„Profesorii sînt, la rîndul lor, o masă eterogenă” interviu cu Doru CĂSTĂIAN

Publicat în Dilema Veche nr. 966 din 13 octombrie – 19 octombrie 2022
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Doru Căstăian este profesor de filozofie și științe socio-umane la Liceul de Artă „Dimitrie Cuclin” din Galați. Deopotrivă publicist și traducător și o voce distinctă în peisajul public de la noi, care vorbește cu onestitate despre problemele din învățămînt. Discuția cu el este o radiografie a situației „de pe teren” și un bun diagnostic pentru suferințele „sistemului”.

Aș vrea să pornim discuția noastră exact de la întrebarea de bază a acestui număr de revistă: „Ce ne (mai) dorim de la școală?”. Cum sînt dorințele astea în funcție de scaunul pe care te afli: de școlar, de profesor, de părinte, de autoritate/legiuitor?

Prima întrebare este dacă mai există un „noi”. Pentru că diferitele „scaune” pe care le aminteşti aici îşi doresc probabil lucruri diferite sau care se suprapun doar parţial. Nu e nimic rău sau nefiresc în asta, în fond aşa a fost mereu. Ceea ce, în schimb, nu pare să se mai întîmple este găsirea terenului comun de negociere, a acelui spaţiu în care dorinţele şi scopurile tuturor să conteze, astfel încît sistemul de educaţie să reflecte cu adevărat coerenţa, dar şi diversitatea ireductibilă a societăţii. Elevii sînt, desigur, diferiţi. Cred că există încă elevii care sînt dispuşi să înveţe şi să arate interes şcolii din curiozitate naturală, dar şi pentru că au fost educaţi în acest spirit. M-aş întreba în ce măsură profesorii pot încă onora asta. Există însă şi elevii care trec prin şcoală ca printr-un mediu rarefiat, fără ataşamente şi interese profunde, demotivaţi adînc şi, deopotrivă, greu motivabili. La mijloc, grosul elevilor pentru care şcoala noastră e doar o haltă provincială către facultăţi (cele mai multe din Vest) şi pentru care examenele sînt singura raţiune pentru a învăţa. Profesorii sînt, la rîndul lor, o masă eterogenă. O avangardă (pe care nu o estimez la mai mult de 15-20%) de entuziaşti şi oameni dispuşi să înveţe şi să facă lucrurile mai bine, dar şi o masă profund demotivată, îndoielnic pregătită, încremenită în proiect (dacă mai există vreunul). Părinţii vor binele copiilor şi, uneori, fac greşeli şi exagerează. Alteori au perfectă dreptate. Cît despre autorităţi, mă îndoiesc că ele mai ştiu exact ce vor. Presupun că pînă şi reprezentanţii autorităţilor îşi doresc o şcoală modernă, performantă şi atractivă. Pe de altă parte, nu sînt dispuse să renunţe la privilegiile imediate, să spargă cu hotărîre şi curaj bulele vicioase de dependenţe şi interese. Aştept încă acea combinaţie de curaj şi viziune care să dea semnul unei noi vieţi pentru educaţia preuniversitară românească. Deocamdată nu e cazul cu autorităţile existente şi, în ciuda cîtorva elemente reformatoare şi pe alocuri binevenite, nu este cazul nici cu noul proiect al Legii Educaţiei.

De unde și mai ales cum se gripează motorul?

La un nivel vizibil şi evident, griparea are de-a face cu imaturitatea noastră democratică, cu ineficienţa mecanismelor de dialog social şi negociere. La un nivel mai profund, cred că vorbim despre factori culturali, o prăpastie între generaţii, dar şi o neîncredere a tuturor celor implicaţi în capacităţile sistemului de educaţie. Unele dintre aceste probleme nu sînt specific româneşti. Peste tot în lume se vorbeşte despre o criză a educaţiei şi valorilor, peste tot se încearcă găsirea unor soluţii la schimbările şi crizele fără precedent care afectează lumea în ansamblul ei: impactul tehnologiilor şi, în special, al Internetului, continuitatea culturală între generaţii, pregătirea pentru provocările profesionale ale lumii de mîine. Pînă acum, noi sîntem, comme d’habitude, într-o vrie a formelor fără fond, pentru că, deşi ne-am raliat verbal la dezbaterile momentului, nu livrăm nici soluţii, nici instrumente pentru a le pune în practică. Nu măsurăm, nu încercăm să înţelegem, nu facem cercetare sociologică, ne duelăm sterp în limba de lemn în vreme ce lucrurile se schimbă prea puţin sau deloc la firul ierbii. Un prim pas ar fi să dovedim că sîntem în stare să definim corect şi curajos problemele. Apoi, să gîndim soluţii plecînd de la cercetări valide şi rezultate certe, pe care să le folosim într-un mod vizionar şi înţelept. După care să finanţăm pilotarea şi implementarea acestei viziuni. Banii trebuie să vină şi să vină substanţial, dar să vină numai după ce ştim exact ce vrem şi ce ne propunem să facem cu ei. Dacă doar vom pompa bani într-un sistem nereformat, nu vom reuşi decît să hrănim în continuare găurile negre şi cercurile vicioase existente.

Ce mai înseamnă reformă în sistemul românesc de învățămînt?

