Să am timp şi chef. 8. Să trebuiască să călătoresc tot timpul. 9. Bucureşti, cu casă de vacanţă în Irlanda. 10. Culoarea roast-beef-ului bine gătit. 11. Iarba. 12. Gîsca şi ficatul ei. 13. Platon şi Caragiale. 14. Shakespeare. 15. Athos, Porthos şi Cyrano de Bergerac. 16. Saşa Comăneşteanu, Nataşa Rostova şi (Doamne, iartă-mă!) cocoana Marghioliţa Mînjoloaia. 17. Mozart, Rossini şi Ionel Fernic. 18. Rafael, Bruegel (Bătrînul), Van Gogh. 19. Churchill şi Sanctitatea Sa Ioan Paul al II-lea. 20. Imbecilitatea harnică. 21. Cum adică? 22. La timp. 23. Greşelile fără urmări. 24. (nerealizată): Nimic scremut!

Adina Popescu

1. Imaturitatea. 2. Toleranţa. 3. Discreţia. 4. Îi preţuiesc atunci cînd nu mă bat la cap, nu dau telefoane, nu se plîng de bani şi nu beau mai mult de trei beri. 5. Posesivitatea. 6. Căutarea unor noi îndeletniciri. 7. Uneori lucruri mărunte, alteori lucruri măreţe. 8. Să mă prindă un cutremur de şapte grade într-un bloc cu bulină. 9. Sub plapumă! Într-un oraş cu temperatură constantă – 18-20 de grade. 10. Depinde de stare. Roşu – pe mine, albastru – în jurul meu. 11. Liliacul. 12. Găina de rasă grea, nu prea bătrînă. 13. Llosa, Hemingway, Nabokov, Truman Capote, Sylvie Germain (în Cartea nopţilor), Iuri Oleşa (Trei grăsani), Sanda Marin. 14. Omar Khayyam, Baudelaire, Esenin, Bacovia şi alţii. 15. Holden Caulfield şi Zmeul. 16. Alice în Ţara Minunilor. 17. Ceaikovski, Mozart (pentru că sînt fredonabili în momente grele), Michael Nyman (pentru prieteşugul lui cu Greenaway), Tom Waits (pentru că te face să plîngi la 5 dimineaţa). 18. Van Gogh (chiar şi interpretat de Scorsese în Vise al lui Kurosawa), Chagall, Rubens, pentru că le face să se simtă bine astăzi pe femeile cu oareşce complexe ş.a.m.d. 19. Doru instalatoru’, Mişu – suporter Steaua, Mihai I şi Coca – tanti de la butic căreia i-am spus de zece ori că „poveştile adevărate“ nu sînt adevărate, dar ea tot le citeşte. 20. Singurătatea cu mine însămi. 21. Nepăsarea, ca să nu zic nesimţirea! 22. Brusc, fără preaviz... în nici un caz pe un cîmp de mohor! 23. Ratarea penalty-urilor, aprinderea focului în pădure, dragostea la prima vedere, excesul de sinceritate. 24. „Măi băieţi, măi băieţi, puneţi mîna pe lopeţi!“ şi/sau „Viaţa e în altă parte!“

Iaromira POPOVICI

1. Inocenţa. 2. Loialitatea. 3. Discreţia. 4. Toleranţa. 5. Ezitarea. 6. Să ascult sau să privesc poveşti. 7. Nemurirea. 8. Boala şi singurătatea. 9. În diverse hoteluri din lume. 10. Negru. 11. Zambila. 12. Privighetoarea (deşi n-am văzut-o niciodată). 13. Dostoievski, Stendhal, Truman Capote, Kafka, Agatha Christie, David Lodge, Sadoveanu, Caragiale. 14. Emily Dickinson, Prévert, Bacovia, Eminescu. 15. Fabrice del Dongo, Alexei Karamazov, Oblomov, Pierre Bezuhov, Ulise, Tom Jones, Hercule Poirot, Ivan Turbincă. 16. Emma, Mary Poppins, Becky (Bîlciul deşertăciunilor), Portia (Neguţătorul din Veneţia), Moll Flanders. 17. Mozart, Vivaldi, Albinoni, Chopin. 18. Bosch, Bruegel, Klee, Kandinsky, Rafael, Botticelli. 19. Iisus, Leonardo da Vinci, Einstein, Galileo, Giordano Bruno, Humphrey Bogart, Jane Fonda. 20. Fiţele şi ipocrizia. 21. Tupeul. 22. Nicicum. 23. Naivitatea. 24. Fă ce-ţi place, fără să faci rău altora.

