Poveste în patru acte

Publicat în Dilema Veche nr. 434 din 7-13 iunie 2012
Poveste în patru acte jpeg

Se numea Miua şi era un urs roşu, cu vestuţă în carouri şi un ochi puţin dezlipit. Habar n-am de la cine îl primisem şi nici nu cred că mă jucam prea mult cu el, dar seara cînd mă pregăteam de culcare, Miua devenea personajul principal al fanteziilor mele. Era un soi de erou neînfricat, posesor de sabie şi de puteri magice, ajutor de zîno-prinţesă (asta eram eu) şi principala lui misiune era să execute/pedepsească/decapiteze orice coleg de grădiniţă care mă trăsese de păr sau rîsese de mine în timpul zilei. Odată, am făcut imprudenţa să pomenesc despre existenţa acestui personaj unor copii de la groapa cu nisip care nu voiau să mă primească în jocurile lor. O să vină Miua şi-o să v-arate el vouă! Apoi l-am descris cu lux de amănunte, crezînd că astfel îi voi înfricoşa şi vor ceda, însă copiii mi-au adus la cunoştinţă că aşa ceva nu există şi s-au dus să se joace cu găletuşele şi lopăţelele lor ceva mai încolo, prăpădindu-se de rîs pe seama mea. M-am enervat îngrozitor şi, cu lacrimi în ochi, am chemat-o pe maică-mea să le spună ea copiilor ălora că Miua nu-i o scorneală de-a mea şi că ar face mai bine să se teamă de el, dar maică-mea (care de obicei îmi încuraja fanteziile) m-a privit ciudat, m-a luat de mînuţă şi m-a dus acasă, unde mi-a explicat pentru prima dată, pe înţelesul celor 4-5 ani pe care-i deţineam, diferenţa dintre un personaj real şi unul fictiv. Era spre binele meu să înţeleg asta, dar, pe de altă parte, nici mama nu auzise pe atunci despre „ficţionalizarea realităţii“, pe care o practicam în mod inocent la vremea aceea…

Cred că primul personaj „instituţional“, dacă-l pot numi aşa, cu care m-am întîlnit (şi m-am confruntat) a fost diriga din clasele V-VIII. Era profesoară de sport, secretară de partid pe şcoală şi mare organizatoare de tabere la munte, dar prima dată cînd am început să intuiesc că este un adevărat personaj a fost în timpul mineriadelor (Revoluţia m-a prins în clasa a V-a) cînd, după cele două-trei zile de absenţă, întorşi la ore, ne-a ţinut o cuvîntare elogioasă despre aceşti vajnici patrioţi care au venit din Valea Jiului să apere democraţia de-abia născută. Fiind un copil cărat de părinţi în Piaţa Universităţii, care purta cu mîndrie eticheta de „element destabilizator“ (mama era „golancă melancolică“, iar tata nu mai ţin minte exact), am înţeles instinctiv că sîmburele conflictului dramatic dintre noi două e pe cale să încolţească. Eram două personaje cu viziuni ideologice diferite... Cum în următorii ani m-a trimis în mod repetat acasă pe motiv că aveam fusta prea scurtă şi mi-a confiscat cîteva oracole compromiţătoare, doamna dirigintă a ajuns să întruchipeze în mintea mea „personajul negativ“, The Absolute Villain, motiv pentru care am introdus-o într-o parodie după „Paşa Hassan“, pe care am citit-o la ora de română. Diriga era Vodă care trecea „prin şiruri, cu catalogu-n mînă“, făcînd prăpăd în oastea otomană, a.k.a. elevii clasei a VI-a B. Doamna Vaum, profa de română, care aprecia acest gen de manifestări subversive la ora ei, era tot un personaj: ţipa la noi, ne făcea „loaze“, ne ironiza fără milă, izbea cu catalogul de catedră, dar ne şi îndemna să „batem cîmpii cu graţie“ în compuneri, nu ne dădea niciodată teme plicticoase şi se străduia să ne facă să citim poezie în afara manualului, chestie pentru care ne răsplătea cu cîte un 10. Aşadar, era „personajul bun“, pentru că pe atunci aşa vedeam lucrurile, albe sau negre, fără prea multe nuanţe intermediare, iar personajele se împărţeau ca-n basme sau ca-n filmele cu karate.

În perioada liceului şi-a facultăţii, cred că-mi alegeam băieţii de care mă îndrăgosteam după potenţialul de „personaj“ pe care-l aveau. Dacă respectivul ieşea noaptea pe furiş din casă şi mînca gîndaci, avea şanse maxime. La fel şi dacă stingea farurile maşinii mergînd noaptea pe contrasens, dacă salva puii de stîrc rămaşi toamna pe mirişte (probabil asta se datorează traumelor cu care am rămas după studiul povestirii lui Brătescu-Voineşti…) sau dacă alterna la petreceri reprizele de striptis cu cele de emoţionat pîn’ la lacrimi la vreo melodie lacrimogenă. Toate astea nu par decît nişte clişee adolescentine, dar pe vremea aia credeam sincer că un tip în stare de vreo tîmpenie enumerată mai sus este un „personaj“ de care merită să te-ndrăgosteşti. De altfel, orice personaj trebuia să conţină, obligatoriu, o doză de nebunie şi jemenfichism; ciudăţeniile şi sfidarea regulilor erau elementele care diferenţiau un om „normal“ de un personaj. De la sine înţeles că nici nu mă oboseam să aflu dacă sub pojghiţa aceea de om „normal“ se poate ascunde un personaj, pentru că personajul era ceva ce se recunoştea de la prima vedere după manifestările zgomotoase (a se citi ostentative).

