Podul şi trandafirii obuzelor

Miruna VLADA
Publicat în Dilema Veche nr. 587 din 14-20 mai 2015
Podul şi trandafirii obuzelor jpeg

Imediat ce ajungi în centru, scoţi aparatul de fotografiat şi apeşi pe buton ca hipnotizat. Îţi ia respiraţia culoarea aceea verde-albastră a rîului, şi arcul perfect peste apă, şi piatra albă, parcă şlefuită atent cu pila. Şi cînd te uiţi la poza proaspăt făcută vezi că scrie cu litere mari, negre „Don’t forget“ pe o piatră, în stînga jos. Aceasta e piatra din centrul oraşului Mostar, capitala regiunii majoritar croate Herţegovina din sudul federaţiei Bosnia şi Herţegovina. Piatra e chiar lîngă

(podul vechi – trad.), astfel că apare în cam toate pozele turiştilor. Cele două vin la pachet – cînd vezi minunăţia aceea de pod de piatră de 30 de metri înălţime şi 4 metri lăţime, o minune arhitectonică a Balcanilor, vezi şi îndemnul imperativ la neuitare.  Textul e în engleză, semn că au fost stimulente din partea comunităţii internaţionale ca inscripţia să apară acolo drept motto pentru comunitatea încă divizată, dar şi pentru turiştii dornici de a înţelege drama Mostarului. Podul a fost construit în secolul al XVI-lea pentru a ajuta la traversarea rîului Neretva şi pentru a face legătura între cele două părţi ale oraşului Mostar. Pe un mal se văd biserici catolice cu turle înalte, pe celălalt mal se văd capetele lungi ca de lance ale moscheilor. Instinctiv te uiţi cînd la unele, cînd la altele şi îţi vine să te întrebi care e mai înaltă şi mai impunătoare. Simţi deja, doar privindu-le, că fiecare mal are povestea lui şi că războiul a deturnat aceste două poveşti una împotriva alteia. De aceea şi fiecare mal are uitarea lui. Ca să poţi scrie istoria/povestea ta despre oprimare, despre călăi şi victime, trebuie să omiţi anumite pasaje. Fix acele pasaje pe care se bazează celălalt mal. Morţii lui sînt victoriile tale. Morţii tăi sînt atrocităţile lui. Despotismul lui e cauza ta nobilă de luptă pentru libertate, despotismul tău e cel ce nu mai apare în poveste. Îl ştergi repede cu buretele, doar despotismul de pe celălalt mal e centrul poveştii tale. Victoriile tale şi eşecul lui. Atît. Pe cel care ascultă ambele poveşti îl ia durerea de cap. 

Podul a fost de la bun început un simbol otoman şi a fost asociat comunităţii musulmane din Mostar. El a fost construit la ordinul lui Suleyman Magnificul însuşi şi realizarea lui se spune că ar fi durat nouă ani pentru a uni, timp de peste 400 de ani, o comunitate mixtă etnic şi pentru a facilita comerţul şi dezvoltarea unei aşezări muntoase rurale. Pe 9 noiembrie 1993, în timpul războiului din Bosnia, artileria croată a bombardat podul şi l-a distrus. După război, Banca Mondială, UNESCO, Fundaţia pentru Cultură „Aga Khan“ şi World Monuments Fund s-au implicat în proiectul de reconstruire a podului Stari Most şi a centrului istoric al Mostarului. Refacerea lui (doar cu materiale de construcţie locale şi cu fragmente recuperate din rîul Neretva din pietrele originale ale podului) a început în iunie 2001, iar pe 23 iulie 2004 a avut loc inaugurarea oficială. Slobodan Praljak, politician şi scriitor croat, este unul din cei şase croaţi condamnaţi la 20 de ani de închisoare pentru bombardarea podului în urma unei strategii de distrugere culturală. 

Deci ce avem aici? Un pod construit prin 1500, dărîmat într-o formă de răzbunare culturală, apoi reconstruit piatră cu piatră şi inaugurat în 2004. Pentru mine, Stari Most din Mostar spune totul despre capacitatea noastră de uitare şi de refacere. În 2015 se împlinesc 20 de ani de la semnarea acordului de pace de la Dayton, ce a pus capăt războiului din Bosnia (1995). Uitarea e necesară. Uitarea e un mecanism defensiv. Şi ca orice mecanism defensiv, uitarea e un drog. O foloseşti ca să-ţi faci curăţenie în dulapul cu schelete. O foloseşti ca să arunci cîţiva saci de nisip din balonul cu aer, ca să se înalţe. Dar ce faci cînd curăţenia ta e rana altuia? Pe de o parte este dorinţa de a lupta împotriva uitării pentru a cinsti victimele şi pentru a face să nu se mai repete ce s-a întîmplat. Pe de altă parte este obligaţia de a uita ca să îţi poţi continua viaţa. Problema delicată a reconcilierii etnice stă în acest echilibru firav. 