Dan STANCIU

1. O oarecare viteză a asociaţiilor, uneori. 2. Calmul incendiar. 3. Luminozitatea. 4. Umorul negru. 5. Stăruinţa în fleacuri. 6. Dezlegat, să planez. 7. Nu aş numi-o. 8. Să aparţin unei gloate. 9. Departe. 10. Galben. 11. Floarea-soarelui. 12. Auşelul (Regulus ignicapillus). 13. Raymond Roussel. 14. Antonin Artaud, René Char, Henri Michaux, Gellu Naum, Jean-Pierre Duprey. 15. Philip Marlowe. 16. Alice (din Alice în Ţara Minunilor), Zoe Bertgang (din Gradiva de W. Jensen). 17. Vivaldi, Verdi, Tom Waits. 18. Caspar David Friedrich, Van Gogh, Victor Brauner. 19. Buster Keaton, Marcel Duchamp. 20. Lumea asta, aşa cum e ea. 21. Aceea de a fi inoxidabil. 22. Intact şi efervescent. 23. Lapsusurile. 24. Nu am o deviză şi refuz ideea de a avea una.

Alex. Leo Şerban

1. Inconsecvenţa. 2. Politeţea. 3. Cochetăria. 4. Mă suportă. 5. Pedanteria. 6. Privitul filmelor. 7. Tot timpul din lume. 8. Munca în uzină, la o linie de asamblare. 9. La parterul paradisului, adică în Toscana. 10. Verdele închis. 11. Micsandra sălbatică. 12. Vrabia (pentru că visează). 13. Sei Şonagon, Henry James, Lewis Carroll, Joyce, Proust, Hesse, Beckett, Borges, Nabokov, Mandiargues. 14. Poeţii metafizici, Mallarmé, Trakl, T.S. Eliot, Arghezi, e.e.cummings, Ungaretti, Ashbery. 15. Robinson Crusoe, D’Artagnan, Stephen Daedalus, Marcel, Narziss & Goldmund. 16. Fedra (lui Racine), Mme de Merteuil, Mme Arnoux, Alice (in Wonderland), Miss Marple, Holly Golightly. 17. Preclasicii, Bach, Wagner, Bartok, Cage (4’33“), Bernard Herrmann, Nino Rota, L. Cohen, Gainsbourg. 18. Velásquez, Picasso, Miro, Klee, Bacon, Warhol, Twombly, Hockney. 19. Jules Verne, Neil Armstrong, Bill Gates, Prima Clonă Umană. 20. Trădarea. 21. Bunătatea. 22. Într-un cataclism planetar. 23. Adulterul şi bîrfa. 24. „Minimum de efort, maximum de efect.“

Mircea Vasilescu

1. Trăsătura de unire. 2. Umorul. 3. Discreţia. 4. Umorul. 5. Măsor de zece ori şi tai o singură dată – de obicei, cînd e prea tîrziu… 6. a) Să conduc maşina pe distanţe luuungi; b) Să zac cu orele pe Internet. 7. Să stau la ţară şi să cresc albine. 8. Nici nu îndrăznesc să mă gîndesc. 9. Pe colinele Toscanei. 10. Albastru. 11. Pe cîmp, margaretele şi macii; în glastră, trandafirii. 12. Bobocii de raţă. 13. Rabelais, Alexandre Dumas (père!), Mircea Cărtărescu. 14. Baudelaire, Arghezi, Ion Stratan. 15. Panurge, D’Artagnan, „eul narativ“ din prozele lui Cărtărescu. 16. Ziţa lui Caragiale – pentru că se întrevăd în ea germenii modernizării României. 17. Vivaldi, Lennon & McCartney, Joe Zawinul. 18. Renascentiştii italieni, majori şi minori deopotrivă. 19. Cristofor Columb şi Bill Gates, pentru că au descoperit lumi noi. 20. Ipocrizia, anticamera minciunii. 21. Muşchii lui Schwarzenegger. 22. Rapid, fără prea multe complicaţii. 23. Gafele. 24. Asta-i viaţa!

(Dilema veche, nr 75, 24 iunie 2005)