Într-o vreme, pe cînd locuiam în blocul în formă de U cu biserică în mijloc de pe Dorobanţi, mă fascina un bătrîn care hrănea porumbeii din curte. Tîra veşnic după el nişte plase cu resturi pietrificate de pîine, avea o privire ca de pe altă lume, o claie de păr alb, haine jerpelite şi te apostrofa imediat dacă-i deranjai zburătoarele de la masă. Exact cînd mă hotărîsem să-mi fac curaj să vorbesc cu el (mi se părea, evident, un personaj), bătrînul nu s-a mai arătat prin curtea bisericii. Tot atunci, l-am cunoscut pe artistul Ion Bârlădeanu, care avusese primul său vernisaj la galeria H’Art şi, pe neştiute, povestea lui s-a suprapus peste imaginea bătrînului cu porumbei a cărui poveste nu o aflasem niciodată şi a intrat în romanul la care lucram. Şi pentru că trebuia să poarte un nume, l-am numit Zaim, după numele unui bătrîn lăutar pe care-l intervievasem pentru o revistă, un domn cu o poveste absolut fabuloasă şi o voce, la cei peste 90 de ani ai săi, care te putea face să plîngi. Cumva, din trei personaje reale s-a născut unul singur, fictiv.

Adina Rosetti este jurnalistă şi scriitoare.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

10 milioane de automobile produse de compania Ford (© Library of Congress)
SUA și relațiile comerciale cu România Mare în anul 1932
Anul 1929 a adus în SUA o recesiune economică și elitele epocii n/au putut să împiedice expansiunea fenomenului la nivel planetar. A fost un dezastru care a durat un deceniu și a lăsat urme vizibile în societate, cea care tindea să se radicalizeze.
Aeronava Tarom foto Loredana Cioclei jpg
Ministerul Transporturilor propune un nou ajutor de stat de 114 milioane de lei pentru TAROM. Banii vor fi luați din Fondul de rezervă
Compania TAROM, prin Ministrul Transportului, a cerut Guvernului o nouă tranșă din ajutorul de stat aprobat de Comisia Europeană, pentru a-și continua restructurarea.
romani saraci pixabay jpg
Locuințele, noua bombă socială. Andrei Caramitru avertizează: „Orice altceva nu poate funcționa”
Economistul Andrei Caramitru avertizează că, pe fondul cererii tot mai mari de locuințe și al blocării dezvoltării unor cartiere de către activiști civici, prețurile imobiliare cresc accelerat. Această presiune generează frustrare în rândul populației, care ajunge să se îndrepte spre votul extremist
Excavator sapa groapa FOTO Shutterstock
Un bărbat care săpa o piscină a găsit o comoară de 700.000 de euro în curtea sa. Ce se întâmplă cu lingourile
Un bărbat a făcut o descoperire uluitoare, în timp ce săpa o piscină în grădina casei sale din Franţa: o comoară de sute de mii de euro, ascunsă în pungi de plastic.
O femeie din Germania a născut cvintupleți
O femeie din Germania a născut cvintupleți. 25 de medici au asistat la nașterea celor cinci bebeluși
O femeie din Germania a născut cvintupleți, o „raritate” în lumea medicală, după cum subliniază reprezentanții maternității. Cei cinci copii au venit pe lume în urmă cu două luni.
cap agde plaja nudism  jpeg
Țara din Europa cu cei mai pasionați amatori de nudism
Un studiu realizat de YouGov în șase țări arată că danezii sunt cei mai predispuși să aprobe nudismul și să defileze goi în public.
Octav Stroici, românul care a murit la Roma după prăbușirea turrnului medieval FOTO Profimedia
Pompierii care l-au scos de sub dărâmături pe românul mort la Roma: „Voia veşti de la familie, plângea de durere”
În ultimele sale clipe, Octav Stroici, românul de 66 de ani care şi-a pierdut viaţa după ce a fost prins sub turnul din Roma prăbuşit săptămâna aceasta, a întrebat de familia sa.
0cafc0e4 04c9 4acf 98fa 067a76821bdb jpeg
Ce se întâmplă la „Catedrala Națională” după terminarea programului non-stop de vizitare
După 11 zile de pelerinaj, zi și noapte, închinarea credincioșilor în Sfântul Altar al Catedralei Naționale s-a încheiat miercuri, 5 noiembrie 2025, la miezul nopții. Click! vă spune ce a decis Patriarhia să se petreacă în luna noiembrie la Catedrala Nașională.
surse stefania szabo medicul decedat de la sju buzau ceruse de la farmacia spitalului mai multe calmante 1019142 jpg
Ies la iveală detalii șocante despre viața Ștefaniei Szabo. Fostul soț al medicului ar fi avut o viață dublă
După moartea subită a doctoriței Ștefania Szabo, noi informații despre viața ei personală continuă să iasă la suprafață, conturând imaginea unei femei care a traversat ani dificili, marcați de conflicte intense și tensiuni prelungite în plan privat.