Post-consumul cultural

Publicat în Dilema Veche nr. 591 din 11-17 iunie 2015
Post consumul cultural jpeg

- argument -

Cînd aţi cumpărat ultima oară un album de artă, un tablou, un CD cu muzică, un film pe DVD, un bilet la muzeu, o revistă? Aveţi acasă vreo colecţie cu astfel de bunuri? Mai păstraţi cărţile vechi, discurile, VHS-urile, revistele preferate? Mai umblaţi prin vechile colecţii? Le-aţi completat în ultimul timp? Indiferent de răspuns, un lucru e cert: bunurile culturale nu mai există în forma de altădată. Însăşi expresia „bunuri culturale“ sună vetust în epoca formatului digital şi a post-consumului. 

Ascultăm muzică la posturi de radio online, pe YouTube, Soundcloud/Spotify/Tidal ş.cl., la telefonul mobil sau în iPod; piratăm muzică în format mp3/flac sau o descărcăm legal de pe iTunes. De fapt, nu mai achiziţionăm muzică şi nu o mai deţinem într-un format fizic (casetă, CD, vinil), altfel decît, temporar, pe un

Muzica nu mai există, e virtuală. Nu mai e nevoie de posesie/proprietate, colecţii şi arhive: muzica,

muzica produsă de om sau de maşină e acum prezentă şi accesibilă în orice moment şi loc. E suficientă o conexiune de Internet şi un gadget

Muzica iese acum din laptop, din tabletă, din smartphone. Pe care le purtăm cu noi tot timpul pentru că oricum viaţa şi cariera noastră depind de ele. 

Precum muzica, şi filmele au evadat din arhive pentru a rula virtual pe torenţi de unde pot fi „pescuite“ de oricine, oricînd, cu orice unealtă electronică. Poţi vedea filme pe orice ecran: smartphone, desktop, plasmă, pînza/peretele din faţa unui proiector (inclusiv cu ochelari 3D). Nici cărţile nu mai au nevoie de coperte, atîta timp cît ai un ecran la îndemînă. În cîteva secunde poţi descărca în micul e-reader din palmă aproape orice carte scrisă vreodată de om. În cîteva minute poţi avea în buzunar biblioteci întregi, atîtea (e-)cărţi încît ţi-ar trebui şi vieţile strămoşilor tăi pentru a putea citi măcar o parte din ele. Vrei să admiri picturi, fresce, fotografii, colaje, sculpturi, monumente, arhitecturi ş.cl.? Poţi face turul virtual al unui muzeu de pe alt continent pe propriul laptop, le poţi admira într-un

rulînd la plasma de la tine din dormitor sau, în curînd, le vei admira şi cunoaşte istoria prin lentila propriilor ochelari. 

Dar

E-book

ul nu va da foc cărţii de hîrtie,

-ul audio-video nu va topi discurile de vinil sau DVD-urile cu filme, digitalul nu va închide muzeele de artă, site-urile nu vor îngropa siturile. Toate acestea nu se exclud, se definesc în funcţie de

& mediu, coexistă deja în cea mai democratică lume posibilă a suporturilor/formatelor alternative. 

Noile tehnologii de redare, reproducere şi stocare au abolit orice obstacol din calea consumului bunurilor culturale: totul a devenit accesibil oriunde, oricînd, oricui. Nu mai există alte constrîngeri în afara propriilor nevoi/gusturi/dispoziţii. Nu mai e nevoie să şi deţii ce vrei să consumi. Nu mai eşti nevoit nici să păstrezi ce ai obţinut. Şi la ce bun să selectezi

, cînd poţi păstra oricum

!? Centimetrii şi gramele s-au metamorfozat în biţi. Arta pluteşte, curge, se revarsă în eterul lumii într-un etern circuit. „Nori“, „torenţi“, „streaming“! Arta, toată arta produsă de omenire e acum aici. O găseşti sub toate formele, disponibilă pe orice suport, în orice moment, pentru orice stare. Arta şi-a atins, în sfîrşit, idealul: e ca oxigenul.

Epoca stocării infinite şi a post-consumului digital a început ieri.

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

Ilustraţie realizată de Ion BARBU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.