Prezentul luminează trecutul (mai curînd decît invers)

Publicat în Dilema Veche nr. 974 din 8 decembrie – 14 decembrie 2022
© YouTube
© YouTube

Marți, 22 noiembrie a.c., într-o piață din nordul Moscovei, președintele rus Vladimir Putin și președintele cubanez Miguel Díaz-Canel au dezvelit o statuie a fostului lider Fidel Castro. În acel moment, Putin era liderul izolat al unei țări afectate de sancțiuni occidentale, iar Cuba era ținta unui embargo economic american vechi de decenii. Alăturarea lor era logică.

În același timp (luni, 21 noiembrie a.c.), șeful diplomației UE, Josep Borrell, reunea o ședință de urgență, punîndu-i față în față pe președintele sîrb Vucici și pe premierul kosovar Kurti, într-o încercare de a evita escaladarea spre violență a unei crize care a pornit dintr-o lege a autorităților kosovare care cere înlocuirea plăcuțelor de înmatriculare auto vechi (din anii 1990-2007, cînd Kosovo era parte a Serbiei) cu cele noi, ale „Republicii Kosovo“ – ceea ce minoritatea sîrbă locală refuză să facă. Confruntarea etnică e logică și ea.

Cazurile de mai sus trimit la evenimente de rang secund, de genul celor ce apar zilnic, cu zecile, pe agențiile de știri, dar nu ajung pe prima pagină. Ce au în comun e, în schimb, altceva: la rădăcina lor se află megaepisoade istorice, de genul celor care ar fi putut schimba fața lumii (criza rachetelor sovietice din Cuba, 1962, în cazul primului) sau care au schimbat, categoric, fața și granițele Europei (războiul intraiugoslav, în cazul ultimului). Ambele sînt ilustrative pentru un trecut care, de fapt, nu trece. Sau, mai precis, un trecut care, exact atunci cînd te iluzionezi c-ar fi consumat, se întoarce printr-un ecou seismic și te lovește peste frunte. Trecutul nu neapărat explică prezentul (cum credem cu toții), ci mai curînd el devine comprehensibil tocmai în lumina a ceea ce se întîmplă chiar azi.

Cîte națiuni, atîtea obsesii naționale

Istoriografia fiecărei națiuni are propriile obsesii. În cazul nostru, regele Carol al II-lea, 23 august 1944 sau revoluția din decembrie 1989 vor rămîne, în deceniile următoare, subiecte inevitabil predilecte polemicilor. În cazul SUA, la fel vor fi războiul din Vietnam, criza Watergate sau lunga campanie recentă din Afganistan ș.a.

Francezii au și ei, în secolul XX, trauma lor: ocupația germană și, mai mult, comportamentul (i.e. politici rasiale) al guvernului de la Vichy – una dintre cele mai umbrite pagini din istoria acestei națiuni. Éric Conan și Henry Rousso publicau un volum (Ed. Gallimard, 1996) al cărui titlu a făcut carieră: Vichy, un passé qui ne passe pas. Dincolo de plusul (pentru un cititor român) că are drept motto un aforism al lui Cioran („Interesul pe care-l purtăm Timpului pleacă dintr-un snobism al Ireparabilului“), această idee a unui trecut care nu trece e valoroasă pentru orice istoric – și pentru orice om interesat de problema (și soluțiile) reflecției despre trecut, istorie, legendă și memorie. Morala acestei reflecții e că nu tot trecutul este istorie (și mai ales că nu toată istoria e trecut), că memoria și istoria sînt categorii gnoseologice clar diferite (și care funcționează după logici aparte) și că, în general, chiar și oamenii modest educați în istorie au propria lor memorie sau propriile lor legende despre trecut

Dovezile în acest sens abundă. Într-un sondaj INSCOP Research din noiembrie a.c., desfășurat în România pe parcursul mai multor luni, reiese că, în mai-iunie a.c., 54% din intervievați (și 57,4% din repondenții din septembrie-octombrie a.c.) cred că situația generală a țării în 2022 e mai rea decît cea din 1989! În fața unei astfel de știri, un om cu simțul măsurii (societal vorbind) e lăsat năuc. Înseamnă că o bună parte din reperele rememorărilor noastre și din valorile ultimelor decenii (precum libertate, democrație, parlamentarism, pluripartidism, alegeri libere etc.) sînt simple vorbe în vînt, fără priză reală la mulți (aparent majoritari) români. Sau poate putem trage concluzia că o bună parte dintre concetățeni și-ar vinde libertatea pentru un salariu mai mare sau pentru mai mare grijă din partea unui stat paternalist, chiar dacă dictatorial. Altfel spus: pentru acești 54% sau 57,4% din români (să fie surprinzător că românii par cu cca zece procente mai optimiști primăvara decît toamna?), trecutul e mai bun decît prezentul, iar legenda acelui trecut e mai puternică decît istoria lui. La drept vorbind, oricare dintre acești cca 55% din români pare a spune: istoria e treaba profesorilor și cercetătorilor, nouă lăsați-ne amintirile vieții noastre!

Aurea mediocritas – linia de mijloc e mereu mai bună

De fapt, acei oameni au dreptate. Cred că sondajul e șchiop. Acei plus/minus 55% din români „nostalgici“ nu vorbesc despre etica, morala sau istoria comunismului, ci despre viața lor. Ei nu regretă un sistem politic anume. Cei mai vîrstnici rememorează tinerețea lor, o epocă a unei egalități sociale cel puțin mimate, a locului de muncă & salariului garantat, a locuinței, buteliei și vacanței date prin sindicat, a unui stat care pretindea că are grijă de orice cetățean (și îi cerea în schimb supunere, printre altele). 