Etimologic, re-forma presupune gîndirea unor noi forme, forme care să rezolve vechile probleme şi să ofere noi oportunităţi. Cînd vorbim despre noutate, vorbim despre noi forme instituţionale, dar, de ce nu, şi despre noi forme ale minţii, noi valori şi noi atitudini. O mai spun o dată: în ciuda cîtorva timizi sîmburi reformişti, noul proiect de lege nu cred că poate fi motorul unei reforme profunde şi reale. Pentru că există acolo prea puţin curaj, prea puţină viziune şi o mult prea mare grijă pentru conservarea anumitor raporturi de putere. Ca să fiu onest, nu trebuie să ne aşteptăm ca o lege să rezolve toate problemele sistemice. Dacă mă întrebi pe mine, multe lucruri ar putea fi făcute mai bine sau altfel inclusiv în actualul cadru legal. Dovadă stau iniţiativele pozitive care nu s-au împiedicat de el. Dar o lege poate servi drept impuls pentru o mişcare reformistă de proporţii şi poate servi drept cadru normativ care să redefinească mai constructiv şi mai înţelept arhitectura sistemului. De pildă, o lege nu îţi poate aduce direct în şcoli profesori mai buni, dar poate fi norma care încurajează o selecţie şi o formare de calitate.

Ce așteptări au părinții și cît de mare e presiunea lor, pentru că, din poveștile din jur, grupurile de părinți, din dorința de a-și ajuta copiii, devin extrem de vocale și par că știu mai bine ce e de făcut la catedră?

Ca de obicei, generalizările sînt înşelătoare. Există părinţi şi părinţi. Desigur, ei nu îşi doresc decît binele copiilor lor şi, uneori, acest bine trece prin nişte practici discutabile. Am să dau un singur exemplu: fondul clasei. Deşi este interzis prin lege, adesea părinţii nu ţin cont de asta şi plătesc din propriul buzunar tot felul de consumabile sau chiar aparatură scumpă pentru că, vorba aceea, un copil au (sau mai mulţi, după caz). Doar că practica asta permite de decenii întregi statului român să nu finanţeze procesul educaţional cum ar trebui şi să tolereze, ba chiar să încurajeze aceste moduri de a proceda incorecte şi, pînă la urmă, segregatorii. Părinţii ajung uneori să facă presiuni asupra unor profesori care nu corespund aşteptărilor lor, aşteptări care pot fi incorecte. Dacă faci, de pildă, presiuni asupra unor cadre didactice ca să încarce programul de teme al unui copil şi să nu mai ţină cont de restricţiile şi condiţiile specifice vîrstei, faci, desigur, ceva greşit. Dar pînă la urmă nu părinţii sînt veriga slabă a educaţiei româneşti. Eu nu am întîlnit oameni care să nu înţeleagă, dacă le explici cu argumente raţionale, că ai temeiuri ca să procedezi într-un anumit fel. Nu sînt întotdeauna de acord cu poziţiile asociaţiilor de părinţi, dar e bine că ele există, cred că presiunea lor constantă e benefică pentru un sistem care are nevoie urgentă de schimbări majore. Dacă mi se permite, apreciez îndeosebi organizaţia „Părinţii cer schimbare”, cred că sînt acolo multe voci echilibrate şi valoroase.

De unde vine toată neîncrederea asta în școală?

Aş spune că există temeiuri culturale şi temeiuri empirice. Pe de o parte, existenţa anumitor meme publice şi larg îmbrăţişate despre declinul şcolii româneşti, despre inutilitatea şcolii în lumea poveştilor de succes self made (deşi, în realitate, există o corelaţie extrem de puternică între nivelul de educaţie şi reuşita socială), pe de altă parte constatarea empirică a realităţii dezolante, a faptului că leviatanul educaţiei româneşti s-a schimbat greu şi a rămas în mare parte nereformat şi ineficient după revoluţie. Un lucru rar pomenit, deşi, din punctul meu de vedere, esenţial este şi faptul, regretabil, în opinia mea, că profesorii au ales mai degrabă calea non-combatului moral şi instituţional în toţi aceşti ani, au ales să tacă şi să ignore masiv relele şcolii, punîndu-le mioritic şi fatalist în seama sorţii. E trista realitate: arareori profesorii au vorbit cu determinare şi curaj despre hibele majore din sistem, precum subfinanţarea, şantajul politic permanent asupra şcolilor şi altele la fel de grave. 

S-au schimbat cu siguranță multe lucruri, ce a rămas la fel?

Unele dintre lucrurile care au rămas la fel sînt vechi răni. Altele sînt lucruri bune. În prima categorie aş numi subfinanţarea, controlul cvasitotal şi nefiresc al politicului, o birocraţie adesea ineptă şi autoimună. Cred că a rămas acelaşi miracolul actului pedagogic, bucuria intensă şi profundă a probabil celui mai angajant act uman: acela de a-i învăţa pe alţii şi de a învăţa împreună cu ei. 

Cum se vede de la catedră acest început de an?

Pentru mine e o eternă reîntoarcere a aceluiaşi, ca să răspund în termeni nietzscheeni. Diferenţă în repetiţie, bucuria uneori istovitoare de a relua cu noi generaţii efortul, deopotrivă erodant şi superb, al drumului paideutic. De fecare dată, noul an se vede pentru mine ca o pădure de oportunităţi.

interviu realizat de Ana Maria SANDU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.