Viețile netrăite jpeg
Cît de ficționale sînt țările și spațiile în care trăim?
Liniștea și familiaritatea sînt suficiente sau devin prea puțin cînd vine vorba de promisiunea unui altfel?
Drepnea
Jumătate mișcare, jumătate siguranță
Locurile sînt sinonime cu niște stări psihice, sînt legate de întregi constelații de lucruri trăite, sunete, imagini, intensități care au înscris acel teritoriu pe harta mea emoțională.
Neuhausen (Erzgeb ), die Schlossgasse JPG
În satul Noulacasă
Acest sat se numește Neuhausen, iar mie, în română, îmi place să-i spui Noulacasă.
mare
Un lac între munți
Am știut că atunci, acolo, sînt fericit și că e un loc în care o să mă întorc întotdeauna cînd o să mă pierd, cînd o să-mi fie foame, sete sau o să mă rătăcesc.
p 11 jos jpg
Aici, între cei doi poli ai vieții mele
Cred că pentru mine e esențial să pot oscila între două stări sau două locuri sau două universuri sufletești.
p 12 Paris, Cartierul Latin WC jpg
Orașe uriașe
Mă văd întors în Paris, trăind liniștit viața altora, recunoscător celor care se poartă frumos cu mine, pînă cînd alții, nou-veniți, încep să îmi fie recunoscători că mă port frumos cu ei.
25869202527 80595838cf c jpg
4 case x 4 mașini
Mașina pe care mi-aș fi luat-o putea funcționa drept criteriu de delimitare a unor intervale (micro)biografice.
p 13 jpg
Harta
Aș vrea să trăiesc în România pentru că, după atîtea mereu alte și alte hărți, ar fi mai ușor s-o iau pe-a noastră la puricat, și la propriu, și la figurat.
p 1 jpg
Pe aripile gîștelor sălbatice
M-aș lăsa purtată de gîştele sălbatice ale lui Nils Holgersson, dînd roată nu doar Suediei, ci întregului continent, planînd fără nici o obligaţie şi nici un regret pe deasupra locurilor pe care le-am iubit cîndva.
1200x630 jpg
Pentru Constanța, cu dragoste și abjecție
Mi-ar plăcea să trăiesc într-o Constanța în care nostalgia – neobturată de dezvoltările imobiliare – să deschidă portaluri către trecut.
index png
Orașul Sud
Lună plină, Dunărea caldă și întunecată la Brăila, primitoare cînd intri cu picioarele în malul ușor nămolos.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Centrul și marginea
Tendința este acum cea a descentralizării și nu doar din punct de vedere urbanistic.
p 10 sus WC jpg
Strada Tunari în ficțiune și în realitate
Comoditatea locuirii împreună se vede că a primat față de disconfortul izvorît din diferență, rasială, socială.
Mahala jpg
Mahalale şi mahalagii
Oamenii se temeau de mahala şi de puterea cu care devora reputații şi destine.
Diana jpg
La Bragadiru
Lockdown-ul din martie 2020 ne-a prins în cei 46 de metri pătrați ai apartamentului de două camere din Drumul Taberei. Atunci a fost momentul-cheie.
p 12 sus jpg
Periferia sferei moralității: o scurtă istorie despre progres
Virtutea nu mai este ceva ce poate fi impus de la centru, ci descoperit și practicat de fiecare.
Irina jpg
O stradă doar a lor
Blocurile noi, plombe inestetice inserate în această alveolă cu aspect periurban, la rîndul ei înglobată într-un mare cartier de blocuri, ar fi contribuit la „curățirea” zonei.
1024px Bruxelles   Commission Européenne Berlaymont (23191436909) jpg
România, la periferia UE? Da, dar alții dau buzna afară
Faptul că euroscepticismul e (deocamdată?...) o afacere politică fără urmări, în România, e confirmat de ultimele formule de guvernare din țară.
p 14 sus Piazza del Popolo WC jpg1 jpg
Marginea lumii
E o senzație greu de găsit în altă parte, aceea că nimeni, niciodată, n-are ochii ațintiți spre tine, ceea ce îți lasă loc să faci ce vrei și să fii cum ești.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Arta apărării
Ne-am gîndit să abordăm chestiuni precum soarta, scopul și responsabilitatea artei în vreme de război.
p 10 C  Alba jpg
Artă fără adăpost
Muzeele de artă s-au obișnuit cu drôle de guerre care a șters din mințile tuturor iminența sau măcar posibilitatea unui război real.
p 11 youtube jpg
Patru tablouri
Au fost furate peste 170.000 de mii piese de artă fără ca trupele „eliberatoare“ să intervină.
d15 Dan Perjovschi Anti War Drawings ©Nicolas Wefers 5 jpg
Make art, not war – anchetă
Dată fiind natura explicit grafică a unui conflict armat, am adresat trei întrebări cîtorva artiști care se ocupă cu imaginea: pictori, artiști vizuali, regizori de film, desenatori.
p 1 Carlos Alba jpg
Fragilitatea indestructibilă a literei
Asta e proprietatea esențială a cărților: opresc în corpul lor corpurile morții.

HIstoria.ro

image
„Micile Rome” - Așezările coloniștilor romani în Dacia
După cucerire, teritoriul unei noi provincii era împărțit administrativ și guvernat după principiile dreptului roman. Elementele principale ale romanizării au fost armata, administrația, coloniștii, dreptul roman, veteranii și școlile create în provincii. Armata avea legături permanente cu autohtonii, unii dintre ei înrolându-se în trupă imediat după cucerire, în provinciile lor sau fiind trimiși în altele, chiar departe: trupe auxiliare formate din daci, imediat după cucerire, au fost trimise u
image
Bătălia de la Poltava, sau cum a devenit Rusia o Mare Putere
27 iunie 1709: în urma victoriei de la Poltava, Rusia se alătură grupului de Mari Puteri europene și, prin înfrângerea Suediei, câștigă definitiv poziția de cea mai mare putere a Europei Nord-Estice. Era primul pas al dezvoltării fulminante a Rusiei. Bătălia de la Poltava, una din cele mai mari bătălii ale Marelui Război Nordic (uitat, din păcate, de istoriografia modernă), a avut, așadar, consecin
image
Cine a fost Mary Grant, englezoaica devenită simbol al Revoluției de la 1848 din Țara Românească
„România revoluționară”, creația pictorului Constantin Daniel Rosenthal, este unul dintre cele mai reprezentative tablouri ale românilor, simbol al Revoluției de la 1848. Românca surprinsă în tabloul care a făcut istorie a fost, de fapt, la origini, o englezoaică pe nume Mary Grant.