Cei mai tineri dintre repondenți dau glas frustrării lor despre pre--zent: așa cum am scris adesea, ge-nerațiile de studenți/tineri de azi sînt mult mai progresist-socialiști decît stu-den-ții anilor 1990 (fără o legătură cu partidul PSD) – și poate pe drept cuvînt, pen-tru că o bună parte dintre ei sînt de-za-mă-giți de politicieni și politizare, de lipsa meritocrației din scara operațională a sta-tului, de labirinturile oficiilor de stat și, poate, inclusiv de consumul de hîrtie în creș-tere al unei birocrații care pretinde că in-tră în epoca digitală etc.

Sîntem în anul 2022 și deja putem prevedea că o anumită memorie și o anumită legendă a trecutului nostru se vor afla inevitabil în bagajul oricărei confruntări electorale românești din viitorul previzibil. 

Dacă ne gîndim bine, deseori a fost așa. În 1996, candidatul Emil Constantinescu îl întreba (și bloca) pe candidatul Ion Iliescu dacă crede în Dumnezeu. Pentru mulți votanți de atunci, aceasta rima cu o epocă în care pe stema țării scria Nihil sine Deo. În anul 2004, candidatul Băsescu îl căina pe candidatul Năstase (și pe noi toți): „Ce blestem pe țara asta, să aleagă între doi comuniști!“. E adevărat că ambii fuseseră membri PCR (ca alte patru milioane), dar ce nu reieșea din acea seară a fost și din ce famiglia a ex-Securității făcea parte fiecare. Nu despre istoria țării era vorba în acel schimb de replici – ci despre tupeul, cariera și legendarea posibilă a fiecăruia. 

Dat fiind că această percepție e, de fapt, un fragment scurt de memorie istorică, nu-i o surpriză că, pe de o parte, i) alegerea ca președinte al României a (minoritaru)lui Klaus Iohannis a amuțit vocea eternului revendicator etnic László Tökés (o portavoce a unei anumite memorii, nicicum a istoriei ca atare), dar și ii) steaua politică a dlui Băsescu în Republica Moldova a căzut în momentul în care, în iunie 2019, femeia politician Maia Sandu devenea prim-ministru și, în noiembrie 2020, a cîștigat acolo alegerile prezidențiale. Judecate azi, cotele Maia vs. Băsescu sînt rizibile: Maia Sandu e, într-un sondaj românesc din noiembrie a.c., cel mai de încredere lider dintr-o țară europeană, devansîndu-i clar pe Emmanuel Macron sau Volodimir Zelenski, iar ex-președintele Băsescu a dispărut din radarul public. Într-un fel, Traian Băsescu avea dreptate: generația sa de membri de partid & surse ale Securității etc. poate, inevitabil, păcăli memoria unor generații – dar niciodată nu poate înșela istoria, ca atare.

O veste pentru fularul domnului OrbЗn: unirea venea oricum

Să revenim la zi. Eu fac parte din acea generație de români/europeni care realmente au crezut că Rusia anilor 1990 poate să se distileze, treptat, într-un membru al familiei europene democratice. În fapt, războiul de cucerire pornit pe 24 februarie a.c. de Rusia împotriva Ucrainei ne explică mai bine istoria Imperiului Țarist: același vechi apetit expansionist, același refuz de a concepe că unii vecini nu le acceptă suzeranitatea.

La fel, povestea cu „fularul cu Ungaria Mare“ al premierului Orbán al Ungariei: ea nu spune nimic despre istoria Europei sau Uniunii Europene, dar spune volume despre nostalgia unor maghiari şi despre surpriza pe care ei au simțit-o în urma tratatului de la Trianon, din iunie 1920. Fularul explicit deschis în filmare al premierului Orbán arată că o parte a maghiarilor (cel puțin cei care îl votează) n-au înțeles că demografia face istoria. Urmînd logica istorică – și evoluția demografică –, România s-ar fi unit cu Transilvania, în deceniile după 1920, chiar și fără Primul Război Mondial. Cum? Prin ascendență numerică.

Și, ca să închidem cercul și să revenim la primele paragrafe: Serbia nu a pierdut Kosovo în 2008 – ci în secolele în care sporul demografic a mers într-o anumită direcție. Cît despre Cuba: Fidel Castro a fost, indubitabil, un rebel revoluționar al secolului XX. Îl putem simpatiza sau nu, dar faptul că un lider conservator din Eurasia (precum Vladimir Putin) ridică statuie unui revoluționar din coasta SUA e doar semnul anchilozării președintelui rus în logica Războiului Rece. Statuia lui Castro inaugurată de Putin vorbește mai puțin despre prezentul Cubei – și mai mult despre trecutul liderului Rusiei. 

Drept care teza acestui text este: nu vă (mai) așteptați ca trecutul să explice prezentul. Citiți știrile fiecărei dimineți și veți înțelege mai bine trecutul  –  inclusiv de ce scandalul plăcuţelor de înmatriculare, între sîrbii şi kosovarii de azi, ne grăieşte, de fapt, despre războiul dintre creştinism şi islam de acum şase secole şi mai bine.

Adrian Cioroianu e profesor universitar şi director al Bibliotecii Naţionale a României. Cea mai recentă carte (editor): 1921-2021. A fost odată ca niciodată Partidul Comunist Român, Editura Polirom, 2021.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.