Odată cu reconstrucţia centrului vechi şi a lui Stari Most, turiştii au reînceput să asalteze oraşul. Acum, Mostarul e supraaglomerat de turişti, veniţi să descopere acest loc blestemat şi binecuvîntat totodată. Dar şi după douăzeci de ani, în Mostar totul aminteşte de război. Locuitorii au fost forţaţi să îşi marketizeze traumele şi să scoată războiul la tarabă, pentru ca turiştii să plătească euro pe el. Păi, cum să-l uiţi cînd trebuie să-l vinzi? Dincolo de orice, podul din Mostar rămîne un simbol foarte puternic – de oriunde l-ai privi este la fel de frumos. 

Podul din Mostar e o poveste despre vindecare, dar singulară. În alte oraşe din Bosnia s-au păstrat intacte clădiri-simbol, care au rămas exact aşa cum le-a prins sfîrşitul războiului – distruse, expuse. Citisem despre „Trandafirii din Sarajevo“, dar cînd l-am văzut pe primul mi s-au înmuiat picioarele. Acolo, la o jumătate de metru de locul unde stăteam, un obuz a curmat cel puţin o viaţă şi a nenorocit alte cîteva. Statistica nu înseamnă nimic, te iau fiorii abia cînd ajungi în locul damnat. Dacă un obuz cădea pe ciment sau pe asfalt, lăsa o urmă asemănătoare unei flori. Aceste cicatrici au fost vopsite simbolic cu roşu de un grup de artişti contemporani, devenind „Sarajevo Roses“, un îndemn la neuitare şi un omagiu adus tuturor celor ce şi-au găsit sfîrşitul în război. Există şi un film cu acest titlu, care prezintă povestea unui doctor bosniac şi lupta sa contra cronometru împotriva morţii. Într-o zonă de conflict, totul capătă o altă dimensiune. Gesturile, chiar şi cele mai banale, cîntăresc mult mai mult. Un kilogram de zahăr în Sarajevo-ul anului 1993 nu se poate compara niciodată cu aceeaşi cantitate cumpărată din alimentarele Bucureştiului. Niciunde într-un oraş străin de ororile războiului nu poţi simţi asta. Despre ce fel de uitare să vorbim în cazul acesta? Despre ce fel de formă de igienizare a memoriei? Cum să fii forţat să îţi găseşti necontenit o formă de sublimare a mîniei neputincioase? Cu ce să scrii istoria? 

În Bosnia am înţeles că pentru a merge mai departe cu viaţa după un război etnic, în care prietenii şi duşmanii se amestecă între ei, e o datorie civică să uiţi. Dar ca să uiţi trebuie să faci o operaţie chirurgicală amplă – pui pe masă totul şi începi să separi: asta trebuie să uiţi, asta nu. În Bosnia, toate poveştile sînt despre imposibilitatea de a uita, despre vindecare şi despre o mînie neputincioasă care transpare prin toţii porii. Poveştile sînt adesea intercalate, contradictorii. Statisticile spun că unul din cinci locuitori ai Bosniei a pierdut o rudă în timpul războiului. Bosnia anilor ’90 şi 2000 a fost un uriaş salon de terapie posttraumatică. Iar comunitatea internaţională a deschis aici un uriaş centru de reeducare a mîniei. Ca să poată trăi, trebuie să „treacă peste“, aşa li se tot spune. Împăcarea cu trecutul, recunoaşterea crimelor, condamnarea celor ce au coordonat genocidul – care a decimat toate taberele, dar mai ales pe cea musulmană – e ca o mantră care se repetă cu regularitate. Acum trei ani a apărut şi un simbol al acestei mantre – asociaţia femeilor musulmane „Gracianiciko Keranje“. Ele promovează produsele tradiţionale croşetate şi au creat un simbol al rememorării victimelor de la Srebrenica: o floare cu 11 petale albe şi verde în mijloc. Mesajul e clar – verdele e culoare speranţei, dar şi o culoare specifică islamului. Floarea are 11 petale, pentru a aminti de 11 iulie, ziua genocidului din Srebrenica. Vara aceasta, pe 11 iulie, se va organiza o mare manifestare internaţională de rememorare a victimelor genocidului de la Srebrenica, iar simbolul pe care îl vor purta toţi participanţii va fi floarea albă croşetată. Localitatea Srebrenica se află în Republika Srpska, entitatea locuită de majoritari sîrbi care privesc cu multă reticenţă această manifestare. Neuitarea e la fel de complicată ca uitarea atunci cînd trece realitatea prin strîmtele filtre etnice. 

Bosnia. Partaj